Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Toeren in Europa en Azië op een racefiets - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Toeren in Europa en Azië op een racefiets

inderdaad is het van evident belang om te weten wat voor fietsframe het betreft.

net een post van de TS, die shimano wh-500/550 wielen die kun je beter thuislaten..slechte naven.. voor een langere reis zou ik kiezen voor een bagagedrager en niet zo een die je er nu op hebt zitten (blackburn?). Tubus heeft speciale kit om de drager vast te maken aan je frame. stuk betere oplossing.
Voor de rest helemaal eens, gewoon doen wat je wilt en het avontuur tegemoet. Succes!!

Mbt stijfheid frame, bracket stijfheid verandert niet en die ligt van een racefiets echt veel hoger geldt ook voor de torsiestijfheid. Wat @wim schrijft mbt racfietsen dat gaat ook op voor vakantiefietsen.. tgv gewicht zal er een frame meer torderen.
Veel CX fietsen wijken niet veel af van de wegmodellen alleen meer clearance en remmen. cantilever remt slecht maar gelukkig kun je hydraulische remmen monteren met gebruik van STI shifters.
De 'aversie' mbt carbon is mijn inziens behoorlijk onterecht. Wordt bijna gedaan alsof het inferieur materiaal is terwijl hele racewagens, motorframes, en halve vliegtuigen er van worden gemaakt.. Net als bij staal en alu heb je ook inferieure carbon waarbij er veelal sprake is van glasvezel soort dan van hoogwaardig carbon die ook op de juiste wijze is verwerkt. Je zult niet snel een carbonfiets zien die geschikt is voor een bagagedrager omdat fabrikanten die markt niet echt hoog op hun prioriteitenlijst hebben staan.. beter de markt op met 650b, 29" FS en HT, CX disc.. iets grotere markt..
Hier een interessante en uitgebreide blog over dergelijke manier van reizen:
http://ultralightcycling.blogspot.nl/
Henk van Dillen schreef:Er zeggen velen om het uit mijn hoofd te zetten, en sorry maar dat motiveert me des te meer om het wel te gaan doen. Ik ben jong, naïef, wil een uitdaging en ben bereid flink af te zien. Comfort heb ik zat hier thuis en ik geloof er in dat waar een wil is, is een weg. En menig zal me uitlachen wanneer ik ben aan het tobben op onverharde puinwegen in Tajikistan en geen meter vooruit kom, visa verloopt, opgepakt wordt, etc. Spanning geeft me een gevoel dat ik leef, anderen willen gewoon comfortabel genieten, dat is waarschijnlijk een keuze die je maakt.
Zo wordt het wel wat ambivalent natuurlijk. Je vraagt om een advies of een racefiets geschikt is. Uit veel reacties blijkt dat dat niet per se een verstandige keuze is. Vervolgens laat je weten dat je in je naïviteit juist die zware uitdaging opzoekt, waarom vraag je dan nog om advies of die racefiets wel geschikt is? Weet je eigenlijk wel wat je wilt?
Het is overigens een schitterend plan, maar in het algemeen ben ik van mening dat je het jezelf in het leven niet onnodig moeilijk moet maken, vandaar mijn advies voor een iets degelijker fiets. Avontuur zal er sowieso genoeg zijn op je reis! En je kunt natuurlijk altijd nog een Chinese mountainbike kopen ergens in Azië als de boel echt instort.
kenben schreef:de bewering dan een band door hard oppompen langzaam zou worden.. volkomen nieuw voor mij. Zal tijdens de wedstrijden dan maar 4bar erin doen ipv 7... nee geloof niet dat deze stelling correct is.
Cycling Monthly schreef:On the road, excessively high tyre pressures are self-defeating. Any reduction in carcass flex, or hysteresis energy loss, is more than matched by an increase in bounce, or suspension loss. The optimal pressure is that at which the sum of the two is at a 
minimum and, for any particular tyre, is dependent on the 
smoothness of the road surface.
Zo'n beetje het zinnigste stuk over bandenspanning en -breedte dat ik gevonden heb, tussen al het gekrakeel hierover van de laatste jaren.
Henk van Dillen schreef:Er zeggen velen om het uit mijn hoofd te zetten, en sorry maar dat motiveert me des te meer om het wel te gaan doen. Ik ben jong, naïef, wil een uitdaging en ben bereid flink af te zien. Comfort heb ik zat hier thuis en ik geloof er in dat waar een wil is, is een weg. En menig zal me uitlachen wanneer ik ben aan het tobben op onverharde puinwegen in Tajikistan en geen meter vooruit kom, visa verloopt, opgepakt wordt, etc. Spanning geeft me een gevoel dat ik leef, anderen willen gewoon comfortabel genieten, dat is waarschijnlijk een keuze die je maakt.
OK ik reageer nog een keer. Ik ben niet een van degenen die zegt dat je het uit je hoofd moet zetten. Vooral doen maar niet met die fiets! Ik heb ervaring met het traject wat jij gaat fietsen en weet dat het bij jou fiets naast de stevigheid het vooral aan comfort ontbreekt. De wegen die wij afgelopen jaar gedaan hebben wil je echt niet in hanghouding op een racestuur en dunne banden fietsen. Wil je toch jong en eigenwijs zijn - ga je gang. I rest my case ....
Ik heb inmiddels al goed advies gehad van verschillende kanten, dat vind ik fijn anders zou ik er niet om vragen natuurlijk! :) Ik zie verschillende toerfietsers de wereld rond fietsen op een racefiets, vandaar dat ik geloof dat het kan en met de juiste aanpassingen (merk ik van verschillende kanten) moet het mogelijk zijn, maar kan het op sommige plekken erg oncomfortabel worden. Mensen hier spreken uit ervaring, die heb ik niet, alleen een blik eigenwijsheid, toch neem ik ieder advies tot me Peter. Advies om een andere degelijke fiets te kopen voor meer comfort en zekerheid helpt me scherp te blijven, maakt me weer even realistisch bezorgt.

Naast de uitdaging die ik zoek, heb ik ook gewoon het geld niet om een degelijke snelle toerfiets te kopen en probeer ik het te doen met wat ik in huis heb. Het beetje budget dat ik heb wil ik spenderen aan het broodnodige aan onderdelen zodat ik niet continu problemen met de fiets heb.

Uit wat ik hier voor advies tegen kom, lijkt het wel degelijk slim om stevigere velgen en goede buitenbanden te monteren. Ik ga voor zo breed mogelijk, in hoeverre de voorvork toelaat. Op advies van kenben zet ik er een wat stevigere bagagedrager op. Hier zal ik dus wat geld aan gaan besteden. Mocht dit niet lukken dan ga ik uiteraard voor de tweedehands mountainbike op de plek waar ik strand.

Welke trajecten gaat het om VeloBlanche, waar je vorig jaar hebt gefietst?
Henk van Dillen schreef:Welke trajecten gaat het om VeloBlanche, waar je vorig jaar hebt gefietst?
We zijn net terug van reis door Mongolie, voormalig Tibet in de Himalaya, Laos, Cambodja, Thailand, Oman, Iran, Armenie, Oezbekistan, Tajikistan en Kirgizstan.
In het verleden hebben we vrijwel alle (Oost) - Europese landen waar jij door zal komen befietst. Daarnaast Marokko meerdere malen en Cuba. Zie mijn website voor visuele impressessies op video via de link Filmpjes hieronder.
Maar je hebt de keuze tussen twee fietsen, dus. Misschien is er voor deze trip wel iets te zeggen voor het stalen frame, als je toch voor nieuwe velgen en banden gaat. Ik weet natuurlijk niet de staat van de overige onderdelen.
Henk van Dillen schreef:Ik heb inmiddels al goed advies gehad van verschillende kanten, dat vind ik fijn anders zou ik er niet om vragen natuurlijk! :) Ik zie verschillende toerfietsers de wereld rond fietsen op een racefiets, vandaar dat ik geloof dat het kan en met de juiste aanpassingen (merk ik van verschillende kanten) moet het mogelijk zijn, maar kan het op sommige plekken erg oncomfortabel worden. Mensen hier spreken uit ervaring, die heb ik niet, alleen een blik eigenwijsheid, toch neem ik ieder advies tot me Peter. Advies om een andere degelijke fiets te kopen voor meer comfort en zekerheid helpt me scherp te blijven, maakt me weer even realistisch bezorgt.

Naast de uitdaging die ik zoek, heb ik ook gewoon het geld niet om een degelijke snelle toerfiets te kopen en probeer ik het te doen met wat ik in huis heb. Het beetje budget dat ik heb wil ik spenderen aan het broodnodige aan onderdelen zodat ik niet continu problemen met de fiets heb.

Uit wat ik hier voor advies tegen kom, lijkt het wel degelijk slim om stevigere velgen en goede buitenbanden te monteren. Ik ga voor zo breed mogelijk, in hoeverre de voorvork toelaat. Op advies van kenben zet ik er een wat stevigere bagagedrager op. Hier zal ik dus wat geld aan gaan besteden. Mocht dit niet lukken dan ga ik uiteraard voor de tweedehands mountainbike op de plek waar ik strand.

Welke trajecten gaat het om VeloBlanche, waar je vorig jaar hebt gefietst?
Op Marktplaats zijn ook wat vakantiefietsen te koop die niet zo duur zijn. Als ik de staat van jouw huidige fietsen zie, zou je ook flink wat geld kwijt zijn om deze enigszins aan te passen voor een trip met bepakking van Rotterdam naar Singapore. Al die reserve-onderdelen die je mee denkt te nemen betekenen ook weer extra gewicht. Je blijft echter met een groot risico van stevige kosten door pech onderweg.
O ja onderweg kwamen we de Engelsman Jason tegen - iedereen kwam hem tegen.
Hij fietste op een racefiets wel met dikkere banden maar wel met groot verzet. Van alle tegenliggers hoorden we dat hij overal (zelfs op asfalt) aan het lopen was. Gelukkig voor Jason maakte hij erg lange dagen - en alleen op die manier was hij dan ook sneller dan ons. Maar goed hij maakte dagen van 13-14 uur en kroop pas tegen het donker in zijn tentje terwijl wij om 15:00 of 16:00 uur ff nog lekker konden zitten op een mooi kampeerplekje zonder nek, rugpijn van het bukken en het onhandige stuur. Want ook al worden de wegen die je ziet op de kaart in sommige landen aangegeven als hoofdweg - in het echt zijn het paden. Onverhard met los zand, grote keien en diepe gaten. Wegen waarop 100 km per dag best wel heel erg veel is. En o ja in de Pamirs moet je soms liters water meenemen (sommige rivieren en meren op je kaart zijn namelijk zout!) en voor een paar dagen eten. Succes met je beperking van 15 kilo bagage. :wink:
Bedankt allemaal voor je reactie. Fijn om wat ervaringen te horen. Ik ga de komende 2 maanden flink sleutelen en zal nog een bericht plaatsen met het resultaat!
Succes en veel plezier! Ben benieuwd naar het resultaat!
Geef je maar gelijk op voor de reparatiecursus van de wereldfietser. Daar zijn nog meer wijsheden te leren, verpakt in Groningse humor.
Wim
Kijk ook eens hier: http://ultralightcycling.blogspot.nl/
Deze knakker fietst op een racefietsje met 25 tot 30 mm banden met bijna niks aan bagage de hele wereld over.
Na pak en beet 6 maanden, hier het resultaat.

Er toch maar voor gekozen om een ander tweedehands model op de kop te tikken en een beetje om te bouwen. Iedereen nogmaals bedankt voor de reacties, ik ben wat eigenwijs maar het heeft me zeker geholpen!

Nu snel vertrekken richting Azië :)
Fijne vakantie, Henk!

Ik volg je blog en benieuwd hoe het gaat en hoe jij het gaat vinden.