Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Stemcaptain thermometer in Celsius. - Forum Wereldfietser

Stemcaptain thermometer in Celsius.

Fietsers;),

Ik vraag me af of wij een Europees alternatief hebben voor de stemcaptain thermometer. Deze is immers gedetailleerd in Fahrenheit en niet in Celsius.

Hier de link: http://www.stemcaptain.com/products/thermometers
Als je goed naar de foto in je link kijkt, dan zie je daar het graden-Celsius-symbool (half) verborgen achter de wijzer. Dus kun je deze al aflezen in wat wij gewend zijn, aan de binnenste ringvormige schaal.

Of begrijp ik je verkeerd, en zie je liever de Celsiusschaal aan de buitenring, opdat deze groter is en makkelijker af te lezen?

In de VS kwam ik wel thermometers tegen nabij bankgebouwen (in de zon, dus te hoge temperatuur aangevend en verbazingwekkend vaak - gedeeltelijk - stuk). Ik had de formule voor het omrekenen uit mijn hoofd geleerd (http://www.leerwiki.nl/Celsius_en_Fahrenheit_omrekenen), erg handig, ook bij het zien van het weerbericht.

OT:
Mocht iemand een fietscomputer kennen die net als de StemCAPtain in de stuurpen past (en dus redelijk beveiligd tegen diefstal) dan stel ik een PB met productnaam/link op prijs.

Edit: overbodige spaties weggehaald; ook ik lijd wel eens aan de Engelse ziekte.
Edit.2 OT vraag toegevoegd
Ja dat bedoel ik, zou graag Celsius in de buitenring hebben.
Je zou toch denken dat er zo een Europese variant moet bestaan.
Heb al wat gezocht maar kan niet direct iets vinden
Lidje schreef:Je zou toch denken dat er zo een Europese variant moet bestaan.
Het is nog veel erger dan je denkt.

Als ik de engelstalige Wikipedia over Fahrenheit als bron mag opvoeren zijn er naast de VS van A slechts 4 andere kleine gebieden/landen die die schaal om een temperatuur aan te duiden hanteren. Vrijwel de hele wereld meet en rekent in graden Celsius. StemCAPtain heeft of slecht marktonderzoek gedaan, of vindt export minder belangrijk dan de eigen, Amerikaanse, markt. Slechts 1 op 22 wereldbewoners is (kapitaalkrachtig) Amerikaan (cijfer 2008; 304 tegen 6.689 miljoen).

Misschien dat het product niet goed te beschermen is tegen namaak (is het een patent waardig?) en bestaat er een goedkope in China gemaakte variant. Anders zul je de fabrikant moeten benaderen en eens offerte vragen voor een x aantal met omgekeerde schaal. Of wees inventief en plak zo'n goedkope ronde autothermometer (bestaan die nog?) op je stuurpenkap.

Oh ja, waarom wil je een buitenthermometer? Ik zie het meer als een 'gimmick', een gadget met weinig praktisch nut als je onderweg bent. Alhoewel ik, denkend aan het lopende topic over suikerziekte en fietsen (link) en het koel bewaren van insuline, toch ook wel een valide reden zie (maar zou dan een min/max thermometer willen en die nabij de medicatie stoppen).

Overigens: ik wil geen waardeoordeel uitspreken over het wel of niet hebben van een thermometer op je fiets. Doe wat je leuk vindt! Ik ben gewoon nieuwsgierig naar het waarom. Als voorbeeld: naar mijn idee heeft het geen enkel praktisch nut, toch zijn Indiase/Pakistaanse vrachtwagens met al hun versieringen uiterst geinig om naar te kijken.
Erg betrouwbaar lijkt me de plaatsing zo op het stuur ook niet. De zon heeft op die plek teveel invloed. Het is niet meer dan een minimale indicatie en dan is 25 dollar wel veel geld i.m.o.
Ik vind het een leuk ding en als je het daarom wil hebben of er een goede reden is om continu de temperatuur af te kunnen lezen, dan hoop ik dat je zoektocht naar een alternatief slaagt, al kan ik je er niet met helpen.

Maar als het zuiver gaat om het (af en toe) de temperatuur te kunnen aflezen, dan zijn er vast en zeker fietscomputers die dat ook kunnen.

Renaat
Stekeltje schreef:Erg betrouwbaar lijkt me de plaatsing zo op het stuur ook niet. De zon heeft op die plek teveel invloed. Het is niet meer dan een minimale indicatie en dan is 25 dollar wel veel geld i.m.o.
+1
wil het idd gwn hebben om dat ik het een cool ding vind, niet om exact de temperatuur te weten. Daarvoor is de plaatsing zoals eerder geschreven niet echt goed :)

maar toch zou een grotere Celsius boog leuk zijn
Ik ken het ding niet, maar is het niet uit elkaar te halen, waarna je een eigen gradenboog plaatst?
Lidje schreef:wil het idd gwn hebben om dat ik het een cool ding vind, niet om exact de temperatuur te weten. Daarvoor is de plaatsing zoals eerder geschreven niet echt goed :)
maar toch zou een grotere Celsius boog leuk zijn
Ook een grove benadering zal er vaak niet in zitten. Waarvoor heb je dan een Celciusboog nodig?