Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Off-road routes - Forum Wereldfietser

Off-road routes

Ik zit nu het fatbike-topic te vullen met offroad/route-praat en dat vind ik toch wel jammer want een ondergesneeuwd topic is nooit leuk, ja toch?
Dus daarom maar een nieuw geopend.

Mijn plan is om de komende herfst van Roermond naar Zoutkamp te fietsen (offroad dus) en het liefst ook (bv met een treinsprong) even een stukje strand pakken want als zweedse bosbewoner heb ik dat nog nooit gedaan.

Allleen zijn er hier wat enthousiaste planners die m'n plan aardig in de war gooien want ze komen met leuke tips over kortingtreinkaartjes, eilandhoppen, de Maasvlakte die je als toerist toch ook een keer moet hebben gezien, paalkamperen, het strand van DenHelder naar Belgie, zeehondjes spotten .. ook de afsluitdijk met windkracht 8 mee is nog een optie. :D

Dus nu weet ik het even niet meer. :)
Weet ook nog niet hoeveel km per dag de fatbike en ik op strand en plat land kunnen afleggen, heb geen flauw benul van offroad in NL, campings etc, dus alles is een beetje nieuw voor mij.
Ben daarom blij met elke goede tip, route, links etc!

Wat wel vast staat is dat ik zoveel mogelijk offroad wil, startpunt Zoutkamp, Roermond is een halte, waarschijnlijk ga ik ook aan de zuidhollandse kust voor iemand zweedse kaneelbullar bakken, en wil wat vrienden in Amsterdam bezoeken (maar die willen me ook altijd met de auto ophalen).
En ik hou van zee, strand, boten, bos, heide, schapen, singletracks, rustige campings en lekker eten (schransen) onderweg.

Dit is alvast de route Roermond-Zoutkamp (met dank! aan Leoprodeo): http://1drv.ms/1mXZZWy

Heb ook deze link naar onze DirtyPage buren gekregen, daar is vast ook een hoop info te vinden (moet ik nog uitpluizen).

En hier kun je lezen hoe dit topic tot stand kwam: http://www.wereldfietser.nl/phpbb/viewt ... &start=180
maar mocht er een moderator zo vriendelijk willen zijn de boel af te splitsen is dat misschien een beter idee?

Bedankt alvast!
Wil voorjaar 2015 een week in zuid Zweden off road gaan fietsen. Denk nu aan het Skaneleden, een lange afstand wandelpad. Is op 1 dag reisafstand van NL. Zowel per auto als per trein te doen. De track van de route heb ik al op het web gevonden.
Op http://en.skaneleden.se/
Iemand ervaring met het off-road fietsen in deze streken ??

Gr Leo.
:D :lol:
@yopie, geen idee ik doe altijd maar wat. soms stuiter je dan onverhard op een leuk pad en soms zit je net niet op de snelweg. wat denk ook lasitg is van hier is dat bijna alles gescheiden is. Een pad is neot gewoon een pad en zie maar wat je er doet wandel feits paard iets anders. maar is of t 1 of t ander....
Eilandhoppen Texel Vlieland lukt nie in de herfst, dus die optie kun je schrappen :D
Ik word hier geloof ik vrolijk uitgelachen, maar zo blijft wel het fatbike-topic schoon van offtopic praat dus dat is wel fijn. :wink:

Heb iig besloten dat ik er een heel rondje Nederland van ga maken. Eerst Leo's NZ route, dan door Brabant naar Middelburg want Zeeland ziet er op de kaart heel interessant uit, dan Zierikzee en dan eh .. weet ik het nog niet. :?
Zo te zien kun je bij Katwijk weer ademhalen en wil dan over het strand naar Zandvoort. Kan daar een paar dagen logeren en vervolgens verder over 't strand naar DenHelder, ferry till Texel en Vlieland. Op Vlieland weer een pauze en vervolgens op de een of ander manier terug naar Zoutkamp.

Wil waar mogelijk asfalt en trein vermijden en waarschijnlijk zal ik ook nooit meer met de fatbike in NL komen dus daarom deze wat lange route, wil er ook een soort 'terug naar mijn roots' tocht van maken. :) En dat kan volgens mij het beste op de fiets, ja toch?

Nu alleen maar hopen op redelijk droog herfstweer en op wind in de rug.

En Leo, Skåneleden is verboden gebied voor fietsers/ruiters. Niet vanwege de verschillende natuurreservaten/parken maar vanwege afspraken met grondeigenaren. Pak gewoon de route van Giel, ff flink doortrappen en je komt langs mijn huis alwaar de koffie en kaneelbroodjes op je wachten. :)
YOU GO GIRL!

Texel naar Vlieland vaart alleen tussen eind april en eind september
veerdiensten wadden

de andere eilanden zijn niet zo'n probleem dan kan je altijd over naar Harlingen
leoprodeo schreef:Wil voorjaar 2015 een week in zuid Zweden off road gaan fietsen. Denk nu aan het Skaneleden, een lange afstand wandelpad. Is op 1 dag reisafstand van NL. Zowel per auto als per trein te doen. De track van de route heb ik al op het web gevonden.
Op http://en.skaneleden.se/
Iemand ervaring met het off-road fietsen in deze streken ??

Gr Leo.
niet Yopies topic kapen hè :wink: :lol: :lol:
Nee dat het is niet mijn bedoeling om de vragen van Yopie over te nemen.
Ik ga er van uit dat dit topic gevolgd wordt door mensen die net als ik, dit topic over off-road trektochten, leuk, interessant, leerzaam vinden. En ik wil graag van de gezamenlijke kennis hierover, die bij deze groep zit, gebruik maken.

Groet Leo.
leoprodeo schreef:Nee dat het is niet mijn bedoeling om de vragen van Yopie over te nemen.
Ik ga er van uit dat dit topic gevolgd wordt door mensen die net als ik, dit topic over off-road trektochten, leuk, interessant, leerzaam vinden. En ik wil graag van de gezamenlijke kennis hierover, die bij deze groep zit, gebruik maken.

Groet Leo.
dat klinkt als een serieuze reactie
je zag hopelijk wel mijn knipoog en lach
Zeker, zeker. Maar ik wil liever niet dat er onnodig misverstanden ontstaan.

:D :D :roll: :roll:

Gr Leo
leoprodeo schreef:Nee dat het is niet mijn bedoeling om de vragen van Yopie over te nemen.

Groet Leo.

Inderdaad leuke kans om in deze "thread" op dit forum info/verslagen/gereden routes te verzamelen over verschillende NL offroad routes en ook (off-topic) buitelandse routes.

gr,
Patrick
Pat schreef: Inderdaad leuke kans om in deze "thread" op dit forum info/verslagen/gereden routes te verzamelen over verschillende NL offroad routes en ook (off-topic) buitelandse routes.
Tuurlijk! en ik ga meteen de NL in de topicnaam verwijderen.
Dat er maar veel offroad-tracks en mooie plaatjes komen!
jasmon schreef:YOU GO GIRL!
:D

Mocht het een keer op reis tegenzitten zal ik zeker aan je denken Jan!

En jammer zeg, geen vaart naar Vlieland.
Zag wel dat er dagelijks naar Ameland en Schiermonnikoog wordt gevaren (vanaf Holward en Lauwersoog) en dat lijkt me wel een mooie afsluiter van de tocht.

Maar het wordt dus toch de afsluitdijk: die vette noppenbanden flink oppompen, verstand op nul en karren maar. En vooral hopen op lekker veel wind in de rug.
Nu heeft een echte fatbiker altijd een vette pomp bij zich dus val ik met m'n mini pompje gelijk door de mand maar d'r is vast wel voor de afsluitdijk een benzinepomp te vinden. Dus dat uurtje handpompen slaan we dan lekker over, yes!

En Leo, je was toch niet serieus met je Skåne vraag? (ja ik snap het ff niet meer)
[quote=
Pak gewoon de route van Giel, ff flink doortrappen en je komt langs mijn huis alwaar de koffie en kaneelbroodjes op je wachten. :)[/quote]

Sjeetje wat een tocht, die route van Giel, dat is wat meer dan een weekje lekker fietsen. 2000Km off-road door Zweden is meer iets voor als ik echt veel tijd heb. Maar ja ik moet nog een jaar of 4 voor de baas werken en dan heb ik wat meer vrijetijd.

Voor "kaffe och kanelbullar" ben ik altijd wel te porren.

De Skane route was zeker een serieuze optie voor een weekje in Zweden off-road fietsen. Maar als er boze grond eigenaren achter je aan komen is dat ook weer niet de bedoeling.

Gr Leo
Ik ben ook geïnteresseerd in off-road routes maar door commentaren/reactie die we allemaal schrijven wordt in straks nog meer zoeken naar postings met daadwerkelijke routes.. dit kan volgens mij worden opgelost door oudere minder ter zake doende reacties te verwijderen.. op die manier blijft het enigszins compact en hoeven we niets tig pagina's te doorzoeken welke routes er op staan...
of alles routes in de eerste post zetten maar dat vergt wel weer iets van de TS.
leoprodeo schreef: De Skane route was zeker een serieuze optie voor een weekje in Zweden off-road fietsen.
Sorry Leo, dan had ik het verkeerd begrepen. Dacht eigenlijk dat je me vriendelijk zat toe/uit te lachen.

En mooi plan, leo!
leoprodeo schreef:Maar als er boze grond eigenaren achter je aan komen is dat ook weer niet de bedoeling.
Nee, geen boze landeigenaren. Je zult er denk ik weinig mensen tegenkomen. :wink:

Het is meer dat Skåneleden afspraken heeft gemaakt over het onderhoud van het 1000km lange pad. Als er bv mtb- of wandelroutes door je -tig hectare grote land lopen zorg je dat die paden vrij blijven van omgevallen bomen, begroeing, dat de rode kruisjes die de weg wijzen zichtbaar blijven etc. In ruil hiervoor verwacht je wel dat de gebruikers van het pad de natuur respecteren en geen rare dingen doen.
Dit gaat ook altijd goed alleen heeft de natuur het vaak heel moeilijk door de strenge wintermaanden, het vele smeltwater etc dus elk spoor wat je achterlaat blijft vaak nog vele jaren zichtbaar. Vooral ruiters en fietsers laten in drassige grond flink sporen achter. Daarom heeft men toen die afspraak gemaakt.
Maar dit is niet overal zo hoor, alleen toevallig wel op Skåneleden.

En ik kom zelf nooit in zuid Zweden, weet alleen de snelste fietsroute van midden SE naar de ferry in Göteborg. :)
Maar ik zal eens gaan spitten in de zweedse fietsfora en met links gaan strooien.
kenben schreef:Ik ben ook geïnteresseerd in off-road routes maar door commentaren/reactie die we allemaal schrijven wordt in straks nog meer zoeken naar postings met daadwerkelijke routes.. dit kan volgens mij worden opgelost door oudere minder ter zake doende reacties te verwijderen.. op die manier blijft het enigszins compact en hoeven we niets tig pagina's te doorzoeken welke routes er op staan...
of alles routes in de eerste post zetten maar dat vergt wel weer iets van de TS.
Na een bepaalde tijd kun je je post niet meer veranderen. Dit om te voorkomen dat er kinderachtige zielen complete teksten verwijderen waardoor topics onleesbaar worden.
lennart schreef: @yopie, geen idee ik doe altijd maar wat.
Lennart, wat heb ik hier nou aan?? :D
leoprodeo schreef: De Skane route was zeker een serieuze optie voor een weekje in Zweden off-road fietsen. Maar als er boze grond eigenaren achter je aan komen is dat ook weer niet de bedoeling.
Leo, het blijkt nogal vaag te zijn of men wel of niet op Skåneleden mag fietsen. Men heeft het liever niet vanwege de ooit gemaakte afspraak, maar aan de andere kant is men ook blij met elke bezoeker want zo blijft het pad nog enigszins vrij van begroeiing. Sommige stukken worden nl sporadisch gebruikt en je komt er dan ook bijna niemand tegen.
Ook schijnt men het niet te kunnen verbieden omdat het tegen het Zweedse Allemansrätt ingaat. In hoeverre dit waar is weet ik niet ..

Er is ook een deel waar je alleen mag fietsen 'mits je de voeten op de pedalen weet te houden'. :D
Maar in ieder geval zijn er veel mtb'rs die dit pad fietsen en ook gewoon zeggen: doen! En mocht je als fietser een wandelaar tegenkomen dan ga je even netjes aan de kant want het blijft dus wel een voetpad.

Dit is wat Skåneleden zelf zegt:

The Skåneleden Trail is a walking trail, not a cycling or horse riding trail. The Trail is based on agreements with landowners in relation to walkers. Horse riding and cycling are therefore not recommended along the Skåneleden Trail when it follows natural footpaths in the countryside. The risk for increased erosion and conflicts between different visitor groups must also be considered. Cycling is however allowed when the Trail runs along roads.

Anders misschien je vraag in het Happy fietsforum voorleggen?

Je kunt ook een stukje Skåneleden pakken en daarna het Blekingeleden (232km). Hier een uitgebreide routebeschrijving.
Of een deel Skåneleden (240km), Hallandsleden (360km) en die langs de kust omhoog tot de Bohusleden (370km).
Zowel Halland-, Bohus- en Blekingeleden worden door mtb'ers gebruikt.

En hier nog een stuk of 200 dagtrips :D , allemaal in Skåne. Puzzel ze aan elkaar en je krijgt een prachtroute.

Succes!
Yopie schreef: En hier nog een stuk of 200 dagtrips :D , allemaal in Skåne. Puzzel ze aan elkaar en je krijgt een prachtroute.

Succes!
200?
Volgens mij worden we hier gestraft omdat we yopie zoveel mogelijkheden geven voor haar tocht in NL 8) :lol: :wink:
Geweldig Yopie, hartstikke bedankt. Hier kan ik de komende tijd lekker wat mee puzzelen om een mooie route uit te knobbelen. Skåne heeft mijn voorkeur vanwege de goede bereikbaarheid vanuit NL.

Gr Leo
https://goo.gl/maps/V8Wdp

2 km gravel steentjes kuilen gaten en met dit weer een stoffige bende. Heerlijk dus.

helaas in een zee van asfalt en weiland..