Additionally, paste this code immediately after the opening tag: lek(je) in Thermarest NeoAir - Forum Wereldfietser

lek(je) in Thermarest NeoAir

Ik heb een klein lek in mijn Thermarest Neoair. Het lek (zeer klein gaatje) bevindt zich echter op 3 mm van de rand, en dit tussen het ventiel en de rand.

Er is dus geen plaats om een Clear Cover Patch (in de reparatiekit van Thermarest) te lijmen en ik twijfel eraan of dit een lek dicht zo vlak bij de rand.

Is er een andere oplossing om het lek te dichten? Eén of ander soort specifieke lijm?

Bart
De diverse varianten van de NeoAir zijn gemaakt van nylon, zo lees ik op de site van Therm-A-Rest. In mijn Prolite (deels nylon, deels polyester) repareerde ik succesvol een speldeprik met een drupje van de universele outdoorlijm Seam Grip van McNett (ook in kleine tubes verkrijgbaar van 7 gram elk in duoverpakking). Grotere gaten vragen wel om een plakker.
Tip: na uitharden het druppeltje lijm bestuiven met talkpoeder, dan kleeft er geen rommel aan vast.

Voor de zekerheid zou ik er een mailtje naar de distributeur voor de Benelux (zie voor contactgegevens: http://www.cjagencies.nl/) aan wagen of naar je winkelier stappen en om advies vragen.
Lees eens in de gebruiksaanwijzing wat er staat over kleine gaatjes. In de gebruiksaanwijzing van mijn matje staat dat een klein drupje van de bijgeleverde lijm volstaat. Proefondervindelijk heb ik vastgesteld dat dat klopt.
Ik heb een reparatiesetje van Thermarest gekocht maar daar zitten enkel patches in (Glue Dot en Clear Cover Patch), geen tube lijm. Er wordt ook niets gezegd over kleine gaatjes.

Ik zal het proberen met Seam Grip en laat het resultaat weten. Dank
Ik zit ook met een heel kleine lek in mijn NeoAir, maar ik moet nog op zoek naar de locatie.

Hoe heb jij de lek gevonden, onderdompeling in water of zijn er nog andere bruikbare methoden? (De lek in mijn matje is in ieder geval te klein om op gehoor en gevoel af te gaan.)

Renaat
Ik weet niet zeker aan wie je het vraagt Renaat, aan mij of aan je landgenoot, maar de lekkage in mijn Prolite was zo klein en even onvindbaar dat ik besloot de mat stevig op te blazen en onder te dompelen. En er steeds druk op hield om te voorkomen dat water de mat zou binnendringen.

Niet zelf uitgeprobeerd op een luchtmatras, maar wat denk je van een zeepsopje? Succesvol bij het opsporen van gaslekken en natuurlijk nadien te gebruiken als bellenblaas (homo ludens!). :)
aardvark schreef:Ik weet niet zeker aan wie je het vraagt Renaat, aan mij of aan je landgenoot,
Aan degene die me zinvolle tips kan geven in deze :wink:
aardvark schreef:maar de lekkage in mijn Prolite was zo klein en even onvindbaar dat ik besloot de mat stevig op te blazen en onder te dompelen. En er steeds druk op hield om te voorkomen dat water de mat zou binnendringen.
Prima, dan ga ik binnenkort dan ook maar eens proberen.

Renaat
Ik heb het eerst met een sopje gedaan maar het lek niet gevonden omdat het zo dicht bij de rand zat en ik daar niet gesopt had.

Daarna hard opgeblazen en in bad ondergedompeld.