thierry v schreef:Uh, vier dagen zonder bevoorrading

maar het kan natuurlijk met astronauten voeding of dergelijke. Olie smeer ik liever op mijn ketting
Ik lees ook dat juni regenmaand is, dus mss beter gaan in september of in juni maar dan in omgekeerde richting ( van denver naar banff ) ?
En vind je gemakkelijk een fietsdoos voor de terugreis ?
Het zal je duidelijk zijn dat je niet elke dag je benen onder de tafel van een goed restaurant kunt steken, niet?

Als onnodig-risicomijdend mens had ik meestentijds voor 2 dagen eten bij me: wat je die dag eet en aanvult en 1 dag in reserve voor als je in de rimboe met stukken zit, oververmoeid raakt, moet schuilen vanwege slecht weer of een wel heel grote eetlust hebt ontwikkeld of bij nader inzien blijft luiwammesen en wilt zwemmen in een lekkere plas. Of vrienden wilt maken door je eten te delen met de solorijder die verkeerd plande en kale pasta zou gaan eten.
En je hoeft echt geen astronautenvoer of expeditievoedsel aan te schaffen. Het kan, maar zonder naar instant (poptarts, blèh) of naar suikerwaren (jellybeans, vol kleurstoffen die in de EU niet zijn toegestaan) te grijpen kom je een heel eind. Denk aan bijv. een trosje bananen voor de eerste dag, paprika voor dag 1 en 2 (slim verpakken), appels en uien zijn probleemloos, wortel gaat ook, een stengel prei haalt 1 dag, kaas blijft zonder koeling enkele dagen eetbaar, metworsten idem. Aanvullen met noten en rozijnen met wat zoute stengels (GORP, mjam), pasta en granen (voorgestoomde couscous, quinoa), enz. met een scheut extra olie in de saus. En voor elke dag een reep chocola (goed verpakken, kan overdag smelten, maar is 's ochtends wel weer afpel- en eetbaar) of typisch Amerikaanse, grote & soft & chewy macadamian nut & white chocolate chip cookies. Pindakaas (in VS vrijwel altijd in plastic pot) en evt. jam op kant-en-klare tortilla's is een simpel ontbijt of lunch. Eieren voor de eerste dag hardgekookt meenemen. Tonijn in folie. Naast koffie of thee, wat
Tang (als je toch astronautenvoedsel wilt met kleurstoffen en suiker), Crystal Light of Kool-Aid singles limonadepoeder inslaan als gewoon water je tegenstaat. Etc.
Over de 4+1 dag voedsel. Volgens mij, heb mijn aantekeningen niet bij de hand, was dat het droge stuk door het
Great Divide Basin in Wyoming. Hetzelfde routedeel waar bij mijn tocht de stroompjes waren opgedroogd en ik de 6 liter water echt nodig had om veilig van
artesische bron naar artesische bron te fietsen.
Ook de enige plek waar je niet zo best van de route af kunt om naar een bevoorradingspunt te rijden. Anders kun je binnen max. 15 mijl altijd wel iets aantreffen, al is het de ruif van een benzinestation. Dus meestentijds is 1+1, af en toe 2+1, dag eten voldoende.
Over de beste tijd. Kijk op de websites van de nationale parken in Canada en de VS. Zij houden statistieken bij over de dagen waarop de hoger gelegen passen sneeuwvrij zijn. Dat is een goede richtlijn. Voor niet in de parken gelegen, andere passen simpelweg op de naam zoeken. En lees bijv. de verslagen op CrazyGuyOnABike. Veel voorpret te vinden daarin.
Fietsdoos. Zoek op dit forum, een beetje eigen inzet wordt echt gewaardeerd, in de rubriek 'Fiets & Vliegtuig' voor ervaringen (
deze bijv.). Kijk goed naar wat de vliegtuigmaatschappij echt eist (en druk dat af op papier of laat het bij onduidelijkheden bevestigen per email). Niet altijd is een doos nodig, bubblewrap, cling film (stretchfolie, wat je ook voor voedsel gebruikt bijv.; in VS vragen naar
Saran wrap.) of een fietspyama mag soms ook. In de buurt van een luchthaven is altijd wel een winkel te vinden à la UPS of FedEx of nog anders die grote dozen en breed plakband verkopen. Zo nodig zelf met je zakmes op maat snijden. En natuurlijk bel je naar elke fietsenmaker in de buurt waar je bent of ze niet een doos hebben staan of schooi je bij de lokale supermarkt wat bij elkaar. Krijg je vrijwel altijd voor nop mee. Op de luchthavens zelf vang je meestal bot. Kortom: uiterlijk de dag voor je terugvliegt op zoek gaan en een beetje je mond roeren en wat improvisatietalent meenemen.