Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Fatbike - Pagina 10 - Forum Wereldfietser

Fatbike

1359 berichten
bodhi schreef:
vind ook de bikepacking erg interessant en ook je draadtje in light op de racefiets
wil dat ook meer gaan doen en doe weer ideeën op voor light bikepacking
dus ga door :D
Eigenlijk verdient het bikepacken een eigen topic, zal er zo er eentje openen.
Thanks voor het idee, hadden we al veel eerder moeten doen!
Yopie schreef:Als je voor 'snelheid' gaat ( :D ) kies je voor de Noorse kant want Råstofjällen is veel te onherbergzaam, vooral het geworstel door het ondoordringbare struikgewas en de zompige moerasgebieden is volgens mij niet te doen.
Ik probeer iemand zo gek te krijgen dat ie het eerste stuk meefietst en wil dan inderdaad een packraft proberen. Met zijn twee qua bagage moet dit te doen zijn, alhoewel ik dit nog nooit heb gedaan dus geen flauw idee waar ik 't over heb! Ook is dit nog maar een heel vaag plan want de arme jongen weet het nog niet. :D
Grappig eigenlijk, het eerste stuk vn Rastofjallen ziet er vanachter m'n scherm goed begaanbaar uit. Als je bij Tornetrask komt lijkt het vervelend te worden. Dan wordt het voor mij denk ik toch de Noorse kant. Wel de worsteling van Palmostugan naar het zuiden, maar dat moet dan maar.
Yopie schreef: Ik wil iig helemaal hoog door Finland, zover als maar kan.
Leuke van waar jij zit is dat je mogelijkheden zowat onbeperkt zijn, heerlijke gedachte moet dat zijn.
Yopie schreef:Sneeuwscooterpaden zijn vaak nog te doen, het beste zijn de mooi getrokken skate/skisporen, daar mag je ook op fietsen.
Dat moet ik eens proberen dan!
Yopie schreef:Nee, er zijn er veel meer die het hebben gefietst want ze zijn gek op offroad, net als downhill etc.
Maar men houdt niet zo van blogs, eigen websites etc. en als die er niet zijn vindt een ander helaas weinig informatie. De Zweden zijn ook nogal ehm .. hoe noem je dat nou weer in het Nederlands .. een 'ensamvarg' (een eenzame wolf? of het Duitse einzelgänger?) Men houdt gewoon niet zo graag van aandacht en in de publiciteit komen enzo dus dat werkt ook niet echt mee.
Ik heb daar soms ook nogal last van (zou je niet zeggen door die ellenlange schrijfsels), maar als bv Robertjan niet heel toevallig afgelopen juli in dit topic postte (ik zat toen net op de Kungsleden) had ik er waarschijnlijk ook nooit over gepost en had je mij ook nooit 'gevonden'. :wink:
Dat verklaart een hoop :) Ook de lauwe reacties die deze jongen kreeg nadat 'ie een gigantische prestatie had geleverd http://www.utsidan.se/cldoc/mattias-ska ... kedjan.htm
Yopie schreef:
gieltje schreef:Geen enkel probleem om het hier te doen, lijkt we wel een gezellig forum :)
Helaas hebben alleen Pat en ik een fatbike. Ik doe wel mijn best iedereen te overtuigen hoe vet een fatbike is maar tot nu toe weinig resultaat geboekt. :) En ook niemand die offroad in Zweden fietst, geen bushbush en country-crossers, zeer weinig bikepackers en wat ik zelf erg mis is de winterfietser want het zijn allemaal mooi-weer-fietsers (om ze even uit hun tent te lokken). :wink: Maar ze zijn wel allemaal heel aardig hoor!

Lijkt me ook, maar veel enthusiaste verhalen blijven posten, dan komen er vanzelf meer fatbikes en bushwackers bij :D
Yopie schreef:
En nu ik er over nadenk; kan deze herfst met iemand meerijden naar NL en wil dan misschien de fatbike meenemen. Moet nl in Roermond zijn maar ook in Zoutkamp en had bedacht dat dat mogelijk offroad te fietsen is. Ja haha, heb geen flauw idee van offroad/singletracks in NL dus misschien kan het wel helemaal niet. Maar het zou waarschijnlijk wel een goede spd-test zijn want daar heb je vast geen rotsen en snelstromende rivieren enzo.
Willem12 op beheert idd de transnederland offorad track, als je daar aanklopt kun je roermond-zoutkamp voor een goed deel off-road doen. Leuk tochtje!
Nou er zijn wel een paar liefhebbers hoor, maar door die mooie verhalen gelardeerd door lekkere foto's kom je vanzelf uit bij de bepakking die overal op en aan hangt op die fietsen.
Enne...off-road doen we hier ook hoor. Zijn met een cluppie bikers bezig met rondjes Nederland. Eentje is klaar en heeft een lengte van 750km. en die van 1250km bijna

Was je dit plaatje vergeten 8) Het is mijn "expeditiefiets".
Enne die route heb ik wel voor je hoor.

Afbeelding
55er schreef: Was je dit plaatje vergeten 8) Het is mijn "expeditiefiets".
Enne die route heb ik wel voor je hoor.
Ik schreef ook niet voor niets 'om ze even uit hun tent te lokken' want nu kunnen we nog een keer die expeditiefiets van je bewonderen. :)

En fijn dat ik voor de route bij je kan aankloppen, zal ik ook zeker doen wanneer ik de knoop heb doorgehakt. Thanks!
Heb nog wel wat vraagjes: heb namelijk geen flauw idee wat ik me bij NL'se offroadtracks moet voorstellen (heb alleen maar ervaring op zweeds/fins/noorse singletracks) maar kun je daar wel een volle dag zonder asfalt/stoplichten etc zijn en hoe zit het met verontwaardige wandelaars, is dat ook een beetje te doen?
Want ehm .. (nu komt er een bekentenis waarvoor ik me eigenlijk schaam), heb afgelopen jaar met de racefiets naar NL gefietst maar zodra ik daar de grens over was kreeg ik als zweedse boswezel toch wel een shock: wat een drukte en agressief verkeer! :shock: Het was zelfs zo erg dat ik op de trein ben gevlucht (ja, heel stom want ik ben eigenlijk een geboren Amsterdammer :D (maar wel met Friese ouders).
Maar daarom twijfel ik zo om met de fatbike te gaan, het zijn wel niet veel km's maar Roermond-Zoutkamp is toch wel een aardig deel NL.
Kan ik bv niet beter via de kust, is dat niet veel rustiger? En dan kan de fatbike ook een keertje over strand, heeft ie nl nog nooit gedaan.

Ja sorry, vast domme vragen en lachen mag hoor! Maar ik ben eigenlijk gewoon een buitenlandse toerist, die begrijpen niet zo veel. :D
DAg Yopie,

Even over de drukte in de NL bossen. Valt erg mee. Begin juni van Roermond naar Oldenzaal gefietst, zoveel mogelijk off-road. Je komt dan wel mensen tegen maar zeker geen hordes. Met een belletje en niet te veel haast maakt iedereen zonder morren ruimte voor je als dat al nodig is. Als je de tijd hebt is het zeker een leuke ervaring. Zeker omdat je dagelijks wel ergens boodschappen kan doen en op bijna elke hoek wel een camping is om te overnachten.
Succes Leo.
Met veel plezier en interesse lees ik dit topic (en nu ook nog een bikepacking topic), mede omdat ik groot van Scandinavië ben en met name het Fjäll.
Wat ik me afvroeg is wat de meerwaarde van een Fatbike over een 'normale' hardtail MTB is.
Is een Fatbike, door al de extra lucht, comfortabeler en stabieler dan een MTB? Is het het extra oppervlak voor om op sneeuw te fietsen en dat ie minder makkelijk uitglijdt? Of is het iets anders?

Alvast bedankt
gr
Maurice

ps. Vooral het Kungsleden-verhaal op 't MTB-forum was een plezier om te lezen, helemaal omdat ik daar net in maart was geweest, maar dan op ski's.
Maurice schreef: Is een Fatbike, door al de extra lucht, comfortabeler en stabieler dan een MTB?
Yep!

Maurice schreef:Is het het extra oppervlak voor om op sneeuw te fietsen en dat ie minder makkelijk uitglijdt?

Yes! Maar niet alleen over sneeuw maar ook over rotsen, boomwortels, modder, klei, zand, ijs .. hij dendert door beken en rivieren en neemt je mee waar je anders nooit had kunnen fietsen want een fatbike heeft helemaal geen wegen nodig. :D
Maurice schreef:Of is het iets anders?
Een fatbike is gewoon cool en je zit er met een grote glimlach op! Een keer proberen en je bent gelijk verkocht. :wink:

https://www.surface604.com/why-people-ride-fat-bikes/

Maurice schreef:Vooral het Kungsleden-verhaal op 't MTB-forum was een plezier om te lezen, helemaal omdat ik daar net in maart was geweest, maar dan op ski's.
Ski's?? Leuk! Jammer dat we het hier niet over skitochten mogen hebben. Heb je toevallig geen weblog/site of een ander forum waar je vaak komt? Dan meld ik me gelijk aan! :)

leoprodeo schreef:DAg Yopie,

Even over de drukte in de NL bossen. Valt erg mee. Begin juni van Roermond naar Oldenzaal gefietst, zoveel mogelijk off-road. Je komt dan wel mensen tegen maar zeker geen hordes. Met een belletje en niet te veel haast maakt iedereen zonder morren ruimte voor je als dat al nodig is. Als je de tijd hebt is het zeker een leuke ervaring. Zeker omdat je dagelijks wel ergens boodschappen kan doen en op bijna elke hoek wel een camping is om te overnachten.
Succes Leo.
Hoi Leo. Klinkt goed, vooral dat boodschappen/eten. Op elke hoek een camping klinkt daarentegen verschrikkelijk maar waarschijnlijk bedoel je het vast anders. :)
Er was trouwens ook iemand die het Pieterpad voorstelde maar als ik zo google lijkt mij dat meer een wandelpad waar men fietsers absoluut niet kan waarderen en ook weinig offroad.
Maar het plan groeit langzaam de goede kant op ..
Yopie

ik zou juist de kust vermijden het is er in verhouding drukker en absoluut minder mooi dan de track door het land heen. En de afsluitdijk of langs het ijsselmeer zal voor jou saai zijn. :wink:

Het pieterpad is inderdaad een wandelpad, er is een officieuze fiets versie, maar die gaat verhard, dat is gezien jou wensen niks.

Ik zou het wel weten en gebruik maken van de aangeboden track. :D

en knap dat je de rit met een Nederlandse trein hebt overleefd....
jasmon schreef: ik zou juist de kust vermijden het is er in verhouding drukker en absoluut minder mooi dan de track door het land heen. En de afsluitdijk of langs het ijsselmeer zal voor jou saai zijn. :wink:
O ja, daar had ik nog niet over nagedacht: die lange afsluitdijk en die dikke trage fatbike. :shock:
Asfalt betekent ook banden pompen en met een minipompje is dat héél véél pompen (die wordt zo heet dat je steeds moet wachten).
Ook heb ik een zadel die over asfalt niet echt lekker zit. Mijn asfaltrecord is tot nu toe nog maar een stukje van circa 35km maar het waren wel 35 gevoelige km's (okee wel bergje op en dan voel je het zadel extra goed).

Maar je hebt gelijk: geen asfaltdijk! Offroad moet het worden met veel schapenpoep en koeienvlaaien. :D
Yopie schreef: O ja, daar had ik nog niet over nagedacht: die lange afsluitdijk en die dikke trage fatbike. :shock:
Asfalt betekent ook banden pompen en met een minipompje is dat héél véél pompen (die wordt zo heet dat je steeds moet wachten).
Ook heb ik een zadel die over asfalt niet echt lekker zit. Mijn asfaltrecord is tot nu toe nog maar een stukje van circa 35km maar het waren wel 35 gevoelige km's (okee wel bergje op en dan voel je het zadel extra goed).

Maar je hebt gelijk: geen asfaltdijk! Offroad moet het worden met veel schapenpoep en koeienvlaaien. :D
twee weken geleden had ik geluk en vloog ik met BFT 7 in de rug over de dijk richting Friesland. Tegenliggers waren aan het lopen.....
en mocht het wel tegenwind worden, hier wat tips :lol:
jasmon schreef: ik zou juist de kust vermijden het is er in verhouding drukker en absoluut minder mooi dan de track door het land heen.
Nog een vraagje: is de kust/strand in de nacht een optie? in ieder geval weinig volk en misschien een mooie ervaring.
Kan altijd weer met een bochtje terug naar 'de route van 55er' ..

Oja, ik bedenk opeens dat mijn dikke zweedse fietslampen misschien wel verboden zijn. :?
jasmon schreef: en mocht het wel tegenwind worden, hier wat tips :lol:
en hoelang is die afsluitdijk ook alweer? :D

Of anders met deze fatbike-trikes, ook geschikt voor strand en ijs. 8)

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Deze is ook mooi, weet alleen niet zeker of het een fatbike is. Wat heeft ie trouwens voor een kastje tussen de achterwielen?
Ik stuur je langs de Duitse grens en bij Groningen linksaf. Of tot het einde van Nederland en dan linksaf naar Zoutkamp.Over strand?

Afbeelding
55er schreef:Ik stuur je langs de Duitse grens en bij Groningen linksaf. Of tot het einde van Nederland en dan linksaf naar Zoutkamp.Over strand?
Ja, ik kan toch eerst een stukje strand doen? Ik bedoel niet de hele kust maar gewoon een stuk ehm ja wat mooi is, geen flauw idee. :D
Want strand en de zee hoort toch ook bij Nederland, moet ik dan toch wel even meemaken, en vooral op een fatbike, ja toch?

edit: fietsen vind ik niet erg, dus omfietsen ook niet. :wink:
55er schreef:Ik stuur je langs de Duitse grens en bij Groningen linksaf. Of tot het einde van Nederland en dan linksaf naar Zoutkamp.
Mooie route! Het begint wel steeds meer te kriebelen, krijg er zin in!
De afsluitdijk is ongeveer 32km, met een vrij fietspad naast een snelweg waar het auto en vrachtverkeer met 130km langs je heen razen. ?..


ik snap dat je graag het strand mee wil pakken persoonlijk zou ik gaan voor de tocht van 55er , maar ja, ik ben niet in bezit van die track. :wink:
Ik heb de route wel en wil die hier delen met iedereen die er interesse in heeft.

http://1drv.ms/1mXZZWy

Via de link al de bestandjes selecteren en met gebruik van de rechtermuisknop downloaden.

Laat weten wat je de ervaringen zijn via ons mooie forum.

Gr Leo
leoprodeo schreef:Ik heb de route wel en wil die hier delen met iedereen die er interesse in heeft.

http://1drv.ms/1mXZZWy

Via de link al de bestandjes selecteren en met gebruik van de rechtermuisknop downloaden.

Laat weten wat je de ervaringen zijn via ons mooie forum.

Gr Leo
nou word ik toch wel heel nieuwsgierig naar de west - oost versie TNWO
Ik ook.

Wie heeft de track van de west - oost versie, TNWO en wil hem delen ??

Gr Leo
was dubbel