Additionally, paste this code immediately after the opening tag: ...betaald parkeren in bos! - Forum Wereldfietser

...betaald parkeren in bos!

...wetend dat er ook WF'rs met de mountainbike in de auto naar het bos toe gaan om daar door 'gaten' te rijden.
Onderstaand een stukje gaat over andere gaten!

Betaald parkeren in bos
http://www.telegraaf.nl/binnenland/2301 ... os___.html

Waren de parkeergelden nodig geweest voor bv onderhoud of aankopen van natuurgebieden, dan heb ik er minder moeite mee...
Bij de duinen is dit toch al veel voorkomend?
Goed idee, gaan misschien meer mensen met de fiets.

Volgens mij gaat het geld dat het opbrengt gewoon naar de beheerders, als ik het goed lees.
Het mag dan misschien onaangenaam overkomen dat men op die manier gaten in budgetten wil vullen, op zich is het betalen voor het gebruik van parkeerfaciliteiten naar mijn gevoel niet meer dan logisch.

Het idee dat men het recht heeft om gratis zo'n 15-25 m² openbare ruimte in beslag te nemen mag best eens verlaten worden. In Nederlandse steden is dat gelukkig al overal het geval (in België is men nog niet zo ver), maar waarom zou dat bij natuurgebieden anders moeten zijn?

Het eerste zinnetje wringt naar mijn gevoel ook al: "Wie met het gezin de auto instapt om een frisse neus te halen"
De mogelijkheden om een frisse neus te halen zouden groter zijn indien men minder snel de auto in zou stappen.

Renaat
Ik was deze zomer met de auto in Zwitserland, daar moest overal voor het parkeren betaald worden, zelfs bij een enkele parkeerplaats op een bergweggetje stond een parkeermeter. Normaal heb ik een gruwelijke hekel aan betaald parkeren, echter hier had ik er totaal geen moeite mee: het maximale tarief in de binnenstad was CHF 1 (€ 0,80) per uur. Betalen voor parkeren in het bos leidt tot minder auto- en meer fietsverkeer, dus een prima idee!
Uitstekend idee, want er worden automobielen gestald op een stukje terrein dat van de natuur onttrokken is.
Natuurlijk een direct gevolg van het afknijpen van 'Linksche hobbies' ;)
Ik betaal al jaren parkeergeld als ik naar de Amsterdamse Waterleiding Duinen zou willen met de auto. Gelukkig ga ik vrijwel altijd op de fiets :D
Betalen is nooit leuk, maar ik begrijp het wel

Schokkender is de domme ,primaire reacties die op dit artikel in de Telegraaf staan. :twisted:
Dirk
Dank je voor het vermaak, Dirk. Ik had het artikel alleen even snel gescand, maar met jouw inbreng ben ik op pagina 5 begonnen van de reacties. Hilarisch (of erg teleurstellend misschien) hoe velen niet de principes van een monetair systeem doorhebben... :roll: Linksom of rechtsom zullen de centjes toch moeten binnenkomen.

Ook ernstig: velen hebben niet door dat ze ook met ander vervoer dan een motorvoertuig naar die natuurgebieden kunnen.
dik5 schreef:Ik betaal al jaren parkeergeld als ik naar de Amsterdamse Waterleiding Duinen zou willen met de auto.
En toen het een tijdje gratis parkeren was, ging het toegangskaartje in prijs omhoog 8)

Overigens kan ik me herinneren dat je op het Duitse eiland Sylt moest betalen voor toegang tot het strand. Het kan dus nog erger :wink:

Kortom niet zeuren, wie graag wil parkeren betaald gewoon.
Ik was ooit getuige dat een fietsende kindje van de sokken werd gereden door een scheurende automobilist op een smal weggetje naar een gebied met alleen maar fiets- en wandelpaden.
Op de trekhaak van de automobiel prijkten nota bene twee fietsen. De chauffeur stopte wel. Hij excuseerde zich met: "Sorry voor mijn haast, maar anders is mijn vaste parkeerplek bezet."
Nou, ondanks alle parkeerheffingen wordt parkeren voor automobilisten gesubsidieerd voor circa 717 euro per jaar per auto. M.a.w. voetgangers en fietsers betalen belasting zodat automobilisten subsidie kunnen ontvangen. Maar dat zal de Telegraaf wel weggelaten hebben.

https://amsterdam.groenlinks.nl/nieuws/ ... rsubsidies
Peter Rodenburg schreef:Nou, ondanks alle parkeerheffingen wordt parkeren voor automobilisten gesubsidieerd voor circa 717 euro per jaar per auto.
Zonder de studie gelezen te hebben veronderstel ik dat dat gaat om een gemiddelde (of misschien zelf een gemiddelde voor steden en gemeenten). M.a.w. er kunnen best behoorlijke verschillen zijn tussen de locaties, tijdstippen, ... waarop men parkeert. Hetzelfde is met autoverplaatsingen aan de hand, gemiddeld worden autoverplaatsingen nog steeds gesubsidieerd, maar dat is niet altijd en overal het geval.

Renaat
ik vind dit fout, al heb ik dit specifieke artikel niet gelezen, betalen om te parkeren is op zich degoutant.....
ikzelf heb geen auto meer en doe alles per fiets, soms heel erg moeilijk met de nodige problemen maar het lukt...

In BE rijden meer dan 7 000 000 autos rond , het hoogste getal ooit en van rijden op de snelweg is bijna geen sprake meer , aanschuiven in de file des temeer....

wat mensen bezielt om dat elke dag weer opnieuw te doen is mij een raadsel maar velen zullen dat wel leuk en aangenaam vinden anders zouden ze het niet doen natuurlijk...

verder is het zo dat we in BE geen fietscultuur hebben , fietspaden die de naam waardig zijn kan je op 1 hand tellen....in Nederland zijn dan wel redelijke tot goede fietspaden te vinden , het parkeerprobleem moeten ze daar nog aanpakken en de fietsdiefstal ook en het gaat ooit nog goedkomen in NL ....beide laatste zijn niet eens zo moeilijk om aan te pakken, vrij gemakkelijk zelfs....

de auto ontmoedigen is een oplossing zodat mensen niet met de auto naar het bos rijden om te gaan....fietsen...
Benzine en diesel zou wat mij betreft direct 5 euro de liter mogen kosten....
als het echt niet anders kan zullen mensen wel nog in de auto stappen, maar voor kleine verplaatsingen al snel overschakelen naar de fiets, het probleem van de overdaad aan auto's zal snel opgelost zijn ....

benzine en diesel extreem duur maken heeft alleen maar voordelen, daar ben ik zeker van!
johnny-vs schreef:ik vind dit fout, al heb ik dit specifieke artikel niet gelezen, betalen om te parkeren is op zich degoutant.....
ikzelf heb geen auto meer en doe alles per fiets, soms heel erg moeilijk met de nodige problemen maar het lukt...

In BE rijden meer dan 7 000 000 autos rond , het hoogste getal ooit en van rijden op de snelweg is bijna geen sprake meer , aanschuiven in de file des temeer....

wat mensen bezielt om dat elke dag weer opnieuw te doen is mij een raadsel maar velen zullen dat wel leuk en aangenaam vinden anders zouden ze het niet doen natuurlijk...

verder is het zo dat we in BE geen fietscultuur hebben , fietspaden die de naam waardig zijn kan je op 1 hand tellen....in Nederland zijn dan wel redelijke tot goede fietspaden te vinden , het parkeerprobleem moeten ze daar nog aanpakken en de fietsdiefstal ook en het gaat ooit nog goedkomen in NL ....beide laatste zijn niet eens zo moeilijk om aan te pakken, vrij gemakkelijk zelfs....

de auto ontmoedigen is een oplossing zodat mensen niet met de auto naar het bos rijden om te gaan....fietsen...
Benzine en diesel zou wat mij betreft direct 5 euro de liter mogen kosten....
als het echt niet anders kan zullen mensen wel nog in de auto stappen, maar voor kleine verplaatsingen al snel overschakelen naar de fiets, het probleem van de overdaad aan auto's zal snel opgelost zijn ....

benzine en diesel extreem duur maken heeft alleen maar voordelen, daar ben ik zeker van!
Beste Johnny,
Hoewel ik wel een eindje met je meega,is jou bijdrage toch wel heel erg vanuit je eigen situatie gedacht. :shock:
Niet iedereen heeft de zelfde mogelijkheden om alles per fiets te doen


Ps. ik rijd ook meer km per jaar op een fiets dan in een auto :D
Dirk
Revanho schreef:Het mag dan misschien onaangenaam overkomen dat men op die manier gaten in budgetten wil vullen, op zich is het betalen voor het gebruik van parkeerfaciliteiten naar mijn gevoel niet meer dan logisch.

Het idee dat men het recht heeft om gratis zo'n 15-25 m² openbare ruimte in beslag te nemen mag best eens verlaten worden. In Nederlandse steden is dat gelukkig al overal het geval (in België is men nog niet zo ver), maar waarom zou dat bij natuurgebieden anders moeten zijn?

Het eerste zinnetje wringt naar mijn gevoel ook al: "Wie met het gezin de auto instapt om een frisse neus te halen"
De mogelijkheden om een frisse neus te halen zouden groter zijn indien men minder snel de auto in zou stappen.

Renaat
Ha die Renaat is het idee voor betaald parkeren bij het bos iets om voor te leggen aan de Vlaamse regering. Je kunt natuurlijk contact opnemen met jouw goede vriendin minister Joke Schauvliege, met daarbij toevoegen dat jagers dubbel tarief betalen voor hun vehikel. :lol: :lol: :lol:
bert sitters schreef: Ha die Renaat is het idee voor betaald parkeren bij het bos iets om voor te leggen aan de Vlaamse regering. Je kunt natuurlijk contact opnemen met jouw goede vriendin minister Joke Schauvliege, met daarbij toevoegen dat jagers dubbel tarief betalen voor hun vehikel. :lol: :lol: :lol:
Die hopeloze strijd laat ik wel aan anderen over :wink: , ik houd me wel bezig met een meer lokale (soms even hopeloze :wink: ) strijdjes.

Als we rustig aan dit tempo verder doen in Vlaanderen dan lost het probleem van parkeren bij natuur zich vanzelf op vanwege geen natuur meer :wink:

Renaat
johnny-vs schreef:ik vind dit fout, al heb ik dit specifieke artikel niet gelezen, betalen om te parkeren is op zich degoutant.....
Kan je dat toelichten, want ik begrijp het niet helemaal. Hier geef je aan tegen betalend parkeren te zijn en daarna houd je een heel hard anti-autopleidooi met een oproep tot het sterk verhogen van brandstofprijzen.

Overigens is het met elke vorm van financiële gedragsbeïnvloeding wel één fundamenteel probleem. Zeker indien men geen sociale correcties invoert (en dat lijkt me met het verhogen van de brandstofprijzen niet eenvoudig) krijg je een systeem waarin rijke mensen 'hun goesting doen' en mensen die het financieel moeilijk hebben en toch niet buiten de auto kunnen het erg zwaar te verduren krijgen.

Renaat
klopt , en dat is nu al zo, mensen die minder hebben , hebben het moeilijker dan mensen die hopen geld hebben , altijd zo geweest dacht ik....

het gaat er mij om, dat mensen te pas en te onpas de auto nemen , kinderen naar school brengen, naar de bakker noem maar op....ik ken er velen die 1 straat verder moeten zijn en de auto nemen....ik vind dat niet normaal moet ik zeggen....ma ja wat wil je,het kost toch bijna niets en de auto staat er toch dus....

een wagen moet voor iedereen bereikbaar zijn ,daar ben ik het mee eens , hem gebruiken mag best een pak duurder zijn , zodat de wagen enkel nog gebruikt word wanneer het echt nodig is...

mensen die zeggen , jamaar wij hebben niet die mogelijkheid moeten dat eens uitleggen dan want ik begrijp dat niet om eerlijk te zijn.....?

gezinnen met 2-3 autos voor de deur ....tja.....
johnny-vs schreef:klopt , en dat is nu al zo, mensen die minder hebben , hebben het moeilijker dan mensen die hopen geld hebben , altijd zo geweest dacht ik....

het gaat er mij om, dat mensen te pas en te onpas de auto nemen , kinderen naar school brengen, naar de bakker noem maar op....ik ken er velen die 1 straat verder moeten zijn en de auto nemen....ik vind dat niet normaal moet ik zeggen....ma ja wat wil je,het kost toch bijna niets en de auto staat er toch dus....

een wagen moet voor iedereen bereikbaar zijn ,daar ben ik het mee eens , hem gebruiken mag best een pak duurder zijn , zodat de wagen enkel nog gebruikt word wanneer het echt nodig is...

mensen die zeggen , jamaar wij hebben niet die mogelijkheid moeten dat eens uitleggen dan want ik begrijp dat niet om eerlijk te zijn.....?

gezinnen met 2-3 autos voor de deur ....tja.....
Ben het wel weer een beetje met je eens ,maar dat was niet het onderwerp waar het hier over ging, dus off. topic