Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Laatste tips fietsreis - Forum Wereldfietser

Laatste tips fietsreis

Hallo iedereen,

Eerder al een bericht geplaatst helemaal in het begin van de voorbereiding. Nu koop ik morgen een goede fiets bij de fietsenmaker (hoop ik tenminste). Hij zet er nog een nieuwe ketting om, nieuwe remblokjes en kijkt alles nog na. Kan natuurlijk altijd nog nee zeggen.
Maar, om even verder te gaan. Ik heb nu een tent, slaapzak, slaapmat en de juiste kleding. Toch zijn er nog een paar dingen waar ik over twijfel hoe ik dit op ga lossen tijdens de fietsreis.
De eerste vraag gaat over onderhoud. Wat neem ik wel en niet mee? Ik moet voor de trein (Thalys) het voorwiel demonteren, maar volgens mij kan dit verder zonder echt gereedschap. Omdat de fiets helemaal is nagekeken verwacht ik niet echte complicaties. Ik neem natuurlijk een nieuwe binnenband mee, plus het benodigde spul om deze reparatie goed uit te kunnen voeren. Smeerspul voor de ketting gaat ook mee. Schroevendraaier, moertjes etc. ook. Spaken twijfel ik over en verder denk ik dat ik niet echt veel nodig ga hebben. Als er echt een probleem optreed zie ik mezelf die niet oplossen als ik extra materiaal meeneem, maar dit kan ik ook volledig verkeerd inschatten. Tips?
Tweede vraag, zijn er nog dingen waar ik op moet letten bij het kopen van de fiets morgen? Spullen die ik er het beste gelijk bij kan kopen?
Derde vraag, hoe makkelijk gaat het met fietsen in de Thalys? Ik weet dat het veel gezeik is met demonteren, maar gaat dit verder wel soepel? Ik kan niet veel ervaringen vinden van mensen die dit hebben gedaan.
Laatste vraag, hoeveel geld zijn jullie gemiddeld kwijt op een dag fietsen? Ik ga zoveel mogelijk wildkamperen, dus camping niet meegerekend. Waar besteed je jouw geld zo aan op een dag fietsen? Waar moet ik rekening mee houden.

Als er nog andere dingen zijn, roep het alsjeblieft. Alles kan volgens mij wel helpen.

Alvast bedankt!
Waar ga je heen , Hoelang.
Wat voor fiets en in welke conditie?
Verhard ,onverhard?
Je eigen skills zowel technisch als al het andere
Als je goed de fietswiki op dit forum gebruikt word je heel veel wijzer

Dirk
Frankrijk, van Parijs naar Saint Ettiene, naar Moulins en weer naar Parijs, in totaal 2 weken. De fiets is ooit custom built gebouwd en ik neem die nu dus met 2e hands onderdelen over. Ik fiets op verharde wegen. Wel in goede conditie, ben ook al aan het trainen geweest.
Skills heb ik nog niet echt, nog nooit lange fietstochten gehouden.
De wiki heb ik al erg goed doorgelezen, maar ik wou graag ook wat tips van de ervaren fietsers hier.
Op mijn fietsvakanties neem ik een aantal 'tie wraps'/kabelbinders en stevige tape mee. Dat is al vaker goed van pas gekomen.
Verder natuurlijk die steek- en inbussleutels meenemen die op je fietsboutjes passen. Als er iets lostrilt, dan kun je het tenminste zelf weer vastdraaien.
Mocht er een Brooks-zadel op je nieuwe fiets zitten, dan ook de speciale Brooks-stelsleutel meenemen (en een plastic zakje om over het zadel te gooien bij regen). :wink:
Let op dat je in Frankrijk niet mag wildkamperen. Zoek dus een plekje uit het zicht voor de zekerheid :twisted: .

Om je laatste vraag te beantwoorden, ik ben met mijn fietsreis dit jaar niet op onverwachte kosten gestuit. Reken er wel op dat je zomaar 2-3 keer zoveel kan eten als normaal als je een beetje lange dagen maakt. Het voordeel is dat je door je honger niet zo kieskeurig wordt en je dus niet het duurste brood hoeft te kopen om een beetje lekker te eten :D.
Lennard schreef:Let op dat je in Frankrijk niet mag wildkamperen.
Zo bot is het nu ook weer niet: http://fr.wikipedia.org/wiki/Camping_sauvage

(google-vertaling: https://translate.google.nl/translate?s ... edit-text= )

Deze is ook informatief: http://www.lecampingsauvage.fr/geolocalisation.html
Ave Gone schreef:
Lennard schreef:Let op dat je in Frankrijk niet mag wildkamperen.
Zo bot is het nu ook weer niet: http://fr.wikipedia.org/wiki/Camping_sauvage

(google-vertaling: https://translate.google.nl/translate?s ... edit-text= )

Deze is ook informatief: http://www.lecampingsauvage.fr/geolocalisation.html
Erg bedankt, handige sites! Wildkamperen heb ik me sowieso al wel aardig in ingelezen. Ik weet dat het niet overal mag, dus ik zal voorzichtig zijn.

Tips over de 'tie wraps' is ook erg goed denk ik, zelf niet meer aan gedacht. Volgens mij heb ik die ook nog wel liggen, dus komt goed uit.
Dingen net als spaken kun je ook wel zonder 1 of 2. Lijkt me niet het meest erge. Ik heb dit jaar midden in zweden alleen een gebroken versnellingskabel gehad. Toen waren de steeksleutels ook wel heel erg fijn. Moet wel zeggen dat bij mij alle schroeven los kunnen met een setje steeksleutels en 2 schroevendraaiers, is niet bij alle fietsen zo.

Verder zijn dingen net als een binnenband handig, let er wel op dat je plakspullen bij hebt voor eventueel de 2e keer lek rijden. Ik ben iemand tegen gekomen die op een dag 3 keer een lekke band had. En als je plakspullen mee neemt kun je het beste zorgen voor zo'n plakkertje die je op maat moet knippen / snijden. Die past namelijk altijd.

Daarnaast had ik 1 setje remblokjes bij. Ik heb een oude fiets en daardoor niet veel afstelmogelijkheden. Remmen achter begonnen te piepen en ik kon ze niet meer goed afstellen. Uiteindelijk heeft een nieuw setje gezorgd dat ik weer in rust en stilte tot stilstand kwam.

Ik weet niet precies hoe het zit met de afstanden tot de dichtsbijzijnde fietsenmaker in frankrijk, maar de volgende keer naar zweden zorg ik dus in ieder geval dat ik buiten een nieuwe binnenband en remblokjes (1 setje) ook 2 kabels bij heb; rem en versnellingskabel. Echter moet je wel weten hoe je die moet vervangen. Weet je dat niet heeft het ook geen zin ze mee te nemen.

Waar ik geld aan uitgaf? Eten, eten, eten en eten. En soms ook nog wat eten. Het is niet normaal meer te noemen hoeveel ik in die vakantie heb gegeten. Voor zeker 2 á 3 personen avondeten was voor mij gemiddeld. Echter hou er ook rekening mee dat je de hele dag door wel wat moet eten. Gewoon ieder uur iets van een broodje ofzo.
Daarnaast is drinken ook belangrijk, maar zorg dan gewoon voor een fles ranja en neem nog 2 flessen water mee. Eentje waar ranja in zit en eentje waar alleen water in zit. De smaak van ranja krijg je er namelijk nooit meer uit.
Uiteindelijk had ik aan boodschappen voor volgens mij iets van 20€ per dag omgerekend vanuit de zweedse kroon.
Neem een kettingpons en een paar schakeltjes mee. Met een nieuwe ketting brak bij mij toch zomaar de ketting in Arras, een jaar of wat terug.

Ook handig: een stukje worteldoek voor onder je tent en een metertje ervoor. Weegt niet veel. Grondzeil tent blijft schoon en je hebt een droge instap, juist in het najaar is met meer vocht in de ochtend dat handig.
Aart Veldhuizen schreef:Ook handig: een stukje worteldoek voor onder je tent en een metertje ervoor. Weegt niet veel. Grondzeil tent blijft schoon en je hebt een droge instap, juist in het najaar is met meer vocht in de ochtend dat handig.
Juist niet. Je brengt hiermee het vocht je tent binnen. Je kunt wel zorgen dat het ca. 10cm binnen de footprint van de buitentent blijft om zo min mogelijk vocht uit de grond in het luifeltje te laten condenseren tegen de buitentent, maar door buiten de buitentent te gaan zorg je dat regen de mogelijkheid krijgt juist binnen de buitentent te komen en te zorgen voor condens die je anders niet gehad zou hebben.
Ben ik niet met je eens Robertjan, worteldoek is snel droog. Bij regen loopt water er doorheen weg. Gras blijft erg lang nat, zeker 's morgens is gras buiten het zomerseizoen zeiknat.
Sorry voor de late reactie, maar alsnog bedankt. Ik zal de tips meenemen in de laatste fase van de voorbereiding.