Additionally, paste this code immediately after the opening tag: euroradweg 1 in de winter - Forum Wereldfietser

euroradweg 1 in de winter

Beste medeforumleden,

Het afgelopen jaar heb ik de Euroradweg 1 weten te fietsen tot zo'n 130 km onder Berlijn. Nu wil ik graag in de kerstvakantie de laatste ca 270 km tot aan de Poolse grens doen. Heeft iemand van jullie ervaring met de toestand van wegen en fietspaden in die regio in de winter. Wordt er gestrooid of moet ik rekening houden met sneeuw (als die valt natuurlijk) en mijn banden daarop aanpassen.

alvast bedankt voor de reacties

Hartger
Ik heb daar nooit in de winter gefietst. Echter: in Duitsland wordt vooral op de doorgaande (auto)wegen gestrooid met zout. Op andere wegen wordt niet gestrooid of split gestrooid. Bovendien verschuift het klimaat in Oost-Duitsland van zee- naar landklimaat met koudere winters en langere sneeuwbedekking tot gevolg. Ik zou dus zeker mijn banden hierop aanpassen en accepteren dat toeristische routes niet (of nauwelijks) te fietsen zijn.
Gezien mijn recente ervaringen in het oosten van duitsland zou ik ongacht het jaargetijde zorgen voor voldoende profiel op de banden. De Duitsers zijn zoals je vast wel hebt gemerkt meesters in het vinden van paden en wegen die je (ver) van de bewoonde wereld proberen te houden, en onderhoud daaraan laat ook in de zomer te wensen over, als het al gebeurt.
Fietspaden in Polen zijn erg vaak onverhard is onze ervaring van een paar weken geleden. Het lijkt me niet dat hier zal worden gestrooid. En gezien de conditie van de welk verharde binnenwegen zou ik er niet op rekenen dat daar wel strooiwagens rijden. Maar misschien kan het Pools verkeersbureau http://www.polen.travel/nl/ je verder helpen? Ze zijn erg behulpzaam.
Ik zou rond de jaarwisseling echt warmere streken opzoeken om te fietsen.
Leuk idee. Ik heb er wel eens in de herfst gefietst (het was denk ik nog in 'West Duitsland') en daar werd een fietspadje netjes met een smal sneeuwschuivertje ontbladerd.

Ga voor het avontuur. Zorg idd voor goede banden en kijk hoever je komt. Het vergt meer flexibileit dan in het zogenaamde Bert Sitters weer :wink:. Op mijn onderstaande website (wat heet) vind je een link van hoe mooi fietsen in de winter kan zijn.
Dank allen, ik zag op de routebeschrijving dat er behoorlijk wat km's door het bos en heuvelland gaan. verwacht niet dat daar geschoven of gestrooid wordt. Dus als er sneeuw ligt maar spikes uitproberen en anders profielbanden
Op mijn onderstaande website (wat heet) vind je een link van hoe mooi fietsen in de winter kan zijn.
Leuke site erik. nou ben ik helemaal enthousiast over s winters doorfietsen. Afgelopen winter was het vooral heel erg nat in west europa. Ik hoop op het weer van jouw foto's, helder en vriezend!

Hartger
Dank je, Hartger.

De Conti Winter Contact (of zo) wordt door sommigen hier zeer gewaardeerd. Zelf heb ik hem nooit gebruikt. Spikes zijn geweldig op ijs en verijsde (aangereden) sneeuw maar op de gewone weg erg luidruchtig.

Wellicht laat je e.e.a. afhangen van de weersverwachting tegen die tijd.