Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Frans ventiel - Forum Wereldfietser

Frans ventiel

Hallo,

Ik heb een bijzonder probleem. Ik heb net mijn binnenband van mijn racefiets vervangen. Bij het oppompen zag ik dat mijn buitenband een beetje scheef zat, dus wilde ik mijn band weer een beetje leeg laten lopen. Ik heb een Frans ventiel, en bij het indrukken van het pennetje komt er geen lucht uit de band, en ik gebruik al langer Franse ventielen dus ik weet hoe het normaal gesproken werkt.

Weet iemand wat het probleem is? En hoe ik het kan oplossen?

Bedankt,
Jaco
Kun je het pennetje wel indrukken?
Jaco,

Kun je het pennetje, in feite het hele bovenste stukje van het ventiel, er niet uitdraaien?

Jan
Je zou inderdaad het hele topje eruit kunnen draaien en vervangen. Er zijn reparatiesetjes voor te krijgen en daar zit dan ook een klein tooltje bij om het topje los te draaien maar met een willekeurig punttangetje gaat het ook.
Afbeelding

Ik moet eerlijk zeggen dat ik deze ventielen jaaaaaren gebruikt heb voordat ik erachter kwam dat dit uberhaupt los kon. Maar het is wel handig, ze willen ook wel eens verbuigen, of vast gaan zitten of lekken, dus tegenwoordig heb ik er op reis altijd een paar in de tas.
Jaco1991 schreef:Hallo,

Ik heb een bijzonder probleem. Ik heb net mijn binnenband van mijn racefiets vervangen. Bij het oppompen zag ik dat mijn buitenband een beetje scheef zat, dus wilde ik mijn band weer een beetje leeg laten lopen. Ik heb een Frans ventiel, en bij het indrukken van het pennetje komt er geen lucht uit de band, en ik gebruik al langer Franse ventielen dus ik weet hoe het normaal gesproken werkt.

Weet iemand wat het probleem is? En hoe ik het kan oplossen?

Bedankt,
Jaco

Even naar de fietsenmakert waar je de band hebt gekocht :wink:
Waarschijnlijk is het pennetje krom,gewoon recht buigen
bert sitters schreef:Even naar de fietsenmakert waar je de band hebt gekocht :wink:
Komkom, dit is een forum voor wereldfietsers! Iets meer zelfredzaamheid verwacht ik wel. :D
Ik kan het pennetje idd wel gewoon indrukken.
Het is me uiteindelijk gelukt om de lucht eruit te krijgen, ik weet nog steeds niet goed hoe. Wel bedankt voor het meedenken.

Ik heb bij mijn oude band wel even het bovenste topje eruit gehaald en bij mijn reparatieset gedaan, je weet immers maar nooit..

Bedankt nogmaals!
Jaco
OmeGerrit schreef: Ik moet eerlijk zeggen dat ik deze ventielen jaaaaaren gebruikt heb voordat ik erachter kwam dat dit uberhaupt los kon. Maar het is wel handig, ze willen ook wel eens verbuigen, of vast gaan zitten of lekken, dus tegenwoordig heb ik er op reis altijd een paar in de tas.
+1 :D weer wat geleerd. Bedankt!
OmeGerrit schreef:Maar het is wel handig, ze willen ook wel eens verbuigen, of vast gaan zitten of lekken, dus tegenwoordig heb ik er op reis altijd een paar in de tas.
Goede tip! Meteen toegevoegd aan mijn 'meenemen-op-fietsvakantie'-lijstje. :D
Wat ook kan is je ventielgat uitboren naar 8 mm want dan kan je een binnenband met een grote mensen ventiel gebruiken.
Marko schreef:binnenband met een grote mensen ventiel .
??
Het Prestaventiel/Sclaverandventiel/Frans ventiel is o.a. in België behoorlijk standaard op allerlei soorten fietsen.

Renaat
Marko schreef:Wat ook kan is je ventielgat uitboren naar 8 mm want dan kan je een binnenband met een grote mensen ventiel gebruiken.
Het ventielgat van een racevelg uitboren naar 8 mm is wel een beginnersfout. De stevigheid gaat er dan een beetje uit.

(andere grapjes over grotemensenventielen zullen we maar niet maken ... :lol: )
Dat Franse ventielen in Belgie standaard zijn zegt eigenlijk al genoeg. :P
Marko schreef:Dat Franse ventielen in Belgie standaard zijn zegt eigenlijk al genoeg. :P
Heb jij zelf al een grotemensenfiets Marko? :wink:
Marko schreef:Dat Franse ventielen in Belgie standaard zijn zegt eigenlijk al genoeg. :P
Ze zijn ook standaard bij alle grote wielrenners :P