Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Wat heb je liever: flinke tegenwind of regen? - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Wat heb je liever: flinke tegenwind of regen?

PeterVanRijn schreef:Voor een uurtje fietsen heeft dat nog wel iets heroïsch, maar als dat langer gaat duren gaat de lol er toch wel een beetje vanaf.
Ik ervaar dat juist tegenovergesteld: bij een "uurtje fietsen" moet ik meestal ergens naartoe. Dan is een bui op de kop het laatste waar ik op zit te wachten. Als ik langer fiets, maakt het me geen moer uit. Natuurlijk, lekker weer heet niet voor niets "lekker weer", maar als je door de stromende regen fietst, ach, dan word je nat en als je eenmaal nat bent, kun je niet meer natter worden. Als het eenmaal droog wordt, kun je ook maar beter doorfietsen, dan word je toch het snelst weer droog.
Veel liever tegenwind dan langdurige regen. Doelen niet bereiken? Als ik naar of van het werk fiets, kom ik liever wat later dan kletsnat aan (ook met kleding: zweten in regenkleding word ik net zo nat van als van de regen zelf). Tegenwind zorgt voor een lager tempo, verder niks.
Tien keer liever tegenwind dan regen. Van regen word ik snel chagrijnig.
Petra.
Liever regen dan tegenwind. Bij regen word ik dromerig; moet dan wel opletten voor obstakels. Bij harde tegenwind, vooral in open gebied, kan ik mijn negatieve gedachten niet stopzetten en beleef de tijd dan ook negatief.
Oh, wat waren die 150 km in de woestijn van Peru lang en vervelend :cry: , toen daarna de wind draaide, enorm genoten van de prachtige woestijn :)

Erik Veenstra
Heb liever regen dan tegenwind, of beter gezegd: ik ervaar sterke tegenwind als nog vervelender.

Bij regen probeer ik vertrek uit te stellen of te schuilen, maar als ik dan eenmaal toch nat ben valt het eigenlijk meestal wel mee. Harde tegenwind vind ik na enkele uren killing. Bovendien krijg ik bij langdurige tegenwind altijd pijn in mijn rug; waarschijnlijk als gevolg van combinatie van minder mogelijke verschillende zitposities (je probeert minder wind te vangen), niet meer ontspannen kunnen zitten en een luchtstroom die mijn natte rug teistert (wind + rijsnelheid). Ongeacht mijn kleding of op welke reisfiets ik zit.

Geluk gehad dat ik vorig jaar vanaf Rotterdam tot aan Skagen harde wind in de rug heb gehad, net als ik dit jaar tot Vastervik in Zweden met de wind mee ben gelift (in Kalmar-haven lagen een kleine 50 guest-boten vanwege de ZW-wind sinds een week verwaaid!).
Als ik deze tripjes de andere kant op had moeten doen, had ik opgegeven of plannen aangepast.

Regen i.c.m. tenten probeer ik altijd te voorkomen. Dan liever wild\illegaal onder een afdakje of in een schuur slapen en geen warme douche.
Favoriet is tegenwind!

Tegenwind is een kwestie van ontspannen en het nemen zoals het is. Je snelheidsmeter uit zicht zetten, je doelen uit je hoofd halen en op zoek gaan naar je ritme. Niet vechten maar fietsen! Tegenwind kan leiden tot meditatie, alles leeg. Heerlijk.

Regen is voornamelijk nat.
SjirkM schreef:Favoriet is tegenwind!

Tegenwind is een kwestie van ontspannen en het nemen zoals het is. Je snelheidsmeter uit zicht zetten, je doelen uit je hoofd halen en op zoek gaan naar je ritme. Niet vechten maar fietsen! Tegenwind kan leiden tot meditatie, alles leeg. Heerlijk.

Regen is voornamelijk nat.
Bij regen kan je toch ook gewoon doorfietsen? Waarom leidt dat dan niet tot meditatie?
Geef mij maar regen. Zolang ik het niet koud krijg heb ik er niets op tegen. Als de regen is gestopt word ik wel weer droog.
Regen en wind mee vind ik geen probleem. Toen we terugkwamen van de Noordzeeroute hadden we dagenlang met tegenwind door Duitsland gereden. We knepen hem voor de Afsluitdijk, maar precies op de dag dat we daar overheen zouden fietsen, was de wind gedraaid. Vol in de rug. Mensen zijn om minder in God gaan geloven. Pas toen we een foto halverwege wilden nemen merkten we hoe guur het eigenlijk was, door de wind voelden we nauwelijks iets van de striemende regen.

Maar als ik op een camping ben aangekomen, heb ik liever flinke wind dan regen. Dan ventileert de tent lekker en krijg je minder condens. Op het eind van de dag, in Den Oever, namen we lekker een B&B.
Jonathan schreef:
SjirkM schreef:Favoriet is tegenwind!

Tegenwind is een kwestie van ontspannen en het nemen zoals het is. Je snelheidsmeter uit zicht zetten, je doelen uit je hoofd halen en op zoek gaan naar je ritme. Niet vechten maar fietsen! Tegenwind kan leiden tot meditatie, alles leeg. Heerlijk.

Regen is voornamelijk nat.
Bij regen kan je toch ook gewoon doorfietsen? Waarom leidt dat dan niet tot meditatie?
Ik schrijf niet dat ik stop. Die druppel die langzaam over je rug naar beneden rolt. Je voeten die kouder en kouder worden. Die wanten die ondanks de verkoopbabbel niet waterdicht blijken te zijn. Dat leidt tot defaitisme, een plek waar meditatieve staat ver weg is.
SjirkM schreef:
Jonathan schreef:
SjirkM schreef:Favoriet is tegenwind!

Tegenwind is een kwestie van ontspannen en het nemen zoals het is. Je snelheidsmeter uit zicht zetten, je doelen uit je hoofd halen en op zoek gaan naar je ritme. Niet vechten maar fietsen! Tegenwind kan leiden tot meditatie, alles leeg. Heerlijk.

Regen is voornamelijk nat.
Bij regen kan je toch ook gewoon doorfietsen? Waarom leidt dat dan niet tot meditatie?
Ik schrijf niet dat ik stop. Die druppel die langzaam over je rug naar beneden rolt. Je voeten die kouder en kouder worden. Die wanten die ondanks de verkoopbabbel niet waterdicht blijken te zijn. Dat leidt tot defaitisme, een plek waar meditatieve staat ver weg is.
Integendeel. Men zou boeddhisme, waar de meditatieve staat een centrale plek inneemt, makkelijk kunnen zien als een sociaal geaccepteerde vorm van defaitisme. Accepteer dat je helemaal niet droog hoeft te worden en je zweeft zo boven de wolken uit.
afgelopen tijd door wind en regen nagedacht over bovenstaande vraag, ben er eindelijk uit.
mijn voorkeur hangt af van de bewolking en temperatuur:
effen-grijs en somber: doe maar regen het is toch al grijs buiten..
helder blauw of indrukwekkende wolken partijen: tegenwind ajb, is zeker niet fijn maar t uitzicht maakt n hoop goed.
warm: maakt niet uit als het maar niet effen grijs is
koud: liever regen het is tenslotte koud genoeg voor zo'n verstikkend klef regenpak :D
Ik heb een hekel aan beide maar dan toch liever flinke tegenwind.

Aan regen heb ik echt een pesthekel. Waar ik een nog grotere hekel aan heb is zweten , daarom fiets ik altijd op m'n gemakje en draag ik nooit een regenpak. Ik ben liever druipnat van de regen dan van zweet.
Ik vind regen heerlijk, in de prettig verwarmde auto.

Maar zonder gekheid; het maakt allemaal heel erg uit welk weer het is; ijskoude regen zoals de afgelopen tijd is waardeloos rotweer voor een ieder die zich buiten begeeft.
Persoonlijk heb ik aan tegenwind wel een hekel, omdat wind mee zo lekker 'bolt'. Daar blijft niets van over met de lucht tegen.
Terwijl een malse regenbui in de lente of de zomer toch heerlijk kan zijn, indien je de juiste kleding aan hebt.
Nederland is eerder het land van de wind tegen dan van de regen, zo vaak regent het hier niet eens. Ik denk dat de Britten meer last hebben van Pluvius.
Echt haten doe ik geen van beide, want ze bieden hetzelfde voordeel :
het fietspad langs de vaart en de oude spoorwegbedding zijn dan zowat voor mij alleen :D
Terwijl ik aan het fietsen ben, liever regen. Zodra ik stop, liever wind. Is dat een toegelaten antwoord?
Als het regent, accepteer ik na tien minuten dat d'r niets aan te doen valt: ik word nat. Is het niet van de regen, dan van de transpiratie. Dan is het maar zo. Ik weet intussen hoe ik redelijk comfortabel moet blijven. Het enige wat je niet mag doen, is proberen droog te blijven. Dat lukt toch niet.
Maar tegenwind is als zeurende pijn die nooit weggaat. Deze zomer 600 km of zo met flinke tegenwind moeten doen. 40 km/u volgens de lokale dagbladen. Mentaal moordend.
Het zal wel aan mij liggen.
Regen, by far. Bij regen heb ik het idee dat ik er zelf iets aan kan doen door me er al dan niet op te kleden. Tegenwind is een externe factor die ik moet ondergaan en waaraan ik gewoon ben overgeleverd :lol:
Jaren terug maakten we deze tocht door Schotland met dagenlang keiharde tegenwind, die we vervloekten. Er was ook een dag met veel regen, maar wel met storm in de rug. Dat was even een verademing, maar die regen had niet langer moeten duren. Op de schaarse momenten dat het niet hard waaide, werden we gek van de midges. Conclusie: van alle kwaden was de tegenwind nog het best te verdragen als het dagenlang moest duren.
Tegenwind heeft mijn voorkeur.

Mijn tweede fietsvakantie was 20 dagen wind tegen,
Eerst kille zuidwest met storm door de Ardennen tot aan de Loire en terug over Parijs met kille Noordwest.

Een dag regen vind ik niet erg en twee dagen ook niet, bij drie dagen slaat de twijfel toe en de vierde dag, de vierde dag schijnt meestal weer de zon.

Maar 20 dagen regen, dat is me teveel van het goede, vermoed ik, nog niet mee gemaakt.
Tegenwind of regen of mooier de combinatie van tegenwind met regen, je moet het nemen zoals het komt. Verstand op Nul en blik op oneindig.

Natuurlijk is het handig dat je een prettige regenjas en broek hebt mocht de temperatuur zodanig laag zijn zodat je het koud krijgt. Maar te warm is ook niet fijn.

Afgelopen zomer 4 weken op IJsland gefietst in regen, mist , koude en heel veel wind. Elke avond waren we heerlijk voldaan nadat de tent stond en lekker in ons bedje lagen.


http://henkenhilda.blogspot.nl/2015_08_01_archive.html