Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Fatbike - Pagina 9 - Forum Wereldfietser

Fatbike

1359 berichten
gieltje schreef:
Pat schreef:
gieltje schreef:Ik kom hier niet zo vaak, en heb een prachtig verhaal gemist zie ik! Leuk om een fatbike in het hoge noorden te zien! Als de fatbike ergens tot z'n recht komt is het daar :)

Ik heb ook met veel interesse de opbouw van je fatbike en je eerste reis op je fatbike in Zweden in je draadje op mountainbikeforum gevolgd. Je laatste tocht over de Kungsleden ziet er ook prachtig uit. Ideaal terrein voor 'n fatbike. Mooi om bij weg te dromen en plannnen te maken voor 2015. Nu in oktober eerst maar naar het Lake district.

gr,
Patrick
Leuk om te horen! Wat ga je doen in het Lake District? MTB of touren?
Met de ferry naar Newcastle. Trein naar St. Bees (westkust -Lake district) en dan de lakeland loop, 150 mijl (rondje door het lake district) waarna ik de MTB coast to coast route (220 mijl) volg tot Robin Hoods bay. http://mbruk.co.uk/index.html
Idee is wildkamperen met bikepacking setup. Moet alleen mijn paklijst wat afslanken.

gr,
patrick
Pat...als je gps-tracks nodig hebt van de C2C, stuur een pb met je meel adres. :wink:

Staat ook nog op mijn todo-list :P
gieltje schreef:^^Als dat "bombarderen met vragen" is valt het erg mee :D
Ja, maar toen had ik je verhaal nog niet gelezen. :wink: En plaatjes zeggen vaak meer dan woorden dusss zijn mijn meeste vragen zo'n beetje beantwoord. :) En ik wil je niet dubbel laten posten, dus misschien is het beter als ik m'n vragen op 't mountainbike forum stel?
gieltje schreef: Het verbaasd me nog steeds dat er zo weinig fatbikes rond rijden in Zweden.
Nou, de fatbikes doen het toch best wel goed hier. Ik zie ze steeds vaker in winkels en ook op fora zijn al een tijd lang fatbike topics/filmpjes/plaatjes te bewonderen. Ook worden er steeds meer fatbike-races en meetings gehouden, af en toe gaan er paar zweden de Noorse grens over om daar gezamelijk wat fatbikes te kopen (zijn daar goedkoper) en degene die dan nog niet genoeg gespaard hebben zijn dan heel jaloers. :D
Het leukste vind ik dat ze niet als stadse showfiets eindigen maar ook echt gebruikt worden waarvoor ze ontworpen zijn.
gieltje schreef: Ben stiekum ook wel benieuwd of Kungsleden 's winters een beetje te doen is met de fatbike, dus hoor graag wat je daar van denkt.
Ik denk dat dat erg afhankelijk is van het weer en vooral ook van de maand.
Dec, jan en feb. kun je wel vergeten: veel te koud en te donker (zon gaat niet op). De temperatuur kan dan -30C, -40C of zelfs kouder worden en daar je op de fiets veel sneller bevroren handen en voeten krijgt dan op ski's moet je daar dan echt niet zijn.
En wat je vooral bij vorst moet zien te vermijden is zweten, een natte rug kan levensgevaarlijk zijn en fietsen door diepe sneeuw is behoorlijk zweetopwekkend. Op de ski's ga je dan gewoon wat langzamer, je past je aan aan de temperatuur maar dat kan niet op de fiets, je moet gewoon vaak staand op die trappers zwoegend vooruit anders val je om.
In maart valt er veel sneeuw; een wonderbaarlijk mooie witte wereld voor de skiër maar voor de fatbike is zachte diepe sneeuw niet te fietsen (heb het over een paar dm verse sneeuw). En je bent dan ook nog eens zwaarbeladen want je mag nooit zonder tent/survival uitrusting 's winters het gebergte in.
In april begint vaak de dooi, misschien dat dat de beste maand is?
gieltje schreef: Ik begreep van een journaliste die voor het STF magazine schrijft dat ze in het komende winternummer een artikel over fatbiken in de winter op de Kungsleden hebben. Als je de magazine niet ontvangt kan ik je tzt wel een scan van het artikel sturen.
Bedoel je dat gratis Vandrarhemblaadje van Svenska turistföreningen? Heb nl nog nooit van STFmagazine gehoord, maar graag! wil ik dat artikel lezen. Thanks! 8)
gieltje schreef:Jij hebt het nu over de route vanaf Treriksroset richting Kautekeino, of ook over de zuidelijke kant?
Zit zelf aan Abisko-Kilpisjärvi langs de Zweedse kant te denken, door Råstofjällen. Zo onherbergzaam als maar kan.
Wil dan graag helemaal naar boven, naar het Reisa nationaal park. Maar daar schijnt het pad een touw te worden waarlangs je omhoog moet klimmen, das leuk met een fatbike aan je nek. :D En bij Imofossen wordt het ook een zeer smal pad waarbij je je aan een touw moet vasthouden. Mwah, dus dat is nog even puzzelen ..

Nu weet ik niet hoe goed je zweeds is en welke info je al hebt dus drop hier maar wat links :wink: :

Een boek van Peter Bicke die het pad beschrijft, tis wel in het duits. En dit is zijn site, hij schijnt snel vragen te beantwoorden.

Peter Nyland (Yeti rides) fietst veel in dat gebied, hier bv een beschrijving van Ammarnäs naar Hemavan.

Lars Wessel heeft in 2011 de hele 1300km gedaan.

Hier een boek van Mirja Andersson (in 't zweeds); Kungsleden på mountainbike. (aanrader, ik heb hem ook)

Geloof dat ene Niklas Carlweitz het pad recent (juni?) heeft gefietst, weet niet zeker, zal je even moeten googlen.

En als je zweeds kan weet ik nog wel wat fietsforum draadjes. Misschien een idee om je vragen aan happymtb te stellen? die helpen je zeker graag verder. Daar haal ik iig mijn meeste info vandaan. Kan natuurlijk ook altijd in het engels.
gieltje schreef:Als hij daar geen bezwaar tegen heeft, dan graag. Kan geen kwaad om wat extra terrein kennis op te doen.
Heeft hij zeker geen bezwaar tegen maar zal het voor de zekerheid toch wel eerst even aan hem vragen (is wel zo netjes). Ik stuur je wel een PB als ik meer weet.
gieltje schreef:Volgens mij geldt dat voor alle nationale parken.
Nou nee, want je mag bv wel door het Abisko national park etc. Ja toch?

gieltje schreef:Heb je ervaring met een of beide van deze secties?
Mijn 'fietsroute-kennis' staat niet echt op kaart. Ik weet veel paadjes uit mijn hoofd, weet bv waar ze doodlopen, in moeras eindigen etc maar ze staan vaak niet op kaarten. Het zijn dus geen algemene routes maar meer ehm .. elandpaadjes, 'wilde' sneeuwscooterpaden ofzoiets. :)
Ik heb nl op verschillende plekken in noord en midden Zweden gewoond en dan ontdek je vanzelf fiets/skiroutes rondom je huis. Heb ook een jaar ofzo met een oud busje, kano op 't dak en fiets aan boord in vooral Lappland rondgezworven, veel bos- en bergpaadjes gezien maar om het op een kaart aan te wijzen is vaak onmogelijk.
Maar ik zal je route binnenkort beter bekijken, vind het nl wel erg leuk en wie weet kan ik je nog helpen. :)

Oeps, sorry! beetje lang verhaal geworden. :D
gieltje schreef: Je kunt ze in NL krijgen. Groothandel Cosmic Sport importeert 45NRTH, Jelle van http://www.singlespeed.nl zou ze moeten kunnen leveren.

Je hebt m.i. nog 2 andere opties:
1. Oude shimano deore XT of, nog mooier, Suntour XC Pro pedalen gebruiken. Beiden zijn onverwoestbaar en de Shimano's zijn via de retro MTB fora wel te vinden. Ik denk dat ik ook nog wel een setje heb liggen. De Suntour's zijn mooier, maar een stuk zeldzamer.
2. Toch SPD rijden in combinatie met Lake MXZ303 of 45nrth Wolvhammer schoenen. Ik rijd zelf met de laatste in de winter en dat bevalt prima. Eventueel een paar maten te groot nemen zodat je extra isolatie kunt toevoegen.
Giel, bedankt voor 't meedenken.
Wil alleen op de fatbike geen spd, lijkt mij om eerlijk te zijn echt waardeloos. In de zomermaanden lijkt 't me niks omdat een stalen plaatje onder de schoen niet echt handig op rotsen loopt en in de wintermaanden vragen brede schoenen om brede pedalen met zo min mogelijke 'onzin' eraan. Ik zou ook niet weten hoe je kunt inklikken als er allemaal ijs op zit en daarbij zou ik snel met die ijzeren plaatjes op de supergladde ijspaden onderuit glijden. Denk dat ik op sommige dagen geeneens de schuur haal :D , heb ook soms spikes onder m'n schoenen anders kom ik het huis niet uit.
Ook neem ik vaak ski's mee (zet dan ergens de fiets tegen een boom en ga langlaufend verder) dus dan heb ik langlaufschoenen aan en dan lijken mij spd-pedalen ook niet lekker fietsen.

Ik wil trouwens proberen de pulka/slee aan de fatbike te hangen, lijkt me wel handig: alle zware winterspullen erin, op een mooie plek de tent zetten en vanaf daar met de fatbike of de ski's een weekendje kou lijden. :wink: Weet alleen nog niet hoe de pulka het best te bevestigen.

Maar ik denk dus dat brede platformpedalen met van die pennetjes voor extra grip toch de beste fatbike winterpedalen zijn (waar ik woon dan). Heb er nu oude Wellgo platform opzitten, ze zijn redelijk in ijs en sneeuw maar toch groeien ze af en toe dicht, vervelend want dan moet ik lopen. En de pinnetjes zijn te scherp, zachte winterzolen gaan hierdoor snel kapot.
Heb net geprobeerd de pinnetjes eruit te draaien maar of het kan niet of ze zitten te vast want ik krijg er geen beweging in. Ga ze morgen maar in de bankschroef zetten en wat meer geweld gebruiken, wie weet komen ze eruit want dan kunnen deze 45Nrth pins er misschien in (mits ze dezelfde maat hebben).

Afbeelding

Maar als ik 't geld had wilde ik toch wel heeeel graag deze 45nrth Helva pedalen:

Afbeelding

En winterschoenen: heb verschillende waarvan de Sorels Cumberland het fijnst zijn, alleen hebben zij geen uitneembare binnensok dus je kunt ze 's nachts niet in je slaapzak drogen wat bij winterkamperen toch belangrijk is.
Ritsen zoals bij de Wölvhammer vind ik in de winter ook bedenkelijk, maar ja ik heb ook weleens gehad dat de veters één groot blok ijs waren en toen kreeg ik de schoenen ook niet uit. Dus daarom heb ik nu voor laarzen gekozen, wel zo makkelijk. :wink:
Yopie schreef: En ik wil je niet dubbel laten posten, dus misschien is het beter als ik m'n vragen op 't mountainbike forum stel?
Geen enkel probleem om het hier te doen, lijkt we wel een gezellig forum :)
Yopie schreef:Ik denk dat dat erg afhankelijk is van het weer en vooral ook van de maand. Dec, jan en feb. kun je wel vergeten: veel te koud en te donker (zon gaat niet op). De temperatuur kan dan -30C, -40C of zelfs kouder worden en daar je op de fiets veel sneller bevroren handen en voeten krijgt dan op ski's moet je daar dan echt niet zijn.
En wat je vooral bij vorst moet zien te vermijden is zweten, een natte rug kan levensgevaarlijk zijn en fietsen door diepe sneeuw is behoorlijk zweetopwekkend. Op de ski's ga je dan gewoon wat langzamer, je past je aan aan de temperatuur maar dat kan niet op de fiets, je moet gewoon vaak staand op die trappers zwoegend vooruit anders val je om.
In maart valt er veel sneeuw; een wonderbaarlijk mooie witte wereld voor de skiër maar voor de fatbike is zachte diepe sneeuw niet te fietsen (heb het over een paar dm verse sneeuw). En je bent dan ook nog eens zwaarbeladen want je mag nooit zonder tent/survival uitrusting 's winters het gebergte in.
In april begint vaak de dooi, misschien dat dat de beste maand is?
April klinkt logisch, zat zelf aan maart te denken, maar ik heb me hier nog totaal niet in verdiept. Is meer een puntje op m'n (lange) wishlist :) Door losse sneeuw fietsen is geen doen als het meer dan 10-15cm betreft. Ik vraag me af of de officieele snowmobile trails een optie zouden zijn om 's winters per fatbike te volgen. Dan heb je in elk geval een iets steviger, compactere ondergrond, althans, dat stel ik me zo voor. Maar nogmaals, dit is momenteel vooral luchtfietserij. Eerst de zomer tocht maar eens doen, dan een keer Abisko-Nikkoluokta 's winters, en dan verder kijken. Heb wel wat winterkampeer en klim ervaring in het noorden en de alpen, dus hoewel het sowieso nog enige tijd zal duren, overweeg ik het wel degelijk. Mocht je ook meer willen lezen: een goede bron van info op gebied van 's winters fatbiken is de blog van Mike Curiak, meervoudig Iditarod winner op de fiets (http://lacemine29.blogspot.nl/search?q= ... -date=true).
Yopie schreef:Bedoel je dat gratis Vandrarhemblaadje van Svenska turistföreningen? Heb nl nog nooit van STFmagazine gehoord, maar graag! wil ik dat artikel lezen. Thanks! 8)


Ja, Turist heet het.
Yopie schreef:Jij hebt het nu over de route vanaf Treriksroset richting Kautekeino, of ook over de zuidelijke kant?
Zit zelf aan Abisko-Kilpisjärvi langs de Zweedse kant te denken, door Råstofjällen. Zo onherbergzaam als maar kan.[/quote]

Klinkt erg goed, en heb dat ook overwogen, maar ik zag niet zo snel een goede (lees: niet al te tijdrovende) optie om van Abisko naar Vuoskojaure te komen. Het lijkt erop dat je daar of cross-country langs de noordkant van Tornetrask moet, of ergens het water oversteken met een packraft of bootje bij Korttolahti en dan later nog een keer. Lijkt me een minder prettige route door de vegetatie en moeras secties. Wat is jouw keuze daar?

Yopie schreef:Wil dan graag helemaal naar boven, naar het Reisa nationaal park. Maar daar schijnt het pad een touw te worden waarlangs je omhoog moet klimmen, das leuk met een fatbike aan je nek. :D En bij Imofossen wordt het ook een zeer smal pad waarbij je je aan een touw moet vasthouden. Mwah, dus dat is nog even puzzelen ..


Ik heb m'n Noorse kaarten zo niet bij de hand, dus kan je op die sectie niet echt volgen. Klinkt wel leuk in elk geval. In 't ergste geval moet je je fiets afladen en 2 of 3 keer dezelfde klim doen. Als je iets kunt improviseren waardoor je je fiets op je rug hangt en je 2 handen vrij hebt om te klauteren dan kan je ene heel eind komen ;) Mijn eigen tochtjes draaien er meestal op uit dat ik ergens met de fiets terecht kom waar je eigenlijk niet zijn moet. En pas dan is de tocht ook echt een succes.
Yopie schreef:Nu weet ik niet hoe goed je zweeds is en welke info je al hebt dus drop hier maar wat links :wink:
Dat had ik wel even kunnen zeggen, niet heel goed, maar ik kan me (net) redden. Ik heb er een tijdje gewoond en kom er nog steeds regelmatig, maar ben iets te druk (of lui?) of er echt werk van te maken.
Yopie schreef:Een boek van Peter Bicke die het pad beschrijft, tis wel in het duits. En dit is zijn site, hij schijnt snel vragen te beantwoorden.

Peter Nyland (Yeti rides) fietst veel in dat gebied, hier bv een beschrijving van Ammarnäs naar Hemavan.

Lars Wessel heeft in 2011 de hele 1300km gedaan.

Hier een boek van Mirja Andersson (in 't zweeds); Kungsleden på mountainbike. (aanrader, ik heb hem ook)

Geloof dat ene Niklas Carlweitz het pad recent (juni?) heeft gefietst, weet niet zeker, zal je even moeten googlen.
De meesten ken ik al, ik heb met Lars email contact over de registratie voor GB. Die Niklas heeft de Nordkallotleden gefietst, zo'n 800km (http://teamcrescent.se/submission/800-km-terrang/). Daar ga ik me nog wat meer in verdiepen, hij kan in elk geval uit ervaring aangeven hoe de eerste sectie van Treriks naar Abisko is. Ik weet niet of je zelf nog leest over het gebied, aangezien je het al goed kent, maar zo ja, dan is deze ook wel interessant: http://oneswedishsummer.weebly.com/my-blog
Yopie schreef:En als je zweeds kan weet ik nog wel wat fietsforum draadjes. Misschien een idee om je vragen aan happymtb te stellen? die helpen je zeker graag verder. Daar haal ik iig mijn meeste info vandaan. Kan natuurlijk ook altijd in het engels.
Ja happy ken ik, ik heb er ook wel eens wat gepost (username: giel), maar heb het idee dat men zich daar minder tot het "Reizen Met De Fiets Door Gebieden Waar Je Niet Hoort Te Fietsen" aangetrokken voelt. Een search op Kungsleden bijvoorbeeld levert wel wat op, maar het lijkt erop dat er 2 of 3 zijn die het ook daadwerkelijk gefietst hebben.

[quote="Yopie']
gieltje schreef:Volgens mij geldt dat voor alle nationale parken.
Nou nee, want je mag bv wel door het Abisko national park etc. Ja toch?
Je hebt gelijk, zal waarschijnlijk per NP verschillen. Tiveden NP bijvoorbeeld mag het niet, ik verkeerde in de veronderstelling dat het in geen enkel NP mag.
Yopie schreef:Maar ik zal je route binnenkort beter bekijken, vind het nl wel erg leuk en wie weet kan ik je nog helpen. :)
Leuk! Maar is geen haast bij, ik heb nog 9 maanden de tijd om tot een route plan te komen, dan wordt het tijd om dozen met voedsel vooruit te sturen naar een 3-tal punten langs de route, dus dan moet er wel wat meer vastliggen.
Yopie schreef:Oeps, sorry! beetje lang verhaal geworden. :D
Fijn dat je de tijd neemt om uitgebreid te antwoorden! En lezen is geen straf :)
Yopie schreef:Wil alleen op de fatbike geen spd, lijkt mij om eerlijk te zijn echt waardeloos. In de zomermaanden lijkt 't me niks omdat een stalen plaatje onder de schoen niet echt handig op rotsen loopt..
Wil je 's zomers uberhaupt geen vaste verbinding tussen je voet en het pedaal? Wat wel prettig is in mijn bevinding is dat je de achterkant van je fiets makkelijk kunt liften als je op en over rotsblokken gaat. Het stelt mij in staat om langer door te rijden. Zelf vind ik het tijdens klimmen en snelle afdalingen erg fijn als ik vast zit aan m'n fiets, geeft meer controle. Toeclips icm een trail runner of b-schoen werken natuurlijk ook. Als je echt goede rijtechniek hebt kun je het ook zonder spd of toeclips af, maar voor de meesten onder ons is zo'n verbinding toch wel handig. Er zijn een paar spd schoenen in de handel waar de plaatjes wat dieper liggen en waar goed mee te hiken valt. Zelf gebruik ik shimano mt91 (http://cdn.mos.bikeradar.com/images/bik ... 399-75.jpg. Ik hier na m'n tochtje van de zomer nog een stuk met zware rugzak gelopen (m'n zoontje zat erin), dat is echt goed te doen. Enige nadeel is dat ze langzaam drogen.
Yopie schreef:en in de wintermaanden vragen brede schoenen om brede pedalen met zo min mogelijke 'onzin' eraan. Ik zou ook niet weten hoe je kunt inklikken als er allemaal ijs op zit en daarbij zou ik snel met die ijzeren plaatjes op de supergladde ijspaden onderuit glijden. Denk dat ik op sommige dagen geeneens de schuur haal :D , heb ook soms spikes onder m'n schoenen anders kom ik het huis niet uit.
Ook neem ik vaak ski's mee (zet dan ergens de fiets tegen een boom en ga langlaufend verder) dus dan heb ik langlaufschoenen aan en dan lijken mij spd-pedalen ook niet lekker fietsen.
Je hebt spikes nodig, dat is duidelijk :D
Yopie schreef:Ik wil trouwens proberen de pulka/slee aan de fatbike te hangen, lijkt me wel handig: alle zware winterspullen erin, op een mooie plek de tent zetten en vanaf daar met de fatbike of de ski's een weekendje kou lijden. :wink: Weet alleen nog niet hoe de pulka het best te bevestigen.
Dan zeker de blog van Mike Curiak die ik in m'n eerdere post noemde doorspitten. Hij heeft dit (denk ik) en wat andere opties, waaronder een fat-trailer geprobeerd in Alaska, maar uiteindelijk toch het meeste gedaan op een fatbike met voor-en achter drager.
Yopie schreef:Maar ik denk dus dat brede platformpedalen met van die pennetjes voor extra grip toch de beste fatbike winterpedalen zijn (waar ik woon dan). Heb er nu oude Wellgo platform opzitten, ze zijn redelijk in ijs en sneeuw maar toch groeien ze af en toe dicht, vervelend want dan moet ik lopen. En de pinnetjes zijn te scherp, zachte winterzolen gaan hierdoor snel kapot.

Heb net geprobeerd de pinnetjes eruit te draaien maar of het kan niet of ze zitten te vast want ik krijg er geen beweging in. Ga ze morgen maar in de bankschroef zetten en wat meer geweld gebruiken, wie weet komen ze eruit want dan kunnen deze 45Nrth pins er misschien in (mits ze dezelfde maat hebben).
En de pinnetjes die er nu in zitten met een vijl of slijptol afvlakken?
Yopie schreef:Maar als ik 't geld had wilde ik toch wel heeeel graag deze 45nrth Helva pedalen:

Afbeelding
Mooi, maar wel prijzig :)
Yopie schreef:En winterschoenen: heb verschillende waarvan de Sorels Cumberland het fijnst zijn, alleen hebben zij geen uitneembare binnensok dus je kunt ze 's nachts niet in je slaapzak drogen wat bij winterkamperen toch belangrijk is.
Ritsen zoals bij de Wölvhammer vind ik in de winter ook bedenkelijk, maar ja ik heb ook weleens gehad dat de veters één groot blok ijs waren en toen kreeg ik de schoenen ook niet uit. Dus daarom heb ik nu voor laarzen gekozen, wel zo makkelijk. :wink:
Sorel's zijn fantastisch. Ik heb hier ook een set staan, ben type naam vergeten, maar met uitneembare binnenschoen. En inderdaad, drogen in de slaapzak is de manier :) De ritsen van de Wolvhammers zijn zeker een risico factor, maar ik zou toch niet zo snel van de spd afstappen. Of ze ook in jouw omstandigheden voldoen weet ik niet, heb nog niet met meer dan -20 gefietst, maar bij die temperaturen voldoen ze goed. Verijsing van pedalen gebeurd wel, maar als er ijs het "cleat" mechanisme zit is dat er in mijn ervaring vrij makkelijk uit te trappen met je schoenplaatjes.

Je bent niet de enige die er lange verhalen van maakt :D
Nou...er zijn er meer die van jullie verhalen genieten hoor! :)
gieltje schreef:Fijn dat je de tijd neemt om uitgebreid te antwoorden! En lezen is geen straf :)
Ah gelukkig, want hier komt denk ik weer een lap tekst. :)
gieltje schreef:Klinkt erg goed, en heb dat ook overwogen, maar ik zag niet zo snel een goede (lees: niet al te tijdrovende) optie om van Abisko naar Vuoskojaure te komen. Het lijkt erop dat je daar of cross-country langs de noordkant van Tornetrask moet, of ergens het water oversteken met een packraft of bootje bij Korttolahti en dan later nog een keer. Lijkt me een minder prettige route door de vegetatie en moeras secties. Wat is jouw keuze daar?
Als je voor 'snelheid' gaat ( :D ) kies je voor de Noorse kant want Råstofjällen is veel te onherbergzaam, vooral het geworstel door het ondoordringbare struikgewas en de zompige moerasgebieden is volgens mij niet te doen.
Ik probeer iemand zo gek te krijgen dat ie het eerste stuk meefietst en wil dan inderdaad een packraft proberen. Met zijn twee qua bagage moet dit te doen zijn, alhoewel ik dit nog nooit heb gedaan dus geen flauw idee waar ik 't over heb! Ook is dit nog maar een heel vaag plan want de arme jongen weet het nog niet. :D

Er vaart ook vanaf Abisko een bootje naar oa Pålnoviken, Korttolahti of naar de overkant naar de Jieprenjåkk stuga alwaar een pad naar Finland begint. Het zijn 12pers. bootjes dus een fiets kan er wel bij en daarbij zijn ze blij met klandizie want er komt bijna niemand.
Bespaart je wel de trip Abisko, Björkliden, Tornehamn en het bijna ondoordringbare stuk naar de Pålmostugan. Tenminste, ik was daar van de zomer en de begroeing was erg (zeg maar errug) en ook was ik op een gegeven moment het pad door de rotsbodem kwijt en was ik mooi verdwaald.

Hier de link van 't bootje: http://www.pfkabisko.se/sommar/sommar.htm

Als het packraft-plan niet doorgaat wil ik vragen of ze me zo dicht mogelijk bij Kattuvuoma/Laimoulokta kunnen afzetten, daar begint een pad helemaal naar boven, naar Kilpisjärvi. Hier kun je inzoomen op 't Torneträsk meer, Kattuvuoma ligt aan de oostelijke noordkant. En voor degene die niet weten waar het meer ligt: links boven Kiruna (hoog in het noorden).

Maar ik moet daar nog de weg verkennen, helaas zijn er maar 4 sneeuwvrije maanden waarvan 3 met gezellig vliegend gespuis dus eigenlijk is alleen sept. geschikt. En dan moet je net maar vrij hebben.. Ik wil iig helemaal hoog door Finland, zover als maar kan.
gieltje schreef:Heb wel wat winterkampeer en klim ervaring in het noorden en de alpen, dus hoewel het sowieso nog enige tijd zal duren, overweeg ik het wel degelijk.
Ik krijg regelmatig logees uit Oosterijk en Zwitserland; snowboarders die hier de skipistes fantastisch vinden omdat er vaak niemand is. Maar die vinden het hier heel erg koud en ook zeer snel donker. De sneeuwconditie is daardoor ook anders, die heeft vaak een harde ijskorst waar een fiets snel doorheen zakt. Met mijn 58kg (plus -tig kilo's aan kleding en schoenen) kom ik er nog vaak redelijk overheen maar oei als je erdoor zakt want dan krijg je het zwaar. Dat wordt dan ploegend en zwetend verder.
En zodra de zon schijnt veranderd die harde ijskorst in een spekgladde laag, je glibbert dan alle kanten op en vooral in afdalingen zit je vaak met fijngeknepen billen en veel adrenaline heel moeilijk te doen. Vermoeiend ja.
Sneeuwscooterpaden zijn vaak nog te doen, het beste zijn de mooi getrokken skate/skisporen, daar mag je ook op fietsen.

gieltje schreef:Mocht je ook meer willen lezen: een goede bron van info op gebied van 's winters fatbiken is de blog van Mike Curiak, meervoudig Iditarod winner op de fiets (http://lacemine29.blogspot.nl/search?q= ... -date=true).
Zal ik zeker doen, thanks.
gieltje schreef:Ja happy ken ik, ik heb er ook wel eens wat gepost (username: giel), maar heb het idee dat men zich daar minder tot het "Reizen Met De Fiets Door Gebieden Waar Je Niet Hoort Te Fietsen" aangetrokken voelt. Een search op Kungsleden bijvoorbeeld levert wel wat op, maar het lijkt erop dat er 2 of 3 zijn die het ook daadwerkelijk gefietst hebben.
Nee, er zijn er veel meer die het hebben gefietst want ze zijn gek op offroad, net als downhill etc.
Maar men houdt niet zo van blogs, eigen websites etc. en als die er niet zijn vindt een ander helaas weinig informatie. De Zweden zijn ook nogal ehm .. hoe noem je dat nou weer in het Nederlands .. een 'ensamvarg' (een eenzame wolf? of het Duitse einzelgänger?) Men houdt gewoon niet zo graag van aandacht en in de publiciteit komen enzo dus dat werkt ook niet echt mee.
Ik heb daar soms ook nogal last van (zou je niet zeggen door die ellenlange schrijfsels), maar als bv Robertjan niet heel toevallig afgelopen juli in dit topic postte (ik zat toen net op de Kungsleden) had ik er waarschijnlijk ook nooit over gepost en had je mij ook nooit 'gevonden'. :wink:
gieltje schreef:Geen enkel probleem om het hier te doen, lijkt we wel een gezellig forum :)
Helaas hebben alleen Pat en ik een fatbike. Ik doe wel mijn best iedereen te overtuigen hoe vet een fatbike is maar tot nu toe weinig resultaat geboekt. :) En ook niemand die offroad in Zweden fietst, geen bushbush en country-crossers, zeer weinig bikepackers en wat ik zelf erg mis is de winterfietser want het zijn allemaal mooi-weer-fietsers (om ze even uit hun tent te lokken). :wink: Maar ze zijn wel allemaal heel aardig hoor!

55er schreef:Nou...er zijn er meer die van jullie verhalen genieten hoor! :)

Ah, zoiets willen we natuurlijk graag horen! Thanks!
55er schreef:Nou...er zijn er meer die van jullie verhalen genieten hoor! :)
+1
jasmon schreef:
55er schreef:Nou...er zijn er meer die van jullie verhalen genieten hoor! :)
+1
Ik ga snel bij m'n vorige tekst erbij zetten dat jullie wel heel aardig zijn! :)
gieltje schreef: Wil je 's zomers uberhaupt geen vaste verbinding tussen je voet en het pedaal? Wat wel prettig is in mijn bevinding is dat je de achterkant van je fiets makkelijk kunt liften als je op en over rotsblokken gaat. Het stelt mij in staat om langer door te rijden. Zelf vind ik het tijdens klimmen en snelle afdalingen erg fijn als ik vast zit aan m'n fiets, geeft meer controle.

Ja, zal 't de volgende zomer toch maar eens proberen, alleen niet in rotsgebieden zoals tussen Narvik en Abisko. :wink:
Bij wildkamperen vind ik spd vaak ook niet prettig, het is toch wat minder makkelijk lopen op gladde ondergrond. Ik ben hierdoor bv een keertje onderuit gegleden en in een snelstromende rivier beland, :shock: dat was koud! Was in de herfst (koud) en ik ging 'even' vis voor het avondeten vangen. :D Gelukkig stond er een camper in de buurt waar ik drogen kleren, warme koffie en een boel troost kreeg.

Maar ik kan ze van de racefiets afhalen, kost niets. Dank voor de tip.

En nu ik er over nadenk; kan deze herfst met iemand meerijden naar NL en wil dan misschien de fatbike meenemen. Moet nl in Roermond zijn maar ook in Zoutkamp en had bedacht dat dat mogelijk offroad te fietsen is. Ja haha, heb geen flauw idee van offroad/singletracks in NL dus misschien kan het wel helemaal niet. Maar het zou waarschijnlijk wel een goede spd-test zijn want daar heb je vast geen rotsen en snelstromende rivieren enzo.
gieltje schreef:En de pinnetjes die er nu in zitten met een vijl of slijptol afvlakken?
Ja heb daar ook aan zitten denken maar ben bang dat er dan niets van overblijft. Ze zijn nl erg dun, een dikke kop erop zoals de 45Nrth is denk ik toch beter.
gieltje schreef:
Yopie schreef:Maar als ik 't geld had wilde ik toch wel heeeel graag deze 45nrth Helva pedalen:
Mooi, maar wel prijzig :)

Ja, belachelijk duur, 165 dollar! Dat ga ik toch echt niet uitgeven, dan maar lopen! alhoewel .. dan haal ik voor 't donker m'n bestemming niet en das ook weer bedenkelijk en gevaarlijk. Of je vindt je ondergesneeuwde tent in het donker niet meer terug. :shock:
Yopie schreef:
En nu ik er over nadenk; kan deze herfst met iemand meerijden naar NL en wil dan misschien de fatbike meenemen. Moet nl in Roermond zijn maar ook in Zoutkamp en had bedacht dat dat mogelijk offroad te fietsen is. Ja haha, heb geen flauw idee van offroad/singletracks in NL dus misschien kan het wel helemaal niet. Maar het zou waarschijnlijk wel een goede spd-test zijn want daar heb je vast geen rotsen en snelstromende rivieren enzo.
hier even zoeken en contact zoeken met 55er of leoprodeo voor een mooie offroad track :D

edit: nog beter met willem12 :wink:
55er schreef:

Nou...er zijn er meer die van jullie verhalen genieten hoor! :)


+1
+ nog 1
vind ook de bikepacking erg interessant en ook je draadtje in light op de racefiets
wil dat ook meer gaan doen en doe weer ideeën op voor light bikepacking
dus ga door :D
Nou dat zal ik dan maar gaan doen, alhoewel ik nog wel heel erg twijfel. Singletracks in NL, oei dan krijg ik visioenen van mopperende wandelaars, boze hardlopers, hekken met 'verboden toegang bordjes' etc maar hopelijk valt het allemaal erg mee. :?
Kan natuurlijk ook altijd heel onschuldig in het zweeds zeggen dat ik ze toch echt niet versta of anders flink op de pedalen, gas erop en dan dender ik gewoon met de fatbike over ze heen. Nee, dat laatste is vast geen goed idee. :D
Thanks, Jan!
bodhi schreef:
55er schreef:

Nou...er zijn er meer die van jullie verhalen genieten hoor! :)

+1
+ nog 1
vind ook de bikepacking erg interessant en ook je draadtje in light op de racefiets
wil dat ook meer gaan doen en doe weer ideeën op voor light bikepacking
dus ga door :D
Ah, en ik maar denken dat er bijna niemand hierin geïnteresseerd is! Mopperend op het hoge Compostella gehalte, grommend als men beweert dat je alleen maar met 4 zijtassen op mooie bestemmingen kan komen enzo. :)

Hier een van mijn favoriete bikepacking plaatjes: 100 jaar geleden, 3000km door Australie. Ik weet niet wat ik het mooiste vind; die dikke koplamp, de voorvork, het zand, het been wat zich daarin voortsleept, de hand op het zadel ..

Hier ook een link over de stoere man.

Afbeelding
Als je de foto eens goed bekijkt zie je dat er knap weinig bagage op zit.
Ave Gone schreef:Als je de foto eens goed bekijkt zie je dat er knap weinig bagage op zit.
Ja, dat heet nou bikepacking. En toen was men nog stoer .. en had men weinig geld dus weinig keus, denk ik. :wink:
Waarschijnlijk geen reserve kleding (misschien wel sokken en ondergoed?), geen slaapmatje, brander, toiletspullen?
Brr, barre tocht moet het zijn geweest.

Heb er nog wat foto's uitgehaald. Want wat heeft ie nou in het frame hangen, boven de thermosfles? Iemand een idee?

Afbeelding

Afbeelding

En toen hadden ze ook al bidons aan de vork. :)

Afbeelding

Zou die lap over het stuur z'n deken zijn geweest? En wat moet dat kl*te fietsen met die schoenen aan!
Yopie schreef: Want wat heeft ie nou in het frame hangen, boven de thermosfles? Iemand een idee?
Volgens mij het reservoir voor olie / carbietverlichting.
Of bedoel je zijn revelate tangle frametas :wink:

gr
Patrick
Iets moderner door de Australische woestijn; op een fatbike met een Extrawheel. Geen bikepacking helaas, maar dat lijkt me ook lastig met 60 kilo aan water en voedsel bij je..

Afbeelding
http://www.wildworks.co.nz
Pat schreef:
Yopie schreef: Want wat heeft ie nou in het frame hangen, boven de thermosfles? Iemand een idee?
Volgens mij het reservoir voor olie / carbietverlichting.
Oja, dat zou 't wel eens kunnen zijn.
Pat schreef:Of bedoel je zijn revelate tangle frametas :wink:
:D
En op de laatste foto zie je ook een Salsa Anything Cage, prachtig!
gerritdevries schreef:Iets moderner door de Australische woestijn; op een fatbike met een Extrawheel. Geen bikepacking helaas, maar dat lijkt me ook lastig met 60 kilo aan water en voedsel bij je..

Afbeelding
http://www.wildworks.co.nz
Een fatbike, zand en dan duwen?? Dat kan toch niet, dit brengt mijn fatbike-geloof ernstig aan het wankelen. :D
Dat schijnt de enige manier te zijn om de Canning Stock route te kunnen rijden, zo vertelde een oud-collega van me die ~5 jaar in Australië heeft gewoond.