gieltje schreef:^^Als dat "bombarderen met vragen" is valt het erg mee
Ja, maar toen had ik je verhaal nog niet gelezen.
En plaatjes zeggen vaak meer dan woorden dusss zijn mijn meeste vragen zo'n beetje beantwoord.
En ik wil je niet dubbel laten posten, dus misschien is het beter als ik m'n vragen op 't mountainbike forum stel?
gieltje schreef:
Het verbaasd me nog steeds dat er zo weinig fatbikes rond rijden in Zweden.
Nou, de fatbikes doen het toch best wel goed hier. Ik zie ze steeds vaker in winkels en ook op fora zijn al een tijd lang fatbike topics/filmpjes/plaatjes te bewonderen. Ook worden er steeds meer fatbike-races en meetings gehouden, af en toe gaan er paar zweden de Noorse grens over om daar gezamelijk wat fatbikes te kopen (zijn daar goedkoper) en degene die dan nog niet genoeg gespaard hebben zijn dan heel jaloers.
Het leukste vind ik dat ze niet als stadse showfiets eindigen maar ook echt gebruikt worden waarvoor ze ontworpen zijn.
gieltje schreef: Ben stiekum ook wel benieuwd of Kungsleden 's winters een beetje te doen is met de fatbike, dus hoor graag wat je daar van denkt.
Ik denk dat dat erg afhankelijk is van het weer en vooral ook van de maand.
Dec, jan en feb. kun je wel vergeten: veel te koud en te donker (zon gaat niet op). De temperatuur kan dan -30C, -40C of zelfs kouder worden en daar je op de fiets veel sneller bevroren handen en voeten krijgt dan op ski's moet je daar dan echt niet zijn.
En wat je vooral bij vorst moet zien te vermijden is zweten, een natte rug kan levensgevaarlijk zijn en fietsen door diepe sneeuw is behoorlijk zweetopwekkend. Op de ski's ga je dan gewoon wat langzamer, je past je aan aan de temperatuur maar dat kan niet op de fiets, je moet gewoon vaak staand op die trappers zwoegend vooruit anders val je om.
In maart valt er veel sneeuw; een wonderbaarlijk mooie witte wereld voor de skiër maar voor de fatbike is zachte diepe sneeuw niet te fietsen (heb het over een paar dm verse sneeuw). En je bent dan ook nog eens zwaarbeladen want je mag
nooit zonder tent/survival uitrusting 's winters het gebergte in.
In april begint vaak de dooi, misschien dat dat de beste maand is?
gieltje schreef: Ik begreep van een journaliste die voor het STF magazine schrijft dat ze in het komende winternummer een artikel over fatbiken in de winter op de Kungsleden hebben. Als je de magazine niet ontvangt kan ik je tzt wel een scan van het artikel sturen.
Bedoel je dat gratis Vandrarhemblaadje van Svenska turistföreningen? Heb nl nog nooit van STFmagazine gehoord, maar graag! wil ik dat artikel lezen. Thanks!
gieltje schreef:Jij hebt het nu over de route vanaf Treriksroset richting Kautekeino, of ook over de zuidelijke kant?
Zit zelf aan Abisko-Kilpisjärvi langs de Zweedse kant te denken, door
Råstofjällen. Zo onherbergzaam als maar kan.
Wil dan graag helemaal naar boven, naar het Reisa nationaal park. Maar daar schijnt het pad een touw te worden waarlangs je omhoog moet klimmen, das leuk met een fatbike aan je nek.
En bij Imofossen wordt het ook een zeer smal pad waarbij je je aan een touw moet vasthouden. Mwah, dus dat is nog even puzzelen ..
Nu weet ik niet hoe goed je zweeds is en welke info je al hebt dus drop hier maar wat links
:
Een
boek van Peter Bicke die het pad beschrijft, tis wel in het duits. En
dit is zijn site, hij schijnt snel vragen te beantwoorden.
Peter Nyland (Yeti rides) fietst veel in dat gebied,
hier bv een beschrijving van Ammarnäs naar Hemavan.
Lars Wessel heeft in 2011 de hele 1300km gedaan.
Hier een boek van Mirja Andersson (in 't zweeds); Kungsleden på mountainbike. (aanrader, ik heb hem ook)
Geloof dat ene Niklas Carlweitz het pad recent (juni?) heeft gefietst, weet niet zeker, zal je even moeten googlen.
En als je zweeds kan weet ik nog wel wat fietsforum draadjes. Misschien een idee om je vragen aan
happymtb te stellen? die helpen je zeker graag verder. Daar haal ik iig mijn meeste info vandaan. Kan natuurlijk ook altijd in het engels.
gieltje schreef:Als hij daar geen bezwaar tegen heeft, dan graag. Kan geen kwaad om wat extra terrein kennis op te doen.
Heeft hij zeker geen bezwaar tegen maar zal het voor de zekerheid toch wel eerst even aan hem vragen (is wel zo netjes). Ik stuur je wel een PB als ik meer weet.
gieltje schreef:Volgens mij geldt dat voor alle nationale parken.
Nou nee, want je mag bv wel door het Abisko national park etc. Ja toch?
gieltje schreef:Heb je ervaring met een of beide van deze secties?
Mijn 'fietsroute-kennis' staat niet echt op kaart. Ik weet veel paadjes uit mijn hoofd, weet bv waar ze doodlopen, in moeras eindigen etc maar ze staan vaak niet op kaarten. Het zijn dus geen algemene routes maar meer ehm .. elandpaadjes, 'wilde' sneeuwscooterpaden ofzoiets.
Ik heb nl op verschillende plekken in noord en midden Zweden gewoond en dan ontdek je vanzelf fiets/skiroutes rondom je huis. Heb ook een jaar ofzo met een oud busje, kano op 't dak en fiets aan boord in vooral Lappland rondgezworven, veel bos- en bergpaadjes gezien maar om het op een kaart aan te wijzen is vaak onmogelijk.
Maar ik zal je route binnenkort beter bekijken, vind het nl wel erg leuk en wie weet kan ik je nog helpen.
Oeps, sorry! beetje lang verhaal geworden.