door
Wim » zo 24 aug, 2014 22:08
Ik ben net weer (op de fiets) terug uit Italië, met lichte kampeerbagage. Voor had ik de 26x1.75 Compass band, een band met Pasela profiel (want speciaal voor Compass door Panaracer in die dure mal gemaakt) met extra duur rubber en chique soepel Grandbois stijl karkas, maar zonder enige lekbescherming. Dit is een fabuleus soepele snelle band met door het Pasela profiel toch best grip op onverharde paden. Achter had ik ook deze band willen hebben, maar die was niet snel genoeg leverbaar. Dus heb ik daar een reguliere Pasela TG (met dunne antileklaag) gemonteerd die ik nog had liggen. Binnenbanden waren de extra dunne en lichte Schwalbe XXlight. Je raadt het al: geen enkele lekke band, ondanks heel wat onverharde wegen met scherpe spilt en andere rommel. Ik gebruik de in theorie kwetsbare Compass 26x1.75 zonder antilek al een paar duizend kilometer (4000? ik hou het niet bij) en heb er nog nooit een lekke band mee gehad.
Op mijn stadfiets heb ik ook al weer enkele jaren Pasela's (32mm TG versie, breder past niet in deze oude Koga). In een paar jaar vrijwel dagelijks gebruik in een studentenstad met redelijk wat rommel op straat nog geen enkel lek.
Lekke banden zijn een statistisch probleem: iedereen heeft ze, maar de vraag is hoe vaak. Elk individueel hebben we er te weinig om statistisch verantwoorde uitspraken te doen. Waren die lekken bij de 35 mm Pasela's overigens geen snakebites/stootlekken? 4,5 bar vind ik nogal weinig voor een 35 mm band. Het is wat ik achter althans pomp in die 42 mm Pasela's van mij. Veel hangt natuurlijk af van het gewicht dat de band moet dragen.
Veel succes met de zoektocht naar de ideale band. Ik heb de mijne voorlopig gevonden, al zou ik een maatje breder kunnen waarderen.
Wim