^^Als dat "bombarderen met vragen" is valt het erg mee
Yopie schreef: ..maar leuk, gelijk de Bergslagsleden! Heb ik pas nog een stuk van gefietst, samen met een mtb'er die nog nooit een fatbike had gezien en toch wel zijn bedenkingen had toen ie die dikke fiets en mijn smalle figuurtje zag. Maar toen ik zei dat ik wel voorop ging omdat ik anders over hem heen zou denderen ging ie toch grijnzend de uitdaging aan.
Was leuk om het verschil te zien: mtb vs fatbike, en niet moeilijk te raden wie de winnaar was.
Het verbaasd me nog steeds dat er zo weinig fatbikes rond rijden in Zweden. Ik reed een paar jaar terug een stukje Bergslagsleden op m'n normale MTB, al tijdens de rit zat ik me af te vragen hoe m'n ideale fatbike eruit zou zien. Het werkt zoooveel beter op dit soort terrein, zeker met bagage
Yopie schreef:Ik hoop ook deze winter de Kungsleden op ski's te doen (met slee en honden) en om eerlijk te zijn lijkt me dat eigenlijk nog mooier. Daarvoor is ook de fatbike, om de honden in het winterse bos te laten rennen zodat ze een prachtconditie krijgen (en hopelijk ik ook).
Leuke plannen! Ik vertrek rond 10 augustus vanuit Teriksroset naar het zuiden. Wellicht komen we elkaar tegen. Ben stiekum ook wel benieuwd of Kungsleden 's winters een beetje te doen is met de fatbike, dus hoor graag wat je daar van denkt. Ik heb nu nog geen concrete plannen, eerst maar eens de Grona Bandet en ik moet ook hoognodig weer eens naar IJsland, maar een Noord-Zweedse winter tocht per fatbike gaat er zeker een keer komen. Ik begreep van een journaliste die voor het STF magazine schrijft dat ze in het komende winternummer een artikel over fatbiken in de winter op de Kungsleden hebben. Als je de magazine niet ontvangt kan ik je tzt wel een scan van het artikel sturen.
Yopie schreef:Het gebied tussen Abisko en Treriksröset; daar wilde ik over de Nordkalottleden Finland in maar ik ontmoette daar een jongen die vertelde dat het absoluut NIET te fietsen is door te veel rotsen, veel te steil etc.
Jij hebt het nu over de route vanaf Treriksroset richting Kautekeino, of ook over de zuidelijke kant? Mijn geplande route (
http://www.gpsies.com/map.do?fileId=rpgxsfiesywcrjbv volgt de Nordkallotleden via Noorwegen naar Abisko. Ziet er op de kaart pittig uit (160km en 3300 hoogtemeters) maar wel te doen.
Yopie schreef:Hij is een berggids in Lappland, kent het gebied heel goed en is ook een fietser dus tja.. ik heb het pad maar even uit mijn hoofd gezet. Was wel jammer, maar er zijn daar vast wel andere routes te vinden dus dat wordt gewoon een andere keer.
Tis trouwens een heel aardige enthousiaste jongen, kreeg ook zijn mailadres en telnr dus als je hem hierover vragen wilt stellen, kan ik via PB wel z'n mailadres aan je doorgeven? Hij weet veel ..
Als hij daar geen bezwaar tegen heeft, dan graag. Kan geen kwaad om wat extra terrein kennis op te doen.
Yopie schreef:Was deze zomer ook bij Kilpisjärvi, het Finlandse dorp bij Treriksröset maar ben er gevlucht, ben heel hard weggetrapt voor die kleine rotknutjes.
Het was echt te erg; het enige wat hielp was me constant van top tot teen in een net hullen en dat had ik niet bij me. Had wel een hoofdnetje, Beckolja plus Djungelolja maar m'n handen, armen en benen waren bloot (het was erg warm weer). En bij elke keer de tent in en uitkruipen neem je ze mee naar binnen en bij elke plasbeurt zit je met de billen bloot (als vrouw dan) en ik werd er helemaal gek van.
Nee, de beste tijd is daar eind augusti/begin september, dan zijn de knutjes meestal vertrokken. Dus hou hier wel rekening mee want je wordt echt levend opgegeten.
Dat klinkt bekend, ben ook eens levend opgegeten in Kilpisjarvi
Was toen onderweg naar Vadso, het was af en toe zo erg dat we niet eens meer stopten om te eten. Tijdens het rijden een stukje brood uit je fietstas frummelen en dat al rijdend op eten
Voordeel is wel dat je niet loopt te treuzelen 's morgens: inpakken en wegwezen ging nog nooit zo snel
Yopie schreef:Het gebied tussen Ritsem en Sälen is wel een beetje groot ja
.
Ik weet wel dat het nationale park Sarek nu verboden is voor fietsers, zie:
http://www.naturvardsverket.se/Document ... 013-10.pdf
Maar ik heb er daar wel vaak rondgezworven dus ken het gebied een heeeel klein beetje.
Volgens mij geldt dat voor alle nationale parken. Ik begrijp de regel niet zo goed, het is nou niet dat je in Zweden te pas en te onpas van je sokken gereden wordt door MTB-ers, en in Sarek al helemaal niet. De burgerlijke ongehoorzaamheid borrelt in me op. En het wordt nog gekker: in Sarek mag er niet meer met packrafts gevaren worden
Vanuit een natuurbeschermingsperspectief (scrabble!) geloof ik niet dat zo'n verbod veel toevoegt. Het verbieden van groepsevenementen als de Fjallraven classic, die tenslotte ook door een nationaal park(je) gaan, zou dan meer effect sorteren
Ik ben van plan Sarek links te laten liggen, letterlijk, door via de Padjelantaleden tot aan Staluoktastugorna te rijden. De voor de hand liggende keuze is om vanaf daar naar Kvikkjokk te rijden en dan verder richting Hemavan.
Een interessant alternatief is om vanaf Staluoktastugorna richting Mavas te rijden, zuidelijk parallel aan de Noorse grens om dan bij Tarnasjostugorna, zo'n 35km voor Hemavan, de Kungsleden weer op te pakken. Dat zal wel wat zwaarder zijn aangezien de paden daar minder intensief gebruikt worden. Ook heb je dan een sectie van 25 km hemelsbreed waar je zonder pad de weg moet vinden. In het slechtste geval is dat een tot anderhalve dag "bushwacken".
Heb je ervaring met een of beide van deze secties?
Ik heb nog wel wat route overwegingen, maar die volgen nog
Yopie schreef:Leuk Giel, hoop je nog vaak te lezen!
Likewise, ik ben erg blij iemand te treffen die daar ook bekend is en met de fatbike rond crosst!