door
stef.l » do 21 aug, 2014 17:17
Revanho schreef:Dat zijn gegevens die zo'n onderzoeksbureau zeker niet zomaar in handen krijgen. Van de NMBS (Belgische spoorwegen) weet ik zeker dat die niet zomaar zo'n gegevens zullen vrijgeven.
De gegevens kunnen ook gegenereerd zijn a.d.h.v. publiek inzichtelijke data:
Prijs kaartje over x aantal trajecten. Reisafstand over x aantal trajecten (rechte lijn of gecorrigeerd). En middelen maar.
Ik zie het zo snel niet terug in ieder geval op die site. Maar indien het op deze manier gedaan is, dan is het enige wat nodig is per land de mogelijkheid om prijzen voor kaartjes op te vragen. Iets wat bijv. kan via het internet, maar vaak ook telefonisch of lokaal.
Sowieso is Nederland gemiddeld gezien vrij duur qua OV indien het per km bekeken wordt. Maar daar tegenover staat echter ook dat Nederland vrij klein met veel stopmomenten is. Een trein welk met 300 km per uur door het land heen vliegt heeft dit niet, en zal per 100 km mogelijk goedkoper zijn. Maar geldt dit ook nog voor de reisduur?
Berlijn - Amsterdam duurde ca. 6.5 uur. En met een vrij laat gekocht kaartje kostte dit zo'n 150 Eur. Voor Rotterdam - Amsterdam betaal ik voor de 40 minuten durende reis ik meen 10.80, iig rond de 11 Eur. In dat geval betaal ik per minuut trein voor de grotendeels duitse verbinding ca. 38 eurocent. Terwijl ik bij de NS ca. 28 eurocent per minuut betaal.
In dat opzicht is de NS per km mogelijk nog steeds duurder, maar voor de tijd gezeten in de trein is de NS echter voordeliger. Ik betwijfel dan ook dat ze het heel veel goedkoper kunnen maken. Ook zij hebben tenslotte toch de nodige kosten te dekken.
En in de praktijk is het allemaal niet heel veel geld wat wij voor een treinkaartje neerleggen. Het lijkt misschien duur als je het per km bekijkt, maar vergis je niet dat in veel buurlanden de afgelegde afstanden een stuk groter zijn en daarmee de kaartjes vaak alsnog duurder uitvallen.