Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Fatbike - Pagina 8 - Forum Wereldfietser

Fatbike

1359 berichten
Pat schreef: En een 20lt alpkit airlock dual ended aan mijn stuur.
Patrick, nog even een vraagje: hoe bevestig je eigenlijk die Alpkit en denk je dat dat makkelijk gaat met dikke handschoenen aan?
Het ziet er nl veel lichter uit dan 't Revelate harness. Het voordeel daarvan is wel dat het Harness al aan je stuur vast zit dus je hoeft alleen de drybag eraan vast te klikken met van die .. ehm .. nu ben ik ff het nederlandse woord kwijt, dat click mannetje/vrouwtje systeem, bandspänne heet het hier. Googletranslate weet het ook niet, iets met gespen ofzo.
@Yopie: heb je nog tips?, wat neem jij mee op meerdaagse trips? Ik ben benieuwd naar je paklijst. Ik heb wel de mogelijkheid om af en toe wat eten te kopen "en route".

gr,
Patrick
Totaal off-topic

Joo...Pat, als je nog een frametas nodig hebt? Heb er eentje te koop.


Afbeelding
Yopie schreef: Ik vind alleen de Pugsley absoluut geen snelle klimgeit. Daarvoor is hij naar mijn idee te lomp, te groot en te zwaar.

Patrick, hoe denk jij hierover? Jij bent misschien wat sterker, groter, meer ervaring enzo?
Hoewel de berijder een steenbok is, blijkt mijn pugsley is inderdaad geen snelle klimgeit te zijn. Of ik sterker ben weet ik niet maar ben wel wat groter en dus ook zwaarder. In de Vogezen werd ik wel regelmatig ingehaald door lichte fully's op stukken bergop. Hier fietste ik in een rustig tempo bergop. Wel makkelijk over obstakels bergop, wortels, grotere stenen. In een korte bocht op een singletrack omhoog kan soms lastig zijn met mijn fatbike.
Yopie schreef: En mijn paklijst; het was deze zomer erg warm dus ik had vrij weinig kleding nodig, even uitspoelen en het was weer droog.
Totale kleding (dus incl. wat ik aan had):
. 2 driekwart broek (geen fietsbroek/zeem maar een dunne/strakke sportbroek)
. 2 shirtjes zonder mouw
. 1 shirt lange mouw
. 1 dun Craft jasje
. 2 paar enkel/sneakersokken + 1 paar sokken voor in de tent
. 2 stringetjes
. 1 sportbh
. schoenen, helm, korte handschoenen

. slaapzak (820g, -9C), tentje (720g), matje (430g) en jaha een heus kussensloop!
. mes, vork, mini Tangria kooksetje, 2 kleine petflesjes
. smartphone, e-reader, camera, ladertje, pinpas, rijbewijs, ID (ik ging ook door Norge en Finland), kaarten
. plakspullen, minipompje, tiewraps, inbussleutels, miniflesje olie, ducktape om een potloodje gerold, pleisters, rolletje verband, een paar pijnstillers
. haarborstel, tandenborstel, mini tube tandpasta plus mini shampoo en veel haarelastiekjes want die verlies ik altijd.

En wat ik miste was een kompas en een binnenband, een verrekijkertje had ik ook graag meegenomen maar dat paste er ook niet meer bij. En een zonnebril, meer eten, koffie, visspullen (maar voor vis grillen heb je toch weer hout nodig en dat vind je niet boven de boomgrens).
Thanx voor je paklijst. Voor oktober in het Lake district heb ik iets meer warmere kleding nodig en mijn warme slaapzak. Nemen allemaal veel volume in. Hoewel een stringetje wel aanlokkelijk lijkt wat betreft pakvolume blijf ik toch bij mijn boxer/fietsonderbroek met zeem :D
Doe je kleren in de zadeltas? Lijkt mij het makkelijkst.

Ik denk dat ik het een beetje zo indeel:
Zadeltas: kleren/eten, exped matje
Frametas: tenststokken, niet onbelangrijk voor een fatbike...pomp, binnenband, ehbo en paracetamol, eten, gas/brander/potje, shampoo/tandpasta/etc, bandenplak/minitools/kettingolie, kaarten, paspoort/geld (in waterdicht zakje)
Stuurtas/airlock Xtra: tent, 3seizoenen slaapzak, en alles wat er nog bij past
voorvork: een kant een 1 lt bidon, andere kant een salsa anything cage met een 5 liter alpkit drybag:evt kleren eten
Daarnaast nog een stem cell (feed bag) aan stuur en een kleine toptube fuel pod van alpkit.

Heb wel het idee dat 1 liter water wel erg weinig is - ik twijfel dan ook over een extra bidonhouder (klickfix) te plaatsen ergens op het frame of toch een camelbag - ik wil het liefst zonder rugzakje fietsen.
Yopie schreef: Patrick, nog even een vraagje: hoe bevestig je eigenlijk die Alpkit en denk je dat dat makkelijk gaat met dikke handschoenen aan?
Het ziet er nl veel lichter uit dan 't Revelate harness. Het voordeel daarvan is wel dat het Harness al aan je stuur vast zit dus je hoeft alleen de drybag eraan vast te klikken met van die .. ehm .. nu ben ik ff het nederlandse woord kwijt, dat click mannetje/vrouwtje systeem, bandspänne heet het hier. Googletranslate weet het ook niet, iets met gespen ofzo.
Ja, klopt - zo'n mannetje-vrouwtje systeem: ik dacht een steekgesp. Met handschoen wat lastig - ze zijn vrij klein. Zo'n airlock xtra 20liter is ook in het zwart en een goedkoop alternatief voor de duurdere oplossing van revelate.

gr
Patrick
55er schreef: Totaal off-topic

Joo...Pat, als je nog een frametas nodig hebt? Heb er eentje te koop.
Ik ben al voorzien. Bedankt voor je aanbod. Ben je niet tevreden over je frametas? Heb jij al meerdaagse tochten gereden met je bikepacking setup?

gr
Patrick
Zekers, druk in de weer met rondje Nederland. Off-road wel te verstaan. Inmiddels een ronde van 750km en bezig om uit te breiden naar 1250km.

Om sommige tracks te checken lukt niet in een dag, dus gaat tentje en spul mee. Op foto staat de Cannondale in vol ornaat.

Heb nu een Epic gekocht en daar past de frametas niet en mag dus weg. Op de Epic komt een rekje van Thule. Aan de zijkant v/h rek komt dan nog zijschotten voor de Ortliebjes.

Afbeelding
Pat schreef: Doe je kleren in de zadeltas? Lijkt mij het makkelijkst.
Ik had eerst 't tentje, slaapzak en nog wat klein spul in één en dezelfde zak maar nadat die hele zak per ongeluk een keer een ravijn in was gerold vond ik dat toch niet zo'n goed idee meer. Het was nl een hele klus om die er daarna weer uit te krijgen.
Nu probeer ik de bagage wat meer te verdelen, dus niet het allerbelangrijkste in een zak. Maar dit geldt alleen in het gebergte, anders lijkt me dit nogal flauwekul.
Pat schreef: Ik denk dat ik het een beetje zo indeel:
Zadeltas: kleren/eten, exped matje
Frametas: tenststokken, niet onbelangrijk voor een fatbike...pomp, binnenband, ehbo en paracetamol, eten, gas/brander/potje, shampoo/tandpasta/etc, bandenplak/minitools/kettingolie, kaarten, paspoort/geld (in waterdicht zakje)
Stuurtas/airlock Xtra: tent, 3seizoenen slaapzak, en alles wat er nog bij past
voorvork: een kant een 1 lt bidon, andere kant een salsa anything cage met een 5 liter alpkit drybag:evt kleren eten
Daarnaast nog een stem cell (feed bag) aan stuur en een kleine toptube fuel pod van alpkit.
Klinkt goed! en dit vraagt natuurlijk om een plaatje. :wink:
Pat schreef: Hoewel een stringetje wel aanlokkelijk lijkt wat betreft pakvolume blijf ik toch bij mijn boxer/fietsonderbroek met zeem :D
Nou, wat te denken van het gewicht: 10gram! En je spoelt hem uit, hangt hem aan je vinger, draait ermee in de rondte en voila: droog! Dat lukt je nooooit met een boxershort. :D

Maar over fietsonderbroeken met zeem gesproken: ik heb offroad absoluut geen fietsbroek nodig, het zachte Velo VL 2155 zadel zit prima. Tot ik deze zomer voor het eerst met de Pugsley op asfalt ging, åj wat een pijnlijke kont kreeg ik toen. Dat zadel is daar duidelijk niet voor bedoeld, véél te zacht.
Nu twijfel ik of ik het voor de volgende zomer zal vervangen, want stel ik moet weer het asfalt op. Dat is dan echt geen pretje.
Nu weet ik dat een zadel iets heel persoonlijks is maar toch vraag ik het maar: iemand een goed idee voor een ander zadel? De zachte Velo kan ik dan altijd voor de winter gebruiken, want dan ga ik toch het asfalt niet op.

Ook ben ik op zoek naar andere pedalen, voor de komende wintermaanden. Heb oa Sorel Caribou laarzen, zware brede laarzen met zachte winterzolen, warm tot -40C maar ze verlangen dus ook brede pedalen. Dus het moeten toch weer platformpedalen worden, met zo groot mogelijke gaten voor zo min mogelijk ijsvorming en met afgeronde/zachte pinnen die de zachte zolen niet aan gort helpen.
Verstelbare pinnen kunnen bij ijsvorming ook fijn zijn maar ik weet nog niet of die bestaan. En misschien wel kunstof pedalen want die wegen waarschijnlijk minder. Heb alleen geen flauw idee of ze tegen extreme kou kunnen en daarbij wegen de Sorels samen al 2,3 kg dus om me dan druk te maken om het gewicht van de pedalen, tja ..
Maar er zijn er ook die beweren dat kunstof 'warmer' voor de voeten is. :?
En hoe dit zal fietsen met spikes onder de schoenen weet ik ook al niet. Ja, ik wil veel maar ik weet weinig. Moet duidelijk nog een hoop googlen.

Nu zit ik waarschijnlijk op 't verkeerde forum met m'n vraag maar eh .. iemand een idee voor een geschikt pedaal? :)
pedaal:
velo orange?
santos?
tecora?

ik zit haast te denken dat je helemaal geen gaten wil.
daar kan water en prut in. Is hout een idee? plankje op de pedaal schroeven? ik denk dat de us fatbikers er vast al over hebben nagedacht..

ben benieuwd naar de winterplaatjes.
Bedankt Lennart, zal ze zo ff googlen.

Maar de pedalen moeten absoluut gaten hebben. Hoe dichter de pedaal hoe eerder het dichtgroeit. En eenmaal dichtgeslipt met sneeuw en ijs vormt het een dikke gladde ijslaag waar de schoenen vanaf glijden.
Ook de schoenen kunnen een ijslaag krijgen, vooral als je steeds moet afstappen en door zachte sneeuw/ijs moet waden. Of als je door half bevroren beken rijdt: het water spat omhoog, je schoenen en pedalen worden nat en er vormt gelijk een laagje ijs die elke keer dikker wordt.
Laarzen met een dikke hoge hak kun je dan nog achter de pedaal haken maar soms groeit het ijs op de pedalen en schoenen zo snel dat dat ook niet meer werkt. Onmogelijk om soms nog door te fietsen, ook lopen is dan moeilijk.
En je weet vaak ook niet te voren hoe de sneeuwconditie is, dat verandert van dag tot dag, soms van uur tot uur.

Vond net deze 45NRTH Heiruspecs, wil alleen de prijs nog niet weten, ben bang dat ze heel duur zijn. :(

Afbeelding
99 usd

snel gevonden topic waar je denk wat aan hebt:
http://forums.mtbr.com/fat-bikes/fat-bi ... 24383.html
of alles even makkelijk in zweden of nl te koop is , is een ander verhaal
99 USD?! :shock:
Ach, ik kwam net nog duurdere tegen dus waarschijnlijk is 99 een koopje. :)
helaas en die helva van hun 165 , succes met sparen.
ik dat topic zag ik ook nylons die in de links 48 usd waren.
mooie link, vooral deze is leuk: Fat and flat in the snow is the way to go.

zal het een en ander uitpluizen en ja .. dat wordt vast sparen ..
Ik kom hier niet zo vaak, en heb een prachtig verhaal gemist zie ik! Leuk om een fatbike in het hoge noorden te zien! Als de fatbike ergens tot z'n recht komt is het daar :)

Yopie, wellicht heb ik dit gemist in je verhaal, maar heb je de Kungsleden ondertussen al gereden of ben je dit van plan? Ik ben wel benieuwd naar je ervaringen en het terrein tussen Abisko en Treriksroset en ten zuiden van Ritsem tot Salen (ja, dat is een wat groot gebied). Ik heb zelf in juni een stukje Kungsleden gedaan van Abisko naar Nikkoluokta en dat beviel erg goed! Dat tripje was deels ter voorbereiding op een grona bandet poging per fatbike in 2015 (verslagje hier: http://www.mountainbike.nl/forum/viewto ... 14&t=95890), vandaar m'n interesse.

Plaatje voor de liefhebbers :)

AfbeeldingIMG_1858 by Michiel Kuit, on Flickr

Groeten, Giel
Mooi!! en ik ga zeker je verhaal lezen! Heb alleen nu ff te weinig tijd om te reageren, dus tot later!

Ben wel bang dat ik je straks met vragen zal bombarderen, dus bereid je maar vast voor. :D
Erg mooi Giel! Heb erg genoten, prachtige plaatjes en heerlijk herkenbaar. En wat is dat mtb forum trouwens leuk, lekker enthousiast en veel fijne reacties.
Ik ga je in ieder geval 'volgen', en ook intressant om over je fiets, uitrusting etc te lezen. Ben benieuwd. Zal me zo gelijk op 't forum aanmelden (åj een overloper!) want anders moet je straks dubbel posten. :wink:

Ik ben wel pas op pag.5 begonnen (de rest komt een andere keer) maar leuk, gelijk de Bergslagsleden! Heb ik pas nog een stuk van gefietst, samen met een mtb'er die nog nooit een fatbike had gezien en toch wel zijn bedenkingen had toen ie die dikke fiets en mijn smalle figuurtje zag. Maar toen ik zei dat ik wel voorop ging omdat ik anders over hem heen zou denderen ging ie toch grijnzend de uitdaging aan. :D
Was leuk om het verschil te zien: mtb vs fatbike, en niet moeilijk te raden wie de winnaar was. 8)
gieltje schreef: Yopie, wellicht heb ik dit gemist in je verhaal, maar heb je de Kungsleden ondertussen al gereden of ben je dit van plan? Ik ben wel benieuwd naar je ervaringen en het terrein tussen Abisko en Treriksroset en ten zuiden van Ritsem tot Salen (ja, dat is een wat groot gebied).
Ik heb door de jaren heen wat kleine stukjes van de Kungsleden gefietst maar nog nooit de hele route. Volgende zomer wil ik hem in één keer doen, heb nu ook gezien dat het met de fatbike prima lukt. Zwaar maar prachtig mooi! En we zijn elkaar blijkbaar net misgelopen, want ik was daar in juli. :)

Ik hoop ook deze winter de Kungsleden op ski's te doen (met slee en honden) en om eerlijk te zijn lijkt me dat eigenlijk nog mooier. Daarvoor is ook de fatbike, om de honden in het winterse bos te laten rennen zodat ze een prachtconditie krijgen (en hopelijk ik ook). :wink:

Het gebied tussen Abisko en Treriksröset; daar wilde ik over de Nordkalottleden Finland in maar ik ontmoette daar een jongen die vertelde dat het absoluut NIET te fietsen is door te veel rotsen, veel te steil etc. Hij is een berggids in Lappland, kent het gebied heel goed en is ook een fietser dus tja.. ik heb het pad maar even uit mijn hoofd gezet. Was wel jammer, maar er zijn daar vast wel andere routes te vinden dus dat wordt gewoon een andere keer.
Tis trouwens een heel aardige enthousiaste jongen, kreeg ook zijn mailadres en telnr dus als je hem hierover vragen wilt stellen, kan ik via PB wel z'n mailadres aan je doorgeven? Hij weet veel ..

Was deze zomer ook bij Kilpisjärvi, het Finlandse dorp bij Treriksröset maar ben er gevlucht, ben heel hard weggetrapt voor die kleine rotknutjes.
Het was echt te erg; het enige wat hielp was me constant van top tot teen in een net hullen en dat had ik niet bij me. Had wel een hoofdnetje, Beckolja plus Djungelolja maar m'n handen, armen en benen waren bloot (het was erg warm weer). En bij elke keer de tent in en uitkruipen neem je ze mee naar binnen en bij elke plasbeurt zit je met de billen bloot (als vrouw dan) en ik werd er helemaal gek van.
Nee, de beste tijd is daar eind augusti/begin september, dan zijn de knutjes meestal vertrokken. Dus hou hier wel rekening mee want je wordt echt levend opgegeten.

Het gebied tussen Ritsem en Sälen is wel een beetje groot ja :D .
Ik weet wel dat het nationale park Sarek nu verboden is voor fietsers, zie:
http://www.naturvardsverket.se/Document ... 013-10.pdf
Maar ik heb er daar wel vaak rondgezworven dus ken het gebied een heeeel klein beetje. :wink:

Leuk Giel, hoop je nog vaak te lezen!
gieltje schreef:Ik kom hier niet zo vaak, en heb een prachtig verhaal gemist zie ik! Leuk om een fatbike in het hoge noorden te zien! Als de fatbike ergens tot z'n recht komt is het daar :)

Ik heb ook met veel interesse de opbouw van je fatbike en je eerste reis op je fatbike in Zweden in je draadje op mountainbikeforum gevolgd. Je laatste tocht over de Kungsleden ziet er ook prachtig uit. Ideaal terrein voor 'n fatbike. Mooi om bij weg te dromen en plannnen te maken voor 2015. Nu in oktober eerst maar naar het Lake district.

gr,
Patrick
^^Als dat "bombarderen met vragen" is valt het erg mee :D
Yopie schreef: ..maar leuk, gelijk de Bergslagsleden! Heb ik pas nog een stuk van gefietst, samen met een mtb'er die nog nooit een fatbike had gezien en toch wel zijn bedenkingen had toen ie die dikke fiets en mijn smalle figuurtje zag. Maar toen ik zei dat ik wel voorop ging omdat ik anders over hem heen zou denderen ging ie toch grijnzend de uitdaging aan. :D
Was leuk om het verschil te zien: mtb vs fatbike, en niet moeilijk te raden wie de winnaar was. 8)
Het verbaasd me nog steeds dat er zo weinig fatbikes rond rijden in Zweden. Ik reed een paar jaar terug een stukje Bergslagsleden op m'n normale MTB, al tijdens de rit zat ik me af te vragen hoe m'n ideale fatbike eruit zou zien. Het werkt zoooveel beter op dit soort terrein, zeker met bagage :)
Yopie schreef:Ik hoop ook deze winter de Kungsleden op ski's te doen (met slee en honden) en om eerlijk te zijn lijkt me dat eigenlijk nog mooier. Daarvoor is ook de fatbike, om de honden in het winterse bos te laten rennen zodat ze een prachtconditie krijgen (en hopelijk ik ook). :wink:
Leuke plannen! Ik vertrek rond 10 augustus vanuit Teriksroset naar het zuiden. Wellicht komen we elkaar tegen. Ben stiekum ook wel benieuwd of Kungsleden 's winters een beetje te doen is met de fatbike, dus hoor graag wat je daar van denkt. Ik heb nu nog geen concrete plannen, eerst maar eens de Grona Bandet en ik moet ook hoognodig weer eens naar IJsland, maar een Noord-Zweedse winter tocht per fatbike gaat er zeker een keer komen. Ik begreep van een journaliste die voor het STF magazine schrijft dat ze in het komende winternummer een artikel over fatbiken in de winter op de Kungsleden hebben. Als je de magazine niet ontvangt kan ik je tzt wel een scan van het artikel sturen.
Yopie schreef:Het gebied tussen Abisko en Treriksröset; daar wilde ik over de Nordkalottleden Finland in maar ik ontmoette daar een jongen die vertelde dat het absoluut NIET te fietsen is door te veel rotsen, veel te steil etc.
Jij hebt het nu over de route vanaf Treriksroset richting Kautekeino, of ook over de zuidelijke kant? Mijn geplande route (http://www.gpsies.com/map.do?fileId=rpgxsfiesywcrjbv volgt de Nordkallotleden via Noorwegen naar Abisko. Ziet er op de kaart pittig uit (160km en 3300 hoogtemeters) maar wel te doen.
Yopie schreef:Hij is een berggids in Lappland, kent het gebied heel goed en is ook een fietser dus tja.. ik heb het pad maar even uit mijn hoofd gezet. Was wel jammer, maar er zijn daar vast wel andere routes te vinden dus dat wordt gewoon een andere keer.
Tis trouwens een heel aardige enthousiaste jongen, kreeg ook zijn mailadres en telnr dus als je hem hierover vragen wilt stellen, kan ik via PB wel z'n mailadres aan je doorgeven? Hij weet veel ..
Als hij daar geen bezwaar tegen heeft, dan graag. Kan geen kwaad om wat extra terrein kennis op te doen.
Yopie schreef:Was deze zomer ook bij Kilpisjärvi, het Finlandse dorp bij Treriksröset maar ben er gevlucht, ben heel hard weggetrapt voor die kleine rotknutjes.
Het was echt te erg; het enige wat hielp was me constant van top tot teen in een net hullen en dat had ik niet bij me. Had wel een hoofdnetje, Beckolja plus Djungelolja maar m'n handen, armen en benen waren bloot (het was erg warm weer). En bij elke keer de tent in en uitkruipen neem je ze mee naar binnen en bij elke plasbeurt zit je met de billen bloot (als vrouw dan) en ik werd er helemaal gek van.
Nee, de beste tijd is daar eind augusti/begin september, dan zijn de knutjes meestal vertrokken. Dus hou hier wel rekening mee want je wordt echt levend opgegeten.
Dat klinkt bekend, ben ook eens levend opgegeten in Kilpisjarvi :D Was toen onderweg naar Vadso, het was af en toe zo erg dat we niet eens meer stopten om te eten. Tijdens het rijden een stukje brood uit je fietstas frummelen en dat al rijdend op eten :) Voordeel is wel dat je niet loopt te treuzelen 's morgens: inpakken en wegwezen ging nog nooit zo snel :D
Yopie schreef:Het gebied tussen Ritsem en Sälen is wel een beetje groot ja :D .
Ik weet wel dat het nationale park Sarek nu verboden is voor fietsers, zie:
http://www.naturvardsverket.se/Document ... 013-10.pdf
Maar ik heb er daar wel vaak rondgezworven dus ken het gebied een heeeel klein beetje. :wink:
Volgens mij geldt dat voor alle nationale parken. Ik begrijp de regel niet zo goed, het is nou niet dat je in Zweden te pas en te onpas van je sokken gereden wordt door MTB-ers, en in Sarek al helemaal niet. De burgerlijke ongehoorzaamheid borrelt in me op. En het wordt nog gekker: in Sarek mag er niet meer met packrafts gevaren worden :roll: Vanuit een natuurbeschermingsperspectief (scrabble!) geloof ik niet dat zo'n verbod veel toevoegt. Het verbieden van groepsevenementen als de Fjallraven classic, die tenslotte ook door een nationaal park(je) gaan, zou dan meer effect sorteren :)

Ik ben van plan Sarek links te laten liggen, letterlijk, door via de Padjelantaleden tot aan Staluoktastugorna te rijden. De voor de hand liggende keuze is om vanaf daar naar Kvikkjokk te rijden en dan verder richting Hemavan.

Een interessant alternatief is om vanaf Staluoktastugorna richting Mavas te rijden, zuidelijk parallel aan de Noorse grens om dan bij Tarnasjostugorna, zo'n 35km voor Hemavan, de Kungsleden weer op te pakken. Dat zal wel wat zwaarder zijn aangezien de paden daar minder intensief gebruikt worden. Ook heb je dan een sectie van 25 km hemelsbreed waar je zonder pad de weg moet vinden. In het slechtste geval is dat een tot anderhalve dag "bushwacken".

Heb je ervaring met een of beide van deze secties?

Ik heb nog wel wat route overwegingen, maar die volgen nog :)
Yopie schreef:Leuk Giel, hoop je nog vaak te lezen!
Likewise, ik ben erg blij iemand te treffen die daar ook bekend is en met de fatbike rond crosst!
Pat schreef:
gieltje schreef:Ik kom hier niet zo vaak, en heb een prachtig verhaal gemist zie ik! Leuk om een fatbike in het hoge noorden te zien! Als de fatbike ergens tot z'n recht komt is het daar :)

Ik heb ook met veel interesse de opbouw van je fatbike en je eerste reis op je fatbike in Zweden in je draadje op mountainbikeforum gevolgd. Je laatste tocht over de Kungsleden ziet er ook prachtig uit. Ideaal terrein voor 'n fatbike. Mooi om bij weg te dromen en plannnen te maken voor 2015. Nu in oktober eerst maar naar het Lake district.

gr,
Patrick
Leuk om te horen! Wat ga je doen in het Lake District? MTB of touren?
lennart schreef:99 usd

snel gevonden topic waar je denk wat aan hebt:
http://forums.mtbr.com/fat-bikes/fat-bi ... 24383.html
of alles even makkelijk in zweden of nl te koop is , is een ander verhaal
Je kunt ze in NL krijgen. Groothandel Cosmic Sport importeert 45NRTH, Jelle van http://www.singlespeed.nl zou ze moeten kunnen leveren.

Je hebt m.i. nog 2 andere opties:
1. Oude shimano deore XT of, nog mooier, Suntour XC Pro pedalen gebruiken. Beiden zijn onverwoestbaar en de Shimano's zijn via de retro MTB fora wel te vinden. Ik denk dat ik ook nog wel een setje heb liggen. De Suntour's zijn mooier, maar een stuk zeldzamer.
2. Toch SPD rijden in combinatie met Lake MXZ303 of 45nrth Wolvhammer schoenen. Ik rijd zelf met de laatste in de winter en dat bevalt prima. Eventueel een paar maten te groot nemen zodat je extra isolatie kunt toevoegen.