Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Vragen over fietsen in Portugal - Forum Wereldfietser

Vragen over fietsen in Portugal

Je kunt niet vroeg genoeg beginnen, zeg ik altijd. Ondanks dat de rit van deze zomer er nog maar net op zit, ben ik al plannen aan het maken voor de volgende zomer. We willen dan eens een keer in Portugal kijken. Waarom? Omdat ik daar nog niet eerder geweest ben en omdat ik naar aanleiding van de film 'Nighttrain to Lisbon' geinteresseerd ben geraakt in het land en zijn geschiedenis.
Ik heb al even op het forum gezocht en gegoogled. Een aantal dingen kunnen vinden en een aantal dingen niet. Vandaar deze post en een paar vragen.

1. Op dit moment kun je vanaf Eelde naar Algarve vliegen. Voor mij als noorderling de gemakkelijste optie. Toch wil graag weten wat de andere opties zijn. Ben jij met de auto, trein of bus geweest? Hoe was dat en heb je informatie voor mij hierover?

2. Het liefst fiets ik via een reisgidsje. De enige die ik hiervan kan vinden is van Luc Oteman (link). Heb je dit gefietst? En kun je hier wat over vertellen? Ik hoor het graag. Ook als je suggesties voor andere gidsjes hebt, hoor ik ze graag.

3. Heb je andere route suggesties in (Zuid) Portugal. Dan hoor ik die ook graag.

4. Ik kan geen tracks vinden van de routes in het boekje van Oteman. Zijn die er wel? Heb jij die tracks en wil je ze delen? Ik ben je dankbaar.
Overigens zijn alle tracks van Portugal welkom.

5. Andere ervaringen van Portugal of als je denk dat ik er wat aan heb, hoor ik graag. Linkjes naar reisverslagen zijn helemaal welkom.

Bedankt, ook namens Mevr. vd Veeke.
Prachtig land met normaal gesproken erg vriendelijke inwoners waar ik tot nu toe 10 keer geweest ben in de voorjaarsvakantie. Ik ben met trein, vliegtuig en auto geweest. Veel fietspaden kom je er niet tegen. Behalve een rondje in het dorp heb ik er niet veel gefietst Zoals in veel Zuid-Europese landen rijden de inwoners als malloten met geregeld een flinke slok op. Wij rijden in 2 dagen vanuit Drenthe met de auto tot aan de zuidelijke Algarve en overnachten dan in Noord-Spanje. Qua rijden is het een genot, vanaf Parijs is het alleen een beetje druk in Baskenland verder is het heerlijk rustig. Vliegen vanaf Eelde kan niet elke dag meen ik dus zijn wij vanaf Schiphol gegaan. Vanaf Eindhoven vliegt Ryanair tegenwoordig dagelijks voor een habbekrats. In de zomer is het in het binnenland vaak heet tot zeer heet. In de Algarve is 's winters 20 graden niet ongewoon, wij hebben meerde malen 25 graden meegemaakt. 's nachts koelt het dan wel hard af tot vorst aan toe. Hier kun je je vraag ook kwijt: http://www.portugalforum.nl/
Vorig jaar ben ik van Madrid via Elvas door de Alentejo en Algarve naar Faro gereden. Een prachtige route, die in Portugal over rustige wegen door het achterland gaat met een paar leuke stadjes (Mértola). We hebben voor het Portugese deel de Michelinkaart gebruikt om de route uit te stippelen, voor het eerste deel hadden we uitstekende tracks van RouteYou (zie links bij verslag). We vlogen met Transavia vanuit Eindhoven. Begin juni begint het in Zuid-Portugal overigens al behoorlijk dor te worden, half mei tot eind mei is groener.
http://members.quicknet.nl/janschoutsen/
Ga naar portugal 1997
Mijn route toen er nog geen GPS bestond.

Plus foto's

https://plus.google.com/app/basic/photo ... psrc=pwrd1
Bedankt voor de antwoorden tot zover.
Ik ga de linkjes even bekijken.

Is er iemand die in de zomervakantie er ook gefietst heeft?
Is het heter dan Spanje of Zuid-Frankrijk?
Is het af te raden?
HansvanderVeeke schreef:Is er iemand die in de zomervakantie er ook gefietst heeft?
Is het heter dan Spanje of Zuid-Frankrijk?
Is het af te raden?
http://ocw.upm.es/ingenieria-agroforest ... sjulio.gif
Let wel: dit zijn 24-uursgemiddeldes.
Dat Zuid-Portugal gemiddeld koeler is dan in Cordoba e.o. komt door de nabijheid van de zee. Als de wind uit het westen komt is het relatief koel. Als de wind uit het oosten komt is het even warm als in de rest van Zuid-Spanje. Ik ga er niet meer in de zomer naar toe.
Portugal is gemiddeld zeker niet heter dan de Spaanse dorre hoogvlakte, langs de kusten valt het zeker mee.
Stekeltje schreef:Portugal is gemiddeld zeker niet heter dan de Spaanse dorre hoogvlakte, langs de kusten valt het zeker mee.
Er is niet zoiets als dé Spaanse hoogvlakte. Er is evenmin zoiets als dé temperatuur in Portugal. Zowel de Spaanste hoogvlaktes als de verschillende streken in Portugal variëren enorm in klimaat.
Meer data? http://solargis.info/imaps/#tl=GeoModel ... 861695&z=7
Als je op dit plaatje klikt zie je in de linker kolom o.a. de gemiddelde julitemperatuur.
Beste Hans,

Dit voorjaar ben ik vanaf Malaga Spanje uiteindelijk langs de Algarvekust gegaan en toen naar Lissabon.

Ik had het boekje van Luc Otoman bij mij en Michelin kaarten. Het boekje gaf niet veel extra houvast, wel handig voor overnachtingsadressen. Het ecofietspad (waar Luc Otoman ook melding van maakt) langs de kust in de Algarve bestaat in naam en hier en daar is dat aanwezig. Aangegeven door paaltjes, dan weer geparkeerde autos, dan een blauwe streep dan een gele, dan weer aangegeven door niets, dan moet je zelfs over het spoor in lengte richting. Een gemiste kans die fietsroute. De N weg is stinkend druk en de Portugezen rijden als gekken. Beklimmingen kunnen in Portugal steil zijn. Ik ga er niet meer fietsen.

Spanje is perfect, vind ik. Ik heb bijna alle onderstaande routes gedaan inmiddels. Allemaal prachtig. Volg bv de routes van Benjaminse, de El Cid route of de Zilverroute. Je kunt vanaf nl beginnen maar ook vanuit Girona, Valencia (met fiets in trein naar Teruel bv), Malaga, Sevilla, Burgos (via Madrid en dan stukje bus)

Ook in augustus is Andalusie prima te doen. Maar dan moet je van 06.00 uur tot 14.00 fietsen en dan lekker eten. Voorjaar is mooist. Hoewel....ik heb in Salamanca in de sneeuw bij 3 graden gefietst, in mei.

Succes met je keuze.
Robw
zou bijna vergeten: langs de Portugese kust rekening houden met straffe noordenwind door het permanente Azoren hoge drukgebied.
Robw
alime schreef:Het ecofietspad (waar Luc Otoman ook melding van maakt) langs de kust in de Algarve bestaat in naam en hier en daar is dat aanwezig. Aangegeven door paaltjes, dan weer geparkeerde autos, dan een blauwe streep dan een gele, dan weer aangegeven door niets, dan moet je zelfs over het spoor in lengte richting. Een gemiste kans die fietsroute. De N weg is stinkend druk en de Portugezen rijden als gekken. Beklimmingen kunnen in Portugal steil zijn. Ik ga er niet meer fietsen.
Door de meeste landen heb je fijne routes en foute routes. Je weet nu waar in Portugal de foute route is :D
Ave.
Daar heb je gelijk in. Ik had de nuance toe moeten voegen dat in alleen in het zuiden van zuid-Portugal ben geweest.
Robw
Er staat vandaag in Portugal een stvige wind, maar het is hier waarschijnlijk heel wat aangenamer dan in Nederland. Fiets momenteel door de Alentejo. Daar moet je in deze tijd van het jaar alleen aan beginnnen als je net als ik van temperaturen tegen de 40 graden kunt. Heerlijk, kijk eens op de site van ecovia de portugal. Veel spoorlijnen zijn hier omgebouwd tot fietspad. De wegen in het binnenland zijn uitgestorven. Prima om over te fietsen. In de algarve moet je de kleinste weggetjes opzoeken, dan gaat het daar ook nog wel.
Ik krijg het gevoel dat vier weken in de zomervakantie niet aan te raden is in Portugal. Dat het meer iets is voor een week in de mei- of herfstvakantie.

En heeft niemand een track van routes in Portugal?
HansvanderVeeke schreef: En heeft niemand een track van routes in Portugal?
Op deze site:
http://nl.wikiloc.com/wikiloc/view.do?id=6846565

Vind je veel routes in Portugal en met de filters bij de zoekfunctie kun je instellen wat je wel en niet wilt doen.
Is dat iets?
Marc,

Dank je. Deze had ik met Googlen niet gevonden. Ik ga er eens op zoeken.
Hans
Het is al even geleden dat ik in Portugal was. Ik was er in de zomervakantie en heb het land doorkruist naar Noord naar Zuid. Mooi land, aardige mensen, lekker eten en niet te duur. Wat mij toen opviel was als ik in het kustgebied bleef was het veel koeler, smorgens mistig en de temperatuur was aangenaam. Maar als je op dezelfde dag het binnenland inreed kon de temperatuur stijgen tot boven de 30 graden. In het kustgebied was het op de campings altijd erg druk, in het binnenland minder. Ik heb veel fietspaden gezien, het lijkt mij een prima fietsland. Maar een voorjaars- of najaars vakantie lijkt mij inderdaad beter om te fietsen.
Langs de Algarve loopt de Ecovia die van de Spaanse grens naar Kaap Sint Vincent gaat, ik heb de track voor je, laat maar weten hoe ik die kan versturen.
Peter
Heb je die ecovia gefietst? Ik wel (zie eerder). Echt af te raden hoor. Zoals gezegd een gemiste kans van de overheid.
Robw