Additionally, paste this code immediately after the opening tag: De hele dag fietsen in de zon - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

De hele dag fietsen in de zon

Ave Gone schreef:17 miljoen Nederlanders testen? Je kunt niet iedereen testen op alle mogelijke tekorten die je kunt hebben.
Of teveel 8)
Het ijzergehalte in m'n bloed was 20x hoger dan 'normaal', zonder aanwijsbare reden (en ook geen Hemochromatose). Werd bij toeval ontdekt.

En om grapjes voor te zijn: ik eet nooit spinazie :?
Nee hoor, testen was/is niet mijn bedoeling maar het ging mij om het feit dat 'we' er niet zomaar van uit kunnen gaan dat wanneer je voldoende buiten bent het wel goed zit met de D.

En inderdaad Renaat, er zijn meer factoren, zo is D een in vet oplosbare vitamine en met enorm veel 0% vet producten in de schappen is een tekort wellicht snel opgelopen. Ook andere factoren zullen hierbij een rol spelen.
Ik ben het met je eens dat je niet zomaar suplementen moet innemen, daar zit ook een hele industrie achter.
Toch zijn de huisartsen in Haarlem en omgeving meer en meer ervan overtuigd dat het verstandig is om D3 in te nemen en schrijven het derhalve vaker voor.
Een laag D wordt geassocieerd met veel ziekten en ook wetenschappers maken die associaties.
Marjan schreef:Een laag D wordt geassocieerd met veel ziekten en ook wetenschappers maken die associaties.
.... OOK wetenschappers? Wat voor mensen denk dat het zijn die bezig horen te zijn met het 'associëren' van een laag vitamine D-gehalte met ziekten?
Marjan schreef:Ik ben het met je eens dat je niet zomaar suplementen moet innemen, daar zit ook een hele industrie achter.
De lobby van het niet moeten innemen van alles wat niet-natuurlijk en chemisch is is anders ook niet mis!
Marjan schreef: Zelf gebruik ik spaarzaam zonnebrandcreme, bedek liever mijn armen en benen, gezicht factor 30 van een natuurproduct zonder chemische toevoegingen.
Scheelt ook nog eens veel plastic flessen.
Spijtig genoeg werken die natuurproducten niet altijd even goed en is de betrouwbaarheid van de door de fabrikant opgegeven beschermfactor niet altijd groot.
Maar zoals jij doet is het beschermen via kleding vaak logischer. Al biedt ook niet alle kleding goede bescherming. (Een dun, wit en nat katoenen T-shirt biedt erg weinig bescherming.)

Renaat[/quote]

Het gaat goed, ik heb een lichte sproeterige huid en verbrand de laatste jaren niet, mijn armen hebben van verleden wel al iets schade, ruwere huid. Ik weiger zonnebrandproducten te gebruiken van de grote merken zolang zij niet kunnen garanderen dat het dierproefvrij is plus dat ik de ingrediënten niet vertrouw. Ook daar zit een hele industrie achter.
Dat zijn keuzes die ik weloverwogen maak.
Ave Gone schreef:
Marjan schreef:Een laag D wordt geassocieerd met veel ziekten en ook wetenschappers maken die associaties.
.... OOK wetenschappers? Wat voor mensen denk dat het zijn die bezig horen te zijn met het 'associëren' van een laag vitamine D-gehalte met ziekten?
Ik gebruik bewust het woord wetenschappers voordat ik moet verdedigen dat het kwakzalvers zijn die dat beweren. :roll:

Sorry hoor, maar dit is hoe discussies hier steeds fout gaan, meteen in de aanval en verdediging, jammer!
Dag Ave Gone!
Door jou vind ik er hier niets meer aan!
Je verpest voor mij het gebruik maken van het forum, van gedachten uitwisselen.

Ik zit hier potverdorie, hoe krijg je het voor elkaar, gewoon verdrietig te zijn.
Ave Gone schreef:
Marjan schreef:Ik ben het met je eens dat je niet zomaar suplementen moet innemen, daar zit ook een hele industrie achter.
De lobby van het niet moeten innemen van alles wat niet-natuurlijk en chemisch is is anders ook niet mis!
Dat hoor je mij toch niet zeggen??????
Ik gebruik toch niet voor niets het woordje ook?
Marjan schreef:Ik weiger zonnebrandproducten te gebruiken van de grote merken zolang zij niet kunnen garanderen dat het dierproefvrij is plus dat ik de ingrediënten niet vertrouw. Ook daar zit een hele industrie achter.
Dat zijn keuzes die ik weloverwogen maak.
Ik gaf de mogelijke nadelen maar mee, maar volg je helemaal. Ik zelf vermijd ook de aanschaf van producten van grote merken en/of merken die nog dierenproeven. Minder efficiënte producten kunnen trouwens ook prima werken als men ze voldoende en correct gebruikt.
Marjan schreef:Ik zit hier potverdorie, hoe krijg je het voor elkaar, gewoon verdrietig te zijn.
Dat was nu net niet de bedoeling. Sorry.
Ave Gone schreef:
Marjan schreef:Ik zit hier potverdorie, hoe krijg je het voor elkaar, gewoon verdrietig te zijn.
Dat was nu net niet de bedoeling. Sorry.
Het is goed, dank voor je reactie!
Ave Gone schreef:Het gaat om dosering. Zonder water ga je dood in een week. Met te veel water (15 liter in één keer drinken) ga je dood binnen een dag. Zoiets geldt ook voor zonlicht. Zonder zonlicht krijg je na een aantal maanden tekorten, maar dan moet je wel héél weinig buiten komen.
Dit valt tegen. Vitamine D tekorten zijn in onze hedendaagse maatschappij vrij veel voorkomend. En een gebrek aan zonlicht blootstelling speelt daarin een belangrijke rol.

Om spiegels op pijl te houden is wenselijk om per dag ca. 20 minuten aan zon blootstelling op onbedekte armen en gezicht te hebben. Voor mensen met een blanke huid. Voor mensen met een getinte of gekleurde huid neemt dit al toe binnen deze regio.

Maar zelfs 20 minuten is voor veel mensen al moeilijk haalbaar. Zeker in de gehele periode van herfst en winter waarin het weer wat koeler en natter is. Er wordt door veel mensen gereisd met auto of OV. Er wordt binnen gegeten. Boodschappen worden binnen gedaan, markten worden gepasseerd, etc. Zelfs dingen als sporten wordt ook veelal binnen gedaan. En een tekort ontstaat al snel voor de daaropvolgende winter en lente periode.

En wat er al buiten gedaan wordt, wordt vaak bedekt gedaan. Het is nat en koud. Jas en handschoenen worden al snel gedragen. En wordt het eens wat warmer en trekken we een shirt aan. Dan wordt er zeker tegenwoordig toch al heel snel factor 50 over de huid gesmeerd.

In het Verenigd Koninkrijk bijv. heeft tot bijna 50% een tekort aan vitamine D, en ca. 15% een ernstig tekort gedurende de winter en lente maanden. Oplopend tot ruim 1 op 3 binnen de Aziatische bevolkingsgroep. Zelfs in de zomer wordt een tekort behouden door een aanzienlijk aantal. En ook bij kinderen neemt de incidentie aan vitamine D tekort toe.

Interessant om ook te lezen voor mensen met toegang:
http://adc.bmj.com/content/96/7/614.extract

En qua verloop van vitamine D tekort in de jaarseizen binnen het Verenigd Koninkrijk:
Afbeelding

De situatie in Nederland is meest waarschijnlijk vergelijkbaar met de situatie in het Verenigd Koninkrijk, hoewel ik geen grootschalige epidemiologische studies ken alhier.
Hoi Stef,
Ik begon deze discussie met de opmerking "Als wij - bleekhuiden - uit de lage landen gaan fietsen, hebben velen het liefste dat de hele dag de zon schijnt en fietsen we op het warmst van de dag, wanneer de plaatselijke bevolking nauwelijks buiten wil komen, als ze al niet op één oor liggen." Ik doelde daarmee op mediterrane landen.

Dat is niet te vergelijken met de donkere gebieden van Schiotland, zo ongeveer de plek met het minste zonlicht op aarde: http://solargis.info/imaps/#tl=GeoModel ... 4,7.020263

Uiteraard zitten er twee kanten aan het verhaal. Ook hier geldt dat je niet moet overdrijven.
stef.l schreef: Vitamine D tekorten zijn in onze hedendaagse maatschappij vrij veel voorkomend. En een gebrek aan zonlicht blootstelling speelt daarin een belangrijke rol.
Interessant. Het roept bij mij wel de vraag op of er vroeger inderdaad veel minder tekorten waren, of dat men zich er gewoon (nog) minder bewust van was?

Ik had vroeger een job waarbij ik (in de winter) soms dagen geen daglicht zag (buiten tijdens de middagpauze door een raam). Dat vond ik verschrikkelijk.
stef.l schreef: En wordt het eens wat warmer en trekken we een shirt aan. Dan wordt er zeker tegenwoordig toch al heel snel factor 50 over de huid gesmeerd.
Is het werkelijk zo dat er te snel met te beschermend product wordt gesmeerd? Ik heb die indruk niet en weet wel zeker dat de meeste mensen bij het insmeren dusdanig weinig zonnecrème gebruiken dat de opgegeven beschermingsfactor zeker niet wordt bereikt.

Ik zie dus eerder twee los van elkaar staande problemen. Aan de ene kant het gegeven dat mensen te weinig 'zon zien'. Vooral in de wintermaanden komen mensen te weinig buiten, zeker gezien de zeer beperkte huidoppervlakte die men in die periodes onbeschermd laat. M.a.w. ook in de winter zouden mensen meer moeten buiten lopen, wandelen, tuinieren, fietsen, ... En zou het niet mooi zijn als b.v. het computerwerk bij goed weer ook meer buiten zou kunnen gebeuren?

Aan de andere kant wordt er - als mensen dan toch worden blootgesteld aan langdurige en sterke zon (denk daarbij vooral aan mensen tijdens de vakantie) - nog te weinig voor goede zonnebescherming gezorgd.
De tekorten aan vitamine D mogen zich volgens mij dus niet vertalen in adviezen om minder te smeren of op dagen met een hoge UV-index (nog) meer buiten te komen.

Je hebt toevallig geen idee hoe het zit met de productie van vitamine D bij blootstelling aan zonlicht achter glas?
Revanho schreef:Aan de ene kant het gegeven dat mensen te weinig 'zon zien'. Vooral in de wintermaanden komen mensen te weinig buiten, zeker gezien de zeer beperkte huidoppervlakte die men in die periodes onbeschermd laat. M.a.w. ook in de winter zouden mensen meer moeten buiten lopen, wandelen, tuinieren, fietsen
Wikipedia: "Op onze breedtegraden is gedurende winter en voorjaar de zonkracht te laag om voor vitamine D-productie in de huid te zorgen."
Waarbij "en voorjaar" natuurlijk onjuist is, want in april en mei staat de zon even hoog als in juli/augustus.
Revanho schreef:Je hebt toevallig geen idee hoe het zit met de productie van vitamine D bij blootstelling aan zonlicht achter glas?
Als ik de wikipagina over vitamine D goed onthouden heb is de aanmaak achter glas verwaarloosbaar of zelfs nul.
Bij elke discussie over vroeger en nu moet je uiteraard verschillende bevolkingsgroepen scheiden, net als je een scheiding moet maken tussen de diverse typen 'vroeger' en de landen waar je het over hebt.
@Ave Gone: Ik doelde ook meer op je vermelding dat je tekorten na enkele maanden ziet, maar dan wel heel weinig zonlicht moet zien. Gezien een tekort aan zonlicht al vaker wordt gezien (of niet wordt gezien ;)) dan gedacht.

@Revanho: De incidentie van een tekort aan vitamine D is in de afgelopen decennia toegenomen. Hoe het echt vroeger zat, is niet bekend en zal ook nooit bekend worden. Vitamine D bepalingen zijn namelijk pas vanaf de jaren '50 ongeveer mogelijk. Een jaartal waarin ook al redelijk wat mensen toch in kantoren werkten, auto's en bussen toenemend in gebruik waren, etc.

En problematisch daarin is dat vitamine D bepalingen in de jaren '80 sensitiever zijn geworden. Waardoor 1-op-1 vergelijkingen met de getallen uit die tijd niet te doen zijn.

Van recentere datum heeft het National Health and Nutrition Survey, een federaal programma van de VS, o.a. vitamine D binnen een populatie gevolgd. Tussen '88 - '94 had 45% van de onderzochte personen een goede hoeveelheid vitamine D. 10 jaar later lag dit gehalte op 23%.

Productie van vitamine D achter glas is nabij 0. Zelfde als bedekt onder dichte kleding en bedekt onder zonnebrandcrème.

Het onvoldoende smeren in de zomer welk je aangeeft is vaak een probleem van zonvakanties. Waar men gebruind van terug wil komen. Smeergedrag in Nederland en in bijv. zuid Frankrkijk, Spanje, Turkije of Egypte is weinig anders. Eén keer een laagje insmeren op de dag. En dan naar buiten. De bescherming in Nederland is ruim voldoende om je vitamine D opname ernstig te belemmeren. De smering is voor de korte periode ook al snel voldoende. Bij langdurig bakken in de zon, dan is het te weinig.

Maar qua gedragsveranderingen zou het zich inderdaad dienen te richten op de momenten van een lage UV-index. Maar idealiter zou ook het gedrag op zonvakanties achterwege gelaten dienen te worden, zonvakanties te verplaatsen naar de wintermaanden en met name in de herfstmaanden en lentemaanden meer tijd buiten doorgebracht dienen te worden om bij de lage zonkracht toch voldoende vitamine D productie te kunnen verzorgen.

In de praktijk is veel van dat echter steeds slechter te combineren met onze hedendaagse leefstijl. Er wordt dan ook steeds meer gekeken naar mogelijk technologische vooruitgang om hierin te voorzien. o.a. UV LED bronnen welk gebruikt kunnen worden om de vitamine D productie te verzorgden. Het zal mij dan ook niet verbazen dat over ca. 20 jaar onze belangrijkste bron voor UVB LED verlichting zal zijn. Of voor specifieke, tijdelijke toepassing. Bijv. in een douche. Of zeer laag gedoseerd in LED displays of verlichting.

Ik verwacht niet dat we zullen gaan richting een toekomst waarin daadwerkelijk meer uren contact met de zon gemaakt zullen worden.
stef.l schreef:Het onvoldoende smeren in de zomer welk je aangeeft is vaak een probleem van zonvakanties. Waar men gebruind van terug wil komen. Smeergedrag in Nederland en in bijv. zuid Frankrkijk, Spanje, Turkije of Egypte is weinig anders. Eén keer een laagje insmeren op de dag. En dan naar buiten. De bescherming in Nederland is ruim voldoende om je vitamine D opname ernstig te belemmeren. De smering is voor de korte periode ook al snel voldoende. Bij langdurig bakken in de zon, dan is het te weinig.
Inderdaad. Om terug te koen op het onderwerp van dit forum (fietsen): op een normale fietsdag zit je zo'n 5 uur op de fiets en ben je verder ook nog 5 uur buiten. Je staat dan al snel langer bloot aan de zon dan tijdens een echte strandvakantie*, al gaat het om een kleiner deel van je lijf.

*been there done that: slapen tot 10 uur, om half 12 naar het strand, tegen enen gaan lunchen, dipje, weer om 3 uur naar het strand, parasol erbij, om vijf uur terug, boodschapje/biertje onder de parasol, dan binnen uitzakken met electronica (destijds walkman), gaan eten, terrasje/boulevard, naar de disco etc. Al met al niet zo heel veel zon eigenlijk.