En waarom je Koga WT29 niet laten ombouwen tot een elektrische fiets?
Voordelen?
- kostprijs
(Je steekt mooi een goede 5000 euro in je zakken die je kan spenderen aan licht gewicht spullen)
- motor niet in het frame, als er iets aan is gemakkelijker te repareren (keuze van motor vooraan of achteraan is mogelijk) Of weer om te bouwen tot een normaal wiel.
- batterij kan je meteen al kiezen naar jou wens een batterij aan het middenkader van de fiets is een mooie oplossing om je gewicht op te vangen van de motor achteraan bv...
Ik heb hetzelfde gedaan met de Koga van mijn moeder en heb toen een kit besteld bij turbobike.be. Zeer degelijke kit, niet zomaar een aftermarket setje, integendeel zelfs.
Voor zo'n €699 heb je motor met gespaakt wiel en een 36V 15Ah batterij. Leg er €100 bij en je hebt een batterij van 36V 18Ah, wat je actieradius al serieus vergroot.
Motor met een trekkracht 38Nm en dat voor een 250W motor is zeker niet slecht voor een bepakte fiets met aanhanger en de ombouw is voor een leek met twee rechterhanden zelfs goed te doen.
En uiteraard besparen op je bepakking is als je een hondenkar meezeult echt wel nodig. Zelf rijd ik ook met een Doggyride van 20kg en een hond (Sam, border collie) van 17kg. Mijn bagage komt neer op een kleine 15kg met eten erbij van de hond en mijzelf. Mijn gewicht 76kg. Totaal gewicht met fiets er nog bij is dus zo'n kleine 130kg. En dan heb ik serieus wat inkopen gedaan van eten.
Hoe je dan aan 180 komt snap ik ook niet, maar dat is toch wel heel veel, tenzij een Berner Senne meezeult.
Ik doe met die 130kg alle ritten zowel vlak als berg uiteraard op een aangepast tempo. Misschien er wel rekening mee houden dat ik dagelijks actief bezig ben en wekelijks een aantal keer train met hondenkar en zonder bagage aan een goede snelheid om mijn conditie op peil te houden. Alleen wind in kan het soms een echte hel zijn vooral door die hondenkar.