door
Jorijn » zo 27 jul, 2014 15:05
Hierbij mijn ervaring met onze nieuwe Lowland Caribou 3XT. Het was dit jaar jammer genoeg geen fietsvakantie, maar ik heb er wel 10 dagen in midden Frankrijk mee gekampeerd.
Opzetgemak
De tentstokken kan je er maar aan 1 kan insteken. Aan de andere kant valt de stok een afgesloten zakje. Aan de insteekkant zitten ze in een plastic hulsje. Dit systeem werkt prima. De tent staat overeind met 2 haringen aan de voorkant en 3 aan de achterkant. Als je echter ook bij de stokken en de scheerlijnen haringen zet, dan ben je wel wat haringen verder. (11 voor de tent zonder scheerlijnen).
In het begin zette ik de de footprint lusjes in dezelfde lusjes als de buitentent. Dan kan je echter de tent niet goed spannen. Je zal de footprint in ieder geval op enkele plaatsen dus met een andere haring vast moeten zetten of de lusjes van de footprint verlengen.
Bij het voeteneind heb je stokjes in de binnentent. Het is belangrijk dat het klipje van de bovenkant en de onderkant van het stokje op de juiste manier aan elkaar zijn verbonden, anders valt het stokje om. Je kan aan het voeteneind met aantrekbare lusjes makkelijk bepalen of je de buitentent ver of dichtbij de grond wil spannen om de ventilatie te reguleren en de tent bij regen bij te spannen.
Je zet of de buitentent en binnentent tegelijk op, of ze tent eerst de buitentent op. Dit is wel heel handig tijdens regenbuien. De binnentent is met lusjes verbonden met de buitentent.
Over het algemeen kan je tent makkelijk opzetten en afbreken. Het enige nadeel is dan er wel wat haringen nodig zijn.
Ruimte
Zowel de voortent als de binnentent zijn heerlijk ruim voor 2 personen. Ik als persoon van 1.66m kon zelfs nog een rugzak kwijt aan mijn voeteneind in de binnentent. Ook lange mensen hebben dus genoeg ruimte. Ook heb je in de binnentent nog voldoende ruimte om wat spullen naast je matje kwijt te kunnen. Verder zitten er 3 opbergvakjes, wat ook hele praktisch is. In de voortent kan je makkelijk 8 fietstassen kwijt en dan heb je nog steeds ruimte om binnen te komen/in de voortent te zitten.
Er zijn twee ingangen: aan de voorkant en één aan de zijkant. Ik heb alleen de zijingang gebruikt. De zijingang heeft wel een redelijk lage instap, waardoor je soms de bovenkant raakt als je te vroeg omhoog komt als je naar buiten gaat. De vooringang is volgens mij wat hoger. Van binnen is de tent niet de meest hoge. In de voortent kan je nog wel zitten, maar ook daar is het niet super hoog. In de binnentent kan zelfs ik niet helemaal rechtop zitten.
Ventilatie
De tent heeft in de voortent een soort extra dakje door een extra stok en een stuk gaas onder het dakje. Verder kan je de voordeur bovenaan open zetten, want daarboven zit een ventilatiedakje. Verder kan de zijdeur in zijn geheel vervangen worden door een gaasdeur. Tenslotte kan je aan het voeteneind de hoogte van de buitentent ten opzichte van de grond reguleren. In de binnentent heb je zowel bij de ingang als bij je voeteneind de mogelijkheid om een stuk stof weg te ritsen, waarachter zich een stuk gaas bevindt. Het doek van de buitentent staat op grondhoogte in het midden en wat hoger voor en achteraan.
Als je er met twee personen in slaapt met windstil, zonnig weer, met een horzijdeur en ook de voordeur op een kier. Dan hadden we eigenlijk altijd nog steeds een redelijke laag condens; als je met de hoofd tegen de buitentent aankwam dan kreeg je een regenbui van enkele druppels op je hoofd. Als ik dit vergelijk met de tentjes die naast mij stonden (oude Hilleberg tunneltent waar 1 persoon in sliep, MSR Hubba Hubba waar 2 personen in sliepen, goedkope tunneltent waar 1 persoon in sliep met deur dicht) dan had deze tent meer condens dan de anderen.
Waterdichtheid
Ondanks enorme stortbuien die de gehele dag en nacht aanhielden is de tent geheel droog gebleven. Ook de voortent was droog. Alleen de naad boven de deur lekte en beetje. Ik weet dat dit komt, omdat naden niet getaped zijn bij silnylon tenten, dus dat ik de naden nog even moet behandelen met seam seal.
Zonden scheerlijnen bewoog de tent nog een beetje bij rukwinden, maar met scheerlijnen stond hij echt als een huis. In zowel de voortent als je binnentent zijn lusjes aanwezig om een waslijntje te maken, om je natte kleren op te hangen.
Het doek blijft aardig gespannen tijdens regen. Het ging niet klapperen en ik heb alleen het voeteneind wat bij gespannen.
Eindoordeel
Voordelen:
- Veel ruimte
- Degelijke tent (zelfde dikte stoffen en coating als Hilleberg!)
- Veel ventilatiemogelijkheden
- Ruime binnentent
- Goede slecht weer tent
Nadelen:
- Redelijk wat haringen nodig (het is immers een tunneltent...)
- Ventilatie? (is denk ik gewoon onvermijdelijk bij kunststof tenten)
- Lage zijdeur en tenthoogte redelijk laag.
Het is een heel verhaal geworden, waar jullie hopelijk wat aan hebben. Ik ben eigenlijk heel tevreden over de tent. Hij is echt zo heerlijk ruim, goed en degelijk onderkomen tijdens je fietsvakantie. Eigenlijk had ik alleen minder condens verwacht vanwege de vele ventilatiemogelijkheden.