Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Slechte conditie,geen ervaring, fietsen in (laag)gebergte - Pagina 3 - Forum Wereldfietser

Slechte conditie,geen ervaring, fietsen in (laag)gebergte

Ik geloof niet dat het wordt afgeraden, zeker als je de ravels, oude spoorbanen, rivierdalen aanhoudt is het alleen maar leuk!
Otis schreef:Geenszins reisleider. Zijn gewoon met familie/bekenden op vakantie in Luxemburg en we hadden het over activiteiten die we daar kunnen ondernemen.
O, dat valt dan nog mee.
EnriceV schreef:Problemen in het afdalen komen naar mijn gevoel enkel voor bij mensen met slecht materiaal (trommelremmen, rollerbrakes, versleten remblokken,...) of mensen met een te lage drang tot zelfbehoud.
Helaas heb ik dat laatste soort vaker meegemaakt dan me lief is en heeft eentje me bij 55 km/u in een Toscaanse afdaling de dood in de ogen laten zien door tegen me aan te fietsen omdat hij niet verwachtte* dat ik ging remmen voor die bocht en hij kenelijk op een meter* recht* achter me fietste. We bleven rechtop, maar ik heb hem wel compleet verrot gescholden. Het is nooit meer goedgekomen tussen ons. Gelukkig was het maar een cycletoursreisgenoot. Het was inderdaad een onervaren* fietser.

*: de vier fouten hier: niet verwachten dat een ander remt, maar een meter afstand, recht achter me en onervarenheid in combinatie met Toscane. Samengevat: mafkees.
Als je gewoon met vrienden en familie wat wil fietsen is dat ook in Luxemburg gewoon mogelijk hoor.
Er zijn daar heel veel uitgezette routes die prima met bordjes zij aangegeven
Je kan ze krijgen bij de VVV s terplaatse en / of vakantieparken
Ze lopen veelal langs riviertjes

Onze/ mijn ongerustheid is misschien veroorzaakt door hoe jij dit topic opende, waarbij je de indruk wekt niet veel ervaring te hebben in fiets ,techniek en bestemmingen
Ga gewoon plezier hebben
Dirk
Otis schreef:Maar ik twijfelde dus aan de haalbaarheid. Hier in dit topic wordt het afgeraden, dus dat is duidelijk.
Nee hoor. Het wordt niet afgeraden als je de routekeuze doordacht maakt. Er wordt wel afgeraden om met mogelijk onaangepaste fietsen en mensen zonder ervaring en met een matige conditie zomaar een rondje in Ardennen te fietsen.

Renaat
Mijn eigen ervaring in hetzelfde gebied (wel jaren geleden), is dat een behoorlijke basisiconditie wel een vereiste is om met plezier daar te fietsen. Mijn vriendin en ik hadden weinig klimervaring, maar deden aan conditietraining en maakten vaak langere dagtochten op de fiets. Aan klimmen moet je wennen, maar als je in conditie bent is het te doen. Het is in dat gebied inderdaad niet erg hoog, maar wel regelmatig heel steil.
Mijn ervaring is dus anders. Wij hadden heel weinig basisconditie, was een van de eerste jaren dat de (stads)fiets meeging, en het was prima te doen, dagtochtjes van 30-50 km. vanuit de camping.
Wij maakten destijds een rondrit door Noord Frankrijk, de Ardennen en een stukje Luxemburg met de tent. We hadden ongeveer rond de 15 kg. per fiets als bagage mee en reden afstanden van rond de 80 km. per dag, soms ook langer of korter. Dan maakt het volgens mij wel uit of je al enige conditie hebt of niet.

Het belangrijkst is natuurlijk dat je plezier hebt tijdens je fietstochten.
Riny, je hebt helemaal gelijk. Ik ga uit van de wensen van OP, die zonder bagage dagtochtjes vn 30-40 km. wil gaan fietsen, voor zover ik heb begrepen. Dat moet volgens mij iedereen kunnen als er genoeg kleine versnellingen op de fietsen zitten.
Dat lijkt mij ook. Wel is het volgens mij verstandig om dan al te steile klimmen te vermijden. Maar als je dat toch doet met weinig conditie en je hebt er na een paar kilometer duwen nog steeds lol in, is er natuurlijk niks aan de hand... En die conditie die komt er dan wel.
Hier wat algemene informatie: http://wiki.wereldfietser.nl/images/c/c ... kantie.pdf
De Ardennen zijn inderdaad vaak steil, echt steil dus. Tegelijk zijn er de afgelopen jaren allerlei fiietspaden bijgekomen, vaak over oude spoorbanen. Hetzelfde geldt voor de Eifel. Die zijn goed te doen. Met wat huiswerk moet je wel wat kunnen vinden.
Wim
Riny Visser schreef:Dat lijkt mij ook. Wel is het volgens mij verstandig om dan al te steile klimmen te vermijden. Maar als je dat toch doet met weinig conditie en je hebt er na een paar kilometer duwen nog steeds lol in, is er natuurlijk niks aan de hand... En die conditie die komt er dan wel.
Wie nog nooit heeft geklommen zal wellicht schrikken van hoeveel moeite het kost om een klein stuk te fietsen bij het klimmen. Maar als je het niet erg vindt om jezelf wat uit te dagen en moe te worden is het heel leuk, omdat je vaak beloond wordt met een mooi uitzicht, een leuke afdaling en de gedachte dat je het toch maar mooi geklaard hebt. Ik ben wel eens afgestapt, ook in de Ardennen (La Roche en Ardenne richting Baraque de Fraiture als ik me goed herinner), maar ga nooit lopen, alleen uitblazen. Dat is een kwestie van voorkeur.

Volgens mij denkt iedereen wel eens tijdens een klim "waar ben ik toch aan begonnen," maar als je er met voldoening op terugkijkt heeft het zin gehad. Het is volgens mij alleen af te raden als je niet in goede gezondheid verkeert (wat bij OP volgens mij niet aan de orde is), als de fiets niet in orde is (de remmen), of als je gewoon opziet tegen de inspanning.

Ik heb ook wel eens in een extra laag tempo/klein verzet geklommen, met mijn reisgenoot, rustig kletsend. Ongemerkt kwamen we zonder noemenswaardige moeite boven. Doelbewust onder je niveau gaan fietsen kan dus veel schelen.

Wat betreft de routes is het in de Ardennen overigens wel de moeite waard om laag te blijven. De Ardennen zijn gevormd door perioden van opheffing van een vlakte, terwijl de rivieren zich insneden. Hierdoor lijkt het, als je boven staat, vaak alsof je over een wat saaie vlakte uitkijkt. Dat komt doordat je over de rivierdalen heenkijkt. Voor de mooie plaatjes blijf je het best beneden of aan de rand van een dal. De lichtere routes zijn dus vaak ook mooie routes.
Mocht, na alle raadgevingen, de TS toch door willen gaan met de fietsvakantie (wat ik hem van harte gun), dan misschien nog dit: probeer er bij de eerste klimmen op te letten of de andere fietsers wel weten hoe ze moeten omspringen met versnellingen. Ik heb al genoeg mensen gezien die denken dat die er enkel zijn om sneller te kunnen rijden, maar dan in een veel te groot verzet bergop rijden. Leer ze, indien nodig, ook om te anticiperen bij het schakelen. Als je moet terugschakelen onder belasting en je bent het niet gewoon, kan het dik tegenvallen. Als dat dan ook nog gebeurt met fietsen die slecht of zelfs niet onderhouden zijn, mag je je wellicht aan kettingproblemen verwachten.
Prettige vakantie verder :wink:
Als je voor een kilometer of 50 3 uur op de fiets moet zitten en deze niet in pak m beet binnen de 2 uur, 2 uur en een kwartier kan doen dan zie ik die klimmetjes somber in. :wink:
Ik rijd op het vlakke vrijwel nooit harder dan 22-23 per uur zonder bagage. Maar wel dagafstanden tot 100-110 km. En met bepakking en in de heuvels ook 80-100 km per dag. De snelheid op het vlakke heeft volgens mij weinig te maken met hoe je klimt.
multiwgb schreef:Als je voor een kilometer of 50 3 uur op de fiets moet zitten en deze niet in pak m beet binnen de 2 uur, 2 uur en een kwartier kan doen dan zie ik die klimmetjes somber in. :wink:

Hier wil ik toch graag even op reageren. Onze gemiddelde fiets snelheid op de lange afstanden met bepakking is doorgaans tussen de 15 en de 17 kilometer per uur, dus over 50 kilometer doen wij zo'n 3,5 uur. Maar dat weerhoudt ons er niet van om een heuveltje te nemen hoor.

Toegegeven wij zijn geen bergbeklimmers, maar een beetje glooiend landschap met af en toe een klim is geen enkel probleem, ook niet met onze " slakken" snelheid.
Wim schreef:Hier wat algemene informatie: http://wiki.wereldfietser.nl/images/c/c ... kantie.pdf
De Ardennen zijn inderdaad vaak steil, echt steil dus. Tegelijk zijn er de afgelopen jaren allerlei fiietspaden bijgekomen, vaak over oude spoorbanen. Hetzelfde geldt voor de Eifel. Die zijn goed te doen. Met wat huiswerk moet je wel wat kunnen vinden.
Wim

Het is geen Ardennen en ook geen Eifel! Vanwaar die eigenwijze koppigheid?
Ik denk dat de knipoog bij "multigwb"'s bericht al genoeg zegt: lijkt erop dat hij alle berichten erboven op de hak neemt waaruit de suggestie zou kunnen worden gehaald dat TS niet lekker een blokje om kan gaan fietsen met famile & vrienden door het Luxemburgse landschap. :D
sjefke schreef:Het is geen Ardennen en ook geen Eifel! Vanwaar die eigenwijze koppigheid?
Nou ja, Vianden ligt strikt genomen in een uitloper van de Ardennen, wat de Luxemburgers Ösling noemen, zo zegt Wikipedia. In het NL spraakgebruik noemen we dat zeker nog de Ardennen, te meer daar het landschap er precies hetzelfde is: diepe rivierdalen, omringd door glooiende heuvels. Zolang je door die rivierdalen fietst is er niks aan de hand, maar wil je daaruit, dan moet je steevast 200-300 m steil klimmen, en eenmaal boven blijft het ook op en neer gaan. En dan haal je zonder probleem meer dan 1000 hoogtemeters per dag, wat voor een fietser zonder bergervaring héél fors is. Maar zoals Wim zegt, er zijn ook voor beginners echt wel goede routes te vinden daar.
Ik ben altijd van het "gewoon proberen", maar ik heb wel een tip: als het nou blijkt dat heuvels te zwaar zijn om te fietsen, let er dan op dat je fiets omhoog duwen een scheve belasting veroorzaakt. Voor ik mijn crankstel liet vervangen kwam ik weleens niet boven en moest ik duwen (zware fiets met bepakking). Ik loop altijd links van mijn fiets en leun dus naar rechts. Na een poosje ging dit echt heel veel pijn doen aan de mijn rechter achillespees. Het hielp om soms ook rechts naast mijn fiets te lopen, maar dat is meer symptoonbestrijding. Het maakte me eerst niet zo veel uit dat ik soms moest lopen, maar ik ben het dus echt gaan vermijden.

Mooie omgeving trouwens, ik wandelde vorige week in de omgeving Echternach. Ik heb daar veel ongeoefende fietsers op huurfietsen gezien (je ziet het er altijd aan af dat ze dit thuis niet doen), dus er moet genoeg te doen zijn.
Ave Gone schreef:Het gebeurt niet vaak, maar in plaats van Ga Fietsen zeg ik nu Ga Wandelen.
Dat is nou echt zo'n advies dat wanneer je het niet opvolgt het er toch onbedoeld van kan komen :wink: