Additionally, paste this code immediately after the opening tag: ...zwaar of minder zwaar fietsen! - Forum Wereldfietser

...zwaar of minder zwaar fietsen!

...met mijn KogaWT29, bepakking, hondenfietskar, mijn hond Passie en ikzelf(78kg) heb ik te maken met 182KG. Zit om die reden te denken aan deze fiets.

Volgens mij verkijk ik mij hierop. Denk dat -voor dit moment- de nadelen groter zijn dan de voordelen, als ik gemiddeld drie weekenden in de maand het gehele jaar door van vrijdagavond tot zondagavond, aan het fietsen ben.

Verneem graag de voors en tegens...
PierreS schreef: Volgens mij verkijk ik mij hierop. Denk dat -voor dit moment- de nadelen groter zijn dan de voordelen, als ik gemiddeld drie weekenden in de maand het gehele jaar door van vrijdagavond tot zondagavond, aan het fietsen ben.
Kan je toelichten waarom je denkt je er mogelijk op te verkijken en wat je zelf denkt dat de voor- en nadelen zijn?

Bruikbaarheid hangt ook af van het terrein waarin je wilt fietsen, de hoeveelheid ondersteuning die je wenst, ...
waar fiets je? in het vlakke land, of heuvels? is er mogelijkheid om voldoende bij te laden onderweg? is de meerprijs het geld waard?.... :shock:
kan niet zo direkt vinden wat die fiets kost, wel benieuwd naar eigenlijk....
Het enige objectieve nadeel dat ik kan bedenken (naast de prijs) is de actieradius. Met jouw treingewicht zal die dramatisch minder zijn dan de opgegeven waarde (die ik ook niet ken) en als je in geaccidenteerd terrein wil gaan fietsen, zal dat niet beter worden.
103 kilo aan hond fiets en bagage en 6000 euro over voor n andere fiets..

je huidige fiets is denk ik 25 kg max hou ik nog 78 kilo over. Dat kan 40 kilo hond zijn. 10 kilo kar is nog steeds 30 kilo (bagage)

Dit topic zou ik eens door spitten:
http://www.wereldfietser.nl/phpbb/viewt ... 21&t=20476
t fatbike topic erbij
voro ene hond mens combi zou ik en tarp. bugtent combi doen

Er moet een hoop van de bagage op dieet kunnen.


de meeste electrichs onderstuneing heeft volgens mij weinig koppel..
en das wat je wil als je een stuk meer dan je eigen gewicht meeneemt.


opite 2
voor 3 weekenden en zo'n budget, zou ik 2 wekeend per jaar een vastonderkomen zoeken. (amstelhotel past t tijdje in t budget) en 1 weekend passie in ene luxe kennelstoppen en dan kamperen.
Kijk, mijn eigen ervaring is met een E-Orca (velomobiel) en de vorige maand met daaraan gekoppeld een Cyclone. Onder normale omstandigheden haal ik met de Orca zo'n 150 km op één lading (13 Ah/506 Wh accu, stand "eco"). In ideale omstandigheden gaat dat tot 200 km. Tijdens de fietsreis verminderde die autonomie tot 80 km (Normandië, veel steile klimmen) minimaal. Werd het weer wat vlakker (Loire, Sint-Jacobs fietsroute tussen Tournai en Tours), dan bedroeg die eerder 120 km.
Het hangt dus inderdaad af van de graad van ondersteuning (dat zal je zelf nog moeten ondervinden), de gewenste dagafstand en de capaciteit van de accu. Zo'n middenmotor vind ik erg handig, omdat die gebruik kan maken van de versnellingen. Theoretisch vermindert dat de levensduur van de aandrijving, maar in de praktijk spelen zoveel factoren mee (zoals o.a. de trapfrequentie) dat het moeilijk uit te maken valt.
Vervelend is dat op de site van ID Worx bijna niets te vinden is over het elektrische deel (ik zag het toch niet).
lennart schreef: opite 2
voor 3 weekenden en zo'n budget, zou ik 2 wekeend per jaar een vastonderkomen zoeken. (amstelhotel past t tijdje in t budget) en 1 weekend passie in ene luxe kennelstoppen en dan kamperen.
Het ging om drie weekenden per maand, niet per jaar.

Renaat
Ik vermoed zomaar dat het telkens weer op gang brengen van de combinatie het grootste pijnpunt is. Als het eenmaal rolt, dan rolt het.

Vooropgesteld dat mijn vermoeden juist is, lijkt mij vermindering van het totaalgewicht een passend streven. Dat geldt mijns inziens ook als je uiteindelijk toch besluit om trapondersteuning te willen. Het verhogen van het treingewicht met ca. 6 kilo (Koga ca. 19 kg, idworx ca. 25 kg) door het wisselen van fiets lijkt me contraproductief.

Zo'n prachtige hond is een actief beest en vraagt om een fitte baas, dus schat ik dat beiden al een ideaal gewicht hebben bereikt. Wat weegt de hond? Ik lees gewichten tussen 22 en 32 kg voor teven.

Op basis van de foto van je combinatie in een ander topic, schat ik je hondekar op 12 kg.

Op basis van bovenstaande aannames: baasje (78 kg), fiets (19 kg), kar (12 kg) en hond (max. 32 kg) wegen totaal 141 kg. Nog een aanname: voerbak, hondevoer (voor 3 dagen) en hondelijn wegen max. 4 kg, wat het totaal verhoogt naar 145 kg.

Wat neem je nog meer mee om op een totaal van 182 kg te komen? Het lijkt mij dat er minstens 15 - 20 kg aan spullen thuis mag blijven. 37 kg overige bagage is - voor één persoon met hond - naar mijn idee aan de wel erg ruime kant voor weekeindtochtjes.

Zit ik er erg naast met mijn schattingen? Kun je hier eens posten wat je hond, fiets en bagagekar werkelijk wegen? En wat je aan overige spullen meevoert?
aardvark schreef:Ik vermoed zomaar dat het telkens weer op gang brengen van de combinatie het grootste pijnpunt is. Als het eenmaal rolt, dan rolt het.
Tot de eerste heuvel.
En waarom je Koga WT29 niet laten ombouwen tot een elektrische fiets?

Voordelen?

- kostprijs :!: :!: :!: :!: :!: (Je steekt mooi een goede 5000 euro in je zakken die je kan spenderen aan licht gewicht spullen)
- motor niet in het frame, als er iets aan is gemakkelijker te repareren (keuze van motor vooraan of achteraan is mogelijk) Of weer om te bouwen tot een normaal wiel.
- batterij kan je meteen al kiezen naar jou wens een batterij aan het middenkader van de fiets is een mooie oplossing om je gewicht op te vangen van de motor achteraan bv...

Ik heb hetzelfde gedaan met de Koga van mijn moeder en heb toen een kit besteld bij turbobike.be. Zeer degelijke kit, niet zomaar een aftermarket setje, integendeel zelfs.

Voor zo'n €699 heb je motor met gespaakt wiel en een 36V 15Ah batterij. Leg er €100 bij en je hebt een batterij van 36V 18Ah, wat je actieradius al serieus vergroot.

Motor met een trekkracht 38Nm en dat voor een 250W motor is zeker niet slecht voor een bepakte fiets met aanhanger en de ombouw is voor een leek met twee rechterhanden zelfs goed te doen.

En uiteraard besparen op je bepakking is als je een hondenkar meezeult echt wel nodig. Zelf rijd ik ook met een Doggyride van 20kg en een hond (Sam, border collie) van 17kg. Mijn bagage komt neer op een kleine 15kg met eten erbij van de hond en mijzelf. Mijn gewicht 76kg. Totaal gewicht met fiets er nog bij is dus zo'n kleine 130kg. En dan heb ik serieus wat inkopen gedaan van eten.

Hoe je dan aan 180 komt snap ik ook niet, maar dat is toch wel heel veel, tenzij een Berner Senne meezeult.

Ik doe met die 130kg alle ritten zowel vlak als berg uiteraard op een aangepast tempo. Misschien er wel rekening mee houden dat ik dagelijks actief bezig ben en wekelijks een aantal keer train met hondenkar en zonder bagage aan een goede snelheid om mijn conditie op peil te houden. Alleen wind in kan het soms een echte hel zijn vooral door die hondenkar.
Ik vind Idworx nogal overprijsd en voor e-bikes hebben ze nu niet echt veel ervaring. Kijk eens bij Riese und Muller, vooral dan de "load". Hier in de buurt woont een man die met een woestijnarend rondrijdt in zo'n bakfiets (om duiven en ongedierte weg te jagen). Ik heb er eens naast gereden en was zwaar onder de indruk:
- de HS modellen rijden 45 km/u
- alle modellen zijn volgeveerd en hij was erg tevreden want zijn arend hield niet van schokken en tot hiertoe was het beest altijd vrolijk aangekomen.
- in beladen toestand had hij een actieradius van ongeveer 80 km aan 45 per uur, meer als hij rustiger reed. Een kennis van hem had twee batterijen en deed het rustiger aan en haalde zo 250 km tussen twee laadbeurten.
-het laadvermogen van de load is 200 kg, ruim voldoende om zelfs je koga mee te nemen dus :-).
EnriceV schreef:twee batterijen
Dat is iets waar ik me altijd iets bij afvraag. Vrijwel alle e-bikes hebben een teleurstellend bereik en het bereik is zo ongeveer het enige criterium dat de discussies beheerst.

Is dat nodig?

"Ja", wordt gezegd want de accu's zijn heel duur, ze kunnen wel 750 euro kosten.

"Nee", vind ik, want zo'n e-bike is toch al heel duur. Als alle e-bikes 750 euro duurder zouden zijn zou de markt niet heel veel anders zijn maar was de discussie over het bereik heel anders.
Ave Gone schreef:Dat is iets waar ik me altijd iets bij afvraag. Vrijwel alle e-bikes hebben een teleurstellend bereik en het bereik is zo ongeveer het enige criterium dat de discussies beheerst.
Ik denk dat het vooral iets is waar mensen zich blind op staren. Een goede e-bike haalt met trapondersteuning (dus niet met zo'n luiwannes erop die denkt dat het een scooter is) probleemloos 80 km in slechte omstandigheden en meer in normale tot goede omstandigheden. Hoeveel mensen fietsen in het dagelijkse leven meer dan 80 km per dag? En als de batterij leeg is, is het trouwens niet zo dat je niet verder kan, het gaat alleen wat trager.

De batterij-capaciteit is een afweging tussen gewicht en belasting. Een batterij die zelden sterk ontladen geraakt, werkt immers suboptimaal. Ik denk dat die 100km als streefdoel geen slechte keuze is. Voor de meeste "serieuze" types kan je trouwens ook een zwaardere batterij aanschaffen of een tweede batterij.
Teleurstellend bereik? Dit is natuurlijk geen wetenschappelijk gegeven, maar vader testte onlangs het bereik uit van een nieuwe elektrisch ondersteunde Gazelle met 15 Ah accu: 212 km op één lading...

Er wordt veel verteld, maar weinig gezegd. Zet je de ondersteuning op maximum, boost, turbo+ of hoe de fabrikant het ook mag noemen en trap je zelf zo weinig mogelijk, dan is het niet te verwonderen dat de autonomie vermindert. Wie met een zware voet rijdt met de auto, moet ook niet klagen over het verbruik.

Motor in voor- of achterwiel heeft - bij mijn weten - geen koppelsensor. M.a.w. het vermogen is niet gerelateerd aan wat je zelf doet. Het is daardoor ook een goedkopere oplossing. Maar dat is ook weer een andere discussie.

Je zou ook eens naar Rose kunnen kijken. Ze maken ook behoorlijke fietsen, lijkt me en de prijs is heel wat aantrekkelijker.
[quote="CapoJan"]
Motor in voor- of achterwiel heeft - bij mijn weten - geen koppelsensor. M.a.w. het vermogen is niet gerelateerd aan wat je zelf doet. Het is daardoor ook een goedkopere oplossing. Maar dat is ook weer een andere discussie.
[quote]

Inderdaad een goedkopere oplossing en je zal mij niet horen zeggen dat een middenmotor het niet dat is hoor, alles heeft zijn eigen toepassing. Maar als je in functie van een vakantiefietser gaat denken zie ik meer voordelen in een motor achteraan of vooraan. Een middenmotor kan je niet even vervangen door een normale trapas bij defect of dergelijke in verwegistan... (hoewel ze de dag van vandaag al veel kunnen) En dan kunnen we nog gaan discussiëren over het rijgedrag bij de motor voor of achteraan.

Ach zo gaat er toch weer een hele nieuwe wereld open voor die vakantiefietsen en fietsers en daarom niet minder interessant. :D Zie het liever zo rondtuffen dan die stinkende en lawaaierige twee taktjes. :wink:
Revanho schreef:
PierreS schreef: Volgens mij verkijk ik mij hierop. Denk dat -voor dit moment- de nadelen groter zijn dan de voordelen, als ik gemiddeld drie weekenden in de maand het gehele jaar door van vrijdagavond tot zondagavond, aan het fietsen ben.
Kan je toelichten waarom je denkt je er mogelijk op te verkijken en wat je zelf denkt dat de voor- en nadelen zijn?

Bruikbaarheid hangt ook af van het terrein waarin je wilt fietsen, de hoeveelheid ondersteuning die je wenst, ...
Dank voor jouw terugkoppeling, Renaat.
Zal jouw vragen/opmerkingen verwerken in stuk met andere Q&A's.
...enkele aanvullingen en Q&A's van mijn kant.

Ook ik weet dat mijn bagage veel lichter kan! Doch heb ik voor comfort gekozen. Een voorbeeld is o.a. mijn slaapmat van Exped 9LW; wetend dat mijn ThermaRest UL5 de helft lichter is. Zo ik ook alle handvatten aan o.a. mijn mok, eetbak en tandenborstel houd.

Het extra gewicht is Passie (34kg), hondenfietskar (17kg + 3kg), eten voor Passie (3kg = 1kg pd), 2 petflessen water (3kg = pd), voerbak, tent, iso-fleecedeken, e.a. (3kg).

Voordat ik Passie had, reed ik de vrijdagen (v.a. 18.00 uur) 50/75km, de zaterdagen als ook de zondagen 100/125km. Dit zijn hele leuke fietsweekenden. Mijn gemiddelde ligt voor dit jaar op 3,2 weekenden per maand. Buiten de (reguliere) vakanties om doe ik dit het gehele jaar door.

Nu fiets ik met Passie. En neem van mij aan dat ik nu ook weet waar de biceps in mijn hamstrings zitten. Blij dat ik de afgelopen twee weekenden geen krampen meer gehad heb.
De afstanden die ik zonder Passie reed, zijn voor mij nu niet meer haalbaar; wil het voor Passie, zo zeker ook voor mijzelf leuk houden. De afstanden nu zijn gereduceerd tot 60kmpd. Zeker met deze hitte!
Mijn fietstochten zijn voor een 30% on-road en voor 98% vlak. Het gaat om fietsweekenden(!) hier in Nederland.

V.w.b. het voorbeeld van de fiets, het volgende;
Ook ik weet dat er veel meer labels met een e-Trekkingfiets gaan komen. Ook ik weet dat de prijzen van 'nu', niet de prijzen van 'straks' zijn. Maar buiten dit om; geen ieder als jijzelf bepaald hoeveel en waarvoor jij jouw gelden uitgeeft.

Heb diverse voors en tegens op papier staan van een e-Trekkingfiets. Het gaat mij hier ook om wat meer comfort: Wil mij best 'leeg' fietsen, maar wil ook graag weer '100+' km per dag kunnen fietsen. Anders heb ik het gevoel dat ik alleen maar het 'rondje om de kerk' fiets.
Zonder Passie (en rest) is 100km+ makkelijk te doen; met Passie is dit minder goed te doen. Na 50km fietsen met Passie+ aardig leeg. Vandaar ondersteuning middels een e-Trekkingfiets...
Dan zal de belangrijkste vraag zijn: zijn er e-trekkingfietsen die met de belading die jij voor ogen hebt 100+ km als autonomie hebben? Dat zal, vrees ik, enkel uit te zoeken zijn door te testen.
Er zijn oplossingen natuurlijk, zoals het toevoegen van een tweede accu. En, zoals al gezegd, veel hangt ook af van hoe je ermee omspringt (tempo, trapfrequentie).
Google eens op Copenhagen wheel. Is op iedere fiets te bouwen.