door
cabonga » wo 06 aug, 2014 11:59
ja de fiets is oké voor een fietsreis. 't Is trouwens Belgische kwaliteit (
)
Zoals de meeste antwoorden hierboven moet je wel het één en het ander in acht houden.
De fiets lijkt me ten eerste een doorsnee stadsfiets van een (ten tweede) zekere leeftijd.
Daarom:
1°.a. Bagagedrager: weinig laden. Probeer light (+:- 7 kg?). Probeer een achterdrager van een aftandse fiets te monteren voorraan. en verdeel het gewicht. Waarom niet zonder die zware (mooie en goede) Ortliebs die toch ook al relatief veel wegen. Enkele vuilniszakken houden ook regen tegen en wegen veel minder. Hoe minder gewicht, hoe minder spaakbreuk, hoe gemakkelijker je bergop fietst etc.
b. geen naafdynamo. Is dit een probleem? Powerpack om (eventuele GPS) en GSM op te laden. Alhoewel nu en dan een campingske ook leuk kan zijn (ipv van stealth kamperen). Afneembare verlichting meenemen.
C. remmen: die lijken me van eenvoudige kwaliteit. Dus opletten bij afdalingen waarbij sommigen grote snelheden willen halen. 'k Zou ik niet doen. Remkabels controleren of ze niet rafelen.
2° Zekere leeftijd:
a. aandrijflijn nazien/vernieuwen: cassette-ketting- eventueel voorbladen. Kijken of het verzet klein genoeg is. (ikzelf heb 28 voor en 34 T achter als kleinste en dit is voor de Ardennen meer dan voldoende).
b. nieuw vet in wiellagers en trapas controleren op slijtage.
Ikzelf heb een Villiger Cabonga ( een voorloper van Avaghon) voor het zwaardere werk. Mijn snelle reisfiets is een ouwe tweedehandseGiant expedition (1988) die kostte mij een appel en een ei. Dit jaar reisde ik hiermeemee reeds ongeveer 2700 km (verschillende reisjes= 600/600/800/ 200/500). De kosten om hem reizende te maken waren verwaarloosbaar. Zo leer je dat het ook zonder H-tec kan en leer je iets van fietsonderhoud. Na 9000 km dit jaar is hij toe aan serieus onderhoud maar die vallen mee.
Om direkt over te stappen naar het beste van het beste lijkt me ook geen goed idee. Trouwens niet iedereen rijdt de wereld rond of rijdt in moeilijkere omstandigheden (o.a. bergen) tijdens een reis.
Probeer het dus met de nodige voorbereidingen en met de opgedane ervaring zal je geleidelijk weten wat je noodzakelijk vindt.
De reis is belangrijker dan de bestemming. Zo ook... is het leuker om de voor jou ideale fiets zelf in elkaar knutselen ( al of niet met recup./ of opbouw van een gekocht frame) ipv van die zo maar te kopen.
Gewoon doen en vertrekken!
Piet