Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Ultralight op de racefiets - Pagina 9 - Forum Wereldfietser

Ultralight op de racefiets

187 berichten
Michaël schreef:
willem12 schreef:----geen aandacht geven, heb foto's van fiets Yopie gevonden----------
Die op pagina 5 van dit topic bedoel je?
Wat wil je hiermee zeggen? :|
Waarschijnlijk dat het hele beroerde foto's zijn. :D Had namelijk precies op die dag een nieuwe camera en was zo onder de indruk van al die knopjes dat ik ze maar niet aanraakte en maar wat om me heen 'schoot'.
Zou de foto's maar wat graag willen verwijderen maarja dat is ook weer zo kinderachtig.
Michaël schreef: Gaaf verslag yopie!
Thanks!
Vond het zo toevallig dat dit topic opdook net toen ik van een racefiets reisje terugkwam, moest daarom even mijn ervaring delen. Wie weet geeft het nog ultralichte fiets inspiratie. :)
Zeker inspiratie. Maar als je betere foto's hebt, "in action", dan graag :)
Moet zelf zeggen dat ik toch langere afstanden lekkerder rijdt op een stalen Salsa Vaya dan op mijn Alu Canyon. Dat zijn dus de eerste 4 kilo naar de vaantjes, maar daarna i.d.d. zo minimaal mogelijk. Hoe kom je anders fatsoenlijk een bergpas op?
Yopie schreef:Wie weet geeft het nog ultralichte fiets inspiratie. :)
Als ik zo kijk zie ik voor het rondje Botnische Golf 2 achtertassen (1,5kg, 25 liter), een zadeltasje (4 liter? ~500 gram?), een frametas (10 liter? ~600 gram?) en een flinke (dry)bag aan het stuur (20 liter? ~200 gram). Als ik dat zo optel, dan zou ik het wellicht "licht" noemen, maar onder 'ultralicht' versta ik toch iets anders. En die zomerentourages lijken zonder kampeerspullen te zijn. Logisch dat het dan een stuk compacter kan. :wink:
Robertjan schreef: Als ik zo kijk zie ik voor het rondje Botnische Golf 2 achtertassen (1,5kg, 25 liter), een zadeltasje (4 liter? ~500 gram?), een frametas (10 liter? ~600 gram?) en een flinke (dry)bag aan het stuur (20 liter? ~200 gram).
Nej nej Robertjan :) , het zijn kleine voortassen (geen flauw idee wat erin kan), zadeltasje 320gr, klein frametasje 200gr, drybag 14 L is 150gr. Zonder die lelijke zadeltas zit ik altijd op 1910gr, dus zeg maar circa 2kg aan tassen.

En natuurlijk kan 't lichter maar niet een rondje Botnische Golf in de herfst (ja creditcardfietsen, dan kan ik het ook). Maar de Scandinavische herfst vraagt toch meer kleding, een zwaardere/warmere slaapzak en daarbij moet je in Lappland ruimte hebben voor voedsel. Dat is toch altijd weer een groot ding: hoe neem je dat mee?
Ik heb dat nu ook op de fatbike, erg leuk dat bikepacking maar dan moet je wel om de dag een winkel tegenkomen en dat gaat soms een beetje moeilijk. Ook wil ik het niet, wil gewoon even uit de bewoonde wereld kunnen ontsnappen.
Maar als iemand lichter bepakt door koud scandinavie kan fietsen: ik wil het graag horen! en vooral oplossingen voor het eetprobleem.

Had toen wel teveel kleding mee, dat had duidelijk minder gekund. De truc is af en toe een slaapkamer opzoeken waar je je kleding kunt wassen/drogen zodat je toch altijd droge reserve kleding hebt. En ik had ook te veel voedsel bij me, in mijn angst honger te lijden sleepte ik veel te veel lekkere koeken/chocola enzo mee. :)
Robertjan schreef: En die zomerentourages lijken zonder kampeerspullen te zijn.
In de zomer gaan kampeerspullen, twee drybags en een frametasje toch echt wel. Heb dan een Haglöfs Lim50 slaapzak 460gram (superklein op te proppen en net te doen rond 't vriespunt), tentje weegt 720gr en is ook een klein pakketje (TerraNova photon 1pers) en slaapmatje Thermarest xtherm is ook erg klein. Met wat kleding prop je dit in de drybags, tentstokken kunnen eventueel aan het frame, gereedschap zit in een kleine bidon, eten in het frametasje. Soms gaat de Mule camelbak mee (11L plus 3L water, 590gr), ligt eraan waar ik heen ga. Ga bv binnenkort een weekendje door de Noorse bergen, dan gaat de Mule mee want heb dan een dikkere slaapzak bij me. En kookspullen laat ik gewoon thuis, je kunt prima een paar dagen op bv brood/fruit leven.
Maar ik vind het het fly dragertje toch wel erg fijn, het natte tentje kan er dan nl op en als je toch een dragertje hebt zijn tassen weer erg verleidelijk, meer kleding, meer eten enzovoort en voor je het weet sleep je weer 10 kilo mee. :)
Aha, de niet-zomer kampeeruitvoering komt dus veel overeen met de meesten hier. De 'voor'tassen zijn trouwens 30 liter per paar, want het lijkt me het model Sport-Packer (die 25 liter eerder was uit mijn hoofd, en dus verkeerd :oops:).
De zomeruitrusting daarentegen, daar heb ik wel respect voor. :shock: Stiekem heb ik ook wel een oogje op zo'n Photon, maar ja, de centjes. Nog even niet. Ook heb ik al 2 slaapzakken, dus om nu naar nog een derde te kijken... En het geld heb ik toch ook niet.
Maar wel interessant allemaal. Ik vraag me toch af hoe die lui een week lang langs de Lost Coast en op een schiereiland van Alaska kunnen fietsen met Fatbikes. Want volgens jou is dat wat lastig? Wel vond ik de rugzakjes wat groot beladen. Misschien dat dat niet anders kon vanwege de hoeveelheid voedsel.
Robertjan schreef:De 'voor'tassen zijn trouwens 30 liter per paar, want het lijkt me het model Sport-Packer
Nee, lijken er niet op. Heb ze al heel wat jaartjes, denk toch alweer 15 jaar ofzo. Ze hebben ondertussen ook kleine gaatjes aan de zijkanten gekregen, das wel jammer. En ze zijn vrij klein, de meeste voortassen zijn toch echt groter.
Robertjan schreef: Stiekem heb ik ook wel een oogje op zo'n Photon, maar ja, de centjes.
Dat tentje kon ik goedkoop krijgen (een mazzeltje waar ik vooral geen nee tegen zei), heerlijk tentje! wel klein maar kan er toch rechtop in zitten, maar ik ging vooral voor het kleine pakvolume en het gewicht.
Robertjan schreef:Ik vraag me toch af hoe die lui een week lang langs de Lost Coast en op een schiereiland van Alaska kunnen fietsen met Fatbikes. Want volgens jou is dat wat lastig? Wel vond ik de rugzakjes wat groot beladen. Misschien dat dat niet anders kon vanwege de hoeveelheid voedsel.
Solo, met zijn twee of in een groep is een groot verschil. Solo kun je bv geen kookspullen, tent, brandstof, gereedschap of een ehbo-setje delen, je moet toch helaas alles zelf meenemen.

Maar vul eens voor de grap twee 14 L zakken met kleding, slaapspullen en toiletartikelen, of nee 20L zakken want dat gaat goed aan het stuur van een fatbike (in een smal racestuur past geen lange drybag). Als je mazzel hebt past je tentje er nog bij. Stouw ze propvol, vervolgens lucht eruit drukken door er bv ff op te zitten en dan gaan de spanbandjes er loeistrak omheen.
Daar stop je dus echt niet je brood of een stukje kaas in, daar blijft weinig van over. Ik had er een keer zo'n zweedse kaastube in zitten die het helaas toch niet helemaal overleefde. Gadverdamme wat een kliederboel was dat, gelukkig zat m'n slaapzak in de andere drybag want anders had ik nog harder moeten vloeken. Nee voedsel in een drybag is oppassen geblazen.

Maar je hebt dus twee 20L zakken gevuld. Nu blijft er een frametas en een kleine camelbak over. Heb zelf een 16" frame dus helaas ook een kleine frametas en hoewel daar soms verbazend veel in gaat is het toch een onhandige smalle driehoeksvorm.
Daar moet dus het voedsel, drinkwater, kookspullen, gereedschap, extra biba, pompje, brandstof, camera, mobieltje, kaart, kompas etc in .. en misschien ook nog het tentje, 't grondzeil plus de tentstokken. En vaak is het tentje nat dus die wil je ook nog eens graag apart. Tja..
Bidonhouders aan de voorvork geloof ik zelf niet in, tenminste niet als ik de Kungsleden ga fietsen (wordt veel tillen en bagage slepen).
Heb een mini Trangia kooksetje, klein en net te doen in je eentje maar waar laat je de brandstof? Brandstoffles aan de onderbuis lijkt me op de kungsleden ook geen goed idee, dondert er vast snel af en d'r zitten ook geen gaatjes, zal wel niet voor niets zijn?

Nee, tis allemaal niet zo makkelijk als het lijkt, vooral niet in je eentje.
Zit ook te denken dat de Kungsleden solo niet gaat lukken, wil het nog niet echt horen maar ben bang dat het solo alleen gaat lukken met een (zware) rugzak erbij. En daar begin ik niet aan want ik ga fietsen en niet backpacken. Ja, er zijn grenzen aan het gek zijn. :wink:
soort van ultralight bike-packing, ik ga t dit weekend voor het eerst proberen...

heb nog niet eerder gekampeerd met de fiets en gebruik normaal een zadelpendragertje voor meerdaagse tochten.
Heb nu een tentje + slaapmatje aan het stuur, slaapzak aan het zadel.
(heb een rondje in de wijk getest, ik kan er fatsoenlijk mee trappen :) )

Ik kook niets zelf, reserve setje kleding + persoonlijkehygiëne-spul gaan mee in een rugzakje.
't zal me benieuwen :P

Afbeelding
excuus voor de magere kwaliteit vd foto (tegen het licht, scheef, beginnersfouten :wink: )
Michaël
succes maar vooral veel plezier :D
Michaël schreef:soort van ultralight bike-packing, ik ga t dit weekend voor het eerst proberen...
Leuk, gaat zeker lukken! Hoe zit het vast aan je stuur? kan het nl niet zo goed zien en heb je geen last dat de kabels klem gaan zitten? Daar zit ik nog weleens mee te klooien, dat de voorrem scheef trekt.
En op hoeveel kilo zit je en waar gaat de reis naartoe? :)

Je zou er ook een frametasje bij kunnen doen, voor de snelle trek onderweg en andere o zo belangrijke zaken. Bij mij gaat er bv naast wat eten nog een cijferslotkabeltje, pompje en camera in.

Ben zelf net een paar weekjes op de racefiets weggeweest, niet zo licht bepakt als jij want ik had nu twee Arkel zijtassen plus een drybag tussen het stuurtje. Maar toch nog onder de 6 kilo dus ik sjeesde vrolijk alle zwaar beladen en zwetende fietsers voorbij.
En nog leuker: ik kom terug, laad alles over op de fatbike (bikepacking, dus zonder de zijtassen) en zit nu ergens anders te genieten. Dus mocht je een mtb hebben/lenen, zeker doen!

Lekker fietsen Michaël! 8)
Ziet er goed uit Michael! Veel plezier!
Dank allen! het was gaaf!
Yopie schreef: Leuk, gaat zeker lukken! Hoe zit het vast aan je stuur? kan het nl niet zo goed zien en heb je geen last dat de kabels klem gaan zitten? Daar zit ik nog weleens mee te klooien, dat de voorrem scheef trekt.
En op hoeveel kilo zit je en waar gaat de reis naartoe? :)

Je zou er ook een frametasje bij kunnen doen, voor de snelle trek onderweg en andere o zo belangrijke zaken. Bij mij gaat er bv naast wat eten nog een cijferslotkabeltje, pompje en camera in.
de tenthoes heeft 2 bandjes ter compressie, die heb ik zo lang mogelijk gemaakt en om m'n stuur vast gezet.
De tent hangt dan aan het stuur tegen t balhoofd met voldoende vrije ruimte om het stuur ook nog bovenop goed vast te kunnen pakken. Het matje heb ik vervolgens met een ordinaire spin aan de tent geknoopt. zat prima, precies voldoende ruimte om te kunnen schakelen, ook op de klinkers bleef alles zitten :)

geen problemen met de kabels. M'n remkabels zitten onder de stuurtape. De behuizing van de derailleurkabels kan ik zonder problemen naar t stuur drukken.

Afbeelding

m'n rugzak was in totaal 2845gr.
(dat is rugzak+regenhoes, bibshort+fietsshirt, zwembroek (als kortebroek om me na t fietsen onder het gewone volk te begeven :P) t-shirt v. katoen, boxershort, sokken, allstars, handdoekje, tandenborstel+pasta, douchegel, spiraalslot, fietsgereedschap (binnenbandje etc.) telefoon+bankpas, rijbewijs, beetje cash, fiets/zaklampje, paar snelle jelle's, leesboekje)

Ik heb dit achteraf gewogen, van tevoren niet echt over nagedacht, maar denk niet dat ik dan minder meegenomen zou hebben. hoewel dat slot en boekje natuurlijk relatief zwaar zijn.

slaapspullen heb ik (nog) niet gewogen, maar volgens de opgave:
tent ferino t-lite1 1550gr
matje decathlon 730gr
slaapzak lidl 1000gr.

dus had in totaal meer dan 6kg bij me :)

campeerspul is een beetje lowbudget (gezien het in een opvlieging als test is aangeschaft en ik de laatste keer dat ik kampeerde nog op de basisschool zat). Maar de test beviel prima, dit ga ik vaker doen :D
valt wel het eea te verbeteren overigens.
Ik had bijv. geen kussentje. Kon gelukkig met wat kleren het eea opvullen.

Een frametasje is zeker een goed idee. Ik werd een paar keer gebeld, gezien mn telefoon in mn rugzak zit dacht ik eerst 'laat maar gaan' maar op een gegeven moment toch maar gestopt om te kijken wie t nou was.

Die rugzak vind ik toch ook niet zo ideaal. ik zou t normaal gesproken ook afraden maar dacht dat het voor nu (een weekendje) een goede oplossing zou zijn. ik denk dat ik beter een 2e of grotere compressiezak aan m'n zadel kan hangen. (of gewoon de zadelpendrager erop zetten)
Heb tijdens t fietsen geen last van de rugzak gehad, maar voelde het 's avonds wel. Trok opzich naar een uurtje oid wel weg, maar fijn is het niet.

Daarnaast miste ik na t opstaan wel een espressotje. Misschien dat ik daarvoor wel een (colablik) brandertje mee wil nemen om ook die autonomie te hebben :lol:

tenslotte had ik geen wc-papier oid bij me :roll:
Yopie schreef: Ben zelf net een paar weekjes op de racefiets weggeweest, niet zo licht bepakt als jij want ik had nu twee Arkel zijtassen plus een drybag tussen het stuurtje. Maar toch nog onder de 6 kilo dus ik sjeesde vrolijk alle zwaar beladen en zwetende fietsers voorbij.
En nog leuker: ik kom terug, laad alles over op de fatbike (bikepacking, dus zonder de zijtassen) en zit nu ergens anders te genieten. Dus mocht je een mtb hebben/lenen, zeker doen!
Gaaf! ik ben met de fiets nog nooit van de verharde paden afgeweest, dat komt zeker een keer maar nu nog niet.

een beetje cross-topic maar jouw foto's in het fatbike topic zijn echt schitterend!
super stoer avontuur!

wat betreft extreme ultralight avonturen kijk ik ook met bewondering uit naar de inspirerende verhalen uit de transcontinentalrace die volgende week weer van start gaat.
Michaël schreef: dus had in totaal meer dan 6kg bij me :)
Mooi! dit krijgen de meeste echt niet voor elkaar.
Michaël schreef: Die rugzak vind ik toch ook niet zo ideaal. ik zou t normaal gesproken ook afraden maar dacht dat het voor nu (een weekendje) een goede oplossing zou zijn.
Ik heb een camelbak maar gebruik hem bijna nooit. Hou er gewoon niet van en voel liever de wind over m'n rug strijken. Heb op lange tochten wel een klein opvouwbaar mini rugzakje bij me, die ligt dan boven in de Arkeltas (met pasjes, geld, opladertje etc) zodat ik bij eettentje/winkelbezoek alles in een keer bij me heb. Alleen de camera moet er dan nog bij. En mocht ik een keer een kookbevlieging krijgen kan ik tenminste fatsoenlijk boodschappen doen, want een doosje eieren in een rugzakje is toch een beter idee dan met spanbandjes in een drybag knellen. :)
Michaël schreef:
valt wel het eea te verbeteren overigens.
Ik had bijv. geen kussentje. Kon gelukkig met wat kleren het eea opvullen.

Een frametasje is zeker een goed idee. Ik werd een paar keer gebeld, gezien mn telefoon in mn rugzak zit dacht ik eerst 'laat maar gaan' maar op een gegeven moment toch maar gestopt om te kijken wie t nou was.

Daarnaast miste ik na t opstaan wel een espressotje. Misschien dat ik daarvoor wel een (colablik) brandertje mee wil nemen om ook die autonomie te hebben :lol:

tenslotte had ik geen wc-papier oid bij me :roll:
Ik heb als luxefietser een heus kussensloop bij me, gewoon de lichtste die er in de kast ligt. Vouw daar netjes m'n kleren in en dat slaapt prima zo. Maar misschien is een luchtkussentje inderdaad wel kleiner en lichter, heb daar eigenlijk nog nooit over nagedacht.

Door 't frametasje krijg ik nu nog maar een bidon kwijt (heb extra petflesjes bij me). Heb wel een bidon doormidden geknipt, de helften weer over elkaar geschoven zodat ie lager werd en daardoor wel in het frame past en daar zit nu het gereedschap in. 300gr maar das ook met vispullen, aansteker, schaartje, poetslapje en naald en garen. :wink:

En ik heb meestal de mobiel in broekzak of shirtje (wil nu ook alleen maar broeken met een klein zakje). Maar dat doe ik zodat ik hem veiligheidshalve altijd bij me hem, mocht ik bv met de fatbike een ravijn indonderen ofzo dan kan ik hopelijk nog 112 bellen. Maar ik heb vaak geen bereik dus of het veel uitmaakt. :)

Heb trouwens een USBstekkertje waar zowel camera, mobiel en e-reader op past, geen gedoe meer met verschillende opladers. Scheelt weer gewicht.

En heb een mini Trangia kooksetje, het brandertje stop je in het pannetje, samen met een zakje zout etc. Weegt 330gram: pannetje, deksel wat ook een bord of bakpannetje is, handvat en brander. Prima voor snelle zomerse solofietsers.

En wc-papier: ik lees wel eens dat mensen voor een weekendje een complete rol meenemen, nu lijkt mij dat een beetje teveel van het goede maar ja er zijn hier waarschijnlijk veel harige mannenbillen?
Ik ben zelf een fan van wc-papier afrollen, dus als je toch al op een camping/eettentje toilet bent, gewoon elke keer wat papier afrollen en meenemen.
Michaël schreef: wat betreft extreme ultralight avonturen kijk ik ook met bewondering uit naar de inspirerende verhalen uit de transcontinentalrace die volgende week weer van start gaat.
Aah de Transcontinental Race: Eelco, kom eens tevoorschijn! Ga je dit jaar weer meedoen? En nee ik ben helemaal niet nieuwsgierig hoor. :wink:
Michaël schreef: een beetje cross-topic maar jouw foto's in het fatbike topic zijn echt schitterend!
super stoer avontuur!
Leuk, thanks! Het is hier ook overweldigend mooi, vaak te mooi. Alsof ik verliefd ben, wil alleen nog maar kijken en alles opnemen. Gelukkig is het zwaar fietsen zodat er veel adempauzes zijn waar ik als een spons al het moois kan opzuigen.

Succes met het UL fietsen!
Telefoon in de broekzak of T-shirtje wordt dat dan niet veel te nat en warm voor de telefoon. Ik ben in ieder geval altijd (nu hometrainer - voorheen fiets) altijd drijfnat na het fietsen. Of is hier een slimme en veilige oplossing voor?
@inge
De meeste telefoons kunnen wel wat hebben. Een goede optie een waterdicht hoesje. zoals bijv deze:
http://kanoshop.nl/ortlieb-telefoonhoes-small.html

een andere optie is een waterdichte telefoon oa samsung motorola somin maken ze.

lichtgewicht fietsen blijft leuk , aflegopen weeken naar zeeland , tent slaapzak matje kleren ect alles paste in 1 ortlieb backroller. , met een rugzak fietsen kan ik niet tegen.
Yopie schreef:En wc-papier: ik lees wel eens dat mensen voor een weekendje een complete rol meenemen, nu lijkt mij dat een beetje teveel van het goede maar ja er zijn hier waarschijnlijk veel harige mannenbillen?
Harige billen of niet, mijn ervaring is dat dames in het algemeen vele malen méér toiletpapier gebruiken dan heren. Maar dit terzijde.

Zelfs tijdens elke randonnée (behalve de korte tochtjes van tweehonderd kilometer) gaat bij mij het toiletpapier in de stuurtas; niets ergers dan bij nacht en ontij zonder te zitten wanneer de natuur toch roept. En met vieze billen terug in de fietsbroek is vragen om problemen. Maar zeker geen hele rol: iemand die dát in één weekeinde er doorheen jaagt is te ziek om op de fiets te zitten. Gewoon een aardig eindje papier, opgerold zonder rol in het midden, in een "ziplock-bag" om droog te blijven, en dan van het midden uit gebruiken, dan kan het papier gewoon in het zakje blijven als je er wat van gebruikt:

Afbeelding
Dit is een leuk topic om van te leren. Ik fiets ook graag met zo weinig gewicht maar lukt nog steeds niet om onder de 10 kilo te blijven.

Hier alvast een idee voor de kussen:
een waterdichte zak van Sea To Summit met een paar kledingstukken erin en dicht doen. Doordat de lucht in de zak blijft kun je de kussen zacht of hard maken. Het slaapt prima en je hebt overdag iets aan de zak.

Voor iPhone:
een waterdicht heuptasje of klein portemonnee, groot genoeg om al de pasjes, geld en telefoon in op te bergen. Alles blijft droog, ook bij slecht weer, het scheelt gewicht en je verliest je spullen nooit.
Inge1 schreef:Telefoon in de broekzak of T-shirtje wordt dat dan niet veel te nat en warm voor de telefoon. Ik ben in ieder geval altijd (nu hometrainer - voorheen fiets) altijd drijfnat na het fietsen. Of is hier een slimme en veilige oplossing voor?
Ik heb daar zelf geen last van, ik zweet wel maar niet daar waar de mobiel zit. Tis wel dat als het gaat regenen ik eraan moet denken dat ie nat kan worden, dat wil ik nog wel eens vergeten.
Ik fiets ook wel eens met een waterdicht heuptasje (zoals Han aangeeft) maar heb toch liever niets op/aan mijn lichaam zitten/hangen.
Alien schreef: Harige billen of niet, mijn ervaring is dat dames in het algemeen vele malen méér toiletpapier gebruiken dan heren. Maar dit terzijde.
Ja dat is waar, bij elke plasbeurt wordt er geveegd want het is precies wat je zegt: vies in de fietsbroek is vragen om problemen.
Yopie schreef: Aah de Transcontinental Race: Eelco, kom eens tevoorschijn! Ga je dit jaar weer meedoen? En nee ik ben helemaal niet nieuwsgierig hoor. :wink:
Simsalabim! :wink:

Nee, ik ben er dit jaar uiteindelijk niet bij. Heb een alternatief plan gemaakt voor deze zomer, maar stiekum kriebelt het wel een beetje hoor, zeker nu in de laatste dagen voor de start. Donderdagavond briefing en zaterdag rijden ze weer weg.

Allemaal Henri aanmoedigen onderweg, die neemt dit jaar de NL honneurs waar!
Lennart - dank voor de tip. Vind ik een goede oplossingsmogelijkheid.