Gerrit-Jan vd Hoorn schreef:
Yopie, merk je het voordeel van die extreem brede banden vooral bij impact (dus als vervanging van vering), of heb je er met name voordeel bij op een zachte ondergrond (modder sneeuw natte graslanden). Met andere woorden had je net zo goed toegekund met een atb fully?
Bedoel je waarom ik een fatbike heb gekozen of doel je op het verschil mtb/atb - fatbike? Ja, sorry hoor, snap door het woordje 'had' ff de vraag niet zo.
In ieder geval koos ik voor een Pugsley omdat het een echte winterfiets is, dus voor offroad in extreme kou, sneeuw en ijs, plus dat hij zeer geschikt is voor zware winterkampeerspullen.
Een mtb/atb is daarvoor niet geschikt. Om wat vergelijkingen te noemen: m'n mtb (met voorvering) glijdt eerder uit over ijs, stuitert als een gek over ijzige wasbord/sneeuwscooterpaden, zakt eerder door bevroren beken heen, blijft sneller met 't wiel in ijsgleuven steken, stuurt zwaarder en nerveuzer door sneeuw en ook loopt hij snel in sneeuw vast zodat je omvalt en vervolgens moet lopen/duwen.
En nog een belangrijk ding is dat het hier in de wintermaanden erg donker kan zijn. Nu heb ik wel een dikke stuurlamp plus een hoofdlamp (Philips saferide 80 en een Pannlampa 1000, dus licht genoeg) maar een dikke koplamp op een stuiterend stuur is niet leuk (loszakken, scheef hangen, maakt veel schaduw, gaat kapot etc) en ik moet echt op een lamp kunnen vertrouwen. Niet vanwege het verkeer, want d'r is hier toch niemand, maar omdat bospaden met verradelijke kuilen, ijsvlaktes met enge gleuven etc in het donker gewoon te gevaarlijk zijn. Dus de veel rustige Pugsley met minder valpartijen is hier dus ook beter.
En verder is de fatbike duidelijk beter in modder, zand, beekjes en rivieren. Ook over rotsgrond vind ik hem fijner, minder vermoeiend dus houd je het langer vol. Net als het omhoog klimmen op rotspaadjes; het gaat gewoon allemaal wat makkelijker, met wat minder geweld aan armen en rug, dus dat moet wel door de vette bandenvering komen.
Moeras lukt niet (maar dat kan geen enkele fiets denk ik), daar blijft ie gelijk steken en dat wordt dan afstappen, vloeken en smerig worden.
Ik vind alleen de Pugsley absoluut geen snelle klimgeit. Daarvoor is hij naar mijn idee te lomp, te groot en te zwaar. Dus het echte snelle klimwerk over hoge rotsen, eraf springen, knallen etc.. nee mij lukt dat niet, ook niet zonder bagage. Maar ik ben ook absoluut geen held, dus misschien kan een ander het wel?
Ook vind ik het heel bedenkelijk om met een tegenstribbelende fatbike in m'n armen naar beneden te klauteren, brr als het fout gaat zijn die rotsen zo hard. Maar ik heb met mijn 58kg ook niet veel te vertellen (of is dit een slap smoesje?).
Patrick, hoe denk jij hierover? Jij bent misschien wat sterker, groter, meer ervaring enzo?
Pat schreef:
Ik ben nu plannen aan het smeden om begin oktober Wainwrights coast tot coast te fietsen - een mtb route en dit te combineren met de lakeland loop route door het lake district.
http://mbruk.co.uk/mbruk_LakelandLoop_details.htm
http://mbruk.co.uk/mbruk_CoastToCoast_details.htm
Ongeveer 6-8 dagen rijden - en wil wildcamperen
@Yopie: heb je nog tips?, wat neem jij mee op meerdaagse trips? Ik ben benieuwd naar je paklijst. Ik heb wel de mogelijkheid om af en toe wat eten te kopen "en route".
Mooi, heel mooi! En ook nog in oktober, oei jij bent stoer!
En mijn paklijst; het was deze zomer erg warm dus ik had vrij weinig kleding nodig, even uitspoelen en het was weer droog.
Totale kleding (dus incl. wat ik aan had):
. 2 driekwart broek (geen fietsbroek/zeem maar een dunne/strakke sportbroek)
. 2 shirtjes zonder mouw
. 1 shirt lange mouw
. 1 dun Craft jasje
. 2 paar enkel/sneakersokken + 1 paar sokken voor in de tent
. 2 stringetjes
. 1 sportbh
. schoenen, helm, korte handschoenen
. slaapzak (820g, -9C), tentje (720g), matje (430g) en jaha een heus kussensloop!
. mes, vork, mini Tangria kooksetje, 2 kleine petflesjes
. smartphone, e-reader, camera, ladertje, pinpas, rijbewijs, ID (ik ging ook door Norge en Finland), kaarten
. plakspullen, minipompje, tiewraps, inbussleutels, miniflesje olie, ducktape om een potloodje gerold, pleisters, rolletje verband, een paar pijnstillers
. haarborstel, tandenborstel, mini tube tandpasta plus mini shampoo en veel haarelastiekjes want die verlies ik altijd.
En wat ik miste was een kompas en een binnenband, een verrekijkertje had ik ook graag meegenomen maar dat paste er ook niet meer bij. En een zonnebril, meer eten, koffie, visspullen (maar voor vis grillen heb je toch weer hout nodig en dat vind je niet boven de boomgrens).
Maar doordat de zon niet onderging had ik geen tent/leeslampje nodig, dus dat was weer leuk.
Maar afgelopen vrijdag heeft het voor het eerst gesneeuwd en was het rond het vriespunt dus nu moet er meer kleding mee, zoals handschoenen, muts, wollen onderkleding voor in de avonden etc. Dit gaat me nooit lukken met alleen maar twee drybags dus zit te denken om twee kleine drybags met spanbandjes aan de voorvork te knopen, zoals dit hier, zou dit werken? zal het niet wegzakken enzo?
en meer bagage aan het stuur, met bv
Mountain feedbags zoals hier maar dan twee stuks:
en uitbreiding op het Harness met bv nog een extra drybag. Wil liever geen
Revelate pocket, bij vorst en sneeuw vind ik ritsen niet leuk en daarbij hangt er vast weer een hoog Revelate prijskaartje aan. Dus liever iets simpels, bv een drybag zoals dit (maar dan graag in 't zwart):
Iemand nog andere ideeën of tips?