Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Fatbike - Pagina 7 - Forum Wereldfietser

Fatbike

1359 berichten
Travelmaster schreef:Platformpedalen niet ideaal, schrijf je... wat dan wel? Toch geen klikpedalen...?
Nee die al helemaal niet. Weet nog niet, gewone pedalen ofzo, heb eigenlijk nog geen flauw idee :)

Die brede platform blijven snel ergens aan hangen en vooral die pinnetjes zijn dus niet leuk. Soms moet ik lopend over wandelplanken en die zijn zo smal dat ik tussen stuur en pedaal in moet lopen, dus met kleine stapjes alsof je een strak rokje aan hebt. En als je niet uitkijkt bijten die pennetjes toch nog in je kuiten. Ook bij het optillen van de fiets kunnen ze aardig in je bovenbeen, knie of arm knauwen.
Mijn benen zien er nu ook heel charmant uit, niet bepaald sexy nee. :)
Robertjan schreef: Maar van Riksgransen naar Abisko is een prachtige route inderdaad, hoewel ik ergens ben afgeslagen richting de Låktatjåkko-hut. Ik heb nog ergens pannenkoeken ontbeten op een helling, genietend van het uitzicht over het Torneträsk-meer. Overweldigend mooi.
Ah de Låktatjåkka berghut! Ben pas geleden de hele dag bezig geweest om die te vinden maar 't lukte me niet, knap he?
Gestart vanuit Björkliden, over de Rallarvägen die op een gegeven moment zo dicht begroeid was dat het pad verdween. Op goed geluk doorgeworsteld, een sneeuwscooterpad tegengekomen en vervolgens ook dat pad door rotsgrond kwijtgeraakt. Zonder kompas ben je niets dus ik was leuk verdwaald. Gewoon doorgefietst want wat kan er nu allemaal gebeuren met een fatbike, kampeerspullen en genoeg te eten, ja toch?
Op een gegeven moment bliepte m'n mobieltje 'welkom in Noorwegen' :shock: en even later zag ik beneden een klein stationnetje liggen alwaar een Noor vertelde dat het circa 45km terug naar Björkliden was. O, een beetje verkeerd gefietst dus. :D
Dus een stuk over asfalt terug en hops weer het gebergte in, nu het wandelpad Öltur gevolgd (denk hetzelfde pad als Robertjan), vervolgens over een sneeuwvlakte de weg afgesnoept, gelijk weer heerlijk verdwaald en toen werd het zo steil dat ik met geen mogelijkheid verder kon. Gewoon gekkewerk en daar ik ondertussen ook behoorlijk gesloopt was ben ik maar weer naar beneden gezakt en kwam uiteindelijk bij de skipiste uit.
Volgend jaar maar weer proberen maar zal dan wel het pad volgen. :)

Hier wat plaatjes van die dag:

Afbeelding
Rallarvägen: de begroeing wordt al dichter maar is nog steeds goed te doen

Afbeelding
de kleine begraafplaats met zijn vele kruisjes van de mannen die de Rallarvägen hebben gegraven: 'Zij die op de berg zijn achtergebleven.'

Afbeelding

Afbeelding
nog steeds de Rallarvägen

Afbeelding
een van de vele kleine rotsklimmetjes waar je de fiets omhoog moet zeulen

Afbeelding
Lappland, je zal niet snel dorst krijgen

Afbeelding
pas in de avond eindelijk weer een steenmannetje met een rode sjaal tegenkomen en weten dat je een pad hebt gevonden..

Afbeelding
en hier wilde ik heen, de Låktatjåkka fjällstugan en waarom? omdat je daar de heerlijkste wafels kunt eten: våfflor med lingonsylt 8)

Afbeelding
ik heb de hut niet bereikt maar het was wel een mooi dagje fietsen!
lennart schreef: myccr heeft veel info over voedsel drogen. die kanoen daar 3 maanden in de bush en dan moet je ook wel .
Mooi Lennart, veel leesvoer en heb er al heel wat bruikbare tips gevonden:
http://www.myccr.com/phpbbforum/viewforum.php?f=23

Het blijft lastig, voedsel meenemen. Zakjes Knorr spaghetti zit niks in, daar kan ik niet drie weken van leven, en al helemaal niet op wintertochten. Expeditie maaltijden zijn belachelijk duur dus ga toch maar experimenteren met het zelf drogen van maaltijden. Misschien loont het, wie weet.
Ben alleen geen vleeseter, gebruik geen melk en ook bijna nooit yoghurt enzo dus moet goed op de eiwitten en vetten letten.

Olijfolie meenemen is wel een goede tip en kokosmelkpoeder misschien ook wel. Alleen wat doe je met die kokosmelk, zal dat lekker zijn in de muesli?

Vraag me nog wel veel dingen af, zoals: hoeveel voedingswaarde gaat er verloren door drogen, hoelang blijft het zonder conserveringsmiddelen goed, is een scheutje notenolie gelijk aan een handje noten enzovoort. Dus moet nog veel googlen en lezen.

Bedankt Lennart, heb weer wat om tijdens het fietsen over na te denken, voer voor de hersens. :)
Geen dank.
Ik denk graag oplossingsgericht mee.

Zelf drogen is ene fijne optie. Ik wil er graag nog meer mee experimenteren, helaas/gelukkig heb ik n kennis in t droogvoer, dus heb ik n redelijke voorraad, van vooral losse groentes. water en aardappelpureepeoder erbij en ik ben al bijna klaar.

noten, tutti fruitie helpen ook.
kokosmelke en muesli gaat prima. een indaise maatlijd maken kan ok met kokos mlke , met rijst paddestoelen en wat wortel oid.


hier nog n bron:
http://www.extrasurvival.nl/extras/tips-en-trucs/eten/

geod gedroogd voedsel gaat jaren mee.
in heoverre alle voedingsjaren nog opgenomen kunnen worden is denk t lastigst. , je verliest vooral veel water als t goed is.

misschien moeten we een nieuw topic ervan maken. en dit verder houden over dikke en nog dikkere banden
lennart schreef: misschien moeten we een nieuw topic ervan maken. en dit verder houden over dikke en nog dikkere banden
oeps, das waar, ben behoorlijk offtopic bezig, sorry!
en ja dan moet het maar afgesplist worden, plak en knipwerk voor de moderators?
maar misschien is 'zelf voedsel drogen' meer een onderwerp voor backpackers, kanoërs, langlaufers en andere avonturiers dan voor fietsers?

En ontopic; vandaag gaat de Pugsley vnl over asfalt dus ga zo proberen die vette banden lekker hard op te pompen met een mini Lezyne road drive pompje. Ben benieuwd hoe lang dat gaat duren ..
Yopie schreef:
Robertjan schreef: Maar van Riksgransen naar Abisko is een prachtige route inderdaad, hoewel ik ergens ben afgeslagen richting de Låktatjåkko-hut. Ik heb nog ergens pannenkoeken ontbeten op een helling, genietend van het uitzicht over het Torneträsk-meer. Overweldigend mooi.
Ah de Låktatjåkka berghut! Ben pas geleden de hele dag bezig geweest om die te vinden maar 't lukte me niet, knap he?
Gestart vanuit Björkliden, over de Rallarvägen die op een gegeven moment zo dicht begroeid was dat het pad verdween. Op goed geluk doorgeworsteld, een sneeuwscooterpad tegengekomen en vervolgens ook dat pad door rotsgrond kwijtgeraakt. Zonder kompas ben je niets dus ik was leuk verdwaald. Gewoon doorgefietst want wat kan er nu allemaal gebeuren met een fatbike, kampeerspullen en genoeg te eten, ja toch?
Op een gegeven moment bliepte m'n mobieltje 'welkom in Noorwegen' :shock: en even later zag ik beneden een klein stationnetje liggen alwaar een Noor vertelde dat het circa 45km terug naar Björkliden was. O, een beetje verkeerd gefietst dus. :D
Dus een stuk over asfalt terug en hops weer het gebergte in, nu het wandelpad Öltur gevolgd (denk hetzelfde pad als Robertjan), vervolgens over een sneeuwvlakte de weg afgesnoept, gelijk weer heerlijk verdwaald en toen werd het zo steil dat ik met geen mogelijkheid verder kon. Gewoon gekkewerk en daar ik ondertussen ook behoorlijk gesloopt was ben ik maar weer naar beneden gezakt en kwam uiteindelijk bij de skipiste uit.
Volgend jaar maar weer proberen maar zal dan wel het pad volgen. :)

Hier wat plaatjes van die dag:
[moderator]Afbeeldingen in de quote verwijderd wegens overbodige laadtijd.[/moderator]

goed bezig! :!:
Gerrit-Jan vd Hoorn schreef: goed bezig! :!:
Thanks!

Voor degene die een keer willen mtb/fatbiken in de omgeving Narvik, Rallarvägen, Abisko etc, hier wat foto's en routekaartjes van Singletrack Narvik

bv naar de Låktatjåkko berghut: http://singletracknarvik.com/laakta_gb.html

of naar het mooie Trollsjön (ben ik op m'n dwaaltochten toevallig langsgeweest, erg mooi daar): http://singletracknarvik.com/karkevagge_gb.html

Afbeelding
ik heb deze foto er even uitgehaald omdat het zo herkenbaar is: de dagelijkse wasbeurt.

Afbeelding
hier bv m'n schoenen

Afbeelding
maar gelukkig heb je altijd je eigen bad voor de deur en niemand die je ziet dus hup! gewoon in je blootje erin (schrikbarend koud!)

groetjes!
Heb nu de Kungsleden verlaten en ben in het gebied rond Stekenjokk, zal een andere keer plaatjes posten maar wil graag eerst even een link delen. Van m'n favoriete zweedse happymtb fietsforum: http://happymtb.org/forum/read.php/1/1714593/page=2

Een beetje scrollen en je ziet plaatjes van een fietstocht naar het Trollsjön en de Låktatjåkka hut. Een bizar landschap, met enorme rotsblokken in de meest wonderbaarlijke formaties, het Trollsjön zelf (vertaalt 'het trollenmeer') is 34 m diep en op heldere dagen kun je de bodem zien. Erg mooi daar.
Hun tochtjes kostte wat lekke banden, twee kapotte derailleurs en wat slappe spaken maarrrr .. de Pugsley had niks, knap he? 8)

Op pagina 2 ook nog een stukje van de Kungsleden, op pag.3 een stuk Rallarvägen en op 4 een rit naar Narvik, dat laatste zeer aan te bevelen, erg mooi daar!

Heb er wat foto's uitgehaald, om te laten zien dat 't soms best zwoegen is, dat geen pad vinden lastig fietsen is, dat solofietsen soms wat moeilijker gaat, goede remmen een must is, spd schoenen niet echt handig zijn en dat een fatbike een beest van een fiets is maar dat een mtb hier soms toch echt beter was.
Oja, beschermkleding zou ook handig zijn geweest, ik heb er gelukkig alleen wat blauwe plekken en gebutste benen aan over gehouden. Veel kijkplezier!

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Mooi!!
Yopie schreef: Het blijft lastig, voedsel meenemen.
Maarrrr .. ik heb nu iets nieuws ontdekt: een fatbike is namelijk niet zomaar een fiets, nee hij zorgt ook voor voedsel! Kan het nog geweldiger? Dus hier een tip voor fatbikers.

Zag op de kaart dat er vlak bij waar ik ronddwaalde een autoweg liep met een parkeerplaats, mooi berg uitzicht en ... een openbare wc! Kijk precies wat een hongerige fatbiker nodig heeft (åj wat klinkt dit smerig :shock: ).
Dus ik naar die P fietsen en ja hoor, als ik de parkeerplaats op fiets staat er net een grote touringbus en een rij dames voor de wc. Yes!
Vervolgens zet ik heel onschuldig de dikke fatbike héééél onopvallend tegen het toilethuis en ga braaf in de rij staan. En gelijk doet de fatbike zijn werk: 'Wow wat een dikke banden!' 'Wat is dat voor fiets?!' en de mannen komen er ook bij en willen graag in de banden knijpen.
Dan is het mijn beurt: ik begin te kletsen, maak wat grapjes, na 5 minuten maakt er iemand een rondje op de fatbike, na 10 minuten komen de eerste chocolade koeken tevoorschijn en vervolgens vertrek ik met een goed gevulde buik en een frametas vol zoete lekkernijen. 8)
Zo'n fiets hebben jullie niet he? :wink:

Schaamteloos? Ja zeker! tis alleen jammer dat er hier zo weinig asfaltwegen zijn.

Maar beide partijen zijn tevreden hoor, want er is nu in het vakantiealbum een plaatje van pa op een fatbike en ook de dames stappen met een gerust hart weer de bus in, wat pleisters en alcoholdoekjes lichter want mijn onderbenen zijn weer netjes opgelapt en ruiken wat minder naar moeras. Ook geven ze nog de waarschuwing om goed uit te kijken voor moordenaars, verkrachters en wilde beesten. :shock:
Nou heb ik alleen maar last van muggen, heb nog geen seriemoordenaar gezien dus dat zal wel loslopen.
perik schreef:Mooi!!
Ah fijn, dan hier nog wat plaatjes, van een stukje Kungsleden, beetje slechte foto's maar misschien toch leuk om een indruk te krijgen (en inspiratie natuurlijk).

Afbeelding
Abiskojåkkas Kanjon, hier was helaas het SD-kaartje van de camera vol, daarom bar weinig foto's van de Kungsleden :(


Afbeelding


Afbeelding


Afbeelding
Gejat internet plaatje: de loopplanken die je hier vaak ziet. Niet om het de wandelaar makkelijk te maken maar om de natuur die het hier heel moeilijk heeft, te beschermen tegen de mens (maandenlang sneeuw, vorst, wateroverlast etc). En dit is een national park, er wordt dus van je verwacht dat je niet met je fiets naast de planken gaat raggen want elk spoor wat je achterlaat is jaren later nog steeds te zien. Was soms moeilijk want de fatbike dendert graag door modder :)
Soms steken de spijkers omhoog, is de kier te breed voor je wiel, vallen de planken van ellende uit elkaar of zijn ze overstroomt maar op de Kungsleden zijn ze wonderbaarlijk netjes.


Afbeelding


Afbeelding
hier gelukkig geen natte voeten


Afbeelding
zomerbeeld want normaal sleurt deze rivier stukken grond en bomen met zich mee


Afbeelding
Ik heb soms spijt geen extra binnenband bij me te hebben want af en toe knauwen de rotsen behoorlijk aan de banden. Dit soort paden zijn echter prima, een beetje slalommen, soms eroverheen denderen en af en toe afstappen als het te erg wordt. Maar op den duur toch wel vermoeiend.
Yopie schreef:Zo'n fiets hebben jullie niet he? :wink:
Moet zeggen dat begin jaren '00 een 29'er ook nog niet echt gemeengoed was in de toch vooruitstrevende mountainbikewereld. Met mijn binnenbeenlengte van 71,5cm en bijbehorende frameverhoudingen viel het, zeker toen, aardig op. Eten heb ik er helaas nooit mee kunnen scharrelen. :|
Yopie schreef: heb nog geen seriemoordenaar gezien dus dat zal wel loslopen.
Dat zeiden waarschijnlijk alle vrouwen die ooit door een seriemoordenaar vermoord werden, ook de dag ervoor :P

Maar serieus, leuk verhaal en erg leuke foto's.

Renaat
Ik krijg gelijk zin om naar Zweden te trekken. Prachtige foto's.
Ben net begonnen met een online Noorse taalcursus.. misschien toch nog overschakelen naar Zweeds.. :?
Not my cup of tea - maar erg gaaf om te zien.
bert heuvellander schreef:Ik krijg gelijk zin om naar Zweden te trekken. Prachtige foto's.
Ben net begonnen met een online Noorse taalcursus.. misschien toch nog overschakelen naar Zweeds.. :?
:D
Ken je deze al: 'Het mooiste van Norge is de grens naar Sverige.' :wink:
Robertjan schreef: Eten heb ik er helaas nooit mee kunnen scharrelen. :|
Ja maar een 29er is ook nog lang geen fatbike. :wink:
En misschien lijk jij meer op een ongeschoren Jefe Branham dan op een onschuldig blondje (althans zo probeer ik er dan uit te zien), zal vast wel schelen. Denk dat een solofietster ook sowieso sneller aandacht krijgt, niet altijd even leuk maar hier wel weer handig.
Revanho schreef: Dat zeiden waarschijnlijk alle vrouwen die ooit door een seriemoordenaar vermoord werden, ook de dag ervoor :P
Nou zeg, wat ben jij gezellig :D

Maar moet wel zeggen dat ik soms rare geluidjes rond m'n tentje hoor; geritsel van droog korstmos, sluipende voetstappen, gehijg, gesnuif, oink-oink en oehoe??? :?
Soms roep ik heel hard: 'Hee, hou daar mee op!' en dat helpt wel voor een minuut ofzo. Eruit gaan heeft weinig zin, weet uit ervaring dat als ik eindelijk uit die slaapzak ben gewurmd en de binnen- en buitentent heb opengeritst dat 'het' allang weg is, en ook gelijk terugkomt zodra ik weer in de slaapzak lig. Dus ik blijf maar stilletjes liggen en hoop er het beste van.
En het is boven de boomgrens, dus misschien een rendier, poolvos, berglemming of de laplandse uil? of toch een hongerige wolf, lynx of beer? :shock: Maar het kan natuurlijk ook gewoon een trol of een vätte/vættir* zijn want dit is natuurlijk wel hun gebied.

* geen flauw idee wat daarvan de vertaling, misschien natuurgeest?
Hier wat plaatjes van 't gebied rond Stekenjokk, Klimpfjäll etc: 8 tot 9 maanden van het jaar ligt er sneeuw, soms 7m hoog en begin juni ligt er vaak nog één tot vier meter, prachtig mooi om daar dan doorheen te fietsen. Maar nu eind juli/begin aug., na een paar weken tegen de 30°C, is Stekenjokk op zijn warmst.

Afbeelding
Het pad is makkelijk te zien en normaal steek je het ijs over maar nu wordt 't gigantisch omrijden: door moeras, blubber, muggen, rendiermest en langs grote rotsblokken met ontelbare kleine bloemetjes erop.


Afbeelding
de mooiste kampeerplekjes en je waant je alleen op de wereld, dagenlang niemand te zien ..

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Dit is een sneeuwscooterpad voor de Samen, de rendierhouders, met een beetje mazzel staan er palen die de weg wijzen want voor steenmannetjes is hier de sneeuw te hoog. Maar meestal staat er niets en daar rotsgrond ook geen paden laat zien kan een kompas handig zijn.
En dit soort 'paden' zijn heerlijk om naar beneden te rollen, dan danst de Pugsley op zijn best.

Afbeelding
Normaal gesproken stroomt en buldert deze rivier zo geweldadig dat oversteken gegarandeert een nat pak geeft maar nu groeit er hier en daar zelfs gras?!
De zon schijnt, ik spoel m'n sokken en schoenen uit, eet wat nootjes, bewonder een vogel die me probeert weg te roepen .. onvoorstelbaar dat het hier straks -50°C kan zijn en er 7meter sneeuw ligt.

Afbeelding
Dit is Stekenjokk net na de winter, begin juni.
En volgend jaar rolt de fatbike door deze ijsmuren. 8) Tentje, warme slaapzak en een flesje lekkers mee want daar ga ik vieren hoe blij ik met de Pugsley ben. Wordt misschien nog wel een klus om bagage, dikke fiets en mezelf 4 of meer meter omhoog te hijsen. :)

En onbegrijpelijk dat ik een half jaartje geleden dacht geen fatbike nodig te hebben want hoe kan een mens nou zonder?!
Wil jullie ook nog bedanken voor de steun van toen, heb het geloof ik nog niet eerder gezegd dus hierbij: thanks voor alle links, filmpjes, raad en goede zorgen want het is een beest van een fiets! ben er erg blij mee. 8)
Je gebruikt 'm waarvoor ie bedoeld is! Top toch!
http://www.mtb-news.de/forum/t/canyon-d ... on.716630/

Nieuwe fatbike van canyon, carbonframe, dus stijf en licht en dat scheelt weer bij het versnellen of optrekken vanuit de modder (plus nieuwe schwalbe banden en rock shox voorvork).

Yopie, merk je het voordeel van die extreem brede banden vooral bij impact (dus als vervanging van vering), of heb je er met name voordeel bij op een zachte ondergrond (modder sneeuw natte graslanden). Met andere woorden had je net zo goed toegekund met een atb fully?
Yopie schreef:En onbegrijpelijk dat ik een half jaartje geleden dacht geen fatbike nodig te hebben want hoe kan een mens nou zonder?!
Ik begrijp je helemaal! Mijn andere fietsen staan regelmatig jaloers te kijken wanneer ik weer met m'n fatbike ga fietsen. Niet alleen op MTB tracks in NL, maar ook veel op strand, en afgelopen vakantie MTB tracks in de Vogezen. De meeste mensen denken dat een fatbike alleen voor sneeuw en strand geschikt is - maar niets is minder waar: het is gewoon een mountainbike met dikke banden: http://campaign.r20.constantcontact.com ... ae529a7ac4

En Yopie, ik ben nu ook overstag - heb ook een revelate terrapin en frametas voor mijn pugsley. En een 20lt alpkit airlock dual ended aan mijn stuur. Ik ben nu plannen aan het smeden om begin oktober Wainwrights coast tot coast te fietsen - een mtb route en dit te combineren met de lakeland loop route door het lake district.
http://mbruk.co.uk/mbruk_LakelandLoop_details.htm
http://mbruk.co.uk/mbruk_CoastToCoast_details.htm
Ongeveer 6-8 dagen rijden - en wil wildcamperen

@Yopie: heb je nog tips?, wat neem jij mee op meerdaagse trips? Ik ben benieuwd naar je paklijst. Ik heb wel de mogelijkheid om af en toe wat eten te kopen "en route".

gr,
Patrick
Gerrit-Jan vd Hoorn schreef: Yopie, merk je het voordeel van die extreem brede banden vooral bij impact (dus als vervanging van vering), of heb je er met name voordeel bij op een zachte ondergrond (modder sneeuw natte graslanden). Met andere woorden had je net zo goed toegekund met een atb fully?
Bedoel je waarom ik een fatbike heb gekozen of doel je op het verschil mtb/atb - fatbike? Ja, sorry hoor, snap door het woordje 'had' ff de vraag niet zo. :)

In ieder geval koos ik voor een Pugsley omdat het een echte winterfiets is, dus voor offroad in extreme kou, sneeuw en ijs, plus dat hij zeer geschikt is voor zware winterkampeerspullen.
Een mtb/atb is daarvoor niet geschikt. Om wat vergelijkingen te noemen: m'n mtb (met voorvering) glijdt eerder uit over ijs, stuitert als een gek over ijzige wasbord/sneeuwscooterpaden, zakt eerder door bevroren beken heen, blijft sneller met 't wiel in ijsgleuven steken, stuurt zwaarder en nerveuzer door sneeuw en ook loopt hij snel in sneeuw vast zodat je omvalt en vervolgens moet lopen/duwen.

En nog een belangrijk ding is dat het hier in de wintermaanden erg donker kan zijn. Nu heb ik wel een dikke stuurlamp plus een hoofdlamp (Philips saferide 80 en een Pannlampa 1000, dus licht genoeg) maar een dikke koplamp op een stuiterend stuur is niet leuk (loszakken, scheef hangen, maakt veel schaduw, gaat kapot etc) en ik moet echt op een lamp kunnen vertrouwen. Niet vanwege het verkeer, want d'r is hier toch niemand, maar omdat bospaden met verradelijke kuilen, ijsvlaktes met enge gleuven etc in het donker gewoon te gevaarlijk zijn. Dus de veel rustige Pugsley met minder valpartijen is hier dus ook beter.

En verder is de fatbike duidelijk beter in modder, zand, beekjes en rivieren. Ook over rotsgrond vind ik hem fijner, minder vermoeiend dus houd je het langer vol. Net als het omhoog klimmen op rotspaadjes; het gaat gewoon allemaal wat makkelijker, met wat minder geweld aan armen en rug, dus dat moet wel door de vette bandenvering komen.

Moeras lukt niet (maar dat kan geen enkele fiets denk ik), daar blijft ie gelijk steken en dat wordt dan afstappen, vloeken en smerig worden.

Ik vind alleen de Pugsley absoluut geen snelle klimgeit. Daarvoor is hij naar mijn idee te lomp, te groot en te zwaar. Dus het echte snelle klimwerk over hoge rotsen, eraf springen, knallen etc.. nee mij lukt dat niet, ook niet zonder bagage. Maar ik ben ook absoluut geen held, dus misschien kan een ander het wel?
Ook vind ik het heel bedenkelijk om met een tegenstribbelende fatbike in m'n armen naar beneden te klauteren, brr als het fout gaat zijn die rotsen zo hard. Maar ik heb met mijn 58kg ook niet veel te vertellen (of is dit een slap smoesje?).
Patrick, hoe denk jij hierover? Jij bent misschien wat sterker, groter, meer ervaring enzo?
Pat schreef: Ik ben nu plannen aan het smeden om begin oktober Wainwrights coast tot coast te fietsen - een mtb route en dit te combineren met de lakeland loop route door het lake district.
http://mbruk.co.uk/mbruk_LakelandLoop_details.htm
http://mbruk.co.uk/mbruk_CoastToCoast_details.htm
Ongeveer 6-8 dagen rijden - en wil wildcamperen

@Yopie: heb je nog tips?, wat neem jij mee op meerdaagse trips? Ik ben benieuwd naar je paklijst. Ik heb wel de mogelijkheid om af en toe wat eten te kopen "en route".
Mooi, heel mooi! En ook nog in oktober, oei jij bent stoer!

En mijn paklijst; het was deze zomer erg warm dus ik had vrij weinig kleding nodig, even uitspoelen en het was weer droog.
Totale kleding (dus incl. wat ik aan had):
. 2 driekwart broek (geen fietsbroek/zeem maar een dunne/strakke sportbroek)
. 2 shirtjes zonder mouw
. 1 shirt lange mouw
. 1 dun Craft jasje
. 2 paar enkel/sneakersokken + 1 paar sokken voor in de tent
. 2 stringetjes
. 1 sportbh
. schoenen, helm, korte handschoenen

. slaapzak (820g, -9C), tentje (720g), matje (430g) en jaha een heus kussensloop!
. mes, vork, mini Tangria kooksetje, 2 kleine petflesjes
. smartphone, e-reader, camera, ladertje, pinpas, rijbewijs, ID (ik ging ook door Norge en Finland), kaarten
. plakspullen, minipompje, tiewraps, inbussleutels, miniflesje olie, ducktape om een potloodje gerold, pleisters, rolletje verband, een paar pijnstillers
. haarborstel, tandenborstel, mini tube tandpasta plus mini shampoo en veel haarelastiekjes want die verlies ik altijd.

En wat ik miste was een kompas en een binnenband, een verrekijkertje had ik ook graag meegenomen maar dat paste er ook niet meer bij. En een zonnebril, meer eten, koffie, visspullen (maar voor vis grillen heb je toch weer hout nodig en dat vind je niet boven de boomgrens).
Maar doordat de zon niet onderging had ik geen tent/leeslampje nodig, dus dat was weer leuk. 8)

Maar afgelopen vrijdag heeft het voor het eerst gesneeuwd en was het rond het vriespunt dus nu moet er meer kleding mee, zoals handschoenen, muts, wollen onderkleding voor in de avonden etc. Dit gaat me nooit lukken met alleen maar twee drybags dus zit te denken om twee kleine drybags met spanbandjes aan de voorvork te knopen, zoals dit hier, zou dit werken? zal het niet wegzakken enzo?
Afbeelding

en meer bagage aan het stuur, met bv Mountain feedbags zoals hier maar dan twee stuks:
Afbeelding

en uitbreiding op het Harness met bv nog een extra drybag. Wil liever geen Revelate pocket, bij vorst en sneeuw vind ik ritsen niet leuk en daarbij hangt er vast weer een hoog Revelate prijskaartje aan. Dus liever iets simpels, bv een drybag zoals dit (maar dan graag in 't zwart):
Afbeelding

Iemand nog andere ideeën of tips?