Hallo allemaal,
In principe vind ik de Rohloff naaf een prima uitvinding, heeft veel voordelen, maar waar jullie allemaal aan voorbijgaan, zijn, de "nadelen" van z'n "beperkte" versnellings vermogen. Ik hoop dat jullie begrijpen wat ik bedoel. In het "Rohloff forum" wordt regelmatig gesteld, dat je "effectief" toch maar 14 versnellingen gebruikt. Daar zit nu net het probleem. Als je met een 8. 9 of 10 pion, en twee (of zelf drie) voorbladen fietst, dan heb je veel meer keuze. Die keuze heb je echt nodig, als je prettig wilt fietsen.Denk aan wind/bergen/heuvels/ en terrein omstandigheden. Bij een R-naaf heb veel meer "gaten" in je keus. Ik weet als wielrenner (en beginnend afstand fietser) dat het vrij belangrijk is, dat je de "juiste" (effectiefste) trapfreqentie trapt tijdens het "veel" kilometers rijden. Als wielrenner trap ik (en velen met mij) met een freqentie van 96 tot 102 p/min. (dan blijven de benen "fris"). Met de tandem, met mijn vrouw,dan is 85 p/min al veel. Maar zelfs op de tandem hebben soms nog het probleem, dat we niet de "juiste" versnelling kunnen vinden. Ik begrijp dat jullie als echten "globetrotters" daar het probleem niet van inzien. Op onze nieuwe tandem, zal, vanwegen z'n beperkingen, geen R-naaf zitten, ondanks de vele voordelen. Als wielrenners naar de "Marmot" gaan, hebben geen "polderpion" erop zitten. Ik begrijp dat jullie hier niets mee "kunnen". Maar ik gooi mijn xtr & record derialleur niet weg.
Misschien kan een R-naaf in combinatie met (toch) een twee (of drie) voorbladen een uitkomst geven. Heeft dit al iemand geprobeerd? Ik ben benieuwd. Groetjes Hans van Bavel.
In principe vind ik de Rohloff naaf een prima uitvinding, heeft veel voordelen, maar waar jullie allemaal aan voorbijgaan, zijn, de "nadelen" van z'n "beperkte" versnellings vermogen. Ik hoop dat jullie begrijpen wat ik bedoel. In het "Rohloff forum" wordt regelmatig gesteld, dat je "effectief" toch maar 14 versnellingen gebruikt. Daar zit nu net het probleem. Als je met een 8. 9 of 10 pion, en twee (of zelf drie) voorbladen fietst, dan heb je veel meer keuze. Die keuze heb je echt nodig, als je prettig wilt fietsen.Denk aan wind/bergen/heuvels/ en terrein omstandigheden. Bij een R-naaf heb veel meer "gaten" in je keus. Ik weet als wielrenner (en beginnend afstand fietser) dat het vrij belangrijk is, dat je de "juiste" (effectiefste) trapfreqentie trapt tijdens het "veel" kilometers rijden. Als wielrenner trap ik (en velen met mij) met een freqentie van 96 tot 102 p/min. (dan blijven de benen "fris"). Met de tandem, met mijn vrouw,dan is 85 p/min al veel. Maar zelfs op de tandem hebben soms nog het probleem, dat we niet de "juiste" versnelling kunnen vinden. Ik begrijp dat jullie als echten "globetrotters" daar het probleem niet van inzien. Op onze nieuwe tandem, zal, vanwegen z'n beperkingen, geen R-naaf zitten, ondanks de vele voordelen. Als wielrenners naar de "Marmot" gaan, hebben geen "polderpion" erop zitten. Ik begrijp dat jullie hier niets mee "kunnen". Maar ik gooi mijn xtr & record derialleur niet weg.
Misschien kan een R-naaf in combinatie met (toch) een twee (of drie) voorbladen een uitkomst geven. Heeft dit al iemand geprobeerd? Ik ben benieuwd. Groetjes Hans van Bavel.