Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Bandentype - Forum Wereldfietser

Bandentype

Laatst reed ik met mijn fiets over een lange naaldvormige ijzerdraad, dewelke uiteraard in mijn achterband ( Schwalbe marathon-plus) als een trotse trofee recht omhoog stak.
Geen keuze, hij moest eruit. Tot mijn verbazing bleef de band op spanning. nu , twee weken later staat deze nog steeds op spanning.
Dat vind ik uiteraard erg leuk.
Nu wil ik op mijn fietskar (bob-yak-ibex) eveneens dit type band.
Nu staat er een bandenmaat op van 16x2,125.
Volgens mijn leverancier kan ik voor dit type band de volgende maat verkrijgen.
16x1,35. voor de marathon plus en de gewone marathon in maat 16 x 1,75 of in 16 x 1,35

Wie wil mij nu adviseren?
Blijf ik dan maar met het origineel bandje rijden 16x 2,125 of...
En noem me gerust een leek (in bandenmaten) welke is nu de dikste?
16x2,125 de dikste en 1,35 de dunste?
Alvast hartelijk dank

Danny
danielhens schreef:Laatst reed ik met mijn fiets over een lange naaldvormige ijzerdraad, dewelke uiteraard in mijn achterband ( Schwalbe marathon-plus) als een trotse trofee recht omhoog stak. Nu wil ik op mijn fietskar (bob-yak-ibex) eveneens dit type band.
Nu staat er een bandenmaat op van 16x2,125.
Volgens mijn leverancier kan ik voor dit type band de volgende maat verkrijgen.
16x1,35. voor de marathon plus en de gewone marathon in maat 16 x 1,75 of in 16 x 1,35

Wie wil mij nu adviseren?
Blijf ik dan maar met het origineel bandje rijden 16x 2,125 of...
En noem me gerust een leek (in bandenmaten) welke is nu de dikste?
16x2,125 de dikste en 1,35 de dunste?
Dat krijg je als je blijft hangen in de periode vóór 1980. Dat wil je toch niet?!
We rekenen toch in mms? Sinds 1980!
Jouw leverancier heeft dezelfde catalogus als ik. 35-349, zo schrijven we dat al meer dan 30jaar, staat ook op je band, is tamelijk smalle band. Wil je breder?, zul je moeten zoeken naar banden voor velgen van 349mm en dan breder dan 35mm. Denk aan 55mm.
Let op: die band met de aanduiding (geen maat) 16 x 1,75 past absoluut niet op de velg van je trailer, is slechts 305mm. Reken in mms! Duidelijk en eenduidig.
Schwalbe heeft ze niet. Dus rijdt die band maar op.
Hartelijk dank voor je informatie.
Indien ik wil rijden met een type band, welke een grotere bescherming geeft tegen lekrijden, zal ik ook het wiel moeten aanpassen?

Mvg
Danny
{was vergissing, kan weg}
Ik wist niet zeker welke 16"-maten van je fietskar dat allemaal zijn in ETRTO-aanduiding, maar dat heeft Sjefke (hopelijk) duidelijk gemaakt. In metrische maten dus 349mm. Als je bij Schwalbe naar de Tour-banden kijkt, kun je links selecteren op ETRTO-maten. In de maat 349mm maken ze 3 banden: Kojak (32mm dik, snel!), Marathon Plus (35mm, stug, onplatbaar, traag) en de Marathon (35mm, lekbescherming, minder traag). De Marathon en Marathon Plus zijn dus de diksten die Schwalbe hierin maakt.
Wil je lekbescherming zonder een zandzak achter je aan te slepen, dan ga je voor de Marathon. Maakt snelheid je geen mallemoer uit, dan kun je voor de Marathon Plus kiezen. De Kojak behoeft wat meer zorg (bijv. regelmatig kleine steentjes eruit peuteren), wat 'm minder zorgvrij maakt. Ook kan die makkelijker lek, zeker bij een staaldraadje op de weg.
Ik heb het wiel van mijn Bob-Yak er maar eens bij gepakt. Bij mij zit de originele band er nog op en de maataanduiding hierop luidt 16 x 1,75. De velg is voorzien van het merk Kinlin met het opschrift 16" x 1,5 - 16" x 2,125. Er vanuit gaand dat jij dezelfde velg hebt, kun je dus banden monteren met een diameter van 16" en een breedte van 1,5 tot 2,125. De breedte van 1,35 die je noemt is dus volgens de fabrikant van de velg te smal hoewel hij waarschijnlijk wel zal passen. Je hebt nu met 2,125 de breedste maat die toegestaan is.
Op mijn band staat geen ETRTO-aanduiding maar ik ben bang dat de eerder genoemde omrekening niet helemaal juist is. In de omrekentabellen die op internet te vinden zijn, bijvoorbeeld die van Presto, komt 16 x 1,75 overeen met 47-305. Dat wil zeggen dat de opgepompte band 47 mm breed is en de diameter van velg op de plaats waar de band in de velg ligt 305 mm is. Als ik dat met de duimstok na meet, klopt dat aardig. De site van Bob Yak geeft de maat 16 x 1,75. Nog steeds niet uitgedrukt in ETRTO-maten.
Je moet dus niet de 349 maar de 305 band hebben. Daarbij heb je bij Schwalbe bij de 47 x 305 keus uit de Marathon en de Road Cruiser. In de maat 40 x 305 (smaller) hebben ze de Marathon Racer. De Marathon Plus die je graag wilt hebben, is er kennelijk niet in een 305 maat.
Mijn ervaring is overigens dat de kwaliteit van de band voor de Bob Yak lang niet zo kritisch is als die voor je fiets. De orginele band is een Cheng Shin Tire. Nou niet bepaald een vertrouwenwekkend merk. Toch ziet de band er na 10 jaar en naar schatting 7000 km er nog als nieuw uit en hij is nog nooit lek geweest. De band wordt minder belast dan de fietsbanden en dat uit zich in de levensduur. Nog een tip voor de bandenspanning. Ik pomp hem meestal op 4 tot 5 bar. Dank zij jouw vraag zie ik nu dat de maximale druk 2,4 bar is. Had ik niet verwacht bij een band die veel smaller is dan mijn fietsbanden die een maximum van 4,5 bar hebben.
Iedereen van harte dan voor de deskundige informatie.
Ik zal waarschijnlijk alles meerdere keren moeten nalezen alvorens ik het allemaal begrijp. Ik hou me voorlopig aan de originele band.
Maar toch nog een allerlaatse vraag ( voorlopig) ivm banden voor lange afstand tourfietsen. Zonder enige kennis terzake...

Met een tourfiets is een gemiddelde snelheid 15 km/hr
Dan is mijn redenering , beter een goede bescherming tegen lekrijden dan een snellere band om een gemiddelde snelheid van 16 km/hr te halen...
Heeft het dan werkelijk zon verschil?

Nogmaals hartelijk dank voor jullie reacties
Veel trapgenot
Danny
De ervaringen van anderen die europese fietstochten hebben gemaakt met de onverwoestbare Marathon XR band (bijnaam "tractorband"), laten zien dat ze dan per dag een half tot een heel uur langer moesten fietsen om, wel zonder lekke banden, de dagafstand af te leggen. Dit in vergelijking met een soepel lopende band, zoals bijv. de Marathon Supreme. Zo veel verschil kan het maken.
De Marathon XR is, na een heel lange productieperiode, 5 jaar geleden uit de productie genomen. De Schwalbe Marathon Plus van nu is een stugge band, maar rolweerstandmetingen van de Fietsersbond laten zien dat de rolweerstand slechts 11% hoger is dan van de Vittoria Voyager Hyper Folding, de lichtst lopende band (van de geteste 24 banden) die ook nog eens zeer weinig weegt, maar wel veel kwetsbaarder is.
sjefke schreef:... rolweerstandmetingen van de Fietsersbond laten zien dat de rolweerstand slechts 11% hoger is dan ...
Zoals iedereen hier weet zijn die metingen verricht door de banden over een stalen rol te laten lopen wat een bar slechte afspiegeling is van de werkelijkheid.