Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Benjaminse of Reitsma? - Pagina 3 - Forum Wereldfietser

Benjaminse of Reitsma?

Michael W schreef:
Hilver schreef:Wat ik wel op prijs stel is objectiviteit in reacties op welke route dan ook.
Precies, kritisch zijn mag, maar dit is gewoon een vete waarbij Bert S. zich opwerpt als opperspreekstalmeester van Paul B. en te pas en te onpas de route van Hans R. de grond in probeert te boren. Daar zijn voorbeelden genoeg van te vinden op dit forum.

Ik wijs de hh moderators toch maar nog even op hun eigen reglement.
5. Persoonlijke aanvallen
We tolereren geen persoonlijke aanvallen op ons forum.
~~
Beste Michael,

Ik doe geen persoonlijke aanval.
Ik stel twee zaken:
1) Ik vind de Spügenpass verreweg de mooiste manier is om Italie te betreden en dat mogelijkheden om naar Rome te gaan die later zijn beschreven in een andere gids daarbij ver in het niet vallen.
2) Het is een feit dat Paul Benjaminse als eerste een route naar Rome heeft gemaakt. Op dit forum is al een paar keer naar voren gekomen dat de spoeling voor een routemaker uiterst dun is. Zeg eens eerlijk: hoe zou jij gereageerd hebben als iemand na jou met een andere Hanze route richting Oostzee was gekomen?
Overigens zijn er nog genoeg routes te bedenken: bijvoorbeeld naar Istanboel.
Hilver schreef:Berts Sitters schreef:
De Reschenpass is meer vals plats naar een reeks van souvenirwinkeltjes, ijssalons en pizzeria's. Welkom in Italia! Wat een kots-kitsch.

Aanvullende reacties over dit onderwerp bevestigden mijn vermoeden al, kinnesinne!
Wie welk boekje heeft geschreven, wie claimt de eerste te zijn geweest, het interesseert me eerlijk gezegd niet. Ik wil gewoon lekker kunnen fietsen en vind het wel handig niet opnieuw het wiel uit hoeven te vinden. Dus volg ik een bestaande en gedocumenteerde route.

Zoals ik al in een eerdere posting aangaf ''Over smaak ga ik niet twisten''. Wat ik wel op prijs stel is objectiviteit in reacties op welke route dan ook. Begin augustus 2013 fietste ik met Reitsma naar Verona. Bij de Reschenpas heb ik blijkbaar niet de ''juiste'' route genomen. Ik fietste via een fraai fietspad aan de westkant langs de Reschensee. Bij het passeren van de Reschenpas heb ik daardoor blijkbaar iets gemist. Ik zag geen reeks souuvenirwinkeltjes, geen ijssalons, geen pizzeria's :( Kortom, de ''kots-kitsch'' wordt de fietser die de route van Reitsma volgt, bespaard!

Jan
Beste Jan,

Pizzeria Hans, Pizzeria Irene gemist? Nog voor de splitsing voor het stuwmeer met de kerktoren.
javb2812 schreef:
bert sitters schreef:Ik stond 10 dagen geleden op de Reschenpass, waar die Reitsma-route over gaat. Wat een enorme deceptie zeg! Totaal geen echt pas-gevoel;
De Reschenpass is meer vals plats naar een reeks van souvenirwinkeltjes, ijssalons en pizzeria's. Welkom in Italia! Wat een kots-kitsch.
Geef mij maar de Splügenpass van Paul Benjaminse met echt klimwerk in de eenzaamheid, met de plostelinge overgang van het overgeoganiseerde Zwitserland naar het losse Italie zonder Tiroler fratsen.
Daarna volgt een spectaculaire afdaling.
Overigens is de route van Paul Benjaminse de eerste, enige echte route naar Rome.
Als je toch persé over de Reschenpass denkt te gaan vanwege het minder zwaar zijn kun je beter vanaf de Donau de Via Claudia Augusta nemen.
Zelf in 2008 Reitsma gereden via Verona en Siena. Schitterend.
Reschenpas is geen spectaculaire klim. De laatste kilometers zijn vals plat over vriendelijk alpenlandschap met weilanden/koeien enz. NA de grens ga je het hoogste punt over, hierna sterk dalend van het ene naar het andere meer in Italië, Zuidtirol om precies te zijn, inderdaad een regio met een combinatie van Duitstalige en Italiaanse cultuur. Je gaat hier door kleinere plaatsjes als Glurns, Mals, Laas, Schlanders. Allemaal rustige vriendelijke stadjes met mooie cultuur en zonder grote pretenties. De opmerking over kots-kitsch is ongenuanceerd en in mijn mening ook zeer zeker niet van toepassing op die omgeving.

Vóór de Reschenpas leidt Reitsma over de Arlbergpas (bijna van Splugenpaskaliber), het teleurstellende st. Anton, en vanaf Landeck een wondermooi traject langs de schilderachtige plaatsjes Prutz, Ried en Pfunds in Oostenrijks Tirol.

De Splugenpas heb ik nog niet gereden, staat wel hoog op het verlanglijstje. Maar het lange stuk door noord zwitserland en het langere (dan Reitsma) stuk door de Povlakte, zijn dat ook wel aanraders in Benjaminse?

De opmerking dat Benjaminse de eerste enige echte route naar Rome heeft geschreven zal velen de wenkbrauwen doen fronsen. Niet iedereen, vooral niet degenen die zich er beginnend op oriënteren, is op de hoogte van de negatieve concurrentiestrijd tussen de twee heren. Beiden claimen dat ze als eerste op het idee zijn gekomen om een fietsroute naar Rome te maken. Benjaminse vindt of vond dat Reitsma zijn route daarom nooit had mogen uitgeven, andersom is dit niet zo (geweest).

Op zich niet relevant voor de consument, en Hilver schreef zojuist: over smaak valt niet te twisten, doch wanneer een van beide routes hier wordt afgekraakt kun je je afvragen of een persoonlijke voorkeur voor een van beide heren (klein wereldje) hier ook een rolletje in speelt.
Glurns is inderdaad een prachtig vestingstadje, ook de aanloop langs de Inn is fraai. Wordt nog fraaier als het nieuwe fietspad langs de Inn bij Finstermünz klaar is: door de Oostenrijkers gebouwd, maar aan de Zwiterse kant en mét gallerijen tegen lawines.
De Reschenpass zelf stelde mij zwaar teleur. Ik heb flink wat passen gedaan. Zwoegen en zweten naar de top die je al een tijdje in de lucht ziet priemen. Eindelijk is er hét spannende moment: je kijkt via de andere kant diep naar beneden. Vaak is het landschap ook onmiddelijk anders. Dat alles miste ik op een mooie, zomerse zondag afgelopen juli op de Reschenpass, maar stuitte wel op de pizza's en ijsco's etc en een lucht vol parachutes van de kitesurfers op de Reschensee. Na het stuwmeer ga je dalen, maar de mooie plaatsjes maakten mijn diepe teleurstelling niet goed. Ik mag mij ervaringen toch melden?
Ook het moois voor en na de Reschenpass haalt het echter bij lange na niet ten opzichte van de Spügenpass, met vooral de lange en spectaculaire afdaling, met tunnels waar het vocht langs de ruwe wanden sijpelt, naar het middeleeuwse stadje Chiavenna. Er zijn pogingen gedaan om het ietwat desolate plaatsje Montespluga (net over de pas) een toeristische functie te geven. Gelukkig niet geslaagd!
bert sitters schreef:Ik doe geen persoonlijke aanval.
Daar valt over te twisten !! Je hebt ook nog zoiets als indirecte persoonlijke aanvallen !!
bert sitters schreef:Ik stel twee zaken:
1) Ik vind de Spügenpass verreweg de mooiste manier is om Italie te betreden
Dat mag je vinden, en het is ook een mooie pass. Maar of hij ook mooi is als je de hele dag in de stromende regen fietst ... 8)
bert sitters schreef: 2) Het is een feit dat Paul Benjaminse als eerste een route naar Rome heeft gemaakt.
De route naar de Middellandse Zee van het Fis was er ook al veel eerder, evenals de route door Ierland, de route door de Provence etc. etc. Dat heeft Paul B. ook nooit weerhouden om iets gelijksoortig te maken en daarmee andere uit de markt proberen te dringen. Dus of 'gelijke monniken, gelijke kappen' of ...
bert sitters schreef: Zeg eens eerlijk: hoe zou jij gereageerd hebben als iemand na jou met een andere Hanze route richting Oostzee was gekomen?
Het valt mij nog mee dat Paul B. dat niet gedaan heeft :P :P

Overigens je hoort mij ook nooit kankeren op de Ostseeradweg, of de R1 of andere routes die ná mij zijn aangelegd door dat gebied. De R1 liep destijds maar net tot Höxter en nog lang niet tot Berlijn, om maar wat te noemen !! Ik vermeld ze gewoon en zeg dat je die ook kan nemen zonder verder commentaar of plaats ze neer als alternatief, zoals bijv. Usedom-Berlin, Elbe Radweg, LF3-Maasroute etc etc.
Michael W schreef:
bert sitters schreef:Ik doe geen persoonlijke aanval.
Daar valt over te twisten !!
bert sitters schreef:Ik stel twee zaken:
1) Ik vind de Spügenpass verreweg de mooiste manier is om Italie te betreden
Dat mag je vinden, en het is ook een mooie pass 8)
bert sitters schreef: 2) Het is een feit dat Paul Benjaminse als eerste een route naar Rome heeft gemaakt.
De route naar de Middellandse Zee van het Fis was er ook al veel eerder, evenals de route door Ierland, de route door de Provence etc. etc. Dat heeft Paul B. ook nooit weerhouden om iets gelijksoortig te maken en daarmee andere uit de markt proberen te dringen. Dus of 'gelijke monniken, gelijke kappen' of ...
bert sitters schreef: Zeg eens eerlijk: hoe zou jij gereageerd hebben als iemand na jou met een andere Hanze route richting Oostzee was gekomen?
Het valt mij nog mee dat Paul B. dat niet gedaan heeft :P :P

Overigens je hoort mij ook nooit kankeren op de Ostseeradweg, of de R1 of andere routes die ná mij zijn aangelegd door dat gebied. De R1 liep destijds maar net tot Höxter en nog lang niet tot Berlijn, om maar wat te noemen !! Ik vermeld ze gewoon en zeg dat je die ook kan nemen zonder verder commentaar of plaats ze neer als alternatief, zoals bijv. Usedom-Berlin, Elbe Radweg, LF3-Maasroute etc etc.

Beste Michael,

Wat betreft persoonlijk aanvallen: daar doe jij natuurlijk zelf driftig aan mee als aanjager: "Het valt mij nog mee dat Paul B. dat niet gedaan heeft"

Bij de route naar de Middellandse Zee, Ierland en de Provence liggen de zaken toch wel iets anders dan jij tracht weer te geven.


Diverse onderdelen van routes van Paul Benjaminse zijn later ook opgenomen in het Eurovelo-net. Ook Paul staat daar positief tegenover

R1 en Ostseeradweg zijn geen producten van concurrerende Nederlandse routemakers, maar door overheden gesteunde projecten met bewegwijzering om het toerisme te bevorderen.
Die routes hebben overigens geen etiket Hanzefietsroute.
bert sitters schreef:
Hilver schreef:Berts Sitters schreef:
De Reschenpass is meer vals plats naar een reeks van souvenirwinkeltjes, ijssalons en pizzeria's. Welkom in Italia! Wat een kots-kitsch.


(.............) Zoals ik al in een eerdere posting aangaf ''Over smaak ga ik niet twisten''. Wat ik wel op prijs stel is objectiviteit in reacties op welke route dan ook. Begin augustus 2013 fietste ik met Reitsma naar Verona. Bij de Reschenpas heb ik blijkbaar niet de ''juiste'' route genomen. Ik fietste via een fraai fietspad aan de westkant langs de Reschensee. Bij het passeren van de Reschenpas heb ik daardoor blijkbaar iets gemist. Ik zag geen reeks souuvenirwinkeltjes, geen ijssalons, geen pizzeria's :( Kortom, de ''kots-kitsch'' wordt de fietser die de route van Reitsma volgt, bespaard!

Jan
Beste Jan,

Pizzeria Hans, Pizzeria Irene gemist? Nog voor de splitsing voor het stuwmeer met de kerktoren.
Beste Bert,

Twee pizzeria's is toch heel wat anders dan een reeks souvenirwinkeltjes, ijssalons en pizzeria's.

Beide pizzeria's heb ik dan over het hoofd gezien. Waarschijnlijk was ik te zeer bezig met het genieten van de rustige omgeving, de aanblik van de Reschensee, de Oetztaler Alpen en de Ortler.

Jan
Hilver schreef:
bert sitters schreef:
Hilver schreef:Berts Sitters schreef:
De Reschenpass is meer vals plats naar een reeks van souvenirwinkeltjes, ijssalons en pizzeria's. Welkom in Italia! Wat een kots-kitsch.


(.............) Zoals ik al in een eerdere posting aangaf ''Over smaak ga ik niet twisten''. Wat ik wel op prijs stel is objectiviteit in reacties op welke route dan ook. Begin augustus 2013 fietste ik met Reitsma naar Verona. Bij de Reschenpas heb ik blijkbaar niet de ''juiste'' route genomen. Ik fietste via een fraai fietspad aan de westkant langs de Reschensee. Bij het passeren van de Reschenpas heb ik daardoor blijkbaar iets gemist. Ik zag geen reeks souuvenirwinkeltjes, geen ijssalons, geen pizzeria's :( Kortom, de ''kots-kitsch'' wordt de fietser die de route van Reitsma volgt, bespaard!

Jan
Beste Jan,

Pizzeria Hans, Pizzeria Irene gemist? Nog voor de splitsing voor het stuwmeer met de kerktoren.
Beste Bert,

Twee pizzeria's is toch heel wat anders dan een reeks souvenirwinkeltjes, ijssalons en pizzeria's.

Beide pizzeria's heb ik dan over het hoofd gezien. Waarschijnlijk was ik te zeer bezig met het genieten van de rustige omgeving, de aanblik van de Reschensee, de Oetztaler Alpen en de Ortler.

Jan
Er staat daar mee dan twee pizzeria's. De Reschensee komt pas later is beeld.
M&A schreef:
ReinoudN schreef:Bedankt Bert; is de Benjaminse over het geheel gezien ook zwaarder of geldt dit alleen voor de pas? (ik heb eerder een voorkeur voor zwaar)
We hebben Benjaminse van Maastricht naar Cremona gereden en Reitsma van Landeck naar Rome (beide wel met een eigen twist via Zwarte Woud, resp Umbrie)

Qua zwaarte vond ik het vergelijkbaar, namelijk niet al te zwaar (vandaar ook de stukken eigen route). Maar Benjaminse had over het algemeen de mooiere route gevonden.
Dank je. Ik neig naar Benjaminse. De route van Reitsma lijkt me wel wat minder prijzig met een groot stuk door Duitsland (campings/horeca). Maar om het daar vanaf te laten hangen :)

En wat Petervd zegt: "doe ze allebei!" lijkt me een heel goed idee :)
bert sitters schreef:Die routes hebben overigens geen etiket Hanzefietsroute.
Dus als Hans R zijn route Reitsma's Route naar het St.-Pietersplein had genoemd dan was deze (kinderlijke) ruzie nooit ontstaan ?

Nou, als ik morgen zin heb om een Jacobsroute naar Santiago te maken doe ik dat, al was het alleen al omdat ik het een groot gemis vind in de route van Clemens dat hij de kathedraal van Amiens niet eens aan doet. :wink:

Afbeelding

Discussie gesloten wat mij betreft; beide routes hebben gewoon hun voors en tegens 8)
(.............) Zoals ik al in een eerdere posting aangaf ''Over smaak ga ik niet twisten''. Wat ik wel op prijs stel is objectiviteit in reacties op welke route dan ook. Begin augustus 2013 fietste ik met Reitsma naar Verona. Bij de Reschenpas heb ik blijkbaar niet de ''juiste'' route genomen. Ik fietste via een fraai fietspad aan de westkant langs de Reschensee. Bij het passeren van de Reschenpas heb ik daardoor blijkbaar iets gemist. Ik zag geen reeks souuvenirwinkeltjes, geen ijssalons, geen pizzeria's :( Kortom, de ''kots-kitsch'' wordt de fietser die de route van Reitsma volgt, bespaard!

Jan[/quote]

Beste Jan,

Pizzeria Hans, Pizzeria Irene gemist? Nog voor de splitsing voor het stuwmeer met de kerktoren.[/quote]

Beste Bert,

Twee pizzeria's is toch heel wat anders dan een reeks souvenirwinkeltjes, ijssalons en pizzeria's.

Beide pizzeria's heb ik dan over het hoofd gezien. Waarschijnlijk was ik te zeer bezig met het genieten van de rustige omgeving, de aanblik van de Reschensee, de Oetztaler Alpen en de Ortler.

Jan[/quote]

Er staat daar mee dan twee pizzeria's. De Reschensee komt pas later is beeld.[/quote]

Beste Bert,

Laat ik deze ''discussie'' afsluiten met te verwijzen naar de boodschap van de film Rashomon van de Japanse regisseur Akira Kurosawa.

Jan
Er zijn "Vakantiefietsers" en "Fietsers die van Fietsen moeten leven".
Wie de schoen past trekke hem aan. :D
Peter.
Hilver schreef:Bij de Reschenpas heb ik blijkbaar niet de ''juiste'' route genomen. Ik fietste via een fraai fietspad aan de westkant langs de Reschensee.
Ik heb hem ook gefietst. De route die je beschrijft is de route die in mijn boekje (van Reitsma) stond. Of dat de "juiste" is laat ik even in het midden maar hij was erg mooi en autovrij.

Afbeelding
@ Hans Hoe was het in Engeland, waar heb je daar gefietst?
Ik ga zaterdag op weg om nog even een lus door Frankrijk te maken, ik volg tot in Parijs de route van Benjaminse, ook de terugweg doe ik volgens het boekje! :D

In Frankrijk ga ik via Chartres naar Nantes, La Rochelle en terug naar Parijs.

De routes van Benjaminse zijn mij al een paar keer erg goed bevallen. oa naar Andalusië en Rome.

Henk

kunst en fietswerk
Michael W schreef:
bert sitters schreef:Die routes hebben overigens geen etiket Hanzefietsroute.
Dus als Hans R zijn route Reitsma's Route naar het St.-Pietersplein had genoemd dan was deze (kinderlijke) ruzie nooit ontstaan ?

Nou, als ik morgen zin heb om een Jacobsroute naar Santiago te maken doe ik dat, al was het alleen al omdat ik het een groot gemis vind in de route van Clemens dat hij de kathedraal van Amiens niet eens aan doet. :wink:

Afbeelding

Discussie gesloten wat mij betreft; beide routes hebben gewoon hun voors en tegens 8)

Best Michael,

Heb je ook een fraaie foto van San Gimignano? :wink:
bert sitters schreef:Heb je ook een fraaie foto van San Gimignano? :wink:
In de jaren '70 van (toen nog) Joegoslavië naar Venetië geweest en vandaar door Noord-Italië naar Genève,
en daarmee was m'n liefde voor Italianen direct ver onder het vriespunt beland en dat is ook nooit meer goed gekomen. 8)
Nog even een update in deze al lang lopende discussie. M'n vriendin en ik zijn net terug van onze fietstocht naar Rome (racetandem, gekampeerd). We hebben de route van Benjamins gevolgd (niet via de Po-vlakte, maar via Brescia, Mantova, Modena) en vonden het zinvol om een paar van onze ervaringen te delen.

Tot nu toe hadden we veel ervaring met de gidsjes uitgegeven door Pirola, en ik moet zeggen, die zijn wel een aantal klassen beter dan wat Benjaminse uitgeeft. Toegegeven, de route van Benjaminse is fraai. Maar helaas lijkt hij ervan uit te gaan, dat je op een mountainbike zonder bepakking rijdt...

In de voorbereiding had ik de GPS-tracks al zo bewerkt dat ik de evident onfietsbare trajecten vervangen had door verharde varianten, maar uiteindelijk bleek dit toch nog niet voldoende (toppunt was een werkelijk volledig onfietsbaar bospad langs het Lago di Vico, wat volgens Benjaminse "onverhard, maar uitstekend fietsbaar" moest zijn....).
Verder zijn de kaartjes in de gidsjes van een slechte kwaliteit (veel nuttige info ontbreekt, zoals plaatsen langs de route en zijwegen). Eigenlijk kun je stellen dat je de route nauwelijks kunt fietsen zonder GPS.
Wat heel storend is, is het ontbreken van een gedetailleerd hoogte-profiel. Benjaminse trekt het profiel glad, zodat dit nauwelijks bruikbaar is. Dit merk je vooral in Italië, waarin je heel wat moet klimmen, terwijl dit absoluut niet duidelijk is uit de kaartjes.

Jammer is ook, dat Benjaminse maar marginale toeristische info geeft (in plaats daarvan wel veel persoonlijke bespiegelingen...). Voor ons toch altijd een belangrijke reden om gidsjes te kopen (Pirola doet hier een uitstekende job!).

Kortom, volgend jaar nemen we Reitsma's route, naar Venetië :D
Dag Alfred,

Een heel ander geluid van mijn kant.

Ik ben ook net terug na de Benjaminse route gereden te hebben. Wat is die prachtig zeg! De route is me erg bevallen, ik heb hem zonder GPS gereden, puur op de kaartjes.
Ik fietste tot San Gimigniano dezelfde route als jou en heb de kwaliteit van het wegdek anders gewaardeerd dan jij. Zeker, er zat veel onverhard tussen, maar afgezien van het stuk langs de Adda, wat door hoog water was verslechterd, was het overal goed fietsbaar!
De routebeschrijving is wel veel minder duidelijk dan hoe Michael Wannet het met de Hanzefietsroute en Kees Swart het met de Frontlinieroute doen.

Ook zonder Mountainbike is de route uitstekend te doen, ik reed op mijn Avaghon met Big Apples zonder ook maar een lekke band of andere vormen van fietspech. Ook ik kampeerde en had zo'n 25a 30 kilo bagage op mijn fiets.
Op mijn site kun je een uitgebreid verslag lezen.
Ik ben ook nog aan het twijfelen. Ik neig naar Benjaminse, maar:

Ergens heb ik gelezen dat Reitsma vlak langs de Stelvio-pas komt. Lijkt me mooi om die te fietsen, maar dan zonder bagage. Meer als daguitstapje dus. Weet iemand hoe dicht hij er langs komt en of er een camping in de buurt is vanwaar je deze beklimming (en terug) kunt doen?
alfredhog schreef:Nog even een update in deze al lang lopende discussie. M'n vriendin en ik zijn net terug van onze fietstocht naar Rome (racetandem, gekampeerd). We hebben de route van Benjamins gevolgd (niet via de Po-vlakte, maar via Brescia, Mantova, Modena) en vonden het zinvol om een paar van onze ervaringen te delen.

Tot nu toe hadden we veel ervaring met de gidsjes uitgegeven door Pirola, en ik moet zeggen, die zijn wel een aantal klassen beter dan wat Benjaminse uitgeeft. Toegegeven, de route van Benjaminse is fraai. Maar helaas lijkt hij ervan uit te gaan, dat je op een mountainbike zonder bepakking rijdt...

In de voorbereiding had ik de GPS-tracks al zo bewerkt dat ik de evident onfietsbare trajecten vervangen had door verharde varianten, maar uiteindelijk bleek dit toch nog niet voldoende (toppunt was een werkelijk volledig onfietsbaar bospad langs het Lago di Vico, wat volgens Benjaminse "onverhard, maar uitstekend fietsbaar" moest zijn....).
Verder zijn de kaartjes in de gidsjes van een slechte kwaliteit (veel nuttige info ontbreekt, zoals plaatsen langs de route en zijwegen). Eigenlijk kun je stellen dat je de route nauwelijks kunt fietsen zonder GPS.
Wat heel storend is, is het ontbreken van een gedetailleerd hoogte-profiel. Benjaminse trekt het profiel glad, zodat dit nauwelijks bruikbaar is. Dit merk je vooral in Italië, waarin je heel wat moet klimmen, terwijl dit absoluut niet duidelijk is uit de kaartjes.

Jammer is ook, dat Benjaminse maar marginale toeristische info geeft (in plaats daarvan wel veel persoonlijke bespiegelingen...). Voor ons toch altijd een belangrijke reden om gidsjes te kopen (Pirola doet hier een uitstekende job!).

Kortom, volgend jaar nemen we Reitsma's route, naar Venetië :D
Laat ik nu eind augustus de Ben jamin's route in Europa gaan fietsen
Gedeeltelijk Midden Europa en ook van Trieste naar Salzburg
Ik word er niet vrolijk van ......
net Benjaminse gefietst van Chur naar Modena en ik apprecieer dan weer wel de kleine bosweggetjes. Kwestie van smaak zeker?