door
Revanho » vr 04 jul, 2014 20:35
alma schreef:
Met goede vering zorg je ervoor dat er minder energie verloren gaat doordat hobbels worden glad gestreken. Een verende band rijdt in de praktijk in ieder geval lichter dan een niet verende, en bij veel grote hobbels in de weg (b.v. washbord) geldt hetzelfde voor een verende zadelpen of vork.
Zowel een luchtband, voorvering en achtervering en zelf zadelpenvering kunnen een nuttige functie hebben. Maar zadelpenvering vergelijken met een luchtband is extreem kort door de bocht. Luchtbanden zorgen voor minder beweging van de volledige fiets + berijder, een verende vork doet dat voor een aanzienlijk deel van die gehele massa. Een verende zadelpen heeft vooral een comfortvoordeel, veel minder voordeel voor de beperking van het energieverlies. Natuurlijk kan elk vorm van goede vering ook een positief effect hebben omdat een 'afgeveerd lichaam' minder snel vermoeid zal geraken.
Maar vering (ook onvoldoende opgepompte banden, een slechte voorvering) kan dus ook heel veel energie kosten. Goedkope zadelpenvering waar mensen bijna met het volle gewicht opzitten zijn daar zelf om bekend. Dus hoewel ik niet beweer dat dat voor de Thudbuster opgaat, is de gedachte helemaal niet zo absurd en is de opmerking over luchtbanden nogal absurd.
Renaat