Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Gaastra 4.11 of Santos Trekking 11 special voor woon-werk ? - Forum Wereldfietser

Gaastra 4.11 of Santos Trekking 11 special voor woon-werk ?

Ik ben nog steeds zoekende naar een nieuwe woon-werk fiets. ( zowel voor gebruik in winter )
Budget tot +/- 2000 euro.

Uit de lijst met fietsen, zijn met veel zoeken en afstrepen, er 2 fietsen overgebleven.

Gaastra 4.11
-staal
-firmtech remmen
-met gesloten kettingkast
-EBB
-stalen voorvork
-big apple 50 mm banden

Santos Trekking 11sp
-alu
-HS11
-EBB
-open kettingkast
-carbon voorvork
-40 mm Marathon banden
-keuze-mogelijkheid voor kleine aanpassingen ( stuurpen/handvat/ zadel )

Nu ben ik niet op zoek naar opmerkingen, dat er voor minder ook een ander/beter merk te koop is.
Ik zou graag enige ervaringen lezen van diegenen, die een Gaastra 4.11 of Santos 11sp bezitten. Tot op heden staan deze fietsen ook tweedehands bijna niet te koop. Of ze worden niet verkocht ( prijs ) , of de berijders zijn super tevreden.
Beide fietsen geprobeerd. Beide hebben voor woon-werk een prima zithouding.

Ook over de alfine 11 lees ik wisselende verhalen.

Bij Gaastra is er altijd nog de keus voor een Nexus Premium ( en Rohloff )
Alle twee prima fietsen voor woon werk verkeer.
Zijn fietsen die niet als warme broodjes over de toonbank.
Ik vind de Gaastra net wat meer af.
Ik heb geen ervaring met beide fietsen (ooit wel een Gaastra proefgereden - mooie fiets), maar wel met Alfine 11. Zelf rijd ik een VSF T600 (ook goed te overwegen trouwens, neem in jouw geval een chainglider). De Alfine 11 lijkt mij voor woon-werk een prima naaf: hij schakelt licht en gemakkelijk, de verschillende versnellingen liggen dicht bij elkaar (wat vooral prettig is bij langere afstanden; in puur stadsverkeer teveel van het goede, maar dan nog rijdt het erg makkelijk) en onderhoud is miniem. Een voordeel van de Alfine is, dat hij totaal geruisloos is; de geluiden die een Rohloff produceert zijn simpelweg afwezig.
Natuurlijk is de naaf niet geschikt als typische heavy-duty vakantienaaf: hij schakelt niet goed onder stevige belasting (lees: met bepakking bergop), gaat beslist minder lang mee, namelijk zo'n 20.000 km., en je mist de lichtste vier versnellingen. Maar voor woon-werk, vooral met een stuk door buitengebied, waarbij het prettig is als de schakelstapjes klein zijn, is-ie erg prettig.
Een levensduur van 20000 km. voor een versnellingsnaaf vind ik voor een woon-werk-verkeer te weinig: bij een enkele-reis-afstand van 15 km. is dat minder dan 3 jaar...
Hmm....20000 km is inderdaad niet veel.
Dit zou voor mij na 3 a 4 jaar fietsen, het einde van de naaf betekenen.

Verder lees ik nogal over problemen met doortrappen van de alfine 11, benodigde nauwkeurigheid van de afstelling en soms lekkages.
Bericht verplaatst naar juiste subforum. (Beter laat dan nooit... :roll: )