Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Losse loop SON? - Forum Wereldfietser

Losse loop SON?

Mijn SON-dynamo lijkt sinds kort licht aan te lopen. Tijdens het fietsen constateer ik een lichte, maar duidelijke 'piep' die uit de hoek van de SON vandaan komt, en die er eerst, uiteraard, niet was. Ook voel ik, als ik het voorwiel optil en een zwengel geef, aan het eind van de voorvork, bij de aanhechting van het wiel, een lichte trilling, die na zo'n 8 a 10 seconden pas voelbaar wordt, waarbij het wiel dan ploseling duidelijk gaat afremmen; het geluidje wat hij produceert lijkt het meest op een zacht 'rrrrr'. Dit geldt voor een onbelaste dynamo, dus licht-uit. Bij een zwengel geven en plotseling licht-aan, remt het wiel enorm af en staat na zo'n twee omwentelingen (en dan geef ik hem toch een flinke zwengel) zo goed als stil. Mijn vraag: de SON lijkt mij een kwaliteitsproduct; mag dit gebeuren, is dit normaal, of wordt dat contact opnemen met de dealer? Mij lijkt het laatste, maar de dealer is (uiteraard) op fietsvakantie, en is nog even weg. Op dit forum zitten vast veel SON-gebruikers, die precies weten hoe (soepel?) zo'n naaf moet lopen.
Wie kan hier iets over zeggen? Mijn dank!
Controleer even of de snelspanner van het wiel nog vast genoeg zit, anders moet ie nagekeken worden. Voorzover ik weet kan je als gebruiker vrijwel niets doen aan de naaf:
- 2 omwentelingen met het licht aan, lijkt me wat weinig, maar het kan wel. Dus daar zou ik me niet direct zorgen om maken.
- geluid en afremmen bij geen licht, dat klopt niet. Ofwel zit je spanner niet goed vast en draait de as een beetje in de vork, ofwel maken je lagers dat geluid en dan is er iets mis.