Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Nadelen waterdichte schoenen? - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Nadelen waterdichte schoenen?

Ander voorstel: je gaat een proefritje maken met wat je nu hebt. Gewoon even een weekend weg. Neem een stel gewone pedalen mee emt gewone schoenen, en fiets daar een dag op. Neem ook spd-pedalen en schoenen van je racer mee, en probeer dat.

Wat vind je het fijnst?

En hoe vaak je van een pedaal glijdt? Misschien vaker dan je lief is, bij regen en stevig aanzetten. Onderschat het niet, kan een pijnlijke aangelegenheid zijn.

De slechtere energieoverbrengst is -voor mij- inderdaad een non-argument. Iets vermoeider voeten aan het eind van de dag, big deal.
Schoenen zijn voor mij juist dingen die ik niet via het internet wil bestellen, tenzij ik een tweede paar zou willen aanschaffen van iets dat ik al heb en me goed past. Maar dan hooguit als ze ook nog uit hetzelfde productiejaar stammen. Niets is zo aan verbeteringen (breek me de bek niet open) en veranderingen onderhevig als sport- en outdoormateriaal.

Ik heb als schoenmaat 42 1/2 en kom bij fietsschoenen bij gebrek aan halve maten meestal uit bij 43, een heel enkele keer 44 (winterschoenen met dikkere sokken). Maar bij mij is de maat niet leidend, het gaat om de leest. Ik heb diverse malen, verdeeld over een tiental jaren, Shimano schoenen gepast, maar nog nooit zaten ze mij lekker (te smal, drukpunten).

Mijn advies is dus om echt naar een zaak te gaan met een ruim assortiment. Mocht je 'makkelijke' voeten hebben en toch het risico willen lopen, bestel dan twee maten: een in je huidige schoenmaat en één paar een maat groter. Pas de schoenen met de sokken waarin je gaat fietsen! In het ongunstigste geval stuur je beide paren terug.

Punten waarop een spd-binding bij mij scoort: bij hoge trapfrequentie en bij nat weer niet van de pedalen glijden (al lijkt dat laatste te ondervangen met platformpedalen met pinnen). Al het overige dat over spd-pedalen wordt beweerd (waar of niet waar) is voor mij minder van belang. Bij afdalen op gravelwegen - op losse gravel niet remmen op je voorwiel - of technisch moeilijke stukken en lage snelheid klik ik uit de pedalen om snel een voet aan de grond te kunnen zetten. Daar komt het voordeel van een pedaal met één vlakke kant en één spd-kant nog beter tot uiting.
Hmk, misschien toch maar eens over de grens gaan kijken in fietsend Nederland, wellicht vind ik daar meer. Ik dacht dat internet-shoppen wel kon omdat je ze in de winkel waarschijnlijk toch niet met SPD plaatjes en zeker niet op de fiets kan testen.

Ivm testrit; ik heb vorige week not 150km over twee dagen verspreid (Gent - Vlissingen - Gent) gedaan op mijn karige Adidas sportschoenen, en dat ging gewoon.. prima, denk ik? Thing is, ik weet natuurlijk niet welke betere opties er zijn. Ging het? Ja. Deden mijn benen walgelijk veel pijn na de eerste dag? Ja, maar dat komt voornamelijk omdat ik de eerste 55km aan 25-26 per uur wou doorvlammen met een 17kg trekkingfiets. De tweede dag nets meer van gevoeld. Ik heb nu het gevoel dat ik prima een maand op die Adidas'en kan gaan fietsen, maar heb nog nooit zó lang gefietst en wil het me niet daar beklagen. SPD pedalen op de racefiets.. Moet ik eens kijken of ik dat kan opbouwen, dan zou ik mijn Look's van mijn schoenen moeten halen, is dat compatibel? Nooit gecheckt eigenlijk. Dan nog is het niet echt representatief omdat dat hard-shell, onaangename schoenen zijn.

Maar volgende week doe ik inderdaad weer een testritje met overnachting, in Vlissingen sliep ik bij mijn ouders, nu wil ik eens met de tent en kookvuur etc bij een paalkampeerpunt gaan liggen.
Nou, vervang die Adidasjes door wat steviger schoenen en Bob's your uncle. Niet te moeilijk over doen! Het ging toch?
Voor mijn winterschoenen ben ik in de late herfst ooit speciaal afgereisd naar Rose (BIKETOWN, Werther Straße 44, 46395 Bocholt, Duitsland), omdat zij het ruimste aanbod hadden. Ik had vooraf geïnformeerd naar wat zij werkelijk op voorraad hadden (modellen en merken) in mijn maat (en maten daar net boven en beneden) en wanneer hun aanbod het uitgebreidst was. Neem wel een gevulde beurs mee, of beperk je tot je boodschappenlijstje, want het aanbod daar kan overweldigend werken.
Guess you're right.. Het klinkt stom, maar ik wil gewoon die SPD's goedpraten, terwijl ik besef dat wandelschoenen hoogstwaarschijnlijk de betere keuze zijn. Combinatie jeugdig enthousiasme/naïviteit, "klikpedalen zijn cool en pro" en gadgetgehalte I suppose. Ik ga wel eens naar wandelschoenen kijken ;) Just to be sure; van het ergste uitgaande; als het 4 weken zeikweer is in Schotland zijn sandalen sowieso niet te beste keuze? Zelfs al heb ik waterdichte sokken, broek, oversokken en is mijn hele onderlichaam ingespoten met Permanon zal ik het koud hebben?
Daar valt geen zinnig woord over te zeggen als je de temperatuur/wind niet weet. Maar mij is het fietsen met sandalen bij hevige regen in Schotland goed bevallen.
En: ik had beide bij me. Ik hou ook (nog) niet van licht bepakt op weg gaan:)!
Als je twijfelt: ga op weg met wat je nu hebt. In Schotland zijn ook zaken, misschien wat minder in aantal, die spd-pedalen en schoenen verkopen. Ofwel je rijdt de tocht uit met wat je nu heb, ofwel je hebt onderweg nieuwe schoenen & pedalen gekocht. In beide gevallen heb je de ervaring voor toekomstige tochten opgedaan.

Zelf vind ik de zolen van sportschoenen onvoldoende stijf en zacht. Mijn eerste tochten reed ik op Adidas tennisschoenen en kreeg een erg brandende voorvoet aan het einde van de eerste dag. Daar vind ik een stijve fiets- of fiets/wandelschoen juist beter scoren. Je zou aldus ook voor de tussenvorm van starten met nieuwe fiets/wandelschoenen (voor de stijve zool, met de mogelijkheid om spd-plaatjes te monteren, maar dat voorlopig niet doen) en je huidige pedalen (zonder spd) kunnen kiezen. Ook dan kun je op basis van je eigen ervaring binnen of na de 4 weken Schotland je eigen voorkeur bepalen.

Als laatste kun je natuurlijk besluiten stevig gezoolde wandelschoenen aan te schaffen. Bevallen die niet tijdens het fietsen, dan gebruik je ze om te wandelen of als dagelijks schoeisel.

Voor (fiets)sandalen adviseer ik je de zoekfunctie te benutten. Ik zie veel positieve berichten (maar dat kan zijn omdat ik de positieve kanten [luchtig, snel drogen, met waterdichte sokken ook in regen prettig] daarvan erken en zelf geen negatieve zie [of het enkele losse steentje en zand bagatelliseer]).

@BrunoM
Als terzijde: wat is Permanon? Als ik op die term zoek vind ik alleen een soort autowas?
De trip gaat er inderdaad waarschijnlijk niet dusdanig rottig van worden dat ik 4 weken later nog steeds huilend 3km buiten Edinburgh zit. Ik slaap er nog even over :) fiets/wandelschoenen kopen maar de SPD-plaatjes niet installeren lijkt me onnuttig, toch? De plaatjes zijn recessed dus in principe moet je het verschil met en zonder toch niet merken? Komende twee weken gewoon nog meer fietsen dus en kijken.

Argh, ik ben zo makkelijk om te praten :') Ik had zo gedacht dat iedereen hier overweldigend ja zou knikken en zou roepen hoe geweldig het is om aan een SPD-pedaal te snokken in de beklimming. Maargoed, die ervaring maakt dit forum juist zo handig, eerlijkheid is handig ;) Thanks in ieder geval allemaal.
Je lijkt wel een w... :twisted: :wink: !
Hahaha, ik wou het daarnet zelf nog zeggen over mezelf. Maargoed, hier zitten vast vrijgevochten vrouwelijke leden op dit forum en via internet komen grapjes niet altijd even goed over, dus heb me maar ingehouden ;) Je mag het gerust zeggen, mijn eeuwige twijfelen is een eeuwige last -,- Moet eens kappen met téveel afwegen en beseffen dat een slechte keuze mijn leven niet gaat verkloten :)
BrunoM schreef:(...) fiets/wandelschoenen kopen maar de SPD-plaatjes niet installeren lijkt me onnuttig, toch? De plaatjes zijn recessed dus in principe moet je het verschil met en zonder toch niet merken?
Misschien heb je het gemist, maar de stijfheid van de zool van een fiets/wandelschoen vind ik het grootste voordeel ten opzichte van een gewone sportschoen (met een slappe, zachte zool). Je bespaart daarmee initieel de aanschaf van de plaatjes (niet altijd inbegrepen bij de aankoop van een paar schoenen) en van de spd-pedalen.
aardvark schreef:
BrunoM schreef:(...) fiets/wandelschoenen kopen maar de SPD-plaatjes niet installeren lijkt me onnuttig, toch? De plaatjes zijn recessed dus in principe moet je het verschil met en zonder toch niet merken?
Misschien heb je het gemist, maar de stijfheid van de zool van een fiets/wandelschoen vind ik het grootste voordeel ten opzichte van een gewone sportschoen (met een slappe, zachte zool). Je bespaart daarmee initieel de aanschaf van de plaatjes (niet altijd inbegrepen bij de aankoop van een paar schoenen) en van de spd-pedalen.
Plaatjes en SPD-pedalen heb ik reeds van een gefaalde midlife-crisis-fietspoging van de moeder! (hoewel, heb deze cleats http://www.sportsmanswarehouse.co.za/im ... 068633.jpg maar vind het vierkante frame errond niet meteen, weet niet of dat nodig is. Lake zei van niet)

En dat van die stijfheid had ik wel begrepen, maar ik had dus ook begrepen dat ze dusdanig stijf waren dat ze onprettig zouden lopen (volgens sommigen, niet allen, en hangt natuurlijk weer bijzonder veel af van model tot model)
BrunoM schreef:Hahaha, ik wou het daarnet zelf nog zeggen over mezelf. Maargoed, hier zitten vast vrijgevochten vrouwelijke leden op dit forum en via internet komen grapjes niet altijd even goed over, dus heb me maar ingehouden ;) Je mag het gerust zeggen, mijn eeuwige twijfelen is een eeuwige last -,- Moet eens kappen met téveel afwegen en beseffen dat een slechte keuze mijn leven niet gaat verkloten :)
Wie had het over vrouwen? Ik bedoelde te zeggen "weifelaar". 8)
Travelmaster schreef:
BrunoM schreef:Hahaha, ik wou het daarnet zelf nog zeggen over mezelf. Maargoed, hier zitten vast vrijgevochten vrouwelijke leden op dit forum en via internet komen grapjes niet altijd even goed over, dus heb me maar ingehouden ;) Je mag het gerust zeggen, mijn eeuwige twijfelen is een eeuwige last -,- Moet eens kappen met téveel afwegen en beseffen dat een slechte keuze mijn leven niet gaat verkloten :)
Wie had het over vrouwen? Ik bedoelde te zeggen "weifelaar". 8)
Nice safe.
In onze contreien met een rijk aanbod lijd ik ook wel aan keuze-stress. Bepaal na je eerstvolgende tocht je strategie. Kun je dan nog altijd niet zelf een keuze maken: werp een muntje op (kop of munt). :D

En als aanvulling op
BrunoM schreef:En dat van die stijfheid had ik wel begrepen, maar ik had dus ook begrepen dat ze dusdanig stijf waren dat ze onprettig zouden lopen (volgens sommigen, niet allen, en hangt natuurlijk weer bijzonder veel af van model tot model)
Laat ik het zo zeggen: de berg Fuji beklom ik met mijn stevige klasse B wandelschoen. Met een fiets/wandelschoen had ik die tocht niet aangedurfd. Ook een stadswandeling of museumbezoek van enkele uren, slenter ik liever op andere dan mijn S. Tahoe. Voor het overige heb ik op fietsreis van het opstaan tot en met het opzetten van de tent en het lopen naar de douche (mits voorhanden) en de daartussen gelegen fietsdagtocht (en inkopen doen of een rondje om een indrukwekkend gebouw) mijn fiets/wandelschoenen aan. Maar om te gaan wandelen wissel ik graag naar wat anders. Bijkomend voordeel van een tweede paar schoenen (of sandalen of slippers of ...) is dat als de schoenen waarmee je fietst (drijf)nat zijn, je in elk geval droge warme voeten kunt hebben.
Dussss... Conclusie van het verhaal; na lang denken heb ik toch net een bestelling voor Lake MX 100's geplaatst. Redenering als volgt;
- Sandalen, ik zie er het nut van in, maar vooral in combinatie met een andere schoen. Als het 4 weken slecht weer is ga ik me dit toch beklagen. Daarenboven haat ik sandalen, maargoed, binnenkort word ik 25 en ik heb vernomen dat het vanaf dan gewoon weer mag.
- Wandelschoenen; het meerendeel ga ik toch weldegelijk fietsen. Ik weet dat je met wandelschoenen goed kan fietsen, but still. Heb daarnet nog eens een kort 15km ritje gedaan door het bos (meteen even mijn fiets op semi ruige paadjes getest, ging goed!), en ik merkte toch dat ik soms wel een keer wil doorfietsen, en tjonge, wat maakt die centrifugale kracht het toch lastig om je voet op het pedaal te houden ( :roll: )
- SPD wandelfietsschoenen; ik heb er toch na wat Googlen echt nog meer goede verhalen over gelezen, en hier waren er ook enkele mensen. Dus, gekocht. Doet het wat het belooft? Dan heb ik een geniale keuze gemaakt en goede ontdekking. Doet het het niet? Fietsen zal het ongetwijfeld wel uitstekend doen, en ik heb nog altijd mijn sportschoenen mee als backup.

Lessen zijn er om geleerd te worden!

Ik dank u allen voor de hulp en nodig u uit om eind september mijn reisverslag vol ongeremd geklaag of lof te lezen :)
Je zal er vast een prima reis mee maken! Enne, neem dan een setje oprolbare Teva's mee voor 's avonds bij de tent. Zit net wat lekkerder!
Behoorlijk goede conclusies naar mijn gevoel.
BrunoM schreef: 3) SPD-pedalen om te fietsen zijn een persoonlijke kwestie en fiets/wandelschoenen al helemaal. Er zijn echter mensen die het met veel succes doen.
4) Fietsen op wandelschoenen is goed mogelijk mits anti-slip pedaal (dat is toch gewoon een ruwe pedaal? Hoe vaak glij je van je pedaal? O,o). Nadeel.. slechtere energie-overbrenging? (als ik dit zo schrijf lijkt dit me een non-argument en ben ik toch weer aan het twijfelen of ik niet gewoon hiervoor moet gaan. Zeg nog eens een nadeel aan deze keuze :D)
Ik denk dat de snelheidswinst bij fietsers die niet gaan voor een sportieve prestatie erg beperkt is. De grote winst is de betere controle indien men op slecht terrein fietst. Op goed wegdek speelt dat weinig rol.

Het verschil tussen een goede en een slechte fiets-wandelschoen is in mijn ervaring soms 1 mm rubber. Als de schoenplaatjes net niet diep genoeg liggen, dan krijg je:
- Met momenten slechte grip bij het wandelen.
- Continu geknars van de plaatsjes op de stenen. Dit is niet enkel storend, maar maakt het gebruik op kwetsbare ondergrond (denk maar een de vloeren in sommige gebouwen) ongewenst.
BrunoM schreef: 5) Sandalen. Wat zijn daar nuweer de nadelen, koud en nat?
Er zijn zelf fietsers die ook in de winter kiezen voor sandalen. Standaard schoenen isoleren immers slecht en de isolatie dient te komen van (al dan niet waterdichte) sokken/kousen en overschoenen. Met de combinatie van sandalen, 1 paar waterdichte sokken en nog 1-2 paar sokken en indien nodig dikke isolerende overschoenen kan men best wat hebben.
BrunoM schreef: ik heb een 44. Koop ik een 45 of probeer ik gewoon eerst met een 44?
Het enige dat werkt is passen. En dat het liefst 's avonds (na een dag actief te zijn geweest) en met de sokken die men normaal gezien draagt.

Renaat
Even een update; heb de schoenen (Lake MX 100) nu al 2 dagen getest, nog geen lange ritten, maar heel veel aangehad in huis en mee naar de winkel etc gegaan. Uren na elkaar aangehad, en ze zitten goed, en lopen ook fantastisch. Ik ben geen wandelschoenen gewend dus weet niet wat ik nu juist mis, maar ik kan hiermee trappen op en afhollen, rennen, ... Ik merk oprecht geen punt wat me zou tegenhouden hier een dag daadwerkelijk op te hiken. SPD plaatjes zijn wennen, bij mijn Look schoenen vlieg ik er vanzelf in, hier is het toch altijd even zoeken. Vanavond ga ik waarschijnlijk op mijn eerste out-in-the-wild kampeersessie, nu het grootste deel van mijn gear hier toch al is, ik ben van plan een 36km naar de dichstbijzijnde paalkampeerplaats te gaan en morgen terug te komen.