Additionally, paste this code immediately after the opening tag: duitsland-denemarken-zweden rondje - Forum Wereldfietser

duitsland-denemarken-zweden rondje

We willen binnenkort een rondje Duitsland-Denemarken-Zweden fietsen.
Globaal: met de trein naar Lubeck.
Vandaar met de fiets : Puttgarden-Denemarken Roedbyhaven-Kopenhagen-Zweden Malmo - langs de kust tot Goteborg-Denemarken Skagen en dan langs de kust weer terug naar Bremen.

Dit is een globale inschatting,we hebben verder niks gepland maar zijn wel nieuwsgierig wat jij als fietser op deze route ons kan adviseren.

We fietsen met een hondenfietskar met hond.
Gaan niet kamperen.
dagelijks rond de 60 km fietsen.

Dus heb je tips????hoor het graag
Ik las je bericht en dacht "dat gaat niet, van Gotenburg naar Skagen", maar kennelijk bestaat er wel een veerverbinding naar Frederikshavn. Weer iets nieuws geleerd.

Ziet er uit als een aantrekkelijk rondje, al weet ik niet of ik Malmö - Gotenburg op zou nemen in mijn route. Ik weet niet meer precies waarom ik (lang geleden) op mijn tocht van Oslo richting Malmö die route inkortte om af te slaan naar Kopenhagen: ik koos de oversteek Helsingborg - Helsingør.

Hopelijk kan een andere WF-er een meer positief beeld schetsen, maar ik vond de omgeving rondom en na Gotenborg in zuidelijke richting nogal saai en industrieel. Het had vast en zeker ook te maken met het feit dat ik ruim over de helft van mijn zomervakantie was en min of meer de terugreis moest gaan plannen. Ik herinner me maar een hoogtepunt inzake Gotenburg en dat was de aankoop van mijn Trangia Duossal. Als onervaren en hoogst eigenwijs jongmens had ik een campingazbrander geleend en mijn gasvoorraad was op, nieuwe cartouches met schroefventiel waren peperduur of niet te koop en koud eten was ik volkomen zat.

Je gaat de westkust van Jutland volgen tot aan Bremen? Waar ik positief over ben, is het stuk Frederikshavn > Skagen > Hanstholm (zie ook dit bericht). Ik reed dat stuk dicht aan zee (de fietsroutes daar gaan bijna over het strand) en vond dat heerlijk. Wel kom je relatief smalle schelpenpaden tegen, iets om rekening mee te houden met de hondenkar. Mijn budget was niet toereikend voor vast onderdak (ik zocht geregeld de gratis paalkampeerplaatsen op) maar je vind vast wel wat "Zimmer frei" of kleine pensions in de kustplaatsen.

Naast de schelpenpaden is de overheersende windrichting (west tot zuidwest) een aandachtpunt. Fietsend van noord naar zuid niet te vermijden, maar als je de zeewind zat bent zou je kunnen overwegen meer naar het binnenland van Jutland te gaan. Ik volgde de Hærvejen, omdat ik daarmee historie & inspanning combineerde: voor mij een ontspannende vakantie. Ik vond de doorsteek Viborg > Nykøbing > Klitmøller (iets westelijk van Hanstholm) geweldig. Ondanks regen en stormwind, of misschien juist wel daardoor was het fietsen door die regio met zijn binnenzeeën heel indrukwekkend.

Je hebt vast je redenen om willen starten in Lübeck en te eindigen in Bremen, maar ik zou de route in omgekeerde volgorde rijden (vnl. vanwege de heersende windrichting, de kust van Jutland levert je naar mijn ervaring meer tegenwind op op dat stuk, dan dat je er voordeel van hebt op de route van Malmö naar Gotenburg).

Vergeet in elk geval niet om in Lübeck marsepein te gaan proeven bij de firma Niederegger - hemels!

Oh ja, als laatste: je weet dat je niet over de Øresundbron (Sontbrug) tussen Kopenhagen en Malmö mag fietsen? Alternatieven zijn fiets in trein of een snelle veerboot. Ik ben wel benieuwd of je met hond & kar de trein kunt nemen, wil je daarover iets schrijven als je dat hebt uitgezocht of hebt gedaan?
bedankt voor de info.
de "rij"richting ivm de wind is een goeie, daar heb ik wel aan gedacht maar nog niet uitgezocht.
Als het gebied tussen malmo-gotenborg niet de moeite waard is,kunnen we Zweden dan beter laten liggen?
Het leek me zo'n leuk idee om Zweden mee te pikken in de route.

Waarom we willen starten / eindigen in Lubeck/Bremen/Hamburg.... is dat we het gedeelte daar onder al gefietst hebben.
Als we daar naar toe moeten fietsen is de helft vd vakantie al voorbij.
Ook de noordzee route hebben we gehad tot de Deense grens.

Als we een stuk met de trein doen kunnen we verder het land in,en zo nieuwe dingen ontdekken.

Het gedeelte noordzee route vanaf Greetziel-wilhemshaven is erg mooi,zijn daar al vaker naar toe geweest voor bijv een lang weekendje weg.

Dus als iemand verdere goede tips heeft???hoor het graag...
Voor Zweden zou ik zeker niet afgaan op alleen mijn ervaring, dat maar een klein stukje van jouw hele routeplan in Zweden omvat. Ik denk dat mijn ervaring erg gekleurd werd door mijn mentale gesteldheid ("de vakantie is over twee weken voorbij", een luxe probleem ;)). Ik vond bijvoorbeeld (gevoeld) eindeloze stukken fietsen door naaldbos in Zweden juist wel een aardig contrast vormen met minder begroeide (in elk geval veel lager) bergruggen in Noorwegen. De zomer in Scandinavië was dat jaar erg uitbundig (warm, veel extreem zonnige dagen) waardoor de schaduw in de bossen van Zweden extra welkom was.
de route ligt toch niet vast,en we hebben nog 2 weken voordat we gaan.
visit Zweden vraag ik ook nog...