Additionally, paste this code immediately after the opening tag: ...breng fietsbelasting terug! - Forum Wereldfietser

...breng fietsbelasting terug!

Ondernemers Amsterdam: breng fietsbelasting terug http://www.telegraaf.nl/binnenland/2287 ... ng___.html

[moderator]Onderwerp verplaatst[/moderator]
Ofschoon ik de nering van de voorzitter van die winkeliersvereniging al niet bezocht, sterkt mij dit bericht me om met de voeten te stemmen en vooral daar geen inkopen te doen.
Met deze meneer zouden twee dingen aan de hand kunnen zijn:

1. Hij is volslagen van de pot gerukt, al dan niet onder invloed van drank en/of drugs.
2. Hij wordt betaald door de RAI/Bovag

Ik zou in zijn plaats een wel heel hoog bedrag bedingen om me zo te kijk te zetten...
Ach het blijft de Telegraaf. Het hele verhaal zal wel iets genuanceerder zijn. Des al niet te min blijft het een van de pot gerukt idee van een stel ondernemers met teveel ego en veel te weinig hersens. Zullen vermoedelijk wel in dikke proletenbakken Amsterdam onveilig maken en jaloers zijn op vrije fietsers.
Hopelijk denkt de politiek beter na, hoewel....
Het is misschien wat smeuïg gebracht, maar in het document 'Groei in goede banen' op de website van de vereniging staat toch echt dat ze de geesten rijp wil maken voor laten meebetalen.
Heel lang was de auto vervuilend en verstoppend zorgenkind. Nu is de auto schoner en elektrisch en wacht ons een nieuwe uitdaging: de fiets. Amsterdam heeft een enorme fietsdichtheid. De stad komt letterlijk ruimte tekort. Voor Amsterdam City is het geen fietsprobleem, maar een mobiliteitsvraagstuk dat roept om een serieuze aanpak en forse investeringen waar de fietser aan mee zal moeten betalen. Technisch kan het. Het is ook nog eerlijk. Nu nog de geesten rijp krijgen.
Ik vrees dat dit een een-tweetje is met Amsterdamse gemeenteambtenaren, die ook met dit idee bezig zijn. Het woord krankjorum is hier in elk geval wel op zijn plek.
Dat electrische auto's in zekere zin milieuvriendelijk zijn, begrijp ik. Maar het argument dat ze minder verstoppend zijn is natuurlijk flauwekul! Een auto is een auto: ongeveer 4 bij 1,50 meter groot, ongeveer een ton wegend en dat allemaal om in de meeste gevallen 1 of 2 mensen ergens naar toe te brengen. De auto is een uitkomst als je veel boodschappen haalt of zware spullen wilt vervoeren, maar voor de rest is het waanzin om met zo'n ding de stad in te gaan, zolang je in staat bent te fietsen, lopen of in de bus of tram te stappen.

Het probleem van "te veel" fietsen in de stad is dat er te weinig stallingsmogelijkheden zijn, zeker in verhouding tot de ruimte die wordt ingenomen door parkeerplaatsen voor auto's.
Riny Visser schreef:Het probleem van "te veel" fietsen in de stad is dat er te weinig stallingsmogelijkheden zijn, zeker in verhouding tot de ruimte die wordt ingenomen door parkeerplaatsen voor auto's.
Klopt, maar minstens even groot is het probleem dat Nederlandse fietsers niet bereid zijn hun fiets in een stalling te plaatsen en die gewoon overal neerkwakken alsof dat een fundamenteel recht is. Veel stallingen worden onvoldoende gebruikt omdat het dan drie minuten langer lopen is naar de trein (Utrecht!).
Geen enkele auto is schoon, of milieuvriendelijk. Geen enkele auto ook is schoner, hoogstens minder vies.
Mee eens. Ik bedoel het in relatieve zin. Wat het neerkwakken van fietsen betreft. Dit is zeker waar, maar veel stallingen deugen niet. Te weinig ruimte: sturen die in elkaar haken en kabels die los worden getrokken en de meest gebruikelijke beugels brengen het gevaar met zich mee dat bij harde wind je voorwiel eraan gaat. Is mij al eens overkomen in de stalling van een vroegere werkgever. Het was gelukkig een stalen wiel, dus ik kon het nog min of meer rechttrappen, waardoor ik naar huis kon komen. Het wiel moest wel worden vervangen: de velg was krom. De fiets was het gelukkig waard: een redelijk nieuwe Gazelle Primeur met 3V SA naaf en trommelremmen met trekstangen, maar toch zonde van je geld.

In Deventer hebben we een gratis bewaakte stalling in de binnenstad, vlak achter de Hema. Daar wordt veel gebruik van gemaakt.
Ik weet niet of dit een persoonlijke uitspraak is van de heer Koster, of dat het een officieel standpunt is van Amsterdam-City.
Er is inderdaad een fietsenparkeerprobleem in Amsterdam. Voor een belangrijk deel veroorzaakt door weesfietsen. Veel mensen in Amsterdam schaffen echter geen fatsoenlijke fiets aan vanwege het risico van diefstal. Men rijdt een barrel op en laat dat dan achter.

Er zijn klachten over geparkeerde fietsen op de Dam, maar de Bijenkorf heeft de fietsenstalling opgeheven en de ruimte bij de parkeergarage voor automobielen gevoegd. Winkeliers zouden veel meer moeten denken aan hun klanten per fiets.
In Amsterdam ligt het gemiddelde inkomen van mensen die zich regelmatig per fiets verplaatsen hoger dan het inkomen van mensen die nauwelijks of nooit fietsen!

Heeft de heer Koster wel eens nagedacht hoe Amsterdam eruit zou zien als alle fietsers in de stad de auto zouden nemen? Dan wordt de stad echt onbereikbaar en zou volkomen uitpuilen van de automobielen.

Inderdaad was er voor de oorlog een fietsplaatje, maar dat wat landelijk. Moeten fietsers van buiten Amsterdam bij het idee van Koster een `tijdelijk plaatje` kopen?

In de jaren van de crisis hoefden werklozen geen fietsbelasting te betalen, maar ze kregen als stigma een gaatje in hun plaatje.
Het is de Duitse bezetter geweest die een einde maakte aan het plaatje, maar daarna verdwenen ook alle fietsen richting Duitsland.

Zwitserland heeft nog vrij lang een fietsplaatje gehad, maar dat is afgeschaft, omdat de kosten hoger werden dan de baten.

De heer Koster vind het oneerlijk ten opzichte van automobilisten die wel wegenbelasting betalen. Overigens zijn zg `schone auto´s` vrijgesteld van wegenbelasting. Een auto van 1200 kilo met benzinemotor betaalt in Amsterdam 600 Euro aan wegenbelasting. Ga eens omrekenen wat hier verhoudingsgewijs te halen valt voor een fiets zonder motor van 16 kilo?
bert sitters schreef:Zwitserland heeft nog vrij lang een fietsplaatje gehad, maar dat is afgeschaft, omdat de kosten hoger werden dan de baten.
Aanvulling: het Zwitserse fietsvignet was een bewijs dat je een (verplichte) WA-verzekering had als fietser. Het was geen belastingheffing zoals het Zwitserse autovignet. Het fietsplaatje is afgeschaft omdat vrijwel alle Zwitsers sowieso een WA-verzekering hebben en inderdaad ook vanwege de hoge administratiekosten.
Vrijwel alle vervoersproblemen in Amsterdam zijn terug te voeren op de automobiel.
De reiziger die het OV gebruikt wordt voor 60% gesubsidieerd door de overheid. Als de fietsbelasting leidt tot meer OV-gebruik dan zouden de opbrengsten van deze fietsbelasting wel eens negatief kunnen zijn. De fiets is gewoon de goedkoopste vorm van transport, maatschappelijk gezien, met de minste impact op openbare ruimte en milieu. Reden om het niet te belasten.
peter de rijk schreef:Klopt, maar minstens even groot is het probleem dat Nederlandse fietsers niet bereid zijn hun fiets in een stalling te plaatsen en die gewoon overal neerkwakken alsof dat een fundamenteel recht is.
Recht? Het is zelfs vaak een plicht om de fiets op de stoep neer te ztten:
RVV Art 27
Fietsen en bromfietsen worden geplaatst op het trottoir, op het voetpad of in de berm dan wel op andere door het bevoegde gezag aangewezen plaatsen.
Alien schreef:Vrijwel alle vervoersproblemen in Amsterdam zijn terug te voeren op de automobiel.
Vrijwel alle vervoersproblemen op de hele wereld. Het is eigenlijk verwonderlijk dat gemotoriseerd vervoer nog steeds als een statussymbool geldt. Uit allerlei onderzoeken blijkt dat ruim de helft van de gemotoriseerde verplaatsingen onnodig is, waarmee deze trotse auto-, brommer- of snorfietsbezitters zichzelf vooral als bijzonder domme mensen te kijk zetten. Domheid = wel verstand hebben, maar het niet of verkeerd gebruiken
Ave Gone schreef:Recht? Het is zelfs vaak een plicht om de fiets op de stoep neer te ztten:
RVV Art 27
Fietsen en bromfietsen worden geplaatst op het trottoir, op het voetpad of in de berm dan wel op andere door het bevoegde gezag aangewezen plaatsen.
Deels waar. Je hebt je als gebruiker echter óók aan de APV te houden, en die hebben vrijwel altijd aanvullende bepalingen m.b.t. het plaatsen van fietsen. Zomaar overal neerkwakken is dus bijna nergens aan de orde.

Zie ook http://www.fietsberaad.nl/library/repos ... ersie2.pdf
ik weet niet of er in BE eigenlijk wel regels bestaan waar je je fiets kan en mag neerpoten, ik denk dat er hier geen regels omtrent bestaan....

Wat wel zo is, als ik naar de bij ons zijnde fietstallingen kijk, echt daar pleur ik mijn fiets niet tussen, soms lijkt het wel een stort of een oud ijzer opslagplaats....
Gemeente Amsterdam:
Het toegenomen fietsgebruik bespaart de stad jaarlijks € 20 miljoen in het OV en € 20 miljoen aan auto-infrastructuur. Vergeleken met de andere vervoersvormen levert investeren in de fiets het meeste effect per euro op.
En dan komt die ondernemersvereniging aan met een opmerking "Maar ik vind dat we concrete stappen moeten nemen om de enorme groei van fietsers in de binnenstad te controleren".

Nee dus, enorme boseikel. Je moet het stimuleren.
En dat noemt zich dan ondernemer.
Je kunt een reactie sturen naar Willem Koster, de voorzitter van Amsterdam City, die deze uitspraak heeft gedaan voorzitter@amsterdamcity.nl