Ondernemers Amsterdam: breng fietsbelasting terug http://www.telegraaf.nl/binnenland/2287 ... ng___.html
[moderator]Onderwerp verplaatst[/moderator]
[moderator]Onderwerp verplaatst[/moderator]
Additionally, paste this code immediately after the opening
tag:Heel lang was de auto vervuilend en verstoppend zorgenkind. Nu is de auto schoner en elektrisch en wacht ons een nieuwe uitdaging: de fiets. Amsterdam heeft een enorme fietsdichtheid. De stad komt letterlijk ruimte tekort. Voor Amsterdam City is het geen fietsprobleem, maar een mobiliteitsvraagstuk dat roept om een serieuze aanpak en forse investeringen waar de fietser aan mee zal moeten betalen. Technisch kan het. Het is ook nog eerlijk. Nu nog de geesten rijp krijgen.
Klopt, maar minstens even groot is het probleem dat Nederlandse fietsers niet bereid zijn hun fiets in een stalling te plaatsen en die gewoon overal neerkwakken alsof dat een fundamenteel recht is. Veel stallingen worden onvoldoende gebruikt omdat het dan drie minuten langer lopen is naar de trein (Utrecht!).Riny Visser schreef:Het probleem van "te veel" fietsen in de stad is dat er te weinig stallingsmogelijkheden zijn, zeker in verhouding tot de ruimte die wordt ingenomen door parkeerplaatsen voor auto's.
Aanvulling: het Zwitserse fietsvignet was een bewijs dat je een (verplichte) WA-verzekering had als fietser. Het was geen belastingheffing zoals het Zwitserse autovignet. Het fietsplaatje is afgeschaft omdat vrijwel alle Zwitsers sowieso een WA-verzekering hebben en inderdaad ook vanwege de hoge administratiekosten.bert sitters schreef:Zwitserland heeft nog vrij lang een fietsplaatje gehad, maar dat is afgeschaft, omdat de kosten hoger werden dan de baten.
Recht? Het is zelfs vaak een plicht om de fiets op de stoep neer te ztten:peter de rijk schreef:Klopt, maar minstens even groot is het probleem dat Nederlandse fietsers niet bereid zijn hun fiets in een stalling te plaatsen en die gewoon overal neerkwakken alsof dat een fundamenteel recht is.
Vrijwel alle vervoersproblemen op de hele wereld. Het is eigenlijk verwonderlijk dat gemotoriseerd vervoer nog steeds als een statussymbool geldt. Uit allerlei onderzoeken blijkt dat ruim de helft van de gemotoriseerde verplaatsingen onnodig is, waarmee deze trotse auto-, brommer- of snorfietsbezitters zichzelf vooral als bijzonder domme mensen te kijk zetten. Domheid = wel verstand hebben, maar het niet of verkeerd gebruikenAlien schreef:Vrijwel alle vervoersproblemen in Amsterdam zijn terug te voeren op de automobiel.
Deels waar. Je hebt je als gebruiker echter óók aan de APV te houden, en die hebben vrijwel altijd aanvullende bepalingen m.b.t. het plaatsen van fietsen. Zomaar overal neerkwakken is dus bijna nergens aan de orde.Ave Gone schreef:Recht? Het is zelfs vaak een plicht om de fiets op de stoep neer te ztten:
RVV Art 27
Fietsen en bromfietsen worden geplaatst op het trottoir, op het voetpad of in de berm dan wel op andere door het bevoegde gezag aangewezen plaatsen.
En dan komt die ondernemersvereniging aan met een opmerking "Maar ik vind dat we concrete stappen moeten nemen om de enorme groei van fietsers in de binnenstad te controleren".Het toegenomen fietsgebruik bespaart de stad jaarlijks € 20 miljoen in het OV en € 20 miljoen aan auto-infrastructuur. Vergeleken met de andere vervoersvormen levert investeren in de fiets het meeste effect per euro op.