Juli 2014

10:19 vertrek Nevers Intercites trein.
12:51 aankomst Paris-Bercy
Fietsen naar Gare du Nord
14:46 vertrek Paris-Nord (TGV)
15:48 aankomst Rijsel (station Lille-Flandres)
16:08 vertrek Rijsel (station Lille-Flandres) Belgische Intercity.
18:10 aankomst Antwerpen-Centraal.
18:36 vertrek Antwerpen-Centraal.
20:16 Aankomst Den Haag HS (was de geplande aankomst, maar de trein had 15 min. vertraging) .
20:43 vertrek Den Haag HS.
21:31 aankomst Amsterdam Centraal.

Geboekt voor de treinen in Frankrijk een dag voor vertrek in het station van Nevers. Men kon voor mij geen tickets vanaf Rijsel boeken. Heb ik bij de conducteurs gedaan. De Belgische conductrice zat vaak op de trein tussen Rijsel en Antwerpen en kende het probleem, maar zij kon alleen een kaartje voor Belgie verstrekken. Zij schreef op mijn vervoersbewijs een bericht voor de conducteur van de internationale trein vanaf Antwerpen. Werkte allemaal prima.

Vanaf Nevers gaat ook een Intercités om 10:01 uur naar Parijs. Deze stopt niet onderweg en is voor 12:00 uur al in Parijs, maar in deze Intercités is reservering voor fietsen verplicht en alle fietsplaatsen waren al volgeboekt. In de Intercités van 10:19 uur zijn de fietsplaatsen zonder reservering. Per rijtuig kunnen er twee fietsen opgehangen worden. De instap is hoog, maar te trein stond al ruim 20 minuten voor vertrek gereed, zodoende had ik alle tijd om de bagage van mijn fiets te laden en alles in te laden. Zonder probleem vond ik een plaats voor mijn fiets.

Er gaan ook om 08:01 uur een Intercités naar Parijs, maar dat vond ik wel wat vroeg, omdat ik op de camping stond en ook nog wat eten en drinken wilde inslaan voor onderweg.

Het station van Nevers heeft geen liften, maar de trein vertrok vanaf spoor A, dat direct grenst aan de hal. Dus geen gedoe met mijn fiets sjouwen op de trappen.

Er is een Michelin-fietskaart van Parijs. Had dus met die twee uur ruim de tijd om die 5 km te fietsen en in de buurt van het Gare du Nord op een terrasje een pizzaatje te eten met een pichet rouge en een deca creme.

In de TGV van Parijs naar Rijsel waren vier fietsplaatsen. Reserveren is verplicht.
De fietsplaatsen waren helemaal vooraan op de kop van het eerste treinstel van de twee gekoppelde treinstellen van elk 8 rijtuigen. Stukkie lopen dus, maar in Rijsel dan wel aan het begin van het perron.

In de Belgische intercity waren twee rijtuigen met een fietsenhok tegen elkaar aan. In totaal vier fietsplaatsen. De conducteur moet de deur openen en helpt bij het inladen. De bagage moet wel van de fiets af.

In de internationale trein van Brussel en Antwerpen naar Den Haag waren nu ook twee rijtuigen met fietsplaatsen in het midden van de trein.

Al met al toch een redelijk ontspannen reis, ondanks de warme dag en alle vakantiedrukte.

De totale kosten waren ongeveer 160 Euro. Als je aanzienlijk eerder boekt, heb je in Frankrijk wel kans op een veel lager tarief. Kan in Nederland bij de Treinreiswinkel: http://www.treinreiswinkel.nl