Additionally, paste this code immediately after the opening tag: voorstellen + advies gevraagd - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

voorstellen + advies gevraagd

137 berichten
@Lennart - Marten heeft spullen van Mittelmeyer en volgens het internet hebben zij een tussen stukje ontwikkeld waarbij je gewone racegrepen kunt gebruiken. Deze:
Afbeelding Dus zijn HS 66 grepen
gaaf , ik sluit me wel aan bij wim: erg blij met mn hs 66

mooi dat er weer wat is.

alle 19 0f 20 oplossingen die ik tot nu toe ben tegengegkomen van rohlof met racebocht vind ik niet erg mooi of briljant.
pompje raod morpgh in mn fiesttas
Dat jullie erg blij zijn met de hs 66 kan ik begrijpen - ben er nu regelmatig het internet naar af aan het zoeken met helaas nog geen resultaat. Dus voorlopig wat mij betreft bovenstaande oplossing omdat hydraulisch me gewoon heel erg fijn lijkt - maar laat Marten me vertellen wat het handigste is - is wel wat minder mooi dan met hs grepen maar is dan maar even niet anders. Wie weet wat de toekomst brengt... Misschien niet mooi of brilliant zoals jij het noemt Lennart maar zolang het functioneel is. Natuurlijk tellen looks ook mee maar fucntie gaat bij mij boven looks.

Wim dank voor de pomp tip - staat in mijn overleg lijstje erbij.

Heb ook nog de Leyzne Floor Drive HV/ HP toegevoegd die ik het pomp draadje tegenkwam - vind de looks wel erg mooi en de test results zijn ook goed. Mezelf kennend is een pomp met slang misschien beter om een ventiel naar naar de... te helpen.
Ik zal je willen aanraden om de Shimano PD-M324 die je in je lijstje hebt, vervangen voor de Shimano PD-A530.

Mijn ervaring met de M324 is als je een ritje maak met een schoen met een slappe zool ze niet prettig aanvoelen en niet genoeg ondersteuning geven. Ook als je van het pedaal afschiet heb je eerder kans op een verwonding aan je kuit of scheenbeen.

Deze heb ik daarom ook vervangen voor de A530 en die bevallen mij een stuk beter. Maar dit is mijn persoonlijke ervaring, er zijn genoeg mensen die met veel plezier rondrijden met de M324. Maar misschien nog voor jou nog wel het bekijken waard.
Dank voor de tip - ga ik veranderen want goed verankerd zitten vind ik wel erg belangrijk alsmede dat de steun erg goed is. Heb vlug last van dode tenen.
Bij beide pedalen zal je goed verankerd zitten, de spd kant is hetzelfde.

Ik bedoelde voornamelijk de niet spd kant. Dus als je gaat fietsen zonder fietsschoenen, maar met sportschoenen bijvoorbeeld die niet zo'n stijve zool hebben als fietsschoenen. Daarbij vind ik de A530 aanzienlijk fijner.

Sorry als het niet zo duidelijk was overgekomen.
Ook duidelijk - dat grotere oppervlak aan de niet spd kant lijkt me wel erg handig. Neem meestal namelijk een paar Teva sandalen mee en die zouden hier dan goed op moeten kunnen en voldoende steun geven. Handig voor een kort ritje zonder bagage.

Blijven de 530 gewoon op mijn lijstje staan ipv de 324.
Inge1 schreef: [Pomp] Aan de achterkant zat ik inderdaad te denken - makkelijk + mooi aan de kant. Spatborden wil ik er niet op dus ruimte genoeg vermoed ik.
Ik had aangenomen dat dat niet zou passen - nooit doen dus, zomaar iets aannemen. :)

Carl
Ik beaam wat Wim zei: de Zefal HPX is absoluut dé topper onder de pompen.
Ziet erop het eerste zicht uit als een 12 in een dozijn-pomp maar behoort werkelijk tot een héél andere klasse.

Greetz,
Bram
Bram dat is fijn te weten, echter het feit dat hij rechtstreeks op het ventiel moet vind ik zelf wat lastig (althans weet uit een ver verleden dat ik dat lastig vind) maar ga met Marten overleggen wat voor mij het makkelijkste zal zijn.
Vraagje - ik ben tegen het disc brake systeem aangelopen en om de een of andere reden vind ik dat wel aantrekkelijk (misschien wel omdat het ook het remsysteem van mij auto is :D ). Maar ik kan er voor mezelf niet uitkomen of het nu wel/ niet handig is en wat de eventuele voor-en nadelen t.o.v. V-Brakes, Magura zouden zijn. Heb de zoekfunctie inmiddels gebruikt en ben daar wel al e.e.a. tegen gekomen maar nog niets wat overtuigd om het wel/ niet te doen :? . M.n het kunnen remmen onder alle omstandigheden spreekt me erg aan.

Waar ik wel aan zit te denken is om het frame/ vork geschikt te maken voor zowel disc brake als V-brake systeem zodat altijd de mogelijkheid bestaat om te wisselen van systeem.

Wie wil zijn gedachten hierover en liever nog zijn ervaringen hierover delen.

Nooit geweten dat het zo "lastig" zou zijn om beslissingen te nemen over wat wel en wat niet voor onderdelen op de fiets. Luxe probleem, hoezo! :wink:
Ik denk dat er veel redenen zijn aan te voeren om juist vóór schijfremmen te kiezen. Zelf aarzel ik kom één reden, met twee achterliggende gronden.

Op de GDMBR reed een Amerikaan op een MTB met schijfremmen ca. een week met mij mee (of ik met hem). Zijn voorrem (schijfrem) was bij transport in het vliegtuig minimaal verbogen, hij arriveerde op een zondag (geen fietsenmaker open en ook de week erna geen LBS nabij de route) en wilde toch direct de wildernis in. Iedere dag vervloekte hij zijn ongeduld minstens eenmaal omdat hij afdalingen veel behoedzamer moest inzetten omdat hij de remklauw zover als mogelijk had moeten openzetten.

Ik heb het idee dat ik bij kabelbreuk bijv. makkelijker kan improviseren met velgremmen dan met schijfremmen. Alhoewel ik door ervaringen van anderen steeds meer overtuigd raak van de robuustheid van hydraulische remsystemen.

M.a.w. als de fiets niet op (vlieg)transport hoeft en ik niet van plan ben om onherbergzame streken op te zoeken is er geen reden om niet voor schrijfremmen te kiezen (let op de dubbele ontkenning).
Schijfremmen remmen hard en goed maar schijven kunnen gemakkelijk een beetje verbogen raken waardoor ze gaan aanlopen. Hydraulische systemen kunnen ook gaan lekken of er kan lucht in komen en dan is het onderweg lastig repareren. Ik vind dat ook een nadeel van HS33 trouwens. Komt nog eens bij dat remblokjes in den vreemde niet of nauwelijks te vinden zijn tenzij je een fietsenzaak gespecialiseerd in MTB's tegenkomt. Voordeel van v-brakes is de eenvoud en repareerbaarheid van het systeem. Voordeel van schijfremmen is de enorme remkracht ook in de regen, maar vraag jezelf af of je dat echt nodig hebt op een vakantiefiets.

Zefal HPX wordt de hemel in geprezen maar is in mijn ervaring achterhaald in vergelijking met nieuwe modellen pompjes. De pompen met slang, voet, uitklapbaar handvat en drukmeter van Topeak, Lezyne en BBB zijn ontzettend goed, daar mag de HPX qua gemak nog niet eens de veters van strikken.
Mannen dank voor jullie mening/ gedachten. Top!

Dat van het verbuigen ben ik ergens anders ook tegengekomen. Puntje van aandacht. Of het repareren van mechanisch makkelijker is dan hydraulisch geen idee. Ga ik het met Marten over hebben. Alhoewel ik wel heel erg neig naar hydraulisch simpelweg omdat ik graag als ik toch een fiets in elkaar zet graag het nieuwste erop heb zitten - blijft het ook het langste bij de tijd.
Voorlopig hoeft de fiets niet op transport ergens naar toe dus is beschadiging van de disc voor mij voorlopig nog niet aan de orde.

Dit is wel de reden dat ik erna neig om beidde remsystemen te willen kunnen bevestigen op de de fiets - ga ik nog eens naar verre afgelegen oorden dan kan ik voor V-brakes (hydraulisch) kiezen en anders de schijfrem of beidde tegelijkertijd gemonteerd hebben :) . Alhoewel een reserve disc natuurlijk ook kan vermoed ik want reserve remblokjes moet je tenslotte ook meenemen.

Of ik de remkracht nodig heb - geen idee maar de gedachte om ook in de regen goed te kunnen remmen vind ik wel heel erg prettig.

De reden dat ik liever een Topeak, Lezyne en BBB - mijn 1e keus Lezyne (vind deze mooiste looks hebben - ik weet wel dat dat niet doorslaggevend mag zijn. Maar toch?) - heb dan de HPX is inderdaad vanwege het voetstuk en de slang. Ga met Marten gewoon overleggen hoe we die het mooiste op de fiets kunnen plaatsen. Mijn keuze indien mogelijk achter de zitbuis en anders aan de zijkant van bidon.
Over een pompje op het frame.

Op mijn racefiets, die ofwel onder mijn achterste zit, danwel in het fietsenhok staat, vind ik een houder wel een uitkomst (het pompje past niet in de kleine zadeltas), maar op een reisfiets een overbodig ding.

Mijn reisfiets kwam met een houder onder de bovenbuis voor een klein pompje (met slang en voetstuk, werkt heel prettig). Als solofietser ben ik me er aan gaan ergeren. In tegenstelling tot de bidons bijvoorbeeld, vind ik een pompje een ding dat in grijpgrage vingers verdwijnt (net als een stuurtas of een fietscomputertje, zeker zo'n glimmende zilverkleurige Lezyne) en ik nam dan ook telkens bij het inkopen doen en ook op de kampeerplaats de pomp van het frame af. Ik heb de houder nog niet van de fiets afgeschroefd, maar de pomp zit bij mij uit het zicht in de fietstas, samen met de reserve binnenband & de plakspullen.


Over pedalen.

Mocht je er waarde aan hechten dat je fiets aan alle wettelijke voorschriften voldoet - pedalen moeten zijn voorzien van reflectoren - dan kun je ook nog overwegen te kiezen voor Shimano PD-T780 (link naar topic), helaas kun je voor de prijs daarvan wel twee keer de PD-M324 aanschaffen (waarvoor ook losse reflectoren te koop zijn).
Als solo fietser ben ik het met je eens dat het handiger is om hem in de fietstas te stoppen echter voorlopig maak ik alleen toertochten in de groep - althans dat is de planning voor in ieder geval komend jaar en dan vind ik het wel fijn een pomp op het frame te hebben. Je hebt wel gelijk dat de Leyzne erg opvalt (houd wel van wat chroom) maar misschien is daarom de Toppeak wel een betere keuze. Moet ik nog maar even hard over nadenken.
Heb zelf in het verleden nooit de pomp verwijderd van de fiets als ik inkopen of zo ging doen en ben hem nooit kwijtgeraakt maar misschien is dat mazzel geweest.

Naar de pedalen link ga ik kijken. Dank voor de tip! - alhoewel ik niet zo hecht aan het wettelijke voorschrift betreft reflectoren op pedalen.

Kleine aanvulling - zojuist even naar beidde pedalen gekeken de A530 en de T780. Qua prijzen maken deze 2 elkaar niet zo heel veel uit. Alleen vermoed dat het comfort van de A530 groter is op het niet klik gedeelte omdat daar meer steun is voor de schoen. Afgaande op wat ik zie vermoed ik dat het de A530 gaan worden maar ga ook dit natuurlijk met Marten bespreken.
Vandaag naar Marten op en neer geweest - in totaal ca 4.30 gereden (retour). Op de heenweg veel mooie classic Scania trucks gezien - waren op weg naar Assen. Daar is dit weekend een speciaal truckers weekend.

Eenmaal aangekomen bij Marten eerst algemeen over fietsen gehad en daarna mijn "moodboard lijst" erbij gepakt en die doorgenomen. Vandaag besloten om toch voor een derailleur te gaan - Rohloff werd te prijzig. Verder ook over disc brakes gesproken en de voor- en nadelen van disc brakes t.o.v. V-Brakes besproken en uiteindelijk de keuze gemaakt om te beginnen met Disc brakes (half- hydraulische als ik het goed heb onthouden) - mocht ik ooit ver weg gaan dan kan het omgebouwd worden naar V- Brakes daar de nokjes daarvoor alvast op het frame worden gelast/ gesoldeerd. Bijkomend voordeel van disc brakes is dat daarvoor nu bredere velgen op de markt zijn zodat bijvoorbeeld 50mm of bredere banden daar beter op passen (kracht op de velg wordt minder groot). Ondanks dat er nu geen Rohloff naaf op komt maakt Marten het frame wel zo dat dat in de toekomst altijd nog kan.

Het frame krijgt een sloping bovenbuis (vindt ik gewoon mooi staan) en geeft tevens wat meer ruimte bij het afstappen. Verder komt er een randonneur stuur op (1 van deze 3: Salsa Cowbell3/ Nitto Dirtdrop rm014/ Nitto randonneur). Dit omdat ik redelijk hoog moet zitten maar wel onderin de bocht wil kunnen vasthouden bij afdalingen. De kleur gaat zo goed als zeker "hemelsblauw" of "sunset orange" worden - althans zo heb ik de kleuren voor mezelf genoemd.

Nu is het wachten op de offerte van Marten zodat ik hem de Go Ahead kan geven. De fiets zal ergens in januari komend jaar klaar zijn. Zodra ik alle detail gegevens heb zal ik die hier plaatsen zodat iemand anders misschien zijn/ haar voordeel kan doen met de onderdelen waar ik voor kies.
Leuk hoor Inge. Goed gedaan zover.
Dank en ja ben zelf ook best wel tevreden over hoe het tot nu toe gaat. Nu vol geduldig ongeduld :wink: wachtten op de offerte en dan totdat de fiets klaar is.
Wat ook kan, is dat je Marten meeneemt op reis.
Dan dondert het ook niet wat voor fiets je hebt.
Het zal wel aan mij liggen - maar eh beetje rare reactie.

En Marten mag altijd met me mee op reis.