Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Kan ik voor van 24 naar 40 schakelen? - Forum Wereldfietser

Kan ik voor van 24 naar 40 schakelen?

Ik ben toe aan nieuwe bladen op mijn vijfarms oude Shimano XT crank. Ik zou graag 24 en 40 hebben (de 52 gebruik ik nooit). Trekt een goede voorderailleur dat?

Of 26 - 39?
Ja, een goedkope/slechte ook. Het zal niet het beste schakelen zijn dat er is, maar het kan. Kijk eens naar http://www.shimano-benelux.com/media/te ... 751738.pdf voor de beperkingen, vroeger was het niet veel anders.

Ik heb nog nooit een XT met een 52 gezien, zeker niet vanaf fabriek.
bikelike schreef:Ik ben toe aan nieuwe bladen op mijn vijfarms oude Shimano XT crank. Ik zou graag 24 en 40 hebben (de 52 gebruik ik nooit). Trekt een goede voorderailleur dat?

Of 26 - 39?
Je hebt, naar ik aanneem, een compact mtb crank met 94/58mm bcd kettingbladen. Voor het binnenblad kun je maximaal 24t kettingbladen krijgen. 26t is er niet. 40t voor de middenpositie is er wel (39t bestaat niet), maar weet je wel zeker dat Codagex (importeur TA) deze wil leveren? Ze zijn nogal eigenwijs wat dat betreft. Anders in Duitsland kijken. Een moderne voorderailleur zal de 16t verschil overbruggen. Overigens is een goede derailleur in dit geval de Shimano SLX FD-M667 (down swing). Deze schakelt zelfs 36/20t. Van oude derailleurs mag je dit niet verwachten, hoewel de Dura Ace FD 7700 (een wegderailleur voor dubbel) ongelofelijke dingen verricht, wel voor kabel van onderen. Ik ben zelf ook met deze combinaties (40/28t en 40/26t) bezig, maar dan voor racefietsen. Het is pionieren.
24-40 is op het randje met 16 tanden verschil. Shimano heeft nu zelf dubbel cranks met 26-38 en 28-40. Ik ben zelf ook zoiets van plan op mijn nieuw te bouwen fiets.
Shimano SLX is er in 36/22t.
Je kan bij bijvoorbeeld TA-specialites een 24 tands krijgen, kleiner kan niet vanwege de steek op een vijf-arm die naar ik vermoed 110-74 is. Schakelen met een XT-derri uit die periode zou ook geen problemen op moeten leveren, ik schakelde 48 36 24 en ook andere combinaties. Je zult de derailleur wel even een stukje naar beneden moeten schuiven voor het beste resultaat.

PS is het voor je Vittorio of je Giant, want die heeft een vier-arm.
16 tandjes verschil op een ultra compact double is een heel klassieke combinatie. Voor een snelle randonneur is bijvoorbeeld 42/26 heel geschikt, met iets van 12-30 achter. Als je weinig bagage hebt kom je daarmee bijna altijd boven. Je rijdt dan normaal op het grote blad en schakelt alleen achter. Pas als er wat steviger geklommen moet worden ga je op het kleine voorblad. Dan wordt het omhoog op het kleine blad en omlaag op het grote. Erg overzichtelijk dus. Omdat dit allemaal kleinere tandwielen zijn dan bij road doubles heb je wel een derailleur met een wat andere kooi nodig. De cyclo cross derailleurs zijn dus geschikter dan de weg modellen.
Wim
Wim schreef:16 tandjes verschil op een ultra compact double is een heel klassieke combinatie. Voor een snelle randonneur is bijvoorbeeld 42/26 heel geschikt, met iets van 12-30 achter. Als je weinig bagage hebt kom je daarmee bijna altijd boven. Je rijdt dan normaal op het grote blad en schakelt alleen achter. Pas als er wat steviger geklommen moet worden ga je op het kleine voorblad. Dan wordt het omhoog op het kleine blad en omlaag op het grote. Erg overzichtelijk dus. Omdat dit allemaal kleinere tandwielen zijn dan bij road doubles heb je wel een derailleur met een wat andere kooi nodig. De cyclo cross derailleurs zijn dus geschikter dan de weg modellen.
Wim
Op welke kennis is jouw stelling gebaseerd dat TS met het door jou aangegeven verzet in het hooggebergte een passend verzet heeft (met weinig bagage)? Ken je het duurvermogen van betrokkene, leeftijd, gewicht enz. Nee toch?
Voor de duidelijkheid: ik heb een triple, met thans 30 - 40 - en idd geen 52 maar 50.

16 tandjes overbruggen lijkt dus het proberen waard.

Die 50 zou ik het liefst afslijpen zodat hij een broekbeschermer wordt 8).
*zip*