Toen onze zoon één was zijn we Nederland rondgefietst. We bleven steeds twee nachten op één camping staan. Wij hebben er toen voor gekozen in trekkershutten te overnachten.
In praktijk gingen we op de "rustdag" fietsen, dus waren we toch iedere dag onderweg. De dagafstanden varieerden van 30 tot 60 km, met regelmatige stops.
M'n zoon sliep prima in de fietskar (wij hadden een croozer waarin ik zelf een maxicosi had gemonteerd)
Het jaar daarop zijn we ook met de fietskar Nederland doorgefietst. Toen hebben we in een tent geslapen en ivm weersomstandigheden ook regelmatig in een hut of hotel. Ook nu weer dagafstanden van 30 tot 60 km met zo nu en dan een stop.
(reisverslag:
http://www.rondjenoordzee.nl/reisverslag9.html en
http://www.rondjenoordzee.nl/reisverslag10.html)
In mijn herinnering hadden we trouwens veel bagage mee te slepen.
Het jaar dat onze zoon drie was zijn we naar Denemarken geweest.
Hij zat toen in de weehoo igoo. Ook toen deden we afstanden tot max 70 km. Dat was prima te doen. Af en toe een pauze en even iets lekkers.
Ook toen viel 'ie regelmatig hele stukken in slaap. Alle drie deze reizen was er ook afleiding in de vorm van een knuffel of een boekje waarin 'ie zat te lezen.
Afgelopen jaar was 'ie vier en zat ie ook nog in de Igoo. De knuffel ging nog mee hoewel 'ie niet echt meer sliep in de kar. Nu is het de bedoeling dat mama (die de kar trekt) verhaaltjes verteld.
Komende vakantie gaat de inmiddels vijfjarige zoon mee op een burley piccolo aanhangfiets. Hij ziet er een beetje tegenop omdat 'ie nu niet meer kan slapen (onderuitzakken) op de fiets. We zullen dagelijks +/- 70 km rijden, ook weer met de nodige stops. Het is de bedoeling 's middags op tijd op de camping aan te komen. Ook nu wordt mama geacht verhaaltjes te vertellen onderweg.
Toen 'ie klein was sliep onze zoon in een travelcot. Soort popup tentje waar een opblaasbaar matrasje inzat. Dit kon ook in de tent staan. Vanaf z'n derde op het opblaasbare matrasje tussen ons in. Vorig jaar hebben we exped slaapmatjes meegenomen en een slaapzak voor volwassenen die we halverwege hebben afgebonden met een stukje touw. (kunnen we even met de slaapzak vooruit)
De eerste twee jaar hadden we een opblaasbaar badje mee, dit is niet intensief gebruikt. Verder neem je natuurlijk kleding mee, maar moet je beseffen dat je onderweg ook kunt wassen. Helemaal als je naar het zuiden (het mooie weer) gaat moet dat geen probleem zijn. En als iets echt vies is gooi je het weg en koop je iets anders.
Ik zou ook geen regenlaarzen meenemen maar sandalen (teva oid). Kan je ook mee in de regen lopen en evt aan onder de douche en neemt minder plek in. Als je natte voeten hebt droog je die weer af. Ik zou dan weer wel zwemvleugeltjes meenemen, iig voor de driejarige.
Luiers in kleine verpakkingen kopen, je doet toch iedere dag wel boodschappen. Alleen in het weekend de openingstijden van de winkels even in de gaten houden.