Geen vakantiefiets-vraag (mijn excuses voor degene die dat storend vinden), maar ik ken weinig (geen) fora met een dusdanige kennis van fietsen en fietsonderdelen dus ben ik maar zo vrij mijn vraag hier neer te poten.
Ik denk er aan een bakfiets te kopen en ben er al bijna 100% zeker van dat het een Bullitt wordt (http://www.larryvsharry.com/english/) en dit vanwege de hoge kwaliteit van deze fiets, het stijve kader (in contrast met veel bakfietsen die een behoorlijk slap kader hebben), de beperkte breedte, de verschillende mogelijkheden om materiaal (en kinderen) te vervoeren, ... (Neen, 'k heb geen aandelen, ik heb wel veel informatie opgezocht en ook een testrit achter de rug.)
Ik heb echter de indruk dat het prijsverschil tussen een framekit (bestaande uit het frame, de voorvork, de balhoofden, de fietsstandaard en de stuurstang (niet het stuur zelf, wel de verbinding tussen het stuur en het voorwiel) en een afgewerkte fiets wel erg groot is.
Bijna al de modellen zijn uitgerust met KMC roestvrije-ketting, Alexrims DM24 velgen, Schwable Silento II banden, Velo VL7018 zadel, Promax aluminium zadelpen en Yoy-tech voornaaf.
Het prijsverschil tussen een framekit en een volledig uitgeruste fiets:
- ongeveer 600 euro bij een fiets uitgerust met 7-versnellingsnaaf van SRAM, SRAM/Truvativ onderdelen, Diatch hydraulische schijfrem (vooraan) en SRAM-terugtraprem achteraan.
- ongeveer 1520 euro voor een volledig XP afgemonteerde fiets (remmen: XP hydraulische schijfremmen) met FSA carbon zadelpen en een FSA carbon stuur en Alexrims DA16 velgen.
- ongeveer 2120 euro voor een fiets uitgerust met Rohloff-naaf en verder dezelfde afmontage als de XP.
Het opbouwen en afstellen van de fiets zou volgens één van de twee Belgische verdelers van deze fiets zo'n uur of 4 in beslag nemen (en ik heb geen reden om hem niet te geloven).
Vergis ik mij is of dat prijsverschil niet erg groot en zou ik niet veel geld uitsparen als ik vergelijkbare onderdelen zelf koop? (Zelf rekening houdend met zo'n 300 euro aan 'montagekosten'.)
(En om er toch een beetje een fietsvakantie-aspect aan te geven, ik sluit niet uit dat ik de fiets rechtstreeks in Denenmarken ga kopen en er daarna mee naar huis fiets.)
Ik denk er aan een bakfiets te kopen en ben er al bijna 100% zeker van dat het een Bullitt wordt (http://www.larryvsharry.com/english/) en dit vanwege de hoge kwaliteit van deze fiets, het stijve kader (in contrast met veel bakfietsen die een behoorlijk slap kader hebben), de beperkte breedte, de verschillende mogelijkheden om materiaal (en kinderen) te vervoeren, ... (Neen, 'k heb geen aandelen, ik heb wel veel informatie opgezocht en ook een testrit achter de rug.)
Ik heb echter de indruk dat het prijsverschil tussen een framekit (bestaande uit het frame, de voorvork, de balhoofden, de fietsstandaard en de stuurstang (niet het stuur zelf, wel de verbinding tussen het stuur en het voorwiel) en een afgewerkte fiets wel erg groot is.
Bijna al de modellen zijn uitgerust met KMC roestvrije-ketting, Alexrims DM24 velgen, Schwable Silento II banden, Velo VL7018 zadel, Promax aluminium zadelpen en Yoy-tech voornaaf.
Het prijsverschil tussen een framekit en een volledig uitgeruste fiets:
- ongeveer 600 euro bij een fiets uitgerust met 7-versnellingsnaaf van SRAM, SRAM/Truvativ onderdelen, Diatch hydraulische schijfrem (vooraan) en SRAM-terugtraprem achteraan.
- ongeveer 1520 euro voor een volledig XP afgemonteerde fiets (remmen: XP hydraulische schijfremmen) met FSA carbon zadelpen en een FSA carbon stuur en Alexrims DA16 velgen.
- ongeveer 2120 euro voor een fiets uitgerust met Rohloff-naaf en verder dezelfde afmontage als de XP.
Het opbouwen en afstellen van de fiets zou volgens één van de twee Belgische verdelers van deze fiets zo'n uur of 4 in beslag nemen (en ik heb geen reden om hem niet te geloven).
Vergis ik mij is of dat prijsverschil niet erg groot en zou ik niet veel geld uitsparen als ik vergelijkbare onderdelen zelf koop? (Zelf rekening houdend met zo'n 300 euro aan 'montagekosten'.)
(En om er toch een beetje een fietsvakantie-aspect aan te geven, ik sluit niet uit dat ik de fiets rechtstreeks in Denenmarken ga kopen en er daarna mee naar huis fiets.)