Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Reizen door Frankrijk - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Reizen door Frankrijk

SaintIr schreef:Als ik zelf google zie ik dat overdag temperaturen rond de 8/9 graden normaal zijn.
SaintIr schreef: Toch even kijken of ik de trip in ieder geval een paar week kan uitstellen, of in ieder geval meer te weten komen over het plaatselijke klimaat/ofwel het fietsen in die omstandigheden.
Vergeet ook niet dat klimaat een fenomeen is van gemiddelden en het dus interessanter is naar de maxima en minima te kijken. In een klimaat met gemiddelden temperaturen van 8/9 graden is het niet uit te sluiten dat je twee weken met regen tegen het vriespunt zit opgescheept of een week lang de temperatuur niet boven de nul komt. Niet dat je met alle extremen kan/moet rekening houden, maar er vanuit gaan dat bij temperaturen overdag rond de 8/9 graden je niet geconfronteerd zal worden met vriestemperaturen, sneeuw, ... is toch wat te optimistisch.

Zoals anderen reeds aangeven heeft dat gevolgen voor kleding, slaapmateriaal, ... maar ook voor realistisch af te leggen dagafstanden. Er zijn natuurlijk getrainde bikkels die ook bij barslecht weer dagen achter elkaar +100 km afleggen, maar dat zijn eerder uitzonderingen. Bij een eerste trip lijkt het me gezonder om een eerder pessimistisch inschatting te maken van realistische dagafstanden.

Renaat
wimmo17 schreef:- Fietsen met bepakking is compleet anders dan fietsen zonder extra gewicht.
- Fietsen in Frankrijk is totaal anders dan fietsen in NL. Wat daar 'vlak' is, is in NL het Limburgse heuvelland, je fietst dus meteen vanaf het vertrek op en af.
- Vooraf trainen is goed en wenselijk, maar fietsen met bepakking in de (echte)heuvels en bergen is in NL niet te trainen. Je ontdekt dus pas onderweg of je dat ligt en of je het aankunt.
- Veel mensen zullen nooit goed kunnen klimmen. Ze komen uiteindelijk wel boven op wilskracht, maar rijden 6 kmh en doen dan 2-3 uur over een klim van 15 km. Jij dus misschien ook... Aandachtspuntje voor je dagplanning.
Wimmo, je hebt natuurlijk gelijk dat al deze dingen anders zijn, maar persoonlijk heb ik het idee dat er meer verschil zit tussen twee fietsers dan tussen fietsen in Frankrijk en in Nederland, of met bepakking of zonder. Met andere woorden: alle raad voor SaintIr is leuk, maar hij moet er gewoon zelf achter komen hoe hij graag fietst.
SaintIr: Het is nu zomer. Ga lekker fietsen, steeds verder, keertje met spullen achterop, keertje in Limburg of het Rijk van Nijmegen om een paar heuvels te pakken, keertje kamperen... tegen de tijd dat je een paar najaarsstormen hebt getrotseerd kijk je nog eens naar je planning, en dan zul je een beter idee hebben wat je kunt, en belangrijker: waar je zin in hebt. Als je met je vakantietijd aan het vroege voorjaar vast zit kun je ook naar Spanje op Portugal vliegen, da's niet veel duurder dan een trein naar Parijs ;)
Ik denk dat ik het redelijk eens ben met Urje. Alle raad die is gegeven zal ik echt goed in overweging nemen en ik ben echt dankbaar voor alle tips en opmerkingen. Ik zal proberen de trip in ieder geval uit te stellen tot waarschijnlijk sneeuwvrij, en hoop nog wel iets verder, naar eind april/begin mei.
Ik denk dat ik eerst dit jaar nog langere trip ga maken in Nederland en kijken of ik nog een keer een weekend/midweek de Ardennen ik kan. Ervaring opdoen. Dan aan het eind van het jaar/begin volgend jaar kijken hoe ik er voor sta en de route eventueel aanpassen, misschien nog wat andere dingen veranderen.

Nogmaals, bedankt voor de hulp.
Over de fiets: een Batavus Stacatto is waarschijnlijk niet de beste keuze die je kan maken, je hebt trommelremmen en te weinig versnellingen, waarmee je niet de bergen in wil.
ErikB81 schreef:Over de fiets: een Batavus Stacatto is waarschijnlijk niet de beste keuze die je kan maken, je hebt trommelremmen en te weinig versnellingen, waarmee je niet de bergen in wil.
Die fiets staat nog, maar ik zal me ook eens inlezen over andere fietsen. Bedankt dat je me hier even op gewezen hebt.