Additionally, paste this code immediately after the opening tag: trapaslager Koga Miyata Gents-racer (vreemde maat?) - Forum Wereldfietser

trapaslager Koga Miyata Gents-racer (vreemde maat?)

Hoi allen,

ik ben bezig met het opknappen van een Koga Miyata Gents-racer uit '79 en omdat ik het frame wil laten poedercoaten heb ik zojuist de trapaslager uit het frame gehaald. En omdat 'ie er toch uit moet vervangen ik hem ook direct.

Ik had al gelezen dat de Shiman UN55 een goede vervanger zou zijn voor de Shimano 600 die er nu in zit. Maar..... de maten die ik op mijn trapas en (hoe noem je die dingen ookalweer...) cups (?) zie staan brengen me in verwarring.

Cups: 1.37 x 24T <55> CH
(zou volgens Sheldon Brown duiden op standaard draad)

Op de trapas: 70 W 119, daaronder <55> HI.

Voor wat ik kan googelen, zijn de UN55 varianten van 70mm allemaal met Italiaanse draad. En dat gaat niet passen vrees ik... De varianten met Engelse draad zijn weer 68mm...

Maak ik hier een denkfout? Heb ik weer iets bijzonders te pakken? Of... (en dat zal het wel zijn) is er iets anders aan de hand? Of heb ik gewoon pech...?

Bedankt voor jullie reacties!
Ronald
Heb je de BB gemeten? Meten is weten, ik denk dat hij gewoon 68mm blijkt te zijn.

En je kan natuurlijk gewoon zien welke kant de draad van de cups op loopt.
ErikB81 schreef:En je kan natuurlijk gewoon zien welke kant de draad van de cups op loopt.
Sterker nog: ik kan het je vertellen: gezien vanaf de linker crank, is tegen de klok in 'open'. Zoals je het dus verwacht. Is dat trouwens het enige verschil tussen 'engels/ISO' en 'Italiaans' draad dan?
junglemeister schreef: Sterker nog: ik kan het je vertellen: gezien vanaf de linker crank, is tegen de klok in 'open'. Zoals je het dus verwacht. Is dat trouwens het enige verschil tussen 'engels/ISO' en 'Italiaans' draad dan?
Het gaat om de rechter cup, die is bij italiaans draad andersom dan bij de engelse. De diameter van Italiaanse BB is ook groter dan de engelse.

Maar heb je al gemeten? Ik ben wel benieuwd wat je nou eigenlijk hebt.