Om zeker te zijn dat deze echt droog blijft, prop ik mijn donzen slaapzak in een Ortlieb kanozak met rolsluiting. De kanozak had daarnaast nog een functie bij mij: waszak om kleding een nachtje in de Biotex (of vergelijkbaar) te laten weken om daarna met de hand te wassen bij gebrek aan een wasserette. Ik bemerkte dat ik de laatste paar reizen daarvan nauwelijks meer gebruik maakte. Ofwel ik heb een goed oog voor wassalons, danwel mijn standaard v.w.b. schoon is verlaagd.
De kanozak heeft een oud ruitvormig Ortlieb logo, geen idee wat voor leeftijd deze heeft. De zak is niet meer waterdicht, normale slijtage. De coating aan de binnenzijde heeft craquelures en laat plaatselijk los, repareren is niet zinvol. De zak weegt ca. 112 gram en lijkt nog het meeste op de Ortlieb bagagezak PS10 met 12 liter inhoud (die maar 70 g weegt, ca. €19,=, 42 g gewichtsvermindering). Tijd voor iets nieuws.
Ik kan simpelweg een vervangende zak kopen, de al genoemde PS10 van 12 liter, of ik laat ook de nylon pakzak van de slaapzak achterwege (voor compressie, weegt 38 gram) en schaf mijzelf een Ortlieb compressiebagagezak met ventiel aan (ook PS10 en 12 liter, gewicht 74 g, ca. €22,=). Ik zou daarmee 76 g minder meeslepen, altijd meegenomen, nietwaar?
Ik sta in dubio. Ik ben tevreden over de kwaliteit van de Ortlieb producten die ik in gebruik heb. Beide zakken hebben eenzelfde materiaal en dezelfde waardering voor waterdichtheid (IP64). Ik heb ook geen idee of de compressiezak met ventiel al langer in het gamma van Ortlieb zit (vond in de recente persberichten niks daarover). Ik heb een hekel aan spullen die onderweg stuk gaan. Ik ben onzeker of het ventiel in de compressiezak wel voldoende robuust is.
Is er iemand die uitstekende ervaring (langere tijd) met dit type zak (die met ventiel) heeft of het ding me juist afraadt, omdat het ventiel snel stuk ging?
De kanozak heeft een oud ruitvormig Ortlieb logo, geen idee wat voor leeftijd deze heeft. De zak is niet meer waterdicht, normale slijtage. De coating aan de binnenzijde heeft craquelures en laat plaatselijk los, repareren is niet zinvol. De zak weegt ca. 112 gram en lijkt nog het meeste op de Ortlieb bagagezak PS10 met 12 liter inhoud (die maar 70 g weegt, ca. €19,=, 42 g gewichtsvermindering). Tijd voor iets nieuws.
Ik kan simpelweg een vervangende zak kopen, de al genoemde PS10 van 12 liter, of ik laat ook de nylon pakzak van de slaapzak achterwege (voor compressie, weegt 38 gram) en schaf mijzelf een Ortlieb compressiebagagezak met ventiel aan (ook PS10 en 12 liter, gewicht 74 g, ca. €22,=). Ik zou daarmee 76 g minder meeslepen, altijd meegenomen, nietwaar?
Ik sta in dubio. Ik ben tevreden over de kwaliteit van de Ortlieb producten die ik in gebruik heb. Beide zakken hebben eenzelfde materiaal en dezelfde waardering voor waterdichtheid (IP64). Ik heb ook geen idee of de compressiezak met ventiel al langer in het gamma van Ortlieb zit (vond in de recente persberichten niks daarover). Ik heb een hekel aan spullen die onderweg stuk gaan. Ik ben onzeker of het ventiel in de compressiezak wel voldoende robuust is.
Is er iemand die uitstekende ervaring (langere tijd) met dit type zak (die met ventiel) heeft of het ding me juist afraadt, omdat het ventiel snel stuk ging?