Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Reizen door Frankrijk - Forum Wereldfietser

Reizen door Frankrijk

Hallo iedereen,

Ik heb de afgelopen twee weken nagedacht over een fietstrip die ik graag zou willen maken. Het plan is om deze reis alleen te maken en zo veel mogelijk 'back to basic', tot een bepaald niveau. Ik heb nog nooit zo'n trip gemaakt, vandaar dat ik nu het plan tot nu toe even zal neerzetten. Ik geef toe dat ik een echte beginner ben, alvast excuses voor gemaakte fouten en onvolledigheden. Alle tips, opmerkingen, aanmerkingen, etc. zijn meer dan welkom.
De voorlopige route heb ik in Google Maps gezet, bij gebrek aan een beter programma (daarover later meer): https://tinyurl.com/o6q7bbt

Het plan is begin maart 2015 met de trein (TVG) vanuit Amsterdam naar Parijs te gaan. De fiets gaat dan mee, ik zal nog even kijken bij treinreiswinkel.nl (of een andere site) of dit mogelijk is zonder mijn fiets te demonteren, of dat dit wel moet gebeuren. Omdat maart nog zo ver weg is wil ik dit pas echt gaan uitzoeken aan het eind van dit jaar.
Even wat algemene informatie: Ik wil tijdens de trip zo veel mogelijk wildkamperen in een lichte eenpersoonstent. De trip in totaal rond de 1025 kilometer, maar hoe betrouwbaar dit is weet ik niet. Het plan is de trip te voltooien in 12 tot 14 dagen, met treinreis.
Ik stap dan uit in Parijs en dan begint de trip echt. Het doel is om zo snel mogelijk naar het Zuiden te gaan. Ik richt me hierbij op het stadje Chambéry.
De eerste dag zal ik waarschijnlijk nog niet al te veel kilometers kunnen afleggen. Ik hoop dan in ieder geval Melun te halen, ongeveer 50 km. Hier zal ik wel een camping op gaan zoeken, ik denk dat wildkamperen wat lastig wordt vanwege de relatief hoge bevolkingsdichtheid.
Aan het einde van de derde dag wil ik het 'Morvan Regional Natural Park' bereikt hebben. Dit ligt ongeveer 180 kilometer van Melun. Ik zal dus stevig moeten doortrappen, maar ik heb er wel vertrouwen in dat dit lukt. De wegen zijn nog relatief vlak.
Zoals te zien is op de voorlopige route wil ik dan door het nationale park naar het Zuiden afdalen. Luzy is het laatste dorpje in dit park. Dit is ongeveer 110 kilometer. Dit lijkt me net iets te veel om in een dag te doen, dus ik ga er vanuit dat ik zal moeten overnachten in het nationale park. Als ik het goed begrijp is wildkamperen dan verboden, maar ik durf de gok wel te nemen. Naar een lokale boer gaan is ook altijd nog een mogelijkheid.
Dan wil ik via Macon gewoon Zuid-West afdalen naar Chambéry. Dit is ongeveer 270 kilometer. Hier wil ik drie dagen over gaan doen. Het gebied wordt bergachtiger, tot gewoon echte bergen. Het tempo zal dus lager liggen, ga ik vanuit. Drie dagen lijkt dan erg weinig, maar ik ga er vanuit dat ik daar eigenlijk nog wel een kilometer of 40 vanaf kan halen, die ik wel heb gefietst op de dag na Luzy (in de vorige alinea). Dan blijft er dus nog 230. Nog steeds moeilijk, maar wel te doen denk ik.
We zouden nu dus op 7 dagen zitten.
Ik wil dan van Chambéry naar Moulins. Dit doe ik via Saint-Etainne en ga ik naar het Zuiden van het 'Parc Naturel Régional du Livradois-Forez' Hier ga ik weer naar het Noroden, richting Moulins dus.
Van Chambéry naar Moulins is volgens Google Maps ongeveer 400 kilometer. Hier heb ik dan nog 5 dagen voor. Vanuit Moulins wil ik dan de trein pakken naar Parijs, en van Parijs weer naar Amsterdam. De trip is dan voltooid. Ik hoop dat jullie nu een beetje een globaal beeld hebben van wat ik wil doen.

Eerste vraag: is dit niet te ambitieus? Zeker in het bergachtige gebied fiets ik veel kilometers, zonder een rustdag. Aan de andere kant denk ik, 80 km. Zelf als ik 10km per uur fiets, haal ik dat in acht uur. Maar zoals ik al zei, dit zal de eerste keer worden dat ik zo'n trip maak.

Ik wil trouwens wel gaan oefenen met lange fietsdagen. Daar is nog tijd voor. Ik ben nu al in redelijk goede conditie, maar ik snap dat ik dit wel moet gaan verbeteren voor de trip, zeker op het gebied van lange fietstochten. Ik dacht er aan om ook bijvoorbeeld een kleine trip te houden in Nederland van een paar dagen, om zo ook met meerdere dagen alleen maar fietsen kennis te maken.

Het doel van mijn trip is alleen fietsen in een ander land. Ik hoef niet in elk dorpje de cultuur te proeven, of te stoppen voor andere bezienswaardigheden. De natuur staat voorop, en die zie ik door het fietsen. Aangezien ik rond een uur of 6 mijn tent zal moeten gaan opzetten, koken etc. heb ik daarna nog wat tijd tussen koken en slapen om bijvoorbeeld even te lezen. De dag staat in teken van fietsen.

Waar ik ook nog mee zit is hoe ik mijn route goed plan. Aan de ene kant wil ik mijn route niet helemaal vastleggen, maar aan de andere kant vind ik dat ik niet kan vertrouwen op Google Maps. Denken jullie dat het goed genoeg is een Michelin kaart, of iets dergelijks, te kopen van Frankrijk en het daarmee te doen? Ik wil het zo veel mogelijk basis houden. Daarom gebruik ik liever geen GPS.

Ik kan een goede touringfiets krijgen van familie. Een Batavus Stacatto uit m'n hoofd. Equipment moet ik nog kopen, maar ik wilde hier eigenlijk vertrouwen op de verkoper en misschien info van internet. Tips zijn altijd welkom, maar ik wil hier graag meer focussen op de trip zelf.

Als er iets mist in m'n post, laat het weten. Alvast heel erg bedankt voor elke reactie die ik krijg en dat je het hebt uitgehouden om dit stuk te lezen.
Ik denk dat je jezelf al het beste advies geeft: probeer het eens meerdere dagen uit, alleen in Nederland. Maar wat je schrijft is ongetwijfeld te doen. Ik zou echter ergens een rustdagje inbouwen en gezien je onbekendheid met het fietsen mogelijk nog wat meer.
Op Michelinkaarten kun je in Frankrijk prima fietsen. Koop de Michelin-Atlas schaal 1:200.000 of 1:150.000 en haal de kaarten eruit die je nodig hebt, dat is het voordeligst. Duizend kilometer in 14 dagen zou geen probleem moeten zijn.
Begin maart is wel erg vroeg, het is dan overal eigenlijk nog winter, ook meer naar het zuiden in Frankrijk (pas ten zuiden van Valence-Orange heb je een meer mediterraans klimaat). Daar moet je wel rekening mee houden; zeker in bergachtige streken heb je grote kans op temperaturen onder nul 's nachts. Als je wildkampeert, val je natuurlijk ook eerder op vanwege gebrek aan gebladerte.
Allebei erg bedankt voor de reactie.

De opmerking over het weer is zeer terecht, dit was ik vergeten te vermelden. Uit je reactie maak ik op dat het op zich wel mogelijk is, gewoon iets om goed rekening mee te houden. Als ik zelf google zie ik dat overdag temperaturen rond de 8/9 graden normaal zijn. Lijkt me wel prima.
Het punt over wildkamperen is wel een goede. Toch denk ik ook dat dit wel gaat loslopen/lukken. Als wat ik heb gelezen over anderen klopt, accepteren de meeste mensen het wel als je gewoon je verstand gebruikt en voorzichtig omgaat met je omgeving.

Ondanks dat ik dus een beginner ben, wil ik het wel proberen zonder rustdag. Ik heb al eerder de route verkort (plan was om eerst helemaal terug te fietsen naar Parijs) en ik zou deze 1000 kilometer wel graag helemaal voltooien.

Bedankt voor het meedenken!
Ik zou nog meer eens een keer heel goed kijken naar je route, want de D606 is bijv. een zéér drukke autoweg; absoluut niet geschikt voor fietsers.
Michael W schreef:Ik zou nog meer eens een keer heel goed kijken naar je route, want de D606 is bijv. een zéér drukke autoweg; absoluut niet geschikt voor fietsers.
Ja, vandaar dat ik ook mijn twijfels bij Google Maps aangeef. Ik denk dat ik gewoon de eerder genoemde Michelinkaart koop en mn route dan nog ga aanpassen.

Verder iemand nog opmerkingen/tips?
Het gedeelte van je route tussen Saint-Etienne en Vichy is behoorlijk bergachtig met flinke klimmen. Dergelijke hellingen zijn zwaar voor echte beginners en worden in moeilijkheidsgraad schromelijk onderschat.
Verder is een rustdag na een dag of vier à vijf fietsen geen slecht plan... Doe dat maar gewoon, voordat je erachter komt dat het beter was geweest dat...
1000 km in 14 dagen is uitdagend maar niet onhaalbaar. Een rustdag lijkt me persoonlijk niet noodzakelijk. Wél zou ik je adviseren om een dag marge in te bouwen in je schema. Ga de reis niet inplannen tegen je max aan, maar gun jezelf de ruimte om een keer een baaldag te hebben, om ergens een ochtend te blijven of om naar bv. dat uitzichtpunt te rijden dat je onderweg tegenkomt.

Wat wimmo17 zegt, na Chambéry begint pas het zware gedeelte. 400km in 5 dagen is echt uitdagend, ik zou daar 50 km van af peuteren of er een extra dag voor inrekenen. Als je met 6 graden door winterse buien moet fietsen ga het het anders niet redden. Je hebt na St Etienne een vrij lange klim en ik zou van tevoren uitzoeken wat het stijgingspercentage is. Als blijkt dat je 8 kilometer lang 10% op moet fietsen, ga je jezelf vervloeken. Ga in ieder geval van tevoren een (lang) weekend fietsen in de Ardennen.

Voor het uitstippelen van de route adviseer ik je om Garmin Basecamp te downloaden (gratis) en daar de OpenFietsMap West-Europa in te importeren (eveneens gratis). Het is dan even uitzoeken hoe het werkt, maar de routes hebben eerder de neiging om drukkere wegen te vermijden. Al moet ik wel zeggen dat het in dat gedeelte van Frankrijk (ik heb er een maand geleden gefietst) wat tegenvalt. Voordeel van Basecamp is dat je er een nauwkeurig hoogteprofiel uit kunt halen zodat je weet waar je pijnpunten zitten. Wanneer je weet wat er voor je ligt wordt lange beklimmingen een stuk minder erg, is mijn ervaring.

Puur op kaart rijden heeft ook zijn charme maar met name voor beginnende fietsers in het Centraal Massief zou ik dat niet adviseren. Er kunnen hele steile stukken tussen zitten (zeker als je de D-wegen probeert te vermijden) wat je niet echt goed van een kaart kunt aflezen.

Waar mogelijk zou ik desondanks de D-wegen proberen te vermijden, zeker in de wat vlakkere gebieden. Ze zijn doorgaans minder heuvelachtig, maar een stuk saaier en stoppen (bv voor foto's) is moeilijker. Ze zijn ook drukker maar dat ervaar ik in de landelijker gebieden niet als groot probleem. Pas rond grotere steden wordt het anders met de eindeloze rijen vrachtwagens die in de drukte minder uitwijkmogelijkheden hebben en meer moeten letten op overig verkeer.

Verkijk je niet op de nachttemperaturen! Begin juni had ik in het Centraal Massief nog nachttemperaturen tussen de 0 en 4 graden. Dat was niet eens veel kouder dan normaal, begreep ik van de campingeigenaren. Kijk je bv in Ambert (Auvergne) waar je doorheen fietst, dan is de gemiddelde minimumtemperatuur in maart 3 graden. Met heldere hemel zou je zomaar -5 kunnen meemaken. Kijk je op 6 maart van dit jaar, dan had je ´s ochtends met een gevoelstemperatuur van -6 te maken. Daar kun je prima in fietsen (vraag maar aan ijskonijn Yopie) maar je moet er dan wel op berekend zijn.
SaintIr schreef:De opmerking over het weer is zeer terecht, dit was ik vergeten te vermelden. Uit je reactie maak ik op dat het op zich wel mogelijk is, gewoon iets om goed rekening mee te houden. Als ik zelf google zie ik dat overdag temperaturen rond de 8/9 graden normaal zijn. Lijkt me wel prima.
Misschien heb je iets aan mijn reisverslag van afgelopen voorjaar (hier). Alleen op dag 7 snijden onze routes elkaar en ik was bijna twee maanden later, maar ik zou het weer serieus nemen. In het Massif Central valt veel neerslag. Bij mij was dat regen bij een graad of 5-10, ik denk dat op 1km hoogte bij La Chaise Dieu in maart sneeuw waarschijnlijker is. Maar zelfs (of juist) bij koude regen is mijn ervaring dat er eigenlijk maar twee opties zijn om warm te blijven: doorfietsen of in je slaapzak gaan liggen. Rondhangen en uitrusten kan eigenlijk niet, omdat je het dan koud krijgt. En ja, een hele dag flink doorfietsen in de bergen, daar moet je een goede conditie voor hebben.
Maargoed, misschien hebben meer ervaren slechtweerfietsers daar wel betere tips voor... Ik zou me hier in ieder geval meer druk over maken dan een heldere nacht en -10. En ik zou eigenlijk niet weten hoe ik zo'n dag zou vullen als ik maar 70km 'mag' fietsen, zoals Anders voorstelt. Zit je dan de rest van de dag koffie te drinken ergens? Of zet je al om twee uur 's middags je tent op?

Verder heb je in dat gebied (ten noorden van La Chaise Dieu) de drukke D906 'uitgezocht', maar je zult waarschijnlijk liever op de kleine slingerende weggetjes door de bergen rijden (voor een indruk van een weg is google streetview ideaal). Maar die kosten flink meer energie en tijd (zie wimmo17).

Dan nog iets over (wild)kamperen: In veel dorpen in het Massif Central vond ik gesloten of in ieder geval verlaten campings municipal. Soms zijn ze wel toegankelijk, soms hebben ze stromend water, en één keer zelfs een douche, gedeeld met sportvelden. Allemaal gratis, dus als het wildkamperen vooral een budgetoverweging is, dan is dat ook een optie.
urje schreef:En ik zou eigenlijk niet weten hoe ik zo'n dag zou vullen als ik maar 70km 'mag' fietsen, zoals Anders voorstelt. Zit je dan de rest van de dag koffie te drinken ergens? Of zet je al om twee uur 's middags je tent op?
Ha, ja daar heb je eigenlijk wel gelijk in :) En op dagen met kou en regen/sneeuw wil je ook niet snel even een uurtje picknickend genieten van het uitzicht of uitgebreid ontbijten op de camping.

Tegelijkertijd kun je een fietser zonder veel klimervaring (daar ga ik even vanuit) eigenlijk niet laten uitgaan van 100+ km per dag het eind van de winter rond het Centraal Massief. Dat lijkt me niet realistisch. Maar goed, ligt natuurlijk ook aan de voorkeuren die je hebt als fietser. Zelf geef ik er op sommige dagen na 50 km de brui aan, en rij ik andere dagen 140, maar anderen prefereren meer regelmaat in de afstanden. Af en toe doorharken tot half tien uur vind ik geen probleem, maar anderen moeten er niet aan denken. Dat is iets wat je (SaintIr) ook voor jezelf een beetje moet proberen na te gaan of te ervaren. Het maakt wel veel uit voor hoe je je reis wilt inplannen. Met wildkamperen heb je in ieder geval het grote voordeel dat je geen rekening hoeft te houden met openingstijden van campings.

Ik heb zelf onlangs ook dit gebied doorkruist (Nevers - Moulin - Vichy - Clermont-Ferrand - Le Puy), als ik vanavond tijd heb zal ik even de dagafstanden en gemiddelde snelheiden (moving en total average) opzoeken en vermelden, wellicht interessant ter referentie.
Anders schreef: Kijk je op 6 maart van dit jaar, dan had je ´s ochtends met een gevoelstemperatuur van -6 te maken. Daar kun je prima in fietsen (vraag maar aan ijskonijn Yopie) maar je moet er dan wel op berekend zijn.
IJskonijn Yopie heeft het nu heel moeilijk met de hitte want hoe kun je nou fietsen als het in de schaduw al 30°C is?? M'n hoofd staat op springen, m'n hersens zijn gekookt en er komt overal stoom uit dus volgens mij ben ik straks verdampt, opgelost en weg. :( Ik wil een terrasje en cola met ijs! maar er zijn hier alleen maar bomen en bloeddorstige dazen die op zweterige fietsers azen.
O wat verlang ik naar de winter, lekker fietsen bij -6°C!

En ik sluit me aan bij Urje en Anders. Je kunt prima fietsen in de kou mits goed gekleed (in laagjes met een muts) en in afdalingen met handschoenen aan anders kun je niet meer remmen/schakelen. En slapen in een te koude slaapzak vreet energie.
Koude regen is het ergst, wie dat heeft uitgevonden is gek.

@Saint, onderschat ook het fietsen met bagage niet, vooral niet in berggebied. Al enig idee hoeveel kilo je bij je zult hebben?
Allemaal echt heel erg bedankt voor de reacties. Ik heb er nu al ontzettend veel aan.

Ik ben even bezig gegaan met Basecamp. Inderdaad even een uurtje ontdekken, maar ik ben er redelijk uitgekomen. Ik denk dat de route al een stuk beter is. In het begin ga ik redelijk veel over de D-wegen, in het gebergte af en toe wat minder. (De reden dat ik wel het meeste voor deze 'saaie' route ga, is dat het hoogtepunt van de trip wel in de bergen ligt denk ik. Daarom wil ik in het begin zo veel mogelijk kilometers maken.)
Wat al gezegd is, dat Basecamp een hoogtegrafiek heeft is erg handig. Hier de grafiek: http://i.imgur.com/xGNAmtu.jpg

Je kan zien dat er vanaf 300 km al een redelijke klim is, maar omdat deze ook verspreid is over redelijk wat kilometers lijkt dit me nog geen probleem. Vooral de klim op 700 km (gelegen in 'Parc Naturel Regional du pilat') Is een pittige. Het hoogste stijgingspercentage wat ik in de grafiek kan ontdekken is 8.1%.
De kilometers tussen 700 en 900 zullen dus het zwaarste worden, zoals wel verwacht.

Om nog even terug te komen op de berichten:
@urje, echt een leuk reisverslag. Klopt inderdaad niet helemaal met mijn route, maar ik ben blij dat ik 'em even heb gelezen. Ook bedankt voor de tip mbt het 'wildkamperen' op campings. Wildkamperen is trouwens ook budget, maar ook om de trip wat meer 'back to basic' te maken.
@Yopie.
Ik moet zeggen dat ik nog niet erg veel over bagage heb nagedacht. Het plan was dan eerst naar een professionele winkel te gaan om te kijken wat er nog nodig is.
Ik kan proberen een rekensom te maken, maar zoals al gezegd heb ik nog nooit zo'n lange trip gemaakt op de fiets. Dus hoeveel kleren, hoeveel eten, welke tools etc. naast de tent/slaapzak/slaapmat meegaan moet ik nog bekijken. Ik hoop niet veel meer dan een kilo of 10/15 mee te nemen. Ik hoop dat dit nog reëel is.

Over het weer, ik denk dat ik daar nog even goed naar moet zoeken. Kou vind ik op zich niet erg en daar valt mee om te gaan, maar sneeuw kan erg vervelend worden denk ik (afdalen etc.).
Ik heb het gevoel dat ik de trip niet van regen moet laten afhangen. Regen valt in elke maand wel.
Toch heb ik nog wel twijfels. Ik kan de trip ook proberen uit te stellen tot eind maart/begin april. Probleem is dat begin maart veel beter uit komt in de planning.

Ik heb een nieuwe voorlopige planning gemaakt. Ik blijf het moeilijk vinden in te schatten wat ik kan halen op een dag, zeker in de bergen. Zal ik op de 5e dag dood neervallen of niet, uiteindelijk kom ik er daar pas achter. Nog even een vraag voor Urje. Ik zie dat jij zeker in het begin van je trip veel kilometers maakt op een dag. Hoe goed is dat te doen? Komt het doordat je erg veel ervaring hebt, goede conditie etc.? 'Anyway', mijn (voorlopige) planning.

Dag1: 0-65
Ik heb mn doel voor de eerste dag iets omhoog gegooid. Het plan is om 12 uur vanuit Parijs te vertrekken. Zo hoef ik niet de allereerste trein vanuit Amsterdam te nemen en heb ik hopelijk wat energie. Ik heb dan ongeveer 6/7 uur om 65 kilometer te halen op vlak terrein. Enige probleem kan erge vertraging in Parijs zijn, maar ik denk dat 65 kilometer toch erg goed haalbaar moet zijn zonder al te veel inspanning.

Dag 2: 65-145
Zoals net al gezegd, inschatten blijf ik moeilijk vinden. Toch, als ik kijk naar wat Urje op een dag fietst kan ik het me niet voorstellen dat 80 km te veel is. Ook dit gedeelte is nog vlak. Als ik rond 9 uur vertrek heb ik 9 uur om de bestemming te bereiken, dus genoeg ruimte voor pauzes.

Dag 3: 145-225
Weer een dag van 80 kilometer, aan het einde heb ik het eerste nationale park bereikt. De route begint wel wat minder vlak te worden.

Dag 4: 225-300
75 kilometer deze dag. Hier maak ik de eerste noemenswaardige klim (volgens Basecamp). Toch wel een rustige dag verder met niet al te veel kilometers.

Dag 5: 300-400
De eerste dag waarin ik 100km probeer te halen. Het grootste gedeelte van deze dag is wel afdalend, dus dit zal het halen van 100km al een stuk makkelijker maken.

Dag 6: 400-480
Weer terug naar de 80km. Redelijk vlakke dag, kom als het goed is net uit voor een goede klim, waarmee ik de volgende dag dan mee begin.

Dag 7: 480-555
Deze dag staat vooral in het teken van de klim van ongeveer 15 kilometer. Stijgingspercentage is ongeveer 6%, met wat uitschieters naar beneden en boven (8%-3%).

Dag 8: 555-635
Weer een dag van 80 kilometer. Natuurlijk een stuk afdalen.

Dag 9: 635-710
De zwaarste dag waarschijnlijk, met de zwaarste klim.

Dag 10: 710-770
Ik ga er vanuit dat ik na dag 9 wat moe kan zijn. Daarom nu 60km ipv de 'normale'75-80. Ik daal hier ook een groot gedeelte af.

Dag 11: 770-845
Weer wat klimmen en weer terug naar 75 km.

Dag 12: 845-925
Heel stuk afdalen, een na laatste dag.

Dag 13: 925-1005
Laatste dag. Ik kom als het goed is aan het eind van de middag aan in Moulins, waar ik de trein neem naar Parijs en ik weer terug ben bij het begin.

Het is gelukt een dag speling er in te houden. Ik heb twee weken voor de trip, dus ik kan een dag helemaal niks gaan doen, een dag rustig aan doen, of elke dag een paar kilometer minder fietsen.

Ik denk dat het best kan dat ik in het begin wat meer kilometers afleg dan ik nu in de planning heb. Aan de andere kant denk ik dat het ook kan dat ik in de bergen wat minder kilometers afleg. De enige manier om echt erachter te komen hoeveel kilometer goed mogelijk is, is een keer een trip door NL/Ardennen.
SaintIr schreef:Allemaal echt heel erg bedankt voor de reacties. Ik heb er nu al ontzettend veel aan.
De voorpret is de helft van de lol!
@urje, echt een leuk reisverslag. Klopt inderdaad niet helemaal met mijn route, maar ik ben blij dat ik 'em even heb gelezen. Ook bedankt voor de tip mbt het 'wildkamperen' op campings. Wildkamperen is trouwens ook budget, maar ook om de trip wat meer 'back to basic' te maken.

... Nog even een vraag voor Urje. Ik zie dat jij zeker in het begin van je trip veel kilometers maakt op een dag. Hoe goed is dat te doen? Komt het doordat je erg veel ervaring hebt, goede conditie etc.?
Dank, mooi dat je er iets aan hebt! Tja, ik heb in ieder geval niet 'erg veel' ervaring, ik ben pas vorig jaar begonnen met vaker en verder fietsen. Maar ik heb het wel rustig opgebouwd, en ben er inmiddels wel achter dat ik, zolang ik veel blijf drinken en eten, behoorlijk lang kan doorfietsen. En belangrijker: ik blijf het leuk vinden. Ook klimmen gaat me goed af. Deels kun je dit trainen, maar het is geloof ik voor een groot deel ook gewoon of het je ligt of niet.
De enige manier om er achter te komen wat voor jou realistische dagafstanden zijn, is door op pad te gaan en te kijken wat er gebeurt. Als je de rondjes om je huis vervelend begint te vinden dan kun je eens bij een vriend op bezoek gaan in een andere hoek van het land bijvoorbeeld. En doe dat vooral ook eens bij slecht weer, dan merk je ook of jij aan het eind van een dag koude regen heel erg toe bent aan een hete douche of niet.
Maargoed, uiteindelijk gaat het helemaal niet om die afstanden natuurlijk, maar om de avonturen die je beleeft. En vaak gebeurt er meer als je de tijd neemt, dus de afstand zegt weinig over het succes van de reis.
Als ik je nog een tip mag geven over je route: laat die planningen per dag achterwege. De ene dag trap je misschien makkelijk twee keer zo veel weg dan de andere, en een deel van de pret is dat je helemaal niets hoeft en dus alles kan doen waar je zin in hebt onderweg. Als je in NL al een paar keer 100km+ hebt gereden dan is in twee weken 12x80km een redelijk veilig doel, denk ik. Dat zou 960km zijn. Wat je dan op een bepaalde dag doet, doet er niet zo toe. Je hebt, omdat je een lusje wilt maken, ook voldoende mogelijkheden om de rit een stukje in te korten of uit te breiden, mocht je halverwege merken dat je planning niet realistisch was. Tot slot zou je kunnen uitzoeken waar je eventueel op een stoptrein naar Moulins kunt stappen, mocht je daar fietsend niet op tijd meer kunnen komen.
Hoe dan ook, veel plezier met de ontdekkingstocht!

ps.: over het ontwijken van D-wegen in Frankrijk: ik heb buiten de bebouwde kom geloof ik maar één keer op iets anders dan een D-weg gefietst, en dat was een N-weg... ;)
Ik denk inderdaad dat na de zomer eens beginnen met wat goede, lange tochten maken de volgende stap in de voorbereiding wordt. Dan zou ik eventueel nog wat kilometers er af kunnen halen, of juist niet.
Wat betreft de planning, je hebt natuurlijk wel gelijk. Ik wilde me ook zeker niet blindstaren op de planning. Als ik 'goede benen' heb trap ik echt wel door. Maar omdat dit wel mijn eerste lange tocht wordt wil ik het ook niet zonder doen. Dit gewoon even op papier zetten schept voor mezelf wat meer duidelijkheid en laat ook zien waar de zware punten zitten. De voorpret is de helft van de lol, maar een voorbereiding ook het halve werk!

Nog wel een algemene vraag, hoe makkelijk vinden jullie (mensen die ervaring hebben met wildkamperen) een plek om wild te kamperen? Gaat dit erg makkelijk, moet je soms even zoeken?
Ik ben er totaal niet bang voor om een beetje dicht bij een weg te zitten. Ik denk dat elke dag de perfecte, beschutte, onbereikbare plek vinden veel te veel tijd kost. Ik vind op het internet namelijk vooral vragen en ervaringen over het risico van ontdekt worden, maar ik denk dat dit wel losloopt. Een beetje vriendelijkheid maakt altijd veel goed.
Maar, om even terug te komen, heeft iemand hier nog ervaringen mee?
Het enigste wat ik je zoals anderen kan kan meegeven is het weer in (Zuid-Frankrijk) in maart. Wij gaan bijna elke voorjaarvakantie met de auto op en neer naar Portugal en komen dan begin Maart terug.
Vergis je niet in de temperaturen, die komen in de 1e helft nauwelijks boven de 10 graden aan de westkant van Frankrijk We zijn al een paar keer met sneeuw opgestaan in Biarritz. Ligt gewoon aan zee op zeeniveau. Rond die tijd wordt er nog intensief geskied in de Alpen. Dan is het gewoon verrekte koud 's nachts in je tentje.
SaintIr schreef:Ik denk dat elke dag de perfecte, beschutte, onbereikbare plek vinden veel te veel tijd kost.
Daar moet je ook niet eens aan beginnen, juist 'n beetje opvallende plek of gewoon het bos in, eerste weg linksaf en je tentje neerzetten op een open plekje.

Ik heb wel meegemaakt dat ik m'n tentje aan het opzetten was in een bos dat er wandelaars langskwamen en me een 'gouden tip' gaven om m'n tenje neer te zetten bij een oude steengroeve een stukje verderop. Een vlak grasveldje en een zwembad voor de tent, wat wil je nog meer. :wink:
Je planning is volgens mij véél te strak. Zo werkt het gewoon niet bij lange afstanden fietsen. Ze zult je veel meer moeten aanpassen aan 'de vorm van de dag' en überhaupt aan je conditie, de weersomstandigheden en de route.
In maart kan het overal op je route slecht weer zijn en in de bergen écht slecht, met veel regen en sneeuw. Vasthouden aan een planning wordt dan afzien...
Dat betekent ook dat je voor die omstandigheden de gepaste (noodzakelijke)kleding moet meenemen, bv. water- en winddichte handschoenen en fietsschoenen (of overschoenen), diverse lagen onder- en overkleren, 3-seizoenen tent, enz. Wordt lastig om dan slechts 10-15 kg bagage te halen.
Houdt ook rekening met het feit dat in maart je kleding 's nachts niet of nauwelijks droogt en je dus een volledige reserveset moet meenemen, tenzij je 's morgens graag in klamme, koude spullen stapt.
Misschien kun je op deze site ook eens rondkijken (zoekfunctie) naar winterfietsen. Shane heeft daarover lezenswaardige berichten geschreven die je vast en zeker zullen inspireren.
Als het een tocht is die een keer door een bergpas met wat sneeuw en ijzel gaat, kom je er met veel gebibber en afzien nog wel doorheen maar als het echt twee weken berekoud is het een ander verhaal. En zo te lezen is het daar in maart nog lang geen lente?

@SaintIr, ik woon/fiets in een land waar 5 maanden van het jaar sneeuw ligt en zonder de juiste uitrusting kom je hier echt niet ver. Om maar wat dingen op te noemen waar je rekening mee moet houden: sneeuw hoopt zich op onder de spatborden en vormt zo een laag ijs waardoor de wielen blokkeren, door ijs kunnen remblokjes gaan vastzitten, ketting en derailleur kunnen niet lekker meer lopen, kabels vriezen vast, op leren zadels groeit een dik ijslaagje, mogelijk heb je spijkerbanden nodig etc.
En zoals @Wimmo17 al zei: veel kleding, de juiste slaapzak/tent/brander (gas doet het slecht onder het vriespunt), 's nachts bevriest voedsel/water/batterijen/natte sokken/schoenen etc. Als je het 's nachts te koud hebt kun je met al je kleren aan de boel nog opwaarderen maar dan moet je nog wel in de slaapzak passen. Krijg je het niet warm genoeg dan kun je niet slapen en lig je alleen maar te bibberen wat veel energie en doorzettingsvermogen kost.

Regen bij het vriespunt is nog erger want alles wat nat is bevriest of/en wil niet drogen. En je kan je wel van top tot teen in regenkleding hullen maar waterdichte schoenen en handschoenen moeten nog uitgevonden worden. Daarbij heeft regenkleding het nadeel dat je als een gek gaat zweten dus word je alsnog nat, en koud zweet op de rug is dan vragen om narigheid (je eigen gezondheid).

En nog een ding: zodra je het koud hebt wil/moet je vaak stoppen om je op te warmen en wat warms te drinken/eten dus loopt misschien ook je schema in de war. :)

Maar als het gaat om een winters buitje en je bent gezegend met een gezonde dosis gekte, dan heb ik niets gezegd. :wink:
Misschien dat ik het weer van tevoren toch iets heb onderschat...
Op zich lijkt de hele kou me niet eens zo erg, maar eigenlijk liever niet op de eerste lange tocht die ik maak. Toch even kijken of ik de trip in ieder geval een paar week kan uitstellen, of in ieder geval meer te weten komen over het plaatselijke klimaat/ofwel het fietsen in die omstandigheden.
Uitstellen lijkt me het slimst en makkelijkst om te doen. Verandert verder natuurlijk niks aan de route.

Nog bedankt @Micheal voor de ervaring over wildkamperen!
wimmo17 schreef:Je planning is volgens mij véél te strak. Zo werkt het gewoon niet bij lange afstanden fietsen. Ze zult je veel meer moeten aanpassen aan 'de vorm van de dag' en überhaupt aan je conditie, de weersomstandigheden en de route.
Bedoel je dan veel te strak in de zin van te veel kilometers of te veel uitgaan van een gemiddelde afstand, terwijl hier variatie in zal zitten.
Ik denk zelf namelijk dat het aantal kilometers goed haalbaar is, zeker na de training die ik ga doen van tevoren. Over de variatie, met een degelijke tocht heb ik nog geen ervaring. Tuurlijk zal het aantal gehaalde kilometers op een dag verschillen, maar zolang ik er 1000 afleg is er geen probleem toch?
Dit is je eerste langere tocht en je geeft meermaals aan dat je een volstrekte beginner bent zonder noemenswaardige ervaring en vrijwel zonder spullen.
Natuurlijk is het geweldig dat je zo'n trip uitzoekt om je fietsloopbaan te beginnen, maar er zijn een paar punten die misschien de moeite waard zijn om nog eens goed over na te denken:

- Fietsen met bepakking is compleet anders dan fietsen zonder extra gewicht.
- Fietsen in Frankrijk is totaal anders dan fietsen in NL. Wat daar 'vlak' is, is in NL het Limburgse heuvelland, je fietst dus meteen vanaf het vertrek op en af.
- Vooraf trainen is goed en wenselijk, maar fietsen met bepakking in de (echte)heuvels en bergen is in NL niet te trainen. Je ontdekt dus pas onderweg of je dat ligt en of je het aankunt.
- Veel mensen zullen nooit goed kunnen klimmen. Ze komen uiteindelijk wel boven op wilskracht, maar rijden 6 kmh en doen dan 2-3 uur over een klim van 15 km. Jij dus misschien ook... Aandachtspuntje voor je dagplanning.
- Grote delen van Frankrijk hebben een landklimaat of zelfs een bergklimaat. Belangrijke delen van jouw route ook. In maart is het dan gewoon nog winter.

Yopie gaf al aan wat fietsen in winterse omstandigheden allemaal teweegbrengt en wat je daartegen kunt doen c.q. moet doen. Onderschat het gevaar van onderkoeling bij koud en nat weer of in de sneeuw niet.

Goed plan dus om je trip op te schuiven naar achteren. Vanaf begin mei wordt het makkelijker en maak je een eerste tocht voor je plezier.