Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Voorbereiding eerste fietsvakantie Denemarken - Forum Wereldfietser

Voorbereiding eerste fietsvakantie Denemarken

In de twee weken van 19 juli tot 2 augustus gaan we met een gezelschap van 4 studentvrienden naar Denemarken, Kopenhagen. We zagen het wel zitten om op de fiets te gaan, zodat we kunnen gaan en staan waar we willen. Een aantal weken geleden zijn we begonnen met het wat serieuzer plannen van deze reis.

We hebben de reis opgedeeld in 14 dagen en voor elke dag een doel gesteld. Dit doel is een plaats, waar we die avond ook kunnen kamperen. De grootste vraag waar we echter mee zaten is de werking van de tarieven op de campings. Na eens op een aantal websites van potentiële campings gekeken te hebben, kwamen we er achter dat de tarieven vaak nogal slordig zijn aangegeven. Tarieven worden over het algemeen namelijk gerekend per tent en per persoon. Maar omdat we van plan waren per persoon een klein tentje mee te nemen, is het voor ons nog onduidelijk hoe de tarieven dan berekend zullen worden.

Is het daadwerkelijk goedkoper om een grote tent voor vier personen mee te nemen, in plaats van vier kleine tentjes?

Daarnaast waren we er nog niet helemaal over uit of we een elektrisch kookplaatje meenemen of een gasbrandertje? We kwamen er namelijk achter dat veel campings tegenwoordig elektriciteit bieden?
Alleen al voor de mogelijkheid om tussendoor een bakkie te zetten zou ik een gasbrandertje meenemen. Dan heb ik het nog niet eens over gewicht, mogelijke verloopstekkers die je nodig hebt en de bijkomende kosten op de camping...
Tenzij je per se wilt douchen, een zwembad zoekt, enz. kun je de kosten *) ook in de hand houden door te kiezen voor overnachten op privé-adressen en de Deense variant van het paalkamperen. Het boekje 'Overnatning i det Fri' is je vriend (sommige adressen bieden ook die warme douche; zie ook de Fietsvakantiewiki over Denemarken). Boekje is te koop in NL o.m. bij reisboekhandels en de Fietsvakantiewinkel.

*) Volgens de website kost een overnachting max. 30 DKK (ca. €4) per persoon, op paalkampeerplaatsen is het gratis.
Hai, leuk plan.

Drie dingen over kamperen in Denemarken:

(1) je hebt een campingkaart nodig (op te vragen bij de ANWB). Het kan zonder maar dan betaal je extra en vroeg of laat moet je er op een camping toch een kopen (iets van 15 euro). Bovendien krijg je met kaart korting. (Ben nog nooit in een land geweest waar ze daar zo'n punt van maakte, maar dat terijzde)

(2) Bijna alle Scandinavische - en zeker Deense campings hebben een keuken, compleet met fornuis en eetgerei. Dus je kan het erop wagen en niets mee nemen. Ik zou gasbrandertje mee nemen - handig als je bv 's ochtends koffie 'wilt. Dit geldt natuurlijk niet voor natuurcampings (zie eerder posting van Aardvark, daar heb je meestal helemaal niets (ook geen water).

(3) ik zou gewoon met de tentjes of tent gaan die je hebt, zoveel zal het niet schelen. Her en der iets eten of drinken in Denemarken is prijziger.

Goeie tocht gewenst!
Ik ben in april/mei naar denemarken gefietst. In de bijlagen vind je van alles over prijzen. Kijk ook bij de landeninfo in de fietsvakantiewiki.
Mijn verhaal vindt je hier: http://wimbassist.wordpress.com/2014/05/30/7/

Overigens was mijn ervaring dat op veel websites van campings de prijzen staan voor een grote tent met gezin, auto, caravan etc, van bv € 20 - €25, maar geen prijzen vermeld worden voor een fietser met een klein tentje. Bij het afrekenen was ik vaak verrast dat ik nooit meer betaalde dan € 10,- voor een nacht, alleen in Denemarken stond ik een keer op een 4 sterren camping voor € 14,- met keuken, schuilplaats, verwarmd toilet, verwarmde doucheruimte. Vaak vaak het dus best wel mee.

Voor het gebruik van electriciteit wordt altijd extra gerekend, dat loopt soms op tot € 3,50 per nacht. Dus gasbrandertje is beter , zeker al je ook gebruik maakt van 'Overnatning i det Fri' , wat zeker een aanrader is.
Wij gebruikten in Denemarken de kaart Cykelferiekortet van de Dansk Cyklist Forbund. Hier stonden alle gratis kampeerplaatsen op.

Op deze plaatsen was meestal een soort houten hut aanwezig, soms een waterpomp en een gat in de grond als toilet. Toch hebben we maar 1 keer geslapen op zo'n plek, we wilden toch als het kon even douchen. En de campings in Denemarken vonden we vaak heel fraai.
tuxek schreef:In de twee weken van 19 juli tot 2 augustus gaan we met een gezelschap van 4 studentvrienden naar Denemarken, Kopenhagen. We zagen het wel zitten om op de fiets te gaan, zodat we kunnen gaan en staan waar we willen.
Even voor de duidelijkheid: ga je naar Denemarken toe fietsen, of ga je met fiets en al in ander vervoer? Nu krijg je antwoorden die alleen gaan over fietsen in Denemarken, maar als je gewoon van huis vertrekt, heb je natuurlijk ook te maken met campings in Duitsland en misschien in Nederland afhankelijk van je woonplaats. Dan is het leuk dat Deense campings een keuken hebben en je geen kookspullen hoeft mee te nemen, maar het eerste en laatste stuk van je reis eet je dan dus niet warm. :wink:

Alvast veel plezier gewenst,

Carl