Additionally, paste this code immediately after the opening tag: 3 weken Thailand: tips voor route? - Forum Wereldfietser

3 weken Thailand: tips voor route?

Ik ga over een poosje 3 weken naar Thailand. Oorspronkelijk wilde ik daar de bergen in (Mae Hong Song rondje), maar door een blessure zit dat er niet in. Nu zoek ik een vlakkere route. Wie heeft ideeën?

Alvast wat info:
- ik vlieg op Bangkok
- ben daar in de regentijd, dus liever geen onverharde wegen
- graag 70-80 km per dag (iets meer als het meevalt met de blessure)
- ik denk aan alles ten noorden en ten oosten van Bangkok
- zou best nog een keer naar Nong Khai willen, maar het hoeft niet
- ik ben al een keer vanuit Nong Khai langs de Mekong gefietst naar het het zuidoosten gefietst (tot Nakhon Phenom), dat wil ik nu niet weer doen
- een stuk met trein of bus is prima, als ik daarmee iets saais of te steils oversla

Wie heeft suggesties? Ik google ook hoor, maar informatie uit mensenhoofden is vaak beter dan wat je online bij elkaar sprokkelt aan puzzelstukjes
Wij hebben lang geleden van Bangkok naar Phuket gefietst, eerste stuk langs de oostkust, vervolgens overgestoken naar de westkust richting Phuket.
Allemaal redelijk vlak en precies lekker voor drie weken.
Naar Phuket (hoewel je alleen ten oosten en noorden vroeg. Ook langs de oostkust, erg rustig en mooie onbedorven kuststroken, dan ergens op smalste deel naar westkust gegaan. Onderwijl wat eilandjes en natuurparken. Kijk ook even bij www. www.awol.nl (asian way of life). Prijs zal je alles bij elkaar meevallen als je appels met appels vergelijkt. Robw
Naar het zuiden is inderdaad heel mooi. Lang geleden ben ik van Bangkok naar Krabi gefietst, een verrassend fraaie route met volop strandvertier. Inmiddels is de navigatie dankzij gps en digitale kaarten een stuk gemakkelijker dan toen wij de route reden, in 2000.
Lieve beantwoorders, leuk dat jullie meedenken! Ik heb echt meer zin in de andere hemelsrichtingen, dus ik hoop toch dat iemand daar suggesties voor heeft :)
binnenlandse vlucht naar Chiang Rai dan naar Chiang Mai, Sukotai en dan eens kijken hoeveel tijd je nog hebt eventueel nog een stukje naar het oosten of waar je zin aan hebt.. (zelf ook aan het kijken voor n korte periode thailand en kan weleens een dergelijke route worden of toch richting zuid.. :-) )Oosten van thailand vonden wij iets minder fraai qua natuur maar dan is vast heel persoonlijk.

Denk dat je er wel uitkomt en je hebt volgens mij ook al wel n beeld wat je wilt dus dat komt helemaal goed.

Veel plezier en geniet ervan
Kenben, dank je voor je aanvullingen. Ik vind het noorden aantrekkelijk, weet jij hoe bergachtig/steil de route van Chiang Mai naar Chiang Rai is? Klimmen is nl. nu niet geschikt voor me.
Hoi Janneke,

Je zou eventueel ook nog naar Cambodja kunnen fietsen. Seam Reap is zo'n 450km van Bangkok vandaan. (luchthaven ligt aan de goede kant van Bangkok dus je hoeft de stad niet in als je dat niet wil.)

Maarten
Van Chiang Mai naar Chiang Rai is niet zo heel bijzonder. Bovendien is het een afstand van enkele dagen, lang niet genoeg om drie weken te vullen denk ik. Ik heb de route gefietst via Fang, dan is 'ie heuvelachtig, geen hoge bergen. De rechtstreekse weg tussen Chiang Mai en Chiang Rai schijnt wel meer klimmen te zijn. Ook veel drukker, begreep ik.

Ik zou in het noorden absoluut de Mae Hong Son-loop aanraden, vooral het eerste deel (als je tegen de klok in rijdt). De route naar Pai is prachtig, wel flink klimmen en dalen. Daarna Pai naar Sopong is ook erg mooi. In Sopong zit Cave Lodge, een prachtige plek om een paar dagen te blijven hangen. Na Mae Hong Son naar het zuiden wordt het wel minder bijzonder. Nog steeds mooi en rustig fietsen, dat wel.

Ben ook van Phitsanulok (op de treinlijn Bangkok - Chiang Mai) naar Sukothai (geen bijzondere route, wel mooi plek), Si Satchanalai (opnieuw geen bijzondere route, maar prachtige plek), Lampang (hele mooie route ernaar toe) en Chiang Mai gefietst. Alleen de laatste twee dagen is dan redelijk veel klimmen en dalen, maar niet extreem. Richting Chiang Mai wordt het wel steeds drukker qua verkeer.

Verder: ten noordoosten van Bangkok is het mooi fietsen vind ik. Trein pakken naar Kanchanaburi (is met de fiets echt niet bijzonder). En dan in een paar dagen naar Sangkhlaburi. Is, zeker het laatste deel, echt een heel mooie route. Wel veel klimmen dalen, maar korte klimmetjes. Een stukkie terug rond het Si Nakharin reservoir is het ook mooi fietsen. De Erawan-watervallen zijn daar erg mooi en aan de noordkant van het meer zijn ook nog mooie watervallen, die veel minder toeristisch zijn.
Maarten & Line schreef:Hoi Janneke,

Je zou eventueel ook nog naar Cambodja kunnen fietsen. Seam Reap is zo'n 450km van Bangkok vandaan. (luchthaven ligt aan de goede kant van Bangkok dus je hoeft de stad niet in als je dat niet wil.)

Maarten
da´s best een interessante optie, ja. Bangkok is geen grote liefde voor me, dus dat overslaan mag van mij. Hoewel ik het nu denk ik leuker zou vinden dan ik het vroeger bleek te vinden.
Dank je voor het idee!
Thomas Spekschoor1 schreef:Van Chiang Mai naar Chiang Rai is niet zo heel bijzonder. Bovendien is het een afstand van enkele dagen, lang niet genoeg om drie weken te vullen denk ik. Ik heb de route gefietst via Fang, dan is 'ie heuvelachtig, geen hoge bergen. De rechtstreekse weg tussen Chiang Mai en Chiang Rai schijnt wel meer klimmen te zijn. Ook veel drukker, begreep ik.


Goed om te weten. Ik ga wat hoogteprofielen bekeijken, wie weet kan dan die Fang-optie wel. Aansluitend wil ik best richting Nong Khai, dan raakt mijn tijd wel gevuld :)

Ik zou in het noorden absoluut de Mae Hong Son-loop aanraden, vooral het eerste deel (als je tegen de klok in rijdt). De route naar Pai is prachtig, wel flink klimmen en dalen. Daarna Pai naar Sopong is ook erg mooi. In Sopong zit Cave Lodge, een prachtige plek om een paar dagen te blijven hangen. Na Mae Hong Son naar het zuiden wordt het wel minder bijzonder. Nog steeds mooi en rustig fietsen, dat wel.

Die route hoop ik in de toekomst een keer te doen, als de blessure achter de rug is.

Ben ook van Phitsanulok (op de treinlijn Bangkok - Chiang Mai) naar Sukothai (geen bijzondere route, wel mooi plek), Si Satchanalai (opnieuw geen bijzondere route, maar prachtige plek), Lampang (hele mooie route ernaar toe) en Chiang Mai gefietst. Alleen de laatste twee dagen is dan redelijk veel klimmen en dalen, maar niet extreem. Richting Chiang Mai wordt het wel steeds drukker qua verkeer.

Verder: ten noordoosten van Bangkok is het mooi fietsen vind ik. Trein pakken naar Kanchanaburi (is met de fiets echt niet bijzonder). En dan in een paar dagen naar Sangkhlaburi. Is, zeker het laatste deel, echt een heel mooie route. Wel veel klimmen dalen, maar korte klimmetjes. Een stukkie terug rond het Si Nakharin reservoir is het ook mooi fietsen. De Erawan-watervallen zijn daar erg mooi en aan de noordkant van het meer zijn ook nog mooie watervallen, die veel minder toeristisch zijn.
Kijk, dat zou nu best in aanmerking komen.
Dank allemaal! Ik zie meerdere mooie mogelijkheden nu. Ga er meer informatie over zoeken en dan binnenkort de kaarten kopen voor wat het wordt. Heb veel zin!
Met de trein/bus naar Khorat (Nakhon Ratchasima) en dan naar Phi Mai. Park met tempel ruines maar minder toeristisch dan bijvoorbeeld Ayuttaya. Khao Yai nationaal park ligt in de buurt maar in het park zelf kun je aardig steile stukken tegen komen. Verder zit je dicht op grens met Cambodia en kun je naar het oosten, naar de Mekong en Preah Vihaer, de tempel waarvan Thailand en Cambodia allebei zeggen dat die bij hen hoort.
@ Henk B,
Is de Preah Vihear tempel weer open vanaf Thailand?, afgelopen winter namelijk
nog steeds niet.

@Janneke,
Mocht je naar Phi Mai gaan, het Phimai Paradise hotel, midden in het stadje is een
aanrader, nieuw, met zwembad en dezelfde prijs (600 B, dec 2013) voor een kamer, als bij de oudere guesthouses.
Wil je vandaar naar Cambodia fietsen, dit hebben wij afgelopen winter gedaan, dus kan je route en acc adressen geven. Laat het evt. maar weten.

veel fietsplezier
José
Geen idee of de Preah Vihear tempel te bezoeken is. Als ik de berichten op internet lees is het complex alleen vanaf de Cambodjaanse kant te bezoeken. Zelf ben ik er niet geweest maar noemde het omdat het in de buurt ligt.
Phi Mai en omgeving ben ik wel geweest en dat is me goed bevallen.
Ik ben al eens in Phi Mai en het Khao Yai park geweest. Was wel mooi, maar liever bezoek ik nieuwe plekken. Maar net zo goed dank voor die tips!