Additionally, paste this code immediately after the opening tag: herstellen van Crosso Dry fietstassen - Forum Wereldfietser

herstellen van Crosso Dry fietstassen

Enkele jaren geleden heb ik me - na het lezen van een aantal draadjes op dit forum , voor mijn vrouw en mezelf Crosso Dry fietstassen aangeschaft.

Deze voldoen prima, maar een tweetal hebben een paar beschadigingen opgelopen in het textiel.

heeft er iemand ervaring met het herstellen van dit materiaal? Als ik de website van Crosso mag geloven, zijn deze zakken gemaakt van polyester weefsel, genaamd Securo 680.

in mijn zoektocht in de plaatselijke outdoor shop vond ik Tear Aid ( bestaat in Type A en Type B), dat blijkbaar aangeraden wordt voor Cordura. maar voor Securo 680 vond ik nog niets

Dank bij voorbaat. Dirk
Op de site van Crosso staat ook :
"Wat moet ik nog meer weten over het onderhoud van fietstassen?

Een fietstas is geen fiets, maar u zou er toch van tijd tot tijd naar moeten kijken. Alle opgemerkte schade (zoals bijvoorbeeld scheuren) zou zo snel mogelijk gerepareerd moeten worden. Cordura kan worden genaaid, Securo 680 kan worden gelijmd met polyurethaan, voor zacht PVC. In het geval van ergere problemen- bel of mail ons- we zullen u helpen!"
Ik zie geen enkel reden waarom het met Tear-Aid niet goed zou werken (ik ben er fan van), als je maar de juiste soort hebt.

Maar als je twijfelt over het materiaal (het is belangrijk om de juist Tear-Aid te gebruiken) zou ik eens mailen naar de fabrikant van de Crosso-tassen en/of de fabrikant van Tear-Aid.

Als de stof PVC bevat is type B de juiste keuze.

Renaat
Net als Revanho heb ik nu Tear-Aid in mijn reparatieset, maar moet de eerste, grotere, reparatie daarmee nog uitvoeren.

Mijn tassen van Ortlieb, die net als Securo 680 een PVC toplaag hebben, heb ik succesvol hersteld met McNett Seam Grip ("de universele outdoorlijm"). Vooral plekken met schaafschade en speldeprik-kleine gaatjes heb ik daarmee versterkt of gedicht door er simpelweg een dotje lijm op te leggen (tas aan binnenkant tijdelijk beplakken met gewone plakband, tegen doorsijpelen - weghalen na uitharden). Het is niet superfraai en de lijm verkleurt (vergeelt) in de loop van de tijd. Na de voorgeschreven uithardingsperiode bepoeder ik het met wat talk om het plakkerige effect teniet te doen.

Grotere gaten (in de zwarte stof, zo ter grootte van max. een 10 eurocent muntstuk) heb ik hersteld met datzelfde Seam Grip en met Tenacious Tape patches (McNett) eroverheen geplakt, zoals je een lekke binnenband repareert.

Eén Ortlieb Backroller Classic had schade op het gekleurde, gele deel. Daar heb ik de universele reparatieset van Ortlieb gebruikt, omdat daarin een aantal kleurloze en transparante reparatiestukken in zitten.

Mocht je Seam Grip aanschaffen, het is ook in een verpakking met 2 kleinere tubes (van 7 gram elk) verkrijgbaar (campz.nl bijv.). Ik vind die wel handig, omdat hoe goed je de tube ook dichtdraait, het volgende seizoen de aangebroken tube is ingedroogd. En de kleine verpakking is handig om mee te nemen voor onderweg (op langere tochten).

Overigens: als de schade zich op een lasnaad bevindt, zou ik de fabrikant contacteren - via de winkel waar je de tas kocht - om een beroep te doen op non-conformiteit. De lasnaad behoort namelijk niet stuk te gaan.

@_Peter_ hieronder
Het is niet altijd op voorraad bij mijn lokale outdoorwinkel. Dan wacht ik op nieuwe voorraad of ga ik naar de Bever, of de Kampeermarkt, bestel bij Outdorado, enz. Dat zijn voor mij de gebruikelijke 'verdachten'. Als ik het daar niet kan kopen, wend ik mijn blik naar de Duits(talig)e verzendhuizen, bijv. Globetrotter, Campz, Fliegflix, Bergfreunde.
Aardvark, heb je ook een adres in Nederland voor dat spul van McNett? het lijkt of het namelijk alleen aan de overkant van de grote plas verkocht wordt. Voor een tientje aan produkten heb ik geen zin een meervoud aan verzend en inklaringskosten te gaan betalen.

edit:
Google laat zien dat het grote knaagdier het spul ook verkoopt.
van Crosso zelf kreeg ik net een antwoord binnen , dat verwijst naar
http://crosso.net/Rowerowe_akcesoria/Ak ... oducts.xml

of het gebruik van een lijm voor zacht PVC met patches


bedankt allemaal voor de input

Dirk
Ik zou toch voor de Tear-Aid type B gaan.

Renaat