Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Drinkbidon met aluminium schimmel? - Forum Wereldfietser

Drinkbidon met aluminium schimmel?

Onlangs vul ik mijn bidon met water en wat schetst mijn verbazing; aan binnenzijde zie ik op verschillende plaatsen aluminium schimmel (naar mijn bescheiden mening).
Waarschijnlijk heb ik de afgesloten bidon een lange tijd met water laten staan. Om het te reinigen met bleekwater vind ik niet zo’n prettig idee. Heeft misschien iemand anders een voorstel om het goed te reinigen?

Bij voorbaat hartelijk dank,
Frits
Ventie schreef:Onlangs vul ik mijn bidon met water en wat schetst mijn verbazing; aan binnenzijde zie ik op verschillende plaatsen aluminium schimmel (naar mijn bescheiden mening).
Waarschijnlijk heb ik de afgesloten bidon een lange tijd met water laten staan. Om het te reinigen met bleekwater vind ik niet zo’n prettig idee. Heeft misschien iemand anders een voorstel om het goed te reinigen?
Zou je misschien willen uitleggen wat aluminium schimmel is? Voor zover mij bekend is een schimmel gemaakt van uh, schimmel, en niet van aluminium... Dus ik begrijp niet of je nu een schimmel bedoelt of iets van aluminiumoxide ofzo.

Carl
Heeft de drinkbidon een kunststof coating aan de binnenzijde? Zo ja, dan vermoed ik dat deze is beschadigd. Het aluminium eronder corrodeert en vormt witte bloemen (zie putvormige corrosie). Mogelijk zat er eerder ook wat anders dan enkel water (zure dranken als frisdrank, sportfrank, sinaasappelsap) in de bidon? Heb je de bidon in een vaatwasmachine gereinigd (zeer basische schoonmaakmiddelen, niet aan te bevelen)?

Denk ook aan aluminium brandstofflessen (zonder coating) die je niet mag gebruiken voor drinkwater of brandspiritus (met tot 15% water). Als je dat wel doet gaan de flessen na verloop van tijd lekken door putcorrosie.

De met mijn fiets meegeleverde aluminium bidons, met gecoate binnenzijde, heb ik na verloop van tijd ook moeten afdanken. Schoonmaken is geen optie, je legt het aluminium bloot maar maakt het oppervlak niet inert door coaten of (hard) anodiseren. Mijn keuze viel op roestvaststaal, relatief zwaar, maar duurzaam: Klean Kanteen met de sportdop in een kunststof bidonhouder (tegen het krassen & rammelen).
Je zou reinigingstabletten voor kunstgebitten kunnen proberen om de bidon goed schoon te krijgen.
Carl schreef:Zou je misschien willen uitleggen wat aluminium schimmel is? Voor zover mij bekend is een schimmel gemaakt van uh, schimmel, en niet van aluminium... Dus ik begrijp niet of je nu een schimmel bedoelt of iets van aluminiumoxide ofzo.rl
Helaas kan ik er géén foto van maken, maar binnenzijde oxideert. Het ziet eruit als kleine popcorn bultjes. Bij het wegvegen ziet men enigszins groene aanslag.

Frits
aardvark schreef:Heeft de drinkbidon een kunststof coating aan de binnenzijde? Zo ja, dan vermoed ik dat deze is beschadigd. Het aluminium eronder corrodeert en vormt witte bloemen. Mogelijk zat er eerder ook wat anders dan enkel water (zure dranken als frisdrank, sportfrank, sinaasappelsap) in de bidon? Heb je de bidon in een vaatwasmachine gereinigd (zeer basische schoonmaakmiddelen, niet aan te bevelen)?
Bij mijn weten hebben deze Koga bidons géén kunststof coating. Zou mij kunnen vergissen. Is zeker niet in vaatwasmachine gereinigd!
Bidon zou wel met een sportdrank o.i.d. gevuld kunnen zijn geweest.

In ieder geval bedankt voor je reactie.

Frits
Maarten & Line schreef:Je zou reinigingstabletten voor kunstgebitten kunnen proberen om de bidon goed schoon te krijgen.

Dit heb ik onlangs ook gedaan met mijn sigg-fles. Is daardoor weer volledig geurloos en geen vuiltje te zien (voor zover je dat heel goed kan zien).
Ventie schreef:Bij mijn weten hebben deze Koga bidons géén kunststof coating. Zou mij kunnen vergissen. Is zeker niet in vaatwasmachine gereinigd!
Bidon zou wel met een sportdrank o.i.d. gevuld kunnen zijn geweest.
Mijn bidons met lichtgele coating (binnenzijde) waren ook met een Koga meegeleverd. Volgens de folder waren ze van het merk Elite. De coating raakte stuk door deuken als gevolg van vallen. Een van de twee bidons werd uitsluitend voor water gebruikt. De andere - met de witte rommel na enige tijd - ook met andere dranken.

Als het probleem niet zit in een beschadigde oppervlakte, dan kies ik net zoals anderen hier voorstellen voor gebitsreinigingstabletten. Vooral de dop met het tuitje is met de hand slecht helemaal zuiver te krijgen. Ik behaal goede resultaten daarmee: zowel in een oudere aluminium Sigg bidon, als met de rvs bidons, en ook om kunststof bidons helemaal geur- en smaakloos te krijgen. Zeker op een langere reis neem ik geen flesborstel mee en dan is een nacht weken in gebitsreiniger wel een handig alternatief. Mocht je dat niet aandurven: je kunt van Sigg speciale reinigingstabletten (bottle clean tablets) aanschaffen. Voor mij voldoen de goedkoopste bij de drogist.
ipv chloor kun je ook dettol gebruiken. Kun je ook je kunstgebit mee reinigen, overigens.
Marko schreef:ipv chloor kun je ook dettol gebruiken. Kun je ook je kunstgebit mee reinigen, overigens.
Weet je zeker dat je Dettol (actieve ingrediënt: chloorxylenol) veilig kunt gebruiken voor iets waaruit je drinkt? Volgens de bijsluiter/MSDS is het enkel geschikt voor uitwendig gebruik en wordt eten en drinken tijdens gebruik ervan afgeraden. Misschien bedoel je een ander product?
aardvark schreef:
Marko schreef:ipv chloor kun je ook dettol gebruiken. Kun je ook je kunstgebit mee reinigen, overigens.
Weet je zeker dat je Dettol (actieve ingrediënt: chloorxylenol) veilig kunt gebruiken voor iets waaruit je drinkt? Volgens de bijsluiter/MSDS is het enkel geschikt voor uitwendig gebruik en wordt eten en drinken tijdens gebruik ervan afgeraden.
Ook afwasmiddel, kunstgebitreiniger, ... zijn enkel geschikt voor uitwendig gebruik. M.a.w. het 'uitwendig gebruik' wijst er enkel op dat men het product zelf niet rechtstreeks mag innemen, maar daarom nog niet dat het gevaarlijk is om het te gebruiken voor voedingsrecipiënten. Zelf mondspoelmiddelen zijn niet geschikt voor inwendig gebruik en chloor, dat ook gebruikt wordt voor ontsmetting van drinkwater, is niet bedoeld voor inwendig gebruik maar is in kleine hoeveelheden onschadelijk.

Chloolxynenol is bij normaal gebruik niet gevaarlijk voor de mens en de meeste zoogdieren. Ik zou me er geen zorgen om maken. Maar dat neemt niet weg dat het waarschijnlijk niet het beste product is om zo'n probleem aan te pakken. Ik zie in ieder geval geen enkele meerwaarde van het gebruik van Dettol in het huishouden. Dettol is bovendien - voor de uitzonderlijke situaties dat echte ontsmetting noodzakelijk is - zelf niet heel efficiënt. Daarnaast zou het wel erg giftig zijn voor katten, vissen, ...
(Ik snap de onbezorgdheid niet waarmee men in menig huishouden allerlei onnodige 'gifstoffen' in huis haalt en gebruikt.)

(Zie hierover o.a. http://www.consumentenpagina.be/article ... echt-nodig en http://en.wikipedia.org/wiki/Dettol#Toxicity en http://en.wikipedia.org/wiki/Chloroxylenol )

Overigens is dat alles niet relevant als de vlekken echt wijzen op aantasting van het metaal. De discussie over de giftigheid van aluminiumoxydes is voor zover ik weet nog niet beslecht. De vraag is of men daarin enige risico wenst te nemen?

Renaat
Zelf heb ik ook de koga bidons, was ze gewoon met afwasmiddel af, soms met druppeltje bleek, altijd sportdrank of limondade, ze zijn in principe net zo lang in gebruik als die van jou, nergens last van. Nooit schimmel gehad.
Zal ze terug brengen naar de fietswinkel, je hebt ze pas een jaar, en ook een poos niet gebruikt.
Dettol in oplossing kun je als alternatief voor mondwater gebruiken stond vroeger op de fles. Het wordt gebruikt in de duikerij voor het ontsmetten van duikapparatuur en zuurstofmaskers voor gebruik in decompressietanks.
Ik zou het niet bij het avondeten drinken, maar het kan veel minder kwaad dan chloor. Ik maak m'n plastic bidons er mee schoon, maar spoel ze wel grondig na.