Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Ketting op verkeerd tandwiel bij keuze versnelling - Forum Wereldfietser

Ketting op verkeerd tandwiel bij keuze versnelling

Nadat ik het achterwiel had losgemaakt voor het verwisselen van de band en het wiel weer terugzette bleek opeens dat de ketting bij de hoogste versnelling naar het vierde tandwiel ging. De ketting loopt er niet vanaf als ik naar een andere versnelling ga, maar ik kan niet meer alle versnellingen gebruiken. Waarschijnlijk heb ik ook aan de snelspanner gedraaid (was voor mij de eerste keer). Aan de derailleur ben ik niet aangekomen.
Weet iemand hoe ik dit weer goed krijg?
Zit je wiel er wel recht in?
Normaal zouden de versnellingen gewoon moeten blijven werken.
De snelspanner heeft niets met het schakelen te maken.
Kijk even of de buitenkabel overal netjes in zijn nokjes zit. Wat er mogelijk gebeurd kan zijn is dat je niet eerst de deraillieur op het kleinste tandwiel hebt gezet, wiel eruit, derailieur springt naar de uiterste stand en haalt alle spanning van de kabel, vervolgens ziet de buitenkabel ergens kans om uit een van de nokjes te springen. Ofzo. De buitenkabel wordt daarmee 'langer' met als gevolg dat niet alle tandwielen meer gebruikt kunnen worden. Ik gok ook maar wat, maar been-there-done-that.
Het wiel lijkt er recht in te zitten, want hij komt ook niet aan de remblokjes.
De kabel naar de derailleur lijkt goed te zitten.
Ik heb er een foto van gemaakt, want ik zie nergens nokjes, maar ik weet niet hoe ik die kan posten.
Rob10 schreef:ik zie nergens nokjes
Op het traject vanaf je schakelhandel tot aan je deraillieur zitten zeker 2 maar mogelijk wel 4 nokjes waar de buitenkabel wordt afgestopt en de binnenkabel 'alleen' verder gaat. Als de buitenkabel niet meer in maar op het randje van het nokje zit zou je het probleem kunnen krijgen dat jij beschrijft. Het kan ook gebeuren daar waar de buitenkabel de schakelhandel in gaat.
OmeGerrit schreef:Op het traject vanaf je schakelhandel tot aan je deraillieur zitten zeker 2 maar mogelijk wel 4 nokjes waar de buitenkabel wordt afgestopt en de binnenkabel 'alleen' verder gaat.
Niet per se, de buitenkabel kan ook helemaal doorlopen maar ook dan kan het wel zijn dat hij ergens uit een klemmetje gewipt is.

Rob, zet je foto ergens op een webpagina en gebruik de [img]-functie boven het tekstvak waarin je een nieuw bericht typt. Er is ook een wat uitgebreidere beschrijving, vast wel te vinden met de zoekfunctie (links bovenaan in de blauwe balk onder de illustratie).

Carl
Ik heb hier enkele foto's kunnen zetten: http://home.scarlet.be/spurgeon/fiets/.
Vanaf de schakelhendel aan het stuur gaat er een kabel meteen het frame in en die komt onderaan het frame er weer uit en gaat rechtsstreeks naar de derailleur. Maar ik zie helaas nergens een klemmetje of een nokje. Ik heb het derde plaatje onderaan nog iets lichter gemaakt.
Het lijkt wel of de derailleurkabel er wat slapjes bijhangt. Ik zou ook zeker even alles goed schoonmaken. Al dat aangekoekte vuil zal ook niet helpen :P .
Het is vanaf hier lastig in te schatten wat oorzaak en gevolg is, maar ik zie wel dat de buitenkabel precies op het randje van de stelschroef van de derailleur zit in plaats van erin, en dat is wat hierboven probeerde uit te leggen. Kan het mishebben.
Op het einde van de buitenkabel zit een huls, meestal in metaal op de foto lijkt het een zwartkunstof exemplaar. Die past in de stelschroef, door de druk eraf te halen is die eruit geschoven en zit nu klem op de stelschroef, duidelijk te zien op de foto.

Versnellingskabel ontspannen door naar hoogste verzet te schakelen op de shifter, buitenkabel aan achteras achteruit trekken en huls netjes in stelschroef schuiven.
Scherp heren. Dat verklaart wellicht ook de wat slap hangend ogende buitenkabel.
Ik zie het nu ook. Ik heb de foto nog wat lichter gemaakt en een beetje vergroot.
Als ik straks thuis ben ga ik het proberen en zal jullie informeren of dit inderdaad het probleem was.
Het was inderdaad dat zwart kunststof dingetje dat aan het uiteinde van de kabel zat en niet helemaal in het gat voor de stelschroef zat. Nu doet hij het weer. Jullie zijn echt goed :D . Bedankt voor de snelle en goede hulp!
Geen dank. Ik vind deze wel lekker....
Afbeelding